lördag 3 mars 2012

Längs strandpromenaden


Samma söndag som Olgakatt flög hem, gick vi "ner " på stan (Funchal) för att bara vara och låta våra ömma muskler från lördagens nedåtklättring, få vila. Att stanna kvar på hotellrummet var uteslutet, det är bara störtregn och storm som kan hålla oss inne och det är av naturen bättre att röra på sig efter en strapatsrik dag än att låta "såren" stelna till, så...tripp, trapp...kom gärna med en stund !
Med Funchal i bakgrunden
Över hela Madeira, kan man hitta statyer och monument av många olika slag. Det här bevingade monumentet restes bara för ett par år sedan
Från andra hållet
Personligen vill jag gärna veta vad konstnären har tänkt, vad
ögonbindeln, gesterna och den typiska madeiramössan symboliserar
Förslag?Kanske någon vet?
Dramatisk vy...molnen ligger lågt över topparna
En mycket vanlig syn på lördagar och söndagar, då skolorna är stängda

Ett av alla kryssningsfartyg som angör Funchal flere gånger i veckan backar ut från kaj
Independence of the Seas heter skönheten. Har hon en stor golfboll ombord?:)

Vi var också påtittade

Det kan inte hjälpas, men jag dras till fartyg och hav. Har säkert med ö-blodet att göra:).....trots det korta avståndet hon har att backa ut, krävs tydligen lots...och som vanligt finns det alltid segelbåtar någonstans i faggorna..
Lycka till på färden, som troligen går vidare till Kanarieöarna. Förhoppningsvis så fick Madeira ett välbehövligt klirr i kassan. Tråkigt nog så har myndigheterna höjt hamnavgiften så pass mycket för kryssningsbåtarna att flere av dem har slutat angöra Madeira....När snålheten bedrar visheten skulle jag kalla det...(Uppdatering! Felfelfel, sa´Brasse i Fem myror är flere än fyra elefanter. Det är färjan till fastlandet som har slutat angöra Funchal av den orsaken....Inte kryssningsbåtarna. De tar ut förhöjningarna av kryssningsresenärerna....Uffe rättade mig.)
Dagens dörr
Månne det är gamla hyttnycklar någon har använt sig av?
Jag återkommer till strandpromenaden igen, nu blev det ett kort litet inlägg.
Idag skiner solen på Åland, det är småblåsigt, klarblå himmel och jag bakar chokladtårtor till Helsingfors igen:). Uffe är ute på isvidderna och jag är grön av avundsjuka...vill ju så gärna vara med där ute, men..
Ha en fin lördag alla!

14 kommentarer:

  1. Tycker om era promenader ;)

    Madeira är verkligen fantastiskt och jag är jättesugen nu! Att kryssa runt Medelhavet står högt på min lista.

    Att baka choklaftårtor på Åland skulle jag också vilja göra ;)

    Kramar och ha en fin fortsättning på lördagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, roligt att du är med och vandrar tillsammans med oss!
      Madeira är speciellt på många sätt och vis:).
      Viktigt är att man bor bra den här årstiden, det kan vara rätt kallt på nätterna.Fick just mejl från en vän som är där och hon har haft kallt inomhus, med enkla fönsterrutor.
      Här finns plats vid bakbordet Lotta!
      Kramar till dig med och fin lördag önskas!

      Radera
  2. Härliga bilder! De fyra "golfbollarna" på Independence är radomes, kupoler som skyddar antennerna för satellitkommunikation. Läser med intresse dina fina rapporter från Madeira.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kapten Haddock,

      Tack!:) Tack också för informationen om golfbollarna. Alltid lär man sig nya saker. Hälsa frun i residenset!

      Radera
  3. Ja din blogg är så otroligt välgjord och full av hjärta. Så roligt att hänga med er en stund. Tack från Eva i Tyresö som suttit en heltimme i solen i lä. Vårkänslor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,

      fortsätt gärna hänga med och tack för snälla ord!
      Fint med vårkänslor, som poppar upp litet här och var:)

      Radera
  4. JAG med!! OCH med Royal Caribbean har jag kryssat!!
    DU kan vara stolt över Royal Caribbean för alla deras fartyg byggs i Åbo!!! PÅ Masa-Kvaerner! FD Wärtsilä, tror jag. OCH vet du, den finska kvaliteten syns överallt ombord! Jag blir så stolt!!!
    NU ska det snart kryssas igen här, men med annat rederi!
    Jag dras också till hav och fartyg, som du. Det lockar och jag får en inre längtan!
    Havet och öar...AHHH!!!
    SÅ fint att se alla bilder från den fina ön!
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      härligt! då känner du dig som hemma just nu:)!
      Kände inte till allt det du har upplyst mig om nu. Fint! Verkligen.
      Hoppas du visar bilder från er kryssning längre fram!
      Det finns absolut havsvatten i mina ådror, det suuuuger verkligen
      Kramar!

      Radera
  5. Reslutsten kommer verkligen när jag ser alla dina fina bilder och läser om det ni gjort :-).
    Dom är verkligen skickliga med att navigera de stora fartygen och dom mindre båtarna är modiga som vågar vara så nära dom.

    Hoppas du också tar dig ut isvidderna och inte bara får jobba med allt hemma *ler*.

    Här är det lite snålblåst också och inte riktig vårvinter än.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      :D, de är superskickliga. Det är en sak att ta en liten båt i land men ett helt hotell....
      De mindre båtarna tycker jag att inte alls är modiga egentligen, utan snarare onödigt dumdristiga.

      Få se hur det går imorgon, om jag hinner ut..försöker jobba fast mig:)

      Snart har du vårvinter, allt det härliga ligger framför dig.
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Alla dessa dörrar är så vackra och påhittiga! Tack igen för lilla Madeira trippen.
    Chockladkaka vill jag också ha ;=)hade smakat på fikat i underbar +19 graders värme och sol...
    En fortsatt trevlig kväll önskas till er !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anneli,

      visst, de är verkligen inspirerande. Roligt att du hänger med på Madeiravandringarna!
      Ha det riktigt gott på Peloponessos!

      Radera
  7. Hej! Vet inte riktigt vad jag tycker om de där statyerna. De är inte riktigt i mitt tycke...så...fina...Men säkert betyder de något verkligt intressant...kanske :))

    Tycker om idén att använda nycklar på dörren. Nycklar kan betyda mycket. Fast i det fallet är de nog tänkta som utsmyckning och inte tankar på något djupare plan. Något år efter Estonia förlist åkte jag till Lettland. Gammal färja och storm. Det kändes inte riktigt bra. Det var flera härifrån som dog, som följde med Estonia ner i djupet. Må de vila i frid. Plötsligt kom de tankarna när jag såg dina bilder av båtarna. Fast de är nyare och i bättre skick än den jag åkte.

    Hoppas tårtorna blev lyckade. Men det är jag helt säker på att de blev :)

    Fortfarandemassoravsnökram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      fördelen är ju att man inte måste tycka annat än det man tycker:). Jag tycker om dem, men vill inte ha dem hemma utan där de är.
      Estoniaolyckan var väldigt tragisk och sätter sina spår.

      Tårtorna blev fina:)
      Vårvintrigakarmar till dig du fortfarandemassoravsnöomslutna

      Radera