onsdag 28 mars 2012

Marthamöte med klackmatta


Hur söt och bra tussilagon/hästhoven än är så vill jag inte ha den i trädgårdslanden. Den sprider sig oerhört snabbt. Så jag var ute och grävde bort några solar och lade dem i krukor, knipsade några murgröneblad och så var bordsdekorationen fixad inför kvällens Marthamöte i Gula salen

Det är ju snart påsk, så några gamla påskprydnader fick komma fram ur gömmorna

Så snart som mötet började visade Iris Hellén sina klackmattor som hon hade gjort av gamla ulstrar, ylletyger och garnändar. Sådant som bara ligger och skräpar i garderoberna. Återanvändning blev helt naturligt kvällens tema....Att mattorna kallas klackmattor har med formen på biten att göra. De ser ut som klackar.
Personligen skulle jag inte vilja ha en sådan matta på golvet fastän jag tycker att de är festliga på många sätt, men....

däremot tycker jag att mattan är mycket trevligare på en stol. Ett bra sätt att ta vara på. Ett sätt som inte alls är nytt i världen... Jag visste inte vad en klackmatta var för någonting när jag läste i tidningen om kvällens föreläsning hos oss, så jag googlade och fick se många fina bilder på olika typer av klackmattearbeten..
Nya Ålands reporter och fotograf var också här för att föreviga fenomenet klackmatta. Kan man säga att han befinner sig på mattnivå?:)
Vi fotografer :), avlägsnade oss från mötet när mattorna var förevisade och betittade från alla håll och kanter.
Hjärtat tog ett extra glädjeskutt idag när jag såg att de hade återförenats, de båda ringduvorna. Jag blev nästan gråtfärdig för jag hade redan trott att hon var nybliven änka. Man fäster sig vid vännerna som återkommer år efter år...Tredje året i rad nu som de är här hos oss. Nu skall vetekornsförrådet fyllas på. De stannar här till hösten när det åter är dags att flyga söderut...sötnosarna.
Morgondagens dörr 
Det regnade riktigt mycket här idag. Uffe påstår att man har lovat kallt till helgen...

18 kommentarer:

  1. Jamän tack! Då lärde jag mig något nytt genast från morgonen :-)
    Mattan skulle inte fungera i ett hus med 4 katter och en hund, kan bara föreställa mig hur mycket hår den skulle samla på sig...men hantverk är alltid fint att betrakta.
    Spännande dörr, nästan så man skulle vilja springa efter typerna och se var man hamnar :-)
    ha en fin dag
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      man lär så länge man lever:). Samma sak här, den skulle bli en dammsamlare, även fast vi inte har husdjur längre. Dynor kan man säkert göra i samma teknik.
      Dörren visar den traditionella dans som de har på Madeira.
      Ha en fin dag du med!

      Radera
  2. Festlig och fin prydnad den där mattan - som ser ut att passa bättre som stolsprydnad faktiskt. Kan tänka mig att den kan bli litet av en "trafikfara" på golvet. Ser litet hal ut faktiskt.
    Det är fantastiskt egentligen att fåglar hittar tillbaka till samma plats år efter år. Man undrar hur de egentligen bär sig åt. En inre kompass antar jag. :)
    Dörrarna fortsätter att inspirera.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      Festlig prydnad, säkert också praktiskt varm på sina ställen. Tror att dylikt arbete kunde göra sig på vägg som någon form av rya. Trafikfaran tror jag också på så det måste nog till en underliggande matta som håller den på plats.

      Fåglarna har inbyggd radar.:) De hittar, och inte bara de, även andra djur gör så.
      Kramar!

      Radera
  3. Nu vet man vad en klackmatta är ;-)
    Underbar dansande dörr!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      man lär så länge man lever:).
      Dörren gör en glad.
      Ha en bra dag du med!

      Radera
  4. Karin, stararna har kommit till Kastelholm!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis!
      Jag sade ju det! Såg dem flyga härifrån
      Jättekul!:)

      Radera
  5. Slå klackarna i taket...men också i golvet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haaah...nu var du allt fyndig, slottsfrun!:)
      Ha det gott i solen!

      Radera
  6. Vad påhittig du är, som med tussilagon - fint!

    Nej, jag håller med, jag skulle inte heller vilja ha en klackmatta. Hade inte hört talas om dem tidigare. Men vilket jobb!

    Alla portar från Madeira är så fina, egentligen skulle du göra ett inlägg med bara dem. Vilken färgkavalkad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krönikören,

      enkelt och billigt, dessutom vackert. Man tager vad man haver som Kajsa Warg sade.

      Jag har fortfarande en del dörrar kvar i lagret...har faktiskt tänk samma som du men kanske jag gör det som ett avslutande dörrfyrverkeri..någon gång i april.

      Radera
  7. Klackmatta!
    Alltid lär man sig ngt nytt på Pettas.
    Den är fin!
    Speciellt den som hänger över stolen.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      nu får du slå klackarna i taket på kryssningsfartyget.
      Ha en jättejättefin resa!

      Kramar!

      Radera
  8. Först måste jag säga att jag blir så glad för din skull att ringduveparet kommit till er i år också! Tänk vilken ödmjukhet man känner för livet och naturen vid sådana tillfällen.
    Sedan detta med klackmatta, där tycker jag precis som dig!Ej golv ev.stol. Men nu har jag lärt mig något nytt. Gick även in på googles angående Martha! Så nu vet jag även vad de är!
    Ha det nu så bra i kväll. Var rädd om Dig!
    Lång varm kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      man blir litet av en curlingförälder när det gäller gårdsdjuren eller träden;). Det känns, verkligen..man blir ödmjuk och tacksam.
      Klackmatta för min del kan bli en dyna eller någonting på väggen, men hur som helst är det roligt att lära sig någonting nytt.
      Finns det inte Marthor i Sverige?
      Ha det lika bra och dito med varm kram!

      Radera
  9. Fina fina Tussilago. En bra idè av dig att plantera dem så och ha som bordsprydnad. Nej, den mattan är nog inget för mig. Vi har bara en matta och det är under bordet i vardagsrummet. Hundarna smutsar ner så otroligt mycket. Jag vill ha det lättstädat för vi dammsugar varje dag. Fy vad sand det dras in. Har ingen asfalt här inte.

    Dottern har fått massor av koppor nu. Även i munnen har hon tyvärr. Det kommer nya hela tiden. Än fast jag har haft det när jag var liten kliar det överallt på mig :))

    Hoppas du haft en bra dag med fina degar och fina bröd :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      bordsprydnaden står ute på trappan nu och påskar till det litet grand.
      Det är nog så att mattan är en riktig dammsamlare...här skall också vara lättstädat:) och nu har jag Grumme hemma, bara så du vet.

      Och jag som inte för mitt liv kommer på vad jag gav mina barn som lindring när de hade vattkoppor...måste fråga dottern om hon minns.
      Hoppas dagen blir kli-fri imorgon. Stackars liten.

      Dagen har varit fin!:) Tack!

      Kram
      Karin

      Radera