lördag 17 mars 2012

Nu börjas det....

 Springet i trädgården! Titt och tätt, bara för att se vad som händer från dag till dag.....
En vinteriris finns där den inte brukar finnas.....men växterna tar sig egna friheter och växer där de vill och trivs.  Inte mig emot, den finns precis utanför bagerifönstret, så jag behöver bara sträcka på mig litet så ser jag den


Douglas och Douglas kommer jag förstås ihåg.....men vad har jag i de andra krukorna? Någon som minns? Tur att man bloggar och kan titta efter , annars skulle jag ha glömt bort att tre krukor innehåller skånska ekollon från Olgakatt och i den minsta av krukorna finns en anisisop  från Lustans Nina

Det börjar kännas som litet panik i luften. Våren kommer så tidigt i år och trädgården ser risig ut minst sagt....jag hinner inte nu....vänta litet, snälla, snälla våren....

Om ett par timmar skall jag lära ut hur man bakar hemvete, ålänningarnas traditionella vardagsbröd som kan bakas på flere olika sätt

Idag ler många ålänningar som har läst tidningen. Vi har en flitig lapplisa i staden, det är välkänt vid det här laget efter att så många har fått lapp på "luckan" för trafikförseelsen att inte lägga P-skivan i fönstret. Även vi har lärt oss att det kostar oss 35 euro. Kanske ännu mera nu. Vi lägger i alla fall dit skivan efter den betan! Nu torde även poliserna göra det härefter, för igår fick de lappen för att de hade glömt att lägga P-skivan på plats......
Lördagens dörr!

10 kommentarer:

  1. Ja, faktiskt, nu börjar det hända nya saker ideligen i trädgården! Jag får undra också, vad jag har på vissa ställen, minnet är inte perfekt som man tror. Ha det bra på lördagen med dina kurselever!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sirkka,

      snabbt kommer allting, alltför snabbt. Jag går omkring och säger att de skall krypa ner igen:). Minnet är långtifrån perfekt. Man blir överraskad hela tiden.
      Tack Sirkka, skall göra det allra bästa av dagen!

      Radera
  2. Men att det är så vårligt hos alla andra utom hos oss på västkusten. Här är det grått, grått och idag öste regnet ner. I morgon har de utlovat snö.
    Bakkurs hos Pettas låter mycket trevligt. :)
    Hur många dörrar har du? ;) Finfin som vanligt.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      för min del går det för snabbt nu, vill att allting tar en liten paus....tids nog kommer den riktiga våren:)
      Dörrar? kanske mars ut? Är inte säker men det fanns många från början:)
      Kramar!

      Radera
  3. Jag är också imponerade av mängden härliga dörrar som du visar! Ska gå på jakt efter sådana nästa gång jag är ute och reser.
    Här är bara grått och kallt och inga blommor synes än...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      man vore nog en riktig dönick om man inte imponerades av dörrfägringen:). Den är speciell förstås när det är konstnärer som har fått fria händer.
      Här är också grått och kallt men någon enstaka blomma.
      Varmt i bageriet i alla fall:)

      kramar
      Karin

      Radera
  4. Våren verkar ha kommit mycket längre hos er än här, men jag ska inte vara gnällig. Det känns som en månad tidigare än förra året :-)
    Jag längtar efter den där känslan, att gå och upptäcka vad som har hänt i trädgården, men jag ligger i startgroparna. Kökslandet planeras noga.
    Underbara bilder, härligt att vara på Åland igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      våren känns för tidig här också...
      Här är kökslandet också under planering. Undrar när man skall hinna med allt?:)
      Härligt att du kom på besök! Välkommen åter!

      Radera
  5. En vinteriris utanför bagerifönstret? Det låter alldeles härligt och sätter min fantasi i rörelse.

    Jag vill också hejda våren en aning. Det går för snabbt. Men det är också skönt att se alla knoppar och krokus som stolt blommar. Blomma lite längre istället ;)

    Jag vill känna doften av nybakat bröd!

    Kram och god morgon som det snart är för er

    SvaraRadera
  6. Lotta,

    :D, det är fint med små solitärer som bestämmer sig för att bara blomma och leva där de själva vill. Fint att stå där och knåda och titta på fägringen samtidigt.

    Blomma litet längre istället, ja, håller med.
    Jag öppnar fönstret idag när vi bakar så kan du kanske känna bröddoften komma över havet:)

    Godmorgonkram!
    Karin

    SvaraRadera