torsdag 1 mars 2012

Det brinner !





Vad vill du rädda av dina tillhörigheter - när alla levande varelser först är i säkerhet?
Den frågan ställer Olgakatt till oss som deltar i fredagstemat.

När det redan brinner så har mycket annat hänt rent tekniskt, men den här gången behöver vi inte tänka på sådana problem som rökgaser m.m., för nu är alla levande varelser i huset redan räddade. Nu handlar det om det materiella. Vad vill jag rädda? Jag har funderat en del på det här under veckan som har gått sedan vi fick veta temat för dagen.
Det som har varit bra i detta påhittade hemska sammanhang är att vi har tänkt på hur vi har det nu och vad vi kan förbättra i vår verkliga vardag. Så en tankeställare har du allt givit oss Olgakatt!:) Bra att tänka på sådana här saker också någon gång mera ingående.  Det kan ju de facto hända!

Jag hade redan bestämt att det jag vill rädda är vår överlevnad,
när jag frågade Uffe vad han tänkte spontant, på frågan i dagens tema. Svaret kom omgående: bolagshandlingarna och datorerna med tillbehör. Företaget! Vårt arbete!

Allt det materiella klarar vi oss för utan, men vårt arbete vill vi inte förlora...De saker som skulle bli kvar i lågorna skulle förhoppningsvis försäkringarna betala senare.
Pengar går upp i rök, lånad bild
Antagligen försökte jag också ta bilnycklarna med mig i farten på vägen ut...det kan ju vara bra att köra undan bilarna....

En brandbil från 1800-talet, lånad bild
Bilden är lånad från Internet
Som dotter till en brandkårist och med rökdykare i familjen, så vet jag mycket väl hur hårt en eldsvåda kan slå, också av andra orsaker. Det är ingenting man önskar sig eller någon annan någonsin.

Nu har lågan i det här inlägget nästan slocknat, bara några rökslingor singlar sig uppåt...

Dagens dörr passar rätt bra in i sammanhanget den här gången, inte sant:)?
Eftersom jag så gott som har eld i baken hela fredagen och mycket att göra tjuvstartar jag med fredagens tema redan i kväll.
Ha en fin kväll och en fin fredag!
ps. de andra som deltar i fredagstemat hittas i bloggens högra sida!

32 kommentarer:

  1. Jättefint inlägg som vanligt och härlig bild på dörren. Vilket sammanträffande med fredagstemat.
    Bilnycklarna tänkte inte JAG på, men det vore naturligtvis ganska praktiskt, i synnerhet som vi också bor på landet...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      tack!:)
      De ligger ju där i skålen på bordet i hallen, så det borde ju gå av bara farten att rycka dem med sig. Enkelt att säga, när elden är lös är det en helt annan verklighet som gäller. Måtte det aldrig hända någon av oss.

      kram

      Radera
  2. Pärmen med viktiga papper. Om jag hann. Sedan skulle jag skita i resten, bara katten var i säkerheten. Annars tar katten prio över pärmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      Om man hinner, ja! Alltid det levande först. Alltid!
      Pussa prioNisse!:)

      Radera
  3. Jag skulle rädda min externa hårddisk (backup av alla digitala bilder och brev), dagböcker og båtens loggbok. Hos mina föräldrar finns alla negativa tillsammans i en låda som ska räddas om det brinner (så att vi kan rekonstruera fotoalbum).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotte,

      :D, den rycker vi åt oss på vägen ut. Den befinner sig nästan på trappan redan. Givetvis är den väldigt viktig...den hör till att räddas.
      Hälsa dina positiva föräldrar så gott!

      Radera
  4. Ja vad skulle räddas...foton...har ju digitala bilder..skulle egentligen spara dem på hårddisk och ha i bankfack...
    Allt annat är oväsentligt..och så rädda liv såklart...jag har en väninna vars hus brann ner i somras, med ALLT!!! Och då menar jag allt...de räddade sig själva och båda barnen, katten..inget annat...hemskt..men de har överlevt!!!
    Fredag i morron...så kul...Vet du, på lördag ska jag träffa en gemensam kusin till oss...som jag inte träffat på läääääääääääääääänge kanske då jag var väldigt liten, eller på en begravning..minns ej...ska bli skoj!! Hon heter Lisbeth..
    kram kram kära du//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      det är inte så lätt när det kommer till kritan. Man kan ha hur kloka tankar som helst men om det skulle hända någonting så finns paniken där också...bankfack, ingen dålig idé.
      Huvudsaken är att allt levande klarar sig helskinnade rent kroppsligt från eldhavet.
      Hälsa Dixie, Lisbeth, Tjorven, kusinen med många namn!:)
      kärkusinkram
      Karin

      Radera
  5. Det är alltid så kul att läsa ditt inlägg, det brukar komma först av alla fredagsbloggares.
    Jag har precis avslutat mitt inlägg, men det kommer ut först om 14 h.
    Just det, bilnyckeln, där sa du ngt...
    Mkt bra.
    Annars har jag också listat datorn, kamera, pass etc. Aja, du får se imorrn ;-)
    Dörren är otroligt PASSANDE idag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Tack! Roligt att läsa!:) Jag blir glad.
      Passet och herreminje,kameran tänkte jag inte alls på. Givetvis!:) vi lär av varandra. Får nog ha allting på utsidan för säkerhets skull. Ut till natten med allting, ungefär som man lyfter ut katten, haha..
      Kram!

      Radera
  6. Helt klart familjealbumen och laptopen och handväskan ! Himmel vad det finns grejor i den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      Egentligen borde man ha en bamsehandväska där allt det väsentliga får rum:)

      kram

      Radera
  7. Bra att tänka igenom sånt här! Med all modern teknik så har man nog mycket under kontroll med sina hårddiskar, USB-drives, telefon och nycklar.

    Men ändå...jag minns grannar i Stockholm vars hem brann ner till grunden. Så hemskt. Allt borta.

    Fint inlägg, som alltid Karin!

    Kram och önskar dig en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      visst är det så. Man bara traskar runt i sin vardag och känner sig säker. Det kan hända hemskheter av det här slaget så man behöver uppdatera säkerheten med jämna mellanrum, vilket vi tycker att vi gör, men alltid finns det någonting att förbättra.

      Tack, Lotta!
      Kram till dig också och ha en lika fin fredag du med!

      Radera
  8. Det har jag tänkt på massor av gånger, bor ju en del på hotell också..
    Det var ett tänkvärt inlägg, Karin!

    Dejlig kram o trevlig helg/Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      Tack! Det är en del man alltid behöver tänka på och jag tror man gör det rent reflexmässigt också. Jag kollar alltid utgångarna både på hotell och färjor.

      Dejlig kram, förstår nästan att du är i grannlandet!
      Knus!
      Karin

      Radera
  9. Jag vet inte vad jag skulle rädda. Det är otäckt med bränder.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. trollmor,

      jag gissar att det nog skulle bli så för var och en av oss om det verkligen hände. Att se till att få ut allt levande skulle vara det enda som gällde.
      kram!

      Radera
  10. Visst var det bra att vi fick en tankeställare! Själv tycker jag att jag redan har tänkt en del på just brand- men också inbrottsrisken, men även jag kan så klart bli långt, långt mycket bättre, även om man så klart på inget vis hoppas att det händer en något.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. wienerbrödslandet,

      Så har nog vi också, måste så också av andra skäl när vi har publika utrymmen här. Nej, guttaperka, må inte någonting sådant hända, men det är bra att tänka efter trots allt:).
      Trevlig helg!

      Radera
  11. Fantastiska bilder! Och den där dörren... var hittar du alla dina underbara dörrar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      tack!:) Dörrarna finns i gamla stan i Funchal på Madeira. Jag har tagit bild på rätt många av dem, men inte på alla. Jag hoppas att de finns kvar där nästa år också så jag kan komplettera.

      Radera
  12. Att det skulle brinna är ju en mardrömstanke. När man läser i tidningarna om bränder så får man ju sig en stor tankeställare. Först och främst att man får ut alla som är hemma. Sen är det nog fotoalbum, datorn, mobilen, plånboken och bilnycklarna. Men frågan är ju om man skulle ha den sinnesnärvaron OM det värsta skulle hända? Egentligen skulle man ha allt viktigt i en låda, som man bara kan greppa i farten.

    Kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      så är det. Rena mardrömmen. Vi är nog alla rätt överens om vad vi skulle försöka få med oss i säkerhet, men precis som du säger, har vi den sinnesnärvaron när det verkligen gäller?
      Tror nog ändå att man skall förebygga, uppdatera allt vad man har hemma som kan fatta eld istället för att vänta på att det kanske skall börja brinna..
      Det viktigaste är ändå livet, det materiella kan man vara utan.
      Kram
      Karin

      Radera
  13. Skönt att alla människor är räddade.
    Men jag gillar ju mina saker så detta är inte enkelt.
    Egentligen vill jag slippa tänka på det.Jag som sparar och sparar på allt möjligt.
    Men dina dörrar är fantastiska! Varför målar inte vi på dörrarna.?
    Jag vill då helst ha lilla Prinsen eller Pippi Långstrump av Vang-Nyman på min dörr -inte eld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym,

      javisst är det så:).
      Saker kan man ändå alltid ersätta i motsats mot ett liv.
      Tror inte man skall tänka på det heller, bara vara förutseende i den mån man kan och ordna med brandvarnare och sådant.
      Det kan man fråga sig. Varför målar vi inte på dörrarna. Kanske någonting vi skall börja göra. Det piggar upp, onekligen.
      Tur att man kan välja motiv själv:).
      Ha det gott!

      Radera
  14. Usch, brand är så otäckt. Jag kommer att tänka på några vänner vars hus började brinna när äldste sonen låg hemma i feber. Han lyckades rädda fotoalbum och en del värdesaker innan han försökte släcka takbranden med trädgårdsslangen. Några meter därifrån stod brandkåren och sprutade vatten på ett hus som redan stod i flammande lågor och vägrade börja släcka deras hus, som då bara hade ett glödande tak. Huset brann ner till grunden. Usch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krönikören,

      brand är grymt otäck! Det finns egentligen inte ord för den förgängelsen när den är som värst.
      Märklig brandkår! Nog borde de väl ha försökt rädda det hus som kunde ha räddats....
      Usch, säger jag med!
      Ha en fin helg om det så blir att tillverka skålar och vatten alla dagar!:)

      Radera
  15. Såklart ni vill rädda ert arbete och den del av ert liv som är så viktig för er på så många vis! :-)
    Men bränder hoppas vi verkligen att vi ska få slippa. Så fruktansvärt på så många vis.
    Ha nu en fin och brandfri helg!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltistjejen,

      I första prioritet är arbetet. Självklart kan man även börja om med ett sådant, men en liten gnutta skulle man spara i arbetsinsats om man hade det mest behövliga kvar.

      Nu i skrivande stund är det full cirkus utanför vårt kanslifönster, åtta unga rådjur jagar och leker med varandra. Oj, så Ella skulle tycka om att titta på det här!
      Ha en fin och brandfri ni också, alla tre!
      Kram!

      Radera
  16. Ja, verkligen ett tema som satte fart på fantasin! Bilnycklarna var smart att ta med :-)
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      ett bra tema, någonting som får en att tänka till litet extra.
      Stor kram!

      Radera