onsdag 21 mars 2012

En sagolik vårdag

När jag kom tillbaka från Skogsrestaurangen tyckte jag att det svischade  till litet extra bland granarna men jag såg ingenting förrän jag var hemma på gården igen. Fyra små påskhäxor flög lågt över marken...de tisslade och tasslade och hade tydligen fått litet huvudbry på färden...
" Det är nog dit vi ska", hörde jag att den med grön jumper sade åt de andra tre. "Det där är påsklådor och där kan vi stanna över natten. En låda åt oss var! Perfekt!"
"Men....(jag måste ju blanda mig i samtalet), det där är postlådor, inte påsklådor...Vad gör man med påsklådor?" -"Man sover i dem när man är liten påskhäxa så klart", fick jag till svar av fyra små uppnosiga häxor på kvastar..."-Nej,nej....!" jag försökte komma till tals...  -"Japp,  det är till och med en påskhare på en av dem, det ser du väl? Det är helt säkert en påsklåda! Kom nu tjejer så far vi till lådorna! Kom med och öppna lockena åt oss, människa!"
Det krävdes en del övertalning och förklaringar om vad man använder postlådor till, innan de alla fyra insåg att det inte var deras övernattningslådor. - "Jaha, du menar att det verkligen är så? Har ni inte påsklådor på den här ön? Jag kunde bara konstatera att det var så.....skämdes nästan, undrar om Landskapsregeringen kan ordna till nästa påsk? Carina, är det ditt bord?

"Aha, ojoj... kom tjejer vi måste ta en annan kurs!"

"Vi svänger höger, följ mig! Den här vägen!"
"Men hejhej, ta det litet lungt nu, knuffas inte så där!"

" Se nu hur ni gjorde! Det sticks ju, det här blev ju helt fel !"

"Jissesamanda....jag åkte in i buskarna jag också!"

"Nå, man är väl inte sämre än att man kan ta sig upp på kvasten igen"....
-"så ja....hej vad det går, inget fel på turbon här".....

Sedan satte de sig ner och vilade en stund och jag är säker på att de pratade om mig....-"visst känner vi igen den där människan, va? Hon verkar så bekant....Småsnurrig är hon också, som inte förstår att det finns påsklådor...Jaja, så är det, men var skall vi sova i natt då?"
För att göra en lång historia kort, så lovade jag dem att hålla ytterdörren på glänt när det börjar skymma så de kan slinka in till oss för att sova. Nu ligger de i hårdträning inför resan till Blåkulla, trimmar sina kvastar, flyger lågt, flyger högt och tränar på att göra loopingar... Kurt-Birger och alla andra djur tittar förundrat på men verkar trivas med sällskapet
Jag måste ju också tillstå att det faktiskt är mycket trevligt med små rödhåriga häxor i trädgården. Undrar om de vill äta middag med oss? Vad äter häxor för den delen.? Jag har varken grodlår, fladdermöss, spindlar (jo, men dem ger jag inte bort) eller sorkhår... få se vad jag hittar på. Nå, det blir nog bra det här, jag är ju bra på att hitta på:) och jag kan ju alltid fråga dem vad som behagas....


Idag hoppar jag över dagens dörr, livet är så sagolikt ändå just nu
Tomtar på loftet? Nej,nej...men små häxor kanhända:). Ha en fin dag!

42 kommentarer:

  1. Nejmen vilka gulliga du har i din trädgård!
    Blir glag bara jag ser dem!
    Söta.
    Men, det verkar farligt att flyga. Det gäller att se upp. Inte kul att hamna i busken.
    Vilket mysigt inlägg.
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Tack! Det är roligt med småhäxor svirrande i trädgården. De här skulle aldrig någonsin våga sig ut och flyga i din Halloweenträdgård:).
      Kramar!

      Radera
  2. Ja, här gäller det att veta vad man gör och ger sig in på ;)

    Söta är de iallafall, jättesöta! Gillar koftorna speciellt mycket.

    Jag skulle också gärna vilja ha några rödhåriga häxor i trädgården!!

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      de är nog riktiga helylletjejer, småhäxorna. Bara kjolarna och mameluckerna är av bomull och silke, resten ylle.
      Har du påsklådor då? Jag menar det är just det de vill ha...men man kan säkert bygga om en postlåda väldigt enkelt, tillfälligt. Skall tipsa dem...

      Kramar!

      Radera
  3. De är ju bara för underbara de små häxorna. :) Så otroligt välgjorda.
    Och påsklådor. ;) De kanske behöver testa hörseln. ;)
    Vad hittade du på till middag? Något som föll häxorna i smaken?
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      Tack, jag blir själv alltid lika barnslig och förtjust när de kommer till oss:). Jag får antagligen göra öronen annorlunda på nästa häxa...eller också kanske en liten hörapparat skulle duga. Det finns så bra sådana nu för tiden..
      De åt som vi åt, grillad abborre med potatis och grönsaker. Inte några kinkiga varelser alls...ett litet chokladägg fick de till efterrätt (att dela på- de är ju så små)
      Kramar!

      Radera
  4. Det var ett härligt gäng häxor, färgglada och påhittiga.
    Jag har ju en kalufs av det lite röda och skulle lätt kunnat hamnat på näsan i farten. Kom just på att påsken närmar sig, så kul!

    Kram o tack för de fina orden, de styrkte Karin. /Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      alla småhäxor är påhittiga...kanske det svirrar sådana i din trädgård också?:)

      Tänker på dig!
      Kramar!
      Karin

      Radera
  5. Påminner mig om när jag berättade för några danska vänner vad jag gjort i påskas - jag kunde inte förstå varför de började skratta. Inte förrän de förklarade att de tyckte jag sa "i postkassen". Så du ska kanske skicka dina häxor till Danmark.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      ;), de kanske rent av är på väg dit av egen kraft. Vet inte men beställaren skall se till att de flyger åt fyra olika håll.

      Karin

      Radera
  6. Tack för den här charmiga berättelsen i ord och bild :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina,

      tack för att du kom på besök:)!

      Radera
  7. Hahaha men underbart Karin!! Jättekul att läsa och jag log medan jag läste. Du är allt en finurlig liten en du ;)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      du har säkert någonting liknande bland dina träd och fjäll som far på nu i vårliga tider?!

      Kram
      Karin

      Radera
    2. Att jag har.... ;))

      Ann-Louise

      Radera
    3. LyckligaPraliner,

      visste väl det!:)

      Karin

      Radera
  8. Åh vad roligt, skrattade gott när jag läste! Jättefina rödhåriga yrväder du har, har du gjort dem själv?

    Tack för dagens skratt, du gjorde min morgon!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Loppan flyttar västerut,

      så härligt att du fick skratta. Jag har gjort dem själv, gör på beställning. De här skall ut och flyga om en vecka....

      Tack för goa ord!

      Kram

      Radera
  9. Tack Karin!
    Och tack för den fina påsk-berättelsen. Om Karleby är på vägen till Blåkulla (var är det egentligen?), och gumman gumman med blå kjol och brun hatt flyger lagom lågt, fångar jag in henne med mannens fiskehåv! Hon talar med mig :-)
    Duktiga du!
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      Tack!:)
      Det där med Blåkulla är litet märkligt...jag har också för mig att det ligger norrut i landet men sedan finns de andra som påstår att Blåkulla ligger söderut...det är kanske så att ingen vet, att man glömmer bort efter kvastandet. Hon är en lågtflygande liten häxa...tänk om hon faller ner, hon slår sig ju då. Hon följer en med blicken när man går runt henne...hon är sådan så jag förstår att ni fick kontakt ni två..
      Jag skall be henne flyga lågt över Karlebytrakten!
      Ta fram fiskhåven!

      Kram
      Karin

      Radera
  10. Vad gulliga Påskhäxor och en riktigt fin historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      jaaa, här har vi dem i trädgården svirrande omkring....du skulle bara se:)!
      Hör av mig nästa vecka, har inte hunnit ännu....men snart

      Radera
  11. Jag bara väntar på en riktig bok om de här små häxorna. Hade en älsklingsbok när jag var liten om Sotlugg och Linlugg, två små docktroll som fotograferades i skogen lite överallt. Häxorna är jättesöta och fantastiskt välgjorda tycker jag - trodde väl att det var du som hade gjort dem, du kan ju lite allt möjligt!
    Varm kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      får väl se hur det avlöper. De kvastar härifrån nästa vecka...Medan de väntar på några änglar som skall åka med på kvastarna så tränar de kvastflygning:)
      Tack!
      Varm kram
      Karin

      Radera
  12. Härligt, härligt...! Påsken är visst inte alltför långt borta, förstår jag. Får faktiskt ta mig en titt i kalendern. :)
    Såg även i butiken att de plockat fram påsksaker.
    NUUUUUUUUUU har jag kollat! Påsken är ju snart. Oj, den är tidig i år... eller så är det bara jag som är sen i huvudet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      den är bakom knuten ungefär:)....
      Den är tidig, du är inte sen på något sätt!
      Kram

      Radera
  13. Karin!! Åh så fina, jag blir aldeles kär. Kan man få köpa en????
    Kramar!

    ps en så fin historia/saga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      härligt med kärlek i påsktider. Visst kan man få köpa, men ingen av dem på bild, tyvärr, för de är redan beställda, men hör av dig om du är intresserad per e:post madame@aland.net så berättar jag mera:).
      Allt har sin historia!

      Kramar!

      Radera
    2. Jag mailar dig! :D

      Kram!

      Radera
  14. Åh, så fina! Till och med maken kikade in hos dej och blev lyrisk över dina små häxor. Såna skulle gärna få hälsa på hos oss också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland nu,

      tack! Så roligt att de små häxorna förgyller vardagen litet varstans...Skall säga åt dem att ta en tur till Grekland också! Kanske att ni har påsklådor?:)

      Radera
  15. Hahah vilka sötnosar..som flyger runt på sina kvastar i din trädgård..lite virriga verkar de flyga rätt in i busken..vad fint du har skapat dem..de rödhåriga snygghäxorna..undrar om de tänker ta en tur till Örebro måntro??..Kul historia, ingen fel på din fantasi..hihi..
    Nu blev jag lite inspirerad att sy klart mina halvfärdiga änglar...kanske en påskagumma kan de bli, tar bort vingarna bara..hih..ha en bra torsdag Karin fina..Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      kanske de är släkt med oss? Lite grann i alla fall, virrhönor som vi är båd´du och jag!:) Jag skall säga åt dem att ta vägarna förbi Örebro också...jisses, de får flänga på om de skall hinna överallt, Washington, Connecticut, Karleby, Grekland.....överallt. Det räcker nog inte med turbokvastar....Tycker att du skall sy häxänglar eller änglahäxor, det blir bra det. Lägg vingarna i kvasten, SAS-typ
      Ha en fin torsdag du också Karinafina
      Kram
      Karin

      Radera
  16. Det ser ut till att vara en fin vår hos er på Pettas bland häxor och blåmesar.
    Den om postkassen skrattade jag gott åt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lone,

      det är precis så...här trivs allt småknytt:)
      Påskas eler postkassen är ungefär detsamma, ja.:D

      Radera
  17. Jag får gräva fram mina näverhäxor snart - påsken står ju för dörren! De skickar säkert en hälsning till sina söta yllesystrar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      yllesystrarna hälsar till näversystrarna!:)

      Radera
  18. Vilket bra landningsställe dom hittade hos dig :-). När man kikar in hos dig så har man aldrig tråkigt och gott skratt får man också mellan varven *S*.

    Nu ska jag skriva ett vanligt mail till dig.

    Nattkram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      de kom säkert över havet....:)
      Har läst ditt mejl och sänt svar!
      Morgonkram
      Karin

      Radera
  19. NÄ MEN JAG SMÄLLER AV!!! Vilka söta häxor! Är de till salu? Guuud så sööta!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      :D, tack! Jag syr häxor till försäljning, men de på bilden är redan beställda.får nog sy upp några till och lägga in på hemsidan....

      Radera