fredag 30 mars 2012

Jag undrar....



hur det gick till ? När jag satt vid bordet och sydde änglar i all sköns ro, såg jag att de små plötsligt hade stigit upp och ställt sig på rad.....
 ..."men snälla,  ni är inte färdiga ännu....Jag måste ta bort nålar och sy litet till...ordna med frisyrerna ".....
-"Vi väntar på våra vingar! Har du inte sett att solen skiner därute och vi vill ut! Skynda dig!"

Det var bara att lyda...vingarna på i ett nafs och ut i vårsolen den skarpa...där surrade de små på som humlor...zumzumzum ....

But shit happens....en fallen ängel! Om man får tro tv-reklamen så borde en ursnygg adonis ha funnits i närheten som doftade deorodant- eller rakvattengott....en sådan doft som får änglar på fall. Men det här var nog annars bara en liten träningsolycka, tror jag. Ovana som de var att flyga...

En stund senare hade hon åter luft under vingarna och flög till träningsbanan för flygande Pettavarelser, under den gamla björken. Precis på samma ställe som de små påskhäxorna tränade looping häromdagen testade de här små skyddsänglarna också flygförmågan.
Roligt tycktes de ha, var fnittriga och småbusiga. -Titta jag flyger, titta jag flyger....Volare, ohohohohooo..nel blu dipinto di blu....
Sydde jag faktiskt det där sista..? ?


När de hade värmt upp fjädrarna ordentligt flög de till skogs och testade att hänga i granarna. De funderade  högt och ljudligt på om de skall bli julgransänglar när de pensionerar sig om många, många år.....

Väl medvetna om sitt uppdrag hoppade de sedan in i varsin liten cellofanpåse för leverans till de personer som skall få sina personliga små skyddsänglar.....Tack och hej vinkade jag när de åkte med Uffe till stan...
****

Så står jag då här med min papperslapp, jag barfotabarn i livet....och på lappen står det att Pettas tar emot stafettpinnen för fredagstemat av Olgakatt. I april får alla som är med i fredagstemat och alla andra som annars också vill skriva och utmana sig själva, vara med. Välkommen med i skaran när och om det känns bra.

Fri tolkning förstås!
 6 april Ett bra hjälpmedel
13 april Skrock
20 april Flaskor
27 april Choklad

Dagens dörr
I skrivande stund, just innan Skavlan och stickning av en liten häxkofta, visar termometern + 1 grad.
Dra någonting varmt på er, gott folk!:)

34 kommentarer:

  1. Oj, oj, vilka underbara änglar!!! Har du mönster så får du gärna skicka åt mig. Såna vill jag också göra!!! De är helt ljuvliga.
    Få se om jag hoppar in på din lista, nu skulle det nog kännas bra... Det är ju lite olika det där med hur det känns :)

    Härlig läsning för övrigt!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      tack!
      Jag har faktiskt inte något mönster utan "bygger" upp dem vart efter, så ingen är den andra lik. Från gång till gång, beroende på mitt eget humör och vad jag har för material att tillgå. Men jag kan försöka beskriva det bättre, ta bilder när jag gör änglar nästa gång...Nu håller jag på med några häxor som skall till Blåkulla men änglar blir det alltid igen. Jag återkommer:).
      Ja, gör ett hopp in! Du är välkommen...det skall kännas bra och inte som ett tvång.

      Tack!
      Kram!

      Radera
  2. Vilken lycka för dem som får en av dina skyddsänglar! Så ljuvliga där de flyger runt och "tankar" sig med lycka som de sedan ger till någon annan. Underbart Inlägg!
    Nu drar jag snart täcket över mig och tackar för att jag fått en till dag att lägga i mitt livsarkiv.
    Var rädd om Dig och må gott. Dra ner mössan över öronen för nu kommer kylan igen.
    Varm ärlig kram från mig.
    PS: i mitt kylskåp finns ALLTID en burk Pepparrots Cantadoun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      jag hoppas att de för lycka med sig också!:)
      Tack!
      Jag skall också dra täcket över öronen om en liten stund, tacksam för dagen som varit.
      Det tycks vara många som tycker om Pepparrots Cantadoun. Här finns den bara ett dygn eller så så är den slut...Uffe äter inte upp den:)...Den är min!!
      Varm kram till dig med!

      Radera
  3. Men vilka fantastiska små änglar!!! Hur hinner du med allt du gör? Och hur KAN du bara allting - från trädgårdsskötsel över bak och till änglar?

    Gör du och säljer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      tack! Inte hinner jag, jag håller på ändå:). Intresse, du vet! Jag skulle gärna kunna skriva musik och sånger som du kan...
      Jag har sålt hantverk i många år, dockor, änglar, häxor, harar, kattor, hundar, kor...allt som vill bli till.
      Jag har inte haft tid på så länge när vi har renoverat och startat upp bageri med mera, men nu börjar jag åter få skaparro...

      Radera
  4. Så underbart fina. Änglar finns runt omkring oss. Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trollmor,

      tack! så här blev de den här gången..'
      De finns!:)

      Kram !

      Radera
  5. Åh kära hjärtanes så söta! Och att ha vita fjädrar som vingar precis så är ju underbart fint. Säljer du en liten en hit till mig? Klarar den av all snö tro. Kan den inte bli en liten snöängel...Fjällängel kanske ;)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      Tack! Gåsavingar blev änglavingar. Givetvis, men det tar litet tid...har beställningar som skall vara klara innan påsk...fjällängel låter underbart, den måste ju ha skinnmössa när det är vinter:). Är du seriöst intresserad Ann-Louise så tag kontakt med mig per e:post madame@aland.net, så får du veta mera.

      fjällängel låter underbart....nu gick jag igång...
      Kram
      Karin

      Radera
    2. Du är välkommen!:)

      Radera
  6. Ljuvliga små änglar!!! Jättefina bilder!!! Hmm, man kanske skulle gå med i i fredagstemat. Ska fundera på detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      tack! Det tycker jag att du skall göra, givetvis!
      Välkommen med!

      Radera
  7. Är det du som sytt änglarna? Jag älskar änglar och jag har den lilla fina ängeln i köket som jag fick i julklapp av dig. Tittar på den varje dag och ser något nytt!

    Roliga ämnen i fredagstemat :))))

    Jag skrev ju om hemliga laster i onsdags och hade ingen aning om att det var denna fredagens tema!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      ja, det är jag som syr änglarna. Har hållit på i många år redan, från och till hur jag har haft tid.

      Kul att du tycker om temana, det skall bli kul att utmana sig själv en aning igen.

      Ja, jag trodde att du bara var ute i god tid. Det passade perfekt ditt inlägg.

      Kram
      Karin

      Radera
  8. Några såna där borde en sailor ha hängande i riggen för befrämjande av lyckosamma seglatser...!
    Fantastisk presentation av fina änglar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kapten Haddock,

      Sjömansänglar med sydväst! Jag ser dem framför mig. Ibland kanske också med stövlar på för det vet man väl hur det kan vara därute då stormarna viner.
      Tack!:)

      Radera
  9. Vilka otroligt fina änglar du har gjort. Du är så himla kreativ och flink i allt du gör. Vare sig du bakar, fotar, skriver osv osv..jag fattar inte hur du hinner med allt.

    Skrattade gott när jag läste ditt inlägg om laster och såg dom härliga bilderna på ostarna. Jag har just tryckt in en ostbit i munnen :-). Ostdisken du visar, finns den på din ö?
    Många härliga ostar och vissa med jättestorlek.

    Önskar dig en fin helg
    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      Tack!!:) Jag hinner inte alls med allt....du skulle se högarna!:)

      aha, en ostälskare till är avslöjad. Vi har nog nästan alla den "lasten" på ett eller annat sätt. Vi åt också ost igår kväll, inte Cantadou för burken är tom av någon märklig orsak, men en getost med litet röksmak smakade mumma.

      Ostdiskarna finns i Tyskland. En grossistfirma som heter Metro. Vi har fina ostdiskar också här men inte i den storlek och mångfald som vi såg i Tyskland. Jag har mera bilder därifrån så jag kanske gör ett inlägg någon dag.

      Önskar dig också en fin helg!
      Kram
      Karin

      Radera
  10. Så fina fina:) Och med mina senaste erfarenheter i bagaget vet jag att de finns. Och nu vet jag också hur de ser ut:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla,

      Tack!:)
      De finns helt säkert!
      Är så glad för din skull!
      Ha en fin lördag!

      Radera
  11. Underbara fina och jättesöta änglar!
    Vad gäller S & T så gillar jag också Cantadouost, men jag tror inte jag testat pepparroten??? Måste genast åtgärdas!
    Ha en finfin helg!!

    Värmande kram från ett snöigt och kallt Stockholms skärgård!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HeLena,

      tack!:)
      Du har gått miste om någonting! Kul att höra vad du tycker när du har åtgärdat.
      Ha en lika fin helg du med!

      Varm kram från ett snöigt och kallt Åland också...allting är vittvåttvittblött

      Radera
  12. Ha en skön bakpysseldag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      tack, det handlar om chokladtårtor idag:) och litet till.
      Kram!

      Radera
  13. "satt vid bordet och sydde änglar i allsköns ro" Vad härligt det låter! Och vilka fina och kloka änglar som vill ta vara på vårsolen!

    Trevliga aprilteman… ser fram mot chokladen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det är härligt att sy änglar och häxor, de får liv och hittar på en del....:)
      Tur att änglarna hade vett, idag är det allt annat än solsken.

      Tack!

      Radera
  14. hihi,,,,,,,,,,,,,,jag började le :)
    riktigt fint inlägg.......
    å missa nu inte......

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y


    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    De e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håkan in Rosegarden,

      Tack, tack!
      Jag kommer!:)

      Karin

      Radera
  15. De var de allra sötaste små änglar jag sett! Du kan verkligen konsten att få till små berättelser dessutom...
    Tack så mycket(i dubbel bemärkelse...)
    Kramizzz
    ☼☼☼

    SvaraRadera
    Svar
    1. eva i Aten,

      Tack! Tack!
      De börjar berätta själva när de får liv...då händer saker:)
      Kramkram!

      Radera
  16. Änglar finns och dom är många....Hääärliga änglar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      Änglar finns! Absolut!:) Tack!

      Radera