fredag 16 mars 2012

Kurt Birger......


med mjuka magen, är här varje dag och äter solrosfrön. Han ser noga till att det finns tillräckligt många sådana på marken. Finns det inte så tar han sig upp på fågelbordet och vispar ner en handfull/tassfull frön....och så där håller han på. Nötter bryr han sig inte om så länge det finns solrosfrön, den lille söte gourmeten. Kurran visar sig inte ännu och har säkert fullt upp med småttingar.....Hoppas vi:)
                              

                                                               Dagens dörr.
Dagens fredagstema som handlar om min förhållning till tiggeri skjuter jag framför mig ett par, tre dagar. Jag vill inte slarva mig igenom ett intressant ämne:).
Min helg går i kursernas tecken, vilket innebär min fulla koncentration på att lära ut bakandets ädla konst åt hågade deltagare. En hel del förberedelser krävs också innan dess.
Titta gärna in hos alla andra temadeltagare i min bloggs högra kolumn, som skriver om temat som Olgakatt önskar att vi skall tänka till om

Önskar er alla en skön fredag!



24 kommentarer:

  1. Vilket överdåd av dörrar som du visar upp! Kul! Ekorrar hör till mina favoritdjur och din Kurt Birger är verkligen oemotståndlig!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      det finns några dörrar att visa ännu. Själv fattade jag knappast att de var såååå många från första början, det är nu jag börjar notera det:).
      Kurt Birger är oemotståndlig! Inte tal om annat..
      Kram
      Karin

      Radera
  2. Vi har några ekorrar i den gamla vildvuxna prästgårdsparken som jag passerar igenom på mina promenader. Jag blir så glad när jag ser nån av dem att jag alltid stannar och hälsar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      det är så med ekorrar! De ser så bestyrsamt söta ut, skulle de inte ha sin fina svans så kanske vi inte tyckte likadant..:)
      Du får hälsa från Kurt Birger och Kurran till prästgårdsparkens ekorrar....

      Radera
  3. Ja, klart att Kurre-Birre vill ha solrosfrön. GOTT!!
    Mums, det tycker jag med :-)
    Kramar och ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      javisst, det är gott med solrosfrön. Nyttigt också.
      Detsamma önskar jag dig!
      Kramar!

      Radera
  4. kurt birger!
    åh, jag vill också baka bröd - nåt som jag är riktigt kass på.
    men kanelbullarnas queen kan jag titulera mig - det vet jag :)
    kram och tusen miljoner tack för dina oförtrutliga kommentarer inne hos mig - uppskattas varmt ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. jeanettish,

      ja, han är väl söt?:) Kan du baka kanelbullar så kan du baka vad som helst, tro mig!
      Oförtrutliga:D!
      ha det gott!
      varm kram

      Radera
  5. Vad gulligt namn han har! Och om man slapp och paja på hans mage vore den säkert lika mjuk som min katt Dag-Ottos småfläskiga buk ;-)
    Oj vad intressant det skulle vara att vara på bak-kurs hos er!
    Ha det fint
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      en gullig liten kille måste ju ha ett gulligt namn. Han ÄR ju Kurt-Birger. Kurran håller sakta på att bli Birgit, förstås:)
      Få se om vi skall få se småttingar här senare, små birgittiner kanske...Skulle väldigt gärna vilja lägga näsan på Birgers mage, men.....tror ändå att det är bäst att låta bli. Dag-Ottos är nog säkrare.
      Vi brukar ha roligt på våra kurser. Hoppas att vi får det nu i helgen också. Jag ser framemot att få träffa "eleverna".
      Ha det fint ni också och hoppas att det inte händer någonting mera Murphyskt.
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Hej,
    tack för en trevlig blogg. Undrar var du hittar de målade dörrarna? Har rest ganska mycket men inte träffat på någon sådan.

    Vänlig hälsning
    Karl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karl,

      så trevligt att du har hittat hit!:)
      Dörrarna har jag fotograferat i Funchal på Madeira. En hel gata i Gamla stan har smyckats av konstnärer på detta sätt.
      Reser du dit någon gång så är det absolut en fin upplevelse att vandra gatan ut.

      Mvh Karin

      Radera
  7. Hälsa Kurt Birger från Sotis och mig! Vi har en av hans släktingar här på besök ganska ofta. Han brukar väsnas i takrännan och göra Sotis "galen".
    Hoppas att du får en fin naturhelg!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas och Sotis,

      jag hälsar till Kurt Birger. Kurt Birger tycker att det är roligt att hans kusin lyckas reta upp Sotis:). Sånt gillas nämligen. När vi hade katter så passade våra dåvarande småkorrarna på att hoppa över dem när de, katterna låg ute och sov i solen...hej hopp!
      Önskar dig detsamma!
      Kram!

      Radera
  8. Kurt Birger, vilken sötnos! Helt rätt att satsa på solrosfröerna ;)

    Å, din bakkurs hade jag velat vara med på! Ha så roligt

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      han är sööööt!:)
      Så roligt om du hade kunnat vara med! Bloggbakning!
      Tack!

      Kram!

      Radera
  9. Trevlig helg till dig min söta kusin...söt som Kurre Birger..Men dina ögon ä väl blå som alla Sommarströmmingars...
    kram karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      detsamma önskar jag dig med, säkert lika söt som KB!Också!
      Njaaaa, neeeej men spräckliga, många färger, allra minst blå. Är jag en oäkting? Spännande.....
      kram
      Karin

      Radera
  10. Åh såna där små krabater är ju bara för bedårande fina!

    Jag hoppas ni får en fin helg Karin!! :)

    Fredagskram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      de ÄR!:)
      Tack Ann-Louise! Detsamma önskas dig med!

      Lördagsmorgonkram
      Karin

      Radera
  11. Kurts mage ser ut att ha haft god tillgång till era godsaker i vinter - om det nu inte är hans fru som är på bilden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      god tillgång handlar det om. Mitt på magen syns beviset på att han är en han, men han är så mjuk så det är svårt att se:). Frun visar sig knappast ännu. Som vanligt i djurvärlden, så bryr han sig inte om frun längre....nu är hon ensamstående

      Radera
  12. Vågar jag skriva här hos dig nu ??? :-).

    Vilken härlig resa ni gjort till Helsingfors. Det är så
    bra att det ekologiska tar plats mer och mer och att folk
    blir medvetna om nyttan av det.

    Önskar dig en finfin helg i bakandets tecken.

    Kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid!

      Absolut. Så snabbt det går att radera i misstag, knapparna är väldigt nära. Nu är jag försiktig:)

      Resan var riktigt fin och precis som du skriver, det är härligt när det ekologiska syns alltmera. Ännu mera sådant!:)

      Önskar dig en finfin helg med!
      Kram
      Karin

      Radera