onsdag 28 mars 2012

En färgrik bukett

Jag har fortfarande rätt mycket bildmaterial att gå igenom sedan vi var till Madeira i januari i år.
Nu och då tar jag mig en titt i arkivet, ser vad som skall raderas, vad som skall sparas. Idag delar jag med mig en del av blomsterfägringen som jag fotade.  Julstjärnan, Manhâs de Pâscoa, är vanlig över hela ön. I bakgrunden Madeirascillan, Cila da Madeira
 Fikon, någon sort, vilken vet jag inte men klättrade gjorde den i alla fall...

Den här växten tar man inte i frivilligt. Den växer inte vild. Bilden tog jag när vi var till Jardim Botânico. Figo do diabo /djävulsfikon. Jojo, det kan man tänka sig. Ursprungligen kommer den från Mexico och Guatemala

Jag kan inte alls alla namn på alla blommor. Mycket på grund av mitt eget slarv när jag inte tog med mig en madeiriansk flora, men frön tog jag av den här vita skönheten med blålila pupill.
Få se om jag lyckas få den att gro och växa här hos oss...För övrigt har jag inte alls sått alla frön ännu, bara tomater och paprikor. Alla de andra kommer jag att så i april, maj och i juni, beroende på sort....är man för tidig så blir de ofta så rangliga...bara värmen kommer, kommer de också. Dessutom skall det finnas utrymme
 Jag vet inte vad, jag vet inte vem....men vacker är den
 Det här är en riktig klippare det.....vilket påtgöra

 Svartögat känner de flesta igen....

 Är mycket osäker på vad den ljusblå skönheten heter...
 Det här är en art av Salvia....
 likaså den här....

Felis catus. Jutta skulle jag gärna kalla den, för den ser precis ut som henne...en av våra katter eller kattor...jag blir aldrig riktigt klok på vad som är rätt. Vi säger i alla fall kattor om flere kattor:)....

Det här förstod jag inte heller men vem har sagt att jag skall förstå allting?
Kanske jag gör liknande gummor i vår egen trädgård
Den här förstod jag mig på i alla fall. Eller rättare sagt så var vi tre som gjorde det. Den delades  i tre lika stora bitar...en för Olgakatt, en för Uffe och en för mig.....Vi njöt storligen
av både äppelkakan, kaffet och den ljuvliga utsikten...man kan inte bli annat än lyrisk...
Dagens dörr visar hur det traditionella Madeira har utvecklats till en blandning av modernt och gammalt....


Ikväll kommer Marthorna hit på möte då man bl.a. skall lära sig hur man gör klackmattor.....spännande! Nu skall här bakas tre sorters kaffebröd, en bulle, något mjukt och något hårt, få se vad jag hittar på

28 kommentarer:

  1. Alltså vad glad man blir av blommor! Madeira verkar vara så fint och ett intressant ställe! Får nog skrivas med på dit-vill-jag-åka-listan!

    De där gummorna var ju lite annorlunda..!!

    Och för att inte tala om ert goda fika :)))


    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det sant!:) Man behöver blommor med jämna mellanrum för att må riktigt bra. En härlig last!
      Gummorna skiljde sig en del från övriga omgivningen men jag gissar att det var något lekis, förskola eller så som hade haft teater på gång.

      Äppelkakan var jättegod!

      Kram
      Karin

      Radera
  2. Den färgprakten behövdes här i gråa Weed. Det har varit ett riktigt busväder idag med snöstorm och blåst. Saknar litet mer vårvärme. Tack för dina fina blomsterbilder. :)
    De där "pålgummorna" var ju litet annorlunda minst sagt. Äppelkakan såg mycket god ut. Ni klarade av att samsas om biten i alla fall. ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      den färgprakten behövs här också, fastän vårblommorna nog har börjat sticka upp sina färggranna hattar.
      Pålgummorna föreställer någonting som jag borde känna till, någonting om gamla traditioner som jag har hört glunkas om...det löser sig säkert någon gång:)
      Vi hade inte några som helst problem att samsas:). tyckte bara att vi inte behövde mera än så.
      Kram!

      Radera
  3. Tack för att jag fick vakna till en underbar färgglad vacker bukett blommor!
    Hoppas din dag blir bra! men snälla du, vad är klackmattor???
    Vårkram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      Jag vet inte själv vad klackmattor är men hoppas kunna berätta det för hela Internetvärlden imorgon. Jag skall ta reda på ikväll, har jag tänkt:).
      Vårkram till dig!

      Radera
  4. En av alla fantastiska saker med Madeira är att man återfinner alla sina små krukväxter i jätteformat. Och goda kakor finns det överallt. Mina kompisar åker ut och fikar nästan dagligen. Konstigt att de inte antagit bollformat.
    Kram, kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      jag brukar säga att man går som i en blomsteraffär när man är där. Man känner igen sina krukväxter men i större format, precis som du skriver.
      Goda kakor finns, ja, därför delade vi på en för att inte bli för bolliga. Å andra sidan så får man ju motion var man än befinner sig på den ön:)
      Kram, kram
      och hälsa grodorna!
      Karin

      Radera
  5. Egentligen tycker jag att det är lite märkligt att taggiga fula växter har djävulen med i namnet - är inte den lede en tvålfager filur som kan föra oss på avvägar utan att vi märker det?
    Fast man syftar kanske på att endast djävulen kan hålla i djävulens spatserkäpp och äta djävulsfikon.

    Hur man uttalar katt i pluralis beror nog på var man bor - kattor är egentligen pluralis av katta, alltså honkatter. Så här säger NE:

    katt subst. ~en ~er
    ORDLED: katt-en
    HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. katter; gemens. germ. ord; jfr senlat. cattus 'katt'

    katta subst. ~n kattor
    ORDLED: katt-an
    honkatt
    BET.NYANS: ibl. om kvinna ⟨starkt nedsätt.⟩
    HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. katta; till katt

    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      förvisso är den lede ofta tvålfager till sitt yttre och sammetslen i talet, men månne inte man känner till att det finns en taggig sida av fanskapet också. Jag tyckte för övrigt att växten var riktigt vacker, fastän den inte var plockbar.Jag lät mig icke förledas, ståndaktig som jag är:)

      Tack för upplysningen om katter/kattor. Nu när jag ser det i skrift så är det egentligen helt självklart att en katta blir kattor i pluralis och en katt blir katter...men här har kattpojkarna nog blivit kattor även i pluralis.Språk är intressant.

      Karin tackar

      Radera
  6. Ljuvliga bilder från Madeira igen...skulle verkligen vara roligt att åka dit! Har aldrig hört talas om klackmattor så det skall bli roligt att få se dem sen, tack!
    Paketet kommer när du ger dig tid för det...ha ingen brådska.
    Ha en skön dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      jag rekommenderar varmt en resa till Madeira!:)
      Jag är lika nyfiken på klackmattorna som du är, vet inte alls vad det är.
      Det är mycket just nu men lugnar sig i början av nästa vecka, tror jag:). Då får jag tid att fara till posten.
      Ha en skön dag du med!
      Kram!

      Radera
  7. Härligt och vackert. Blomsterprakt som heter duga.
    Det där djävulsfikonet såg grymt ut. Bäst att hålla sig undan.
    Trevligt med Martha-möte! Min mormor var ordförande i Martha i tio år!
    Dörren är så FIIIN!!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      vassa taggar gör att man håller sig i periferin:).

      Det skall bli roligt att ha dem här ikväll. De brukar boka in sig på Pettas någon gång i året. Själv är jag inte Martha, hinner inte med helt enkelt. Det roliga är att det börjar hitta yngre förmågor dit till dem.

      kramar!

      Radera
  8. Fina blommor lättar alltid upp tillvaron men de där bladen skulle jag stå över att gosa med..

    KRAM

    SvaraRadera
  9. Tina,

    det finns ju gränser:)...

    KRAM

    SvaraRadera
  10. Tack för denna fina bildkavalkad! Visst är blommorna underbara, men Sotis låter hälsa att det fanns en bild där, föreställande något annat, som var allra finast.
    Fortsatt trevlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      jag förstår att Sotis smalt som smöret på heta stenar när han fick se sötnosen.
      En fin fortsättning önskar jag dig med!

      Kram!

      Radera
  11. Jag behövde dina färgklickar, idag har varit en sån där dag som jag inte riktigt har vaknat.
    Nu är jag relativt pigg, men det är ju sjukt, eftersom det snart är dags att sova.

    Ha det gott
    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59,

      även jag har haft en dag som har varit seeeg som gammal kola.
      Ändå har den varit väldigt fin. Jag är till all lycka inte pigg nu när jag skall sova. Hoppas du blir sömnig!:)

      Ha det gott du med!

      Radera
  12. Fantastiska bilder! Men de där djävulsfikonen… lömska typer. Måste vara VÄLDIGT attraktiva om de måste skydda sig så där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      tack! Det var också ett sätt att se på det hela. Givetvis måste de vara attraktiva....skall googla nu

      Radera
  13. Blommor och växter kan man se hur mkt som helst av..de där taggiga bladen stack ut minsann....kul..Så många bilder som finns, och alla har sin lilla historia och minne..tänk då man hade album...och satt in alla foton...det var tider det..Idag fick jag ta med hela datorn till Elin för att visa bilderna på lilla nya barnbarnet...så dumt..
    Dina bilder är så fina...de borde finnas i en bok..
    Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      man får aldrig nog, du har helt rätt!
      Din lilla dotterdotter ser så ljuvlig ut...man bara smälter
      Tack Karina!

      kram
      Karin

      Radera
  14. Sv; Åh tack så hemskt mycket för de tusen friska vindarna. Du må tro att de behövs. Och tack för ditt fina färggranna inlägg. Tyvärr orkar jag inte skriva mera om det. Det bästa för mig nu är att krypa i säng och hoppas på sömn.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      hoppas att ni får sova lugnt och skönt hela natten.
      Jag försöker komma ihåg vad som är bra mot vattkoppor...finns naturligt medel att köpa på apoteket...skall ta reda på.
      godnattkram

      Karin

      Radera
  15. Liksom du drömmer jag mig tillbaka till blomsterön! Och utsikten med kapockträdet är speciellt minnesvärd, tycker jag. Tack för alla vyer och blommor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      så blir det ibland nu och då:).
      Det var en fin eftermiddag!

      Radera