torsdag 22 mars 2012

En kamel genom nålsögat....




Uffe ger sig inte så länge det finns den minsta lilla möjlighet att gå ut på isen för att pilka, så när den dagliga motionen togs i förrgår drog han iväg med isborr och liten pilk....borrborrborr, ner med pilken....
och upp kom en 4½ kgs gädda. Det är förstås inte som att dra en kamel genom ett nålsöga men snudd på. Märk väl, pilken är avsedd för mindre fiskar, men det vet förstås inte gäddorna om...Att lirka upp en så stadig mamsell (och vildsint) som den här gäddan  var, är bara det ett litet mästerstycke i sig. Jag skulle inte klara av det men det vet ju gäddorna om också, för de nappar aldrig när jag är med och pilkar. 
Då kommer det bara abborrar.....



Uffe fotograferade årets första tussilago hemma på backen när han brände "fjolårsfönan"....
och tittade på Örnie som kom hit och visade upp sin fru....
Det är bröllopstider under våren, men även skilsmässor inträffar. På kontinenten firar man med tårta...
Wops! Det var visst mjukt där hon stod.....(båda tårtbilderna är hämtade från Internet)
Dagens dörr
Jag fortsätter att sy änglar, förbereder lördagens kurs i svartbrödsbakning och fredagens brödbeställningar. Strykhögarna väntar snällt och får så göra...och jag vill ut en stund i trädgården idag. Få se hur det går?
Ha det gott!

26 kommentarer:

  1. Oj, vilken firre! Förstår inte hur han kunde få upp den genom hålet. Skulle ju vara väldigt retligt om den åkte av kroken igen...Smaklig måltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland nu,

      det är tålamod och mycket lirkande som gäller. Gäddor har sina speciella benägenheter att dra ut reven. Man får inte bli skraj och spänna den utan låta fisken leka litet, annars gör den bara ett ryck och så tar den pilken med sig...
      Att sedan få upp bamsen genom det lilla hålet..hoho, säger jag bara.
      Tack, vi skall njuta av den många gånger:)

      Radera
  2. Den där tårtan hon försvann ner i, var riktigt läcker. Farbror Gädda också..vilken storfiskare han är, din Uffe!!

    KRAAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      den ser väldigt god ut! snopet för henne i alla fall.
      Han ÄR och har tydligen varit sådan sedan han var en liten glutt i världen.

      KRAAAM!

      Radera
  3. Jag skrattade gott åt "bröllopstårtorna". Färsk fisk! Vad härligt! Här är det svårare att få tag på fisk så års än vad det är mitt inne i Stockholm. Men till påsk öppnar fiskbutiken. Till din fråga: Våren är alltid ganska tidig här, men nu är det ju snudd på sommar. Jag får hålla lite koll på kvällstemperaturerna och om det ser ut att bli neråt 0 så tänder jag några blockljus i växthuset. Det brukar räcka.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      det är kul med humor även vid skilsmässor:)...man får hoppas att bruden inne i tårtan försåg sig;).
      Vi fiskar själva så därför har vi färsk fisk så gott som hela tiden.
      Tack för växthusinfon. Kanske jag skall våga mig på att sätta igång blomstersådden litet tidigare i år, göra som du, men väntar nog till påsk, för vi är ju ett par veckor senare än vad ni är.
      Kram
      Karin

      Radera
  4. Vilken underbar saga om dina påskkärringar, och härliga foton därtill, du kunde skriva en bok vetja !!!!
    Och presis detta skulle vi gjort idag, ja inte flyga som påskkärringar utan pimpla eller pilka (kommer väl från finskan). Men så har det regnat inatt så snön ut till havet bär inte och någon skoter äger vi inte utan vi brukar dra allt på akjan. Måste iallafall ut å kolla om isen bär nå mera också....
    Vilken ful gädda ni fick...men stor och säkert en kamp att få upp...ni kanske kan skänka den till den nya presidenten.....
    men duktiga du gör säkert något gott på den...
    hahaha vilka härliga bröllopsskilsmässotårtor....

    Ha d gott vännen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påskkärringar är påskkärringar!:) De har saker för sig och i all synnerhet när de bara är småsmå...
      Gissar att ordet pilka kommer från finskan, Vi säger pilka men jag vet att ni säger pimpla i Sverige. Här börjar isarna som fortfarande ligger, se "ruttna " ut, så få se om vi hinner ut längre i vinter...men sedan åker Embla i sjön och vi i den och så bär det "åv"....härliga tider stundar.
      Nja, Niinistö får nog stå över den här gången:), vi äter upp den själva.

      Ha det gott du och Rantafar också!

      Radera
  5. Tänk att Uffe kunde.
    Var han inte otroligt stolt?
    Vad ska du göra med gäddan? flera olika saker? Eller är den träig?
    Tog Uffe kortet på hålet?
    Stor kram till er båda och så fina påskkärringar som startar från er!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö,

      han är expert;), drar upp gäddor med jämna mellanrum på liknande sätt, men den här var den allra största i ett litet pilkhål. Självklart var han stolt, fiskare som han är...gick omkring och såg ut som en tupp hela dagen:).
      Det blir soppa och stekt gädda. Inte träig. Damer upp till sex kilo går hur bra som helst att äta men om det hade varit en herre....njeet! Det är skillnad på.
      Jag tog fotot på hålet för ett par veckor sedan när jag var ute på isen.
      Stor kram tillbaka!
      Karin

      Radera
    2. Så intressant!
      Tackar för svaret.
      Erik har beundrat alltihop med längtansfulla blickar.
      Roligt att ni dokumenterar så väl.

      Radera
    3. Eva,

      Jag förstår att Erik är speciellt intresserad!
      Ge varm kram åt honom.

      Kram till dig med!
      Karin

      Radera
  6. Det kan man kalla läckra tårtor !! Och gäddan är ju hur fin som helst :-)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      javisst är de läckra! :)
      Gädda är någonting som vi får rätt mycket av i våra vatten och det är bra, för vi tycker om den...grillad är toppengod

      Radera
  7. Hahahahha Älskar dina bilder på bröllop!! Mina vänner skrattade gott när jag levererade den med fotbollen!! Tack snälla för lånet!

    Tussilago.,jag längtar. Har inte sett en enda men när jag gör det så ska jag fira!!!

    Du får vara rädd om maken...isen är lurig! Jag är alltid orolig när mina är på isen!


    Kramisar och ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      ja, de är kluriga bröllopsbilderna:).
      Jag är rädd om både honom och mig. NU finns inte en tanke på att gå ut på isen längre...mycket falsk. Bärbar ena dagen, nästa plums...

      Kram till dig å!:)

      Radera
  8. Vilka underbara tårtbilder...
    Speciellt den med bruden i tårtan, fniss...
    Såna får ni baka på Pettas också :-)

    OCH WOW; vilken GÄDDA!!! SÅ stor! Kan tro att det var en KAMP att få upp den och allt det där.
    Härlig fiskelycka! JAG GILLAR ugnstekt gädda, mmm....
    Duktiga Uffe!!

    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Jag måste nog börja träna nu....:)
      Större gäddor har fångats men inte genom ett så litet hål..
      Ugnstekt gädda är också väldigt gott! Men gärna en mindre sådan då

      Kramar!

      Radera
  9. Det var en rackarns praktig gädda!!! Å fina bilder!!! tror att du skulle gilla sidan http://www.cakewrecks.com/

    SvaraRadera
  10. Karlavagnen,

    den räcker till många, helt säkert:). Tack. Skall titta in på adressen, Tack för tipset!

    SvaraRadera
  11. Gratta storfiskaren från mig! Men nu får han väl inte lov att gå ut på isen mer? Det brukar vara dom som tror att dom kan och vet som råkar illa ut!
    Jag tycker tårtan där killen sparkar iväg delen med frun på är VÄL elak, men idén är ju kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      skall så göra! Han har själv bestämt att han inte skall gå ut mera...isen är mera än bedräglig nu. På ett par dagar har den blivit "rutten". Slut för den här gången och vi har fisk som skall ätas upp

      Killen som sparkar iväg frun är nog elak, men ändå snäll i jämförelse med vissa skilsmässotårtor som jag såg på bild...grymma saker, mord, blod,halshuggning och knivar. Ibland förstår man inte folks humor. Vill inte ens visa dem..och där är det kvinnorna som är de mest blodtörstiga....huvudet bort bara, tjoff. Skall man fira skilsmässa så skall man väl ha trevligt, skulle jag tycka

      Radera
  12. Hu vilken ful gädda, de är ena fula fiskar tycker jag,men kul att det nappade,förstås. Klart en ål hade väl lättare att få ut ut detta hål-Hahah separtionstårta..kul..det kanske är bättre att fira en skilsmässa än att rata den och vara bitter..grädde är godare än sur mjölk...
    Ja hahahha skrattade gott åt tårtan som kärringen halkat ner i surgrädden..tokigt..fast egentligen är det en sorg..men lite humor skadar väl inte..
    Önskar dig en fin helg finaKarin..med mkt vår i luften..Syrran tjatar på mig att åka till Åland...vi siktar in oss på valborg??..Torborg kanske,hhehehe det heter mamma som andranamn..kram o kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      de ser ut som krokodiler....och är sådana också. Arma fiskar som simmar tillsammans med dem...de äter upp varandra om de slipper till de "små" liven. Kannibalkrokodiler..
      Man måste inte bli bitter bara för att man skiljs åt. Man behöver kanske inte ha "elaka" tårtor, utan en fin, fira att man går vidare som vänner. Humor skadar aldrig
      Bra att ni har ställt in siktet. Hör av er innan ni "skjuter", så vi vet att ni kommer och kan ta hand om er på bästa sätt, för ni tittar väl in?
      Kramar! och en fin helg till dig med!

      Radera
  13. Jag undrar bara vilka som festar på tårtorna och när? Skilsmässor är nog aldrig något att fira tyvärr. Det har varit mycket elände, sorg och bedrövelse innan man kommer så långt...

    Nu får du väl hålla din Uffe hemma så att han inte klampar igenom isen - den lär väl inte ligga kvar så länge till i det här vädret. Vi hade 16 grader varmt mitt på dagen! Underbart!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      man skall nog aldrig säga aldrig:). Det finns lyckliga skilsmässor också. Men med tanke på hur tårtan ser ut så ser det inte särskilt lyckligt ut men det finns ju humor och humor..ibland är den litet sjukare än ibland. Har det varit mycket elände, sorg och bedrövelse innan kanske man tycker det är värt att fira om man har tagit sig vidare utan att bli bitter och kan bevara vänskapen. Det finns många sidor på ett järnspett:).

      Uffe håller sig på landbacken nu tills isen har gått helt och hållet. Då tar vi båten...Så varmt har vi inte haft men nära tio grader...Inte illa alls:)

      Kram!

      Radera