lördag 24 mars 2012

Kurslördag med glatt återseende



Här har bakats svartbröd idag, det traditionella åländska brödet
Dofterna är förföriska.....
Skedet innan inpackning
i aluminiumfolie för baddning i varm ugn under många timmar. På grund av magsjuka och förkylning, så uteblev två deltagare men de närvarande tycktes trivas bra...(det härjar både den ena och den andra "farsoten" på vår lilla ö i havet). Nu sprider sig ljuvliga dofter i Pettas domäner. Likväl hur trevligt det än är att hålla kurs så behöver man frisk luft och  när deltagarna glada i hågen vände näsorna hemåt med svartbröd under armen, tog Uffe mig i armen och vi for till havet.....
 där vi kunde konstatera att isen snart är helt borta. Några storskrakar guppar i det isbefriade  vattnet
 bara några snöiga iskanter ligger kvar vid stranden
 Visst är det besynnerligt!? Man blir alltid lika euforisk över att isen försvinner som när den lägger

 Ett nypon färdigt att falla

 Fortfarande med litet röd färg kvar
Vid vår båtplats blir det isfritt vilken dag som helst....snart snurrar vi iväg

Det hör bara till att man skall ta sig till havet för att se hur "landet" ligger till, hur långt våren har kommit
Idag anlände den första ringduvan. Vi har saknat den och undrar förstås var de två andra är....Jag tog genast fram påsen med vetekorn som har stått och väntat....men den tycktes vara hur nöjd som helst med havren som redan fanns på plats. Ett glatt återseende för vår del, men ändå smått oroliga över var de andra är... Hoppas att alla får en fin kväll. Imorgon vrider vi klockan till sommartid.....
Dagens dörr

12 kommentarer:

  1. Brödet liknar till formen det svenska brödet skräddarkaka, som är mycket gott tillsammans med köttbullar och rödbetssallad.

    Önskar dig en fortsatt trevlig helg
    mvh susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59

      Intressant! Jag känner igen namnet skräddarkaka, men försökte googla efter recept men lyckades inte hitta. Försöker igen.
      Svartbröd är bakat på surmjölk, rågmjöl m.m....mycket svart när det är färdigt.

      Önskar dig detsamma!
      Karin

      Radera
  2. Om du gogglar på rågsiktskaka hittar du något.
    Inte bara vi människor som mår dåligt av att rucka på klockan, även korna mår dåligt av det.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59,

      tack! Skall så göra:)
      det tror jag det, arma kor!

      Karin

      Radera
  3. Tur att man inte har en sån dörr hemma - jag skulle bli vettskrämd om jag kom hem ensam en mörk kväll!

    Fantastiska bröd du bakar och med riktig bakspade också. Var också på cykelutflykt ner till vattnet idag - en vik av Östersjön. Inte en snö- eller isgnutta så långt man kunde se. Hade storstädat halva dagen innan och kände att jag behövde komma ut och andas lite frisk luft. Konditionen är tyvärr inte den bästa efter influensan...
    Jag önskar dig en skön fortsättning på helgen.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      ibland är det rent av skönt att ha en alldeles vanlig dörr:).
      Jag känner också av att influensan har tagit på krafterna men vi får ge oss ut litet oftare så kanske....
      Jag önskar dig detsamma och goda våfflor imorgon!

      Kramar!

      Radera
  4. Tror inte jag har smakat ert svartbröd. Svartbröd kan man i och för sig fixa själv så virrig jag kan vara ibland.
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trollmor,

      sötsurt rågbröd, svart som natten:). Tar ett par tre dygn att göra. Ingen konst alls. Och som du säger så kan man fixa svartbröd ibland även på annat sätt, men då brukar det ofta lukta bränt
      Kram!

      Radera
  5. Det ser ut att vara gott - och nyttigt bröd. :) Kan tänka mig att det finns många förföriska dofter hos Pettas.
    Har inte hunnit kommentera på ett par dagar - vilka fantastiska färger ni har haft på himlen.
    Våren verkar ha kommit till er och ringduvan är väl ett säkert vårtecken. De är så fina.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      Gott är det absolut men hör nog ändå till de mindre nyttiga:). Brödet är ganska sött..både mörkt socker och sirap används, någonting som jag inte brukar använda annars men så skall det vara när det är svartbröd av i dag.
      Det blir oerhört vackert här ibland
      Ringduvan är ett säkert vårtecken, vi har haft tre stycken som har kommit hit varje vår, men nu tycks det bara vara en ...få se om de visar sig de andra. De har ju lång väg att flyga hit på och mycket kan hända
      Kramar!

      Radera
  6. Dina skärgårdsbilder är så makalöst vackra! Och du verkar vara så pigg som du håller igång!

    Jag somnade gott på soffan på eftermiddagen, efter körsång i kyrkan. Men sen tog jag mig samman och gick en promenad efteråt och såg två tranor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      tack, skärgården är makalöst vacker, så bilderna kan bara inte bli annat än vackra:)

      Undra på om du somnade på soffan:). Det skulle jag ha gjort också efter både fest kvällen innan och körsång i kyrkan. Här har vi hört tranorna, så vi vet att de är här.

      Radera