fredag 2 mars 2012

Det är nog så! Den är här nu!





Dagens dörr
Våren alltså! Eller kanske jag ändå skall vara försiktig och säga vårvintern? Att dagens dörr kommer allra först i inlägget skyller jag på vårliga Bloggernycker. Undrar hur många gånger jag har försökt flytta dörren längst ner i inlägget och den bara poppar upp här uppe....Till slut gav jag mig, trots att jag besitter en del envishet, jag också...

Idag åkte vi tillsammans till stan på brödutkörningsrunda och en del andra ärenden gjordes samtidigt. Vi brukar ha tiden noggrant uträknad, så att det inte blir några stora tidsluckor från det ena till det andra och allt brukar löpa på som pärlor på ett band,  men idag var det si och så med logistiken. Det blev en lång lucka helt plötsligt som vi försökte fylla upp på  olika sätt inne i stan, men inte ens det ville sig riktigt som vi ville så vad gör man då? 
En ganska självklar sak för vår del. Vi drog iväg till havet för att se om det låg mycket is kvar, om det gick höga kulingvågor....Kameran hade jag glömt hemma, men Uffe hade sin lilla kamera i fickan som jag fick låna när jag ville ta bild av vågorna...Och det blev som det blev för plötsligt så befann sig en kråka mitt i blickfånget med en Coca Colamugg av papper i näbben! Undrar vad den tänker göra med muggen? Vad gör kråkor med pappersmuggar?
Vi körde mot Järsöhållet....under de låga broarna har vattnet öppnat sig och slängt istäcket för den här vintern tycks det som  och svanar, trutar, knipor och skrakor guppade på i det kalla blå...Isen ser ut som rena drömmen för en skridskoåkare
Till och med vattnet tycktes sjunga där det strömmade fritt.....
Någon hade försett sig med en egen pontonbrygga...förnuftigt nog, varför ligga på kall is när man kan ha det skönt på annat sätt i solskenet
Hemma vid husväggen har det också hänt saker... den första snödroppen har tittat upp...ljuset är så bländande och starkt så det nästan skär i själen..
Tittut! Vem där? Vad tror ni? Dagsmejan gör sitt...
Höstens kvarblivna fröställningar tittar fram i snön.  Ha en fin kväll ALLA!:)

19 kommentarer:

  1. Kråkor!! De hittar det ena och det andra.

    Vilket fint vårvinterväder ni har! Bra att Uffe hade sin kamera ;)
    Ser skönt ut hemma hos er, mot husväggen.

    Ha en härlig fredagkväll Karin!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      det festliga med kråkan var att den inte syntes alls när jag tänkte ta foto av vågorna. Jag knäppte till och så var den där med muggen som säkert hade flutit iland och låg på stenarna nedanför. Kråkorna är festliga.
      Det är rätt kallt, blåser kuling och är vårvinter, men våren har startat!
      Ha det lika härligt du med Lotta!

      Kramar!

      Radera
  2. Karin, dina bilder skänker mig en sådan värme just nu.
    Det åländska havet var så viktigt för mamma, hon finns inte med mig längre...vi tittade ofta på dina bilder tillsammans. Hon tyckte alltid att du var så finurlig.

    kram Tina The Shed

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      tack, dina ord värmer på ett alldeles särskilt sätt.
      Vet du, hon tittar nog på bilderna med dig ännu...

      Varm kram!
      Karin

      Radera
  3. Åh vad fint...våren på g på Åland..vad skönt..öppet vatten och så mycket mer...tänk vad det ska gro och spricka nu överallt..du härliga tid...Sitta med näsan mot solen och njuta..vår bästa tid är nu, innan...eller som Nalle Phu säger: Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. Ska hälsa kusinen med många namn, det ska bli spännande att träffa henne...trevlig helg till dig Kram fina karinkusinmin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      det är i sin början, fortfarande kan vi gå ut på isarna och pilka, men snön smälter ner, det är mars och allt vad det innebär.
      Det är precis så där som den kloke Nalle Puh säger, det är den där aningen om hur fint allting kommer att bli som är den allra bästa:)
      Ha det jättebra med vår kusinmedmånganamn! Ni får säkert mycket trevligt. Hon har också den där galna genen:D
      Finfin helg!
      Kramar
      Karin

      Radera
  4. LJUSET på dina bilder är så fint!!
    SÅ talande vårligt!
    Vackert!
    Man ser riktigt vårvintern lysa igenom dem!
    Blogger verkar bråka med många nu!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      tack för det! Själv tycker jag att det hårda, skarpa vårljuset är svårt att fotografera i.
      Skönt att veta att det inte är bara jag som har problem med Blogger. Då finns hopp att det blir ändring.
      Kramar!

      Radera
  5. Nog är hon här, gumman eller drottning Tö, vilket man vill. Kung Bore är i alla fall slagen för tillfället.
    Kråkan behöver nog muggen till nån viktig inredningsdetalj liksom skatan som snodde vår lille porslinstomte och sen tappade den på gräset igen flera år senare.
    Dörrarna är fantastiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      skönt att en liten gumma får bukt på kung Bore. Det kallar jag kvinnokraft!
      Skulle vara roligt att veta vad en pappersmugg används till i ett kråknäste. I mitt tidigare bageri hade jag en medarbetare som hade lagt sina vigselringar i fickan i förklädet som jag sedan tvättade och hängde ut på tork. När R-M kom underfund med var hennes saknade ringar fanns sprang vi ut till klädlinan, bara för att konstatera att ringarna var väck...ett år senare hittade jag en av dem, noga inpåtad i en liten grop under en granrot ca 10 meter från tvättlinan. Den andra ringen insåg vi att antagligen hängde ovanför skatboets dörröppning i den allra högsta granen som fanns på tomten. Ringen återsågs aldrig. Inte ännu i alla fall
      Dagens dörr är verkligen speciell. Perspektivmålning när den är som bäst.

      Radera
    2. Underbara vårvinterbilder!!!
      Tänk nu är det inte långt kvar ändå tills det verkligen börjar spira!
      Kram!

      Radera
    3. Saltistjejen,

      vi går en fin tid till mötes nu när ljuset återvänder och allt börjar spira. I natt har det åter varit kallt men det blir med all säkerhet en fin solig dag med dagsmeja.
      Kram!

      Radera
  6. Våren har allt kommit längre hemma hos mig. Men du vet ju vad du har att vänta!! Dina fina bilder inspirerar!!

    Fin helg till dig!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      När vi far till Stockholmstrakten på vårarna brukar det skilja ungefär två -tre veckor i vår-utvecklingen. Våren kommer tidigare till er, och vi kommer senare. Det är härligt
      att via bloggen få uppleva alla varianter ett par gånger.
      Fin helg till dig!

      Kram
      Karin

      Radera
  7. Mycket originellt foto av kråkan. Det kunde vinna i tävling:)

    Och, det blå havet är riktig vårlycka.

    SvaraRadera
  8. Fyra bugg och en cocacola.... Kråkorna har våååårkänslor!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      bilden är inte tillräckligt skarp, skulle jag tro. Men kul var det när kråkan plötsligt var där med sitt fynd som den hade hittat på stranden nedanför. Kråkor har också vårkänslor, helt säkert!!:)

      Radera
  9. Helt klart är våren på väg ! Öresund är sommarblått idag, solen skiner och all dimma är borta..ser ut att bli en riktigt fin vårdag :) Kråkor är vad de är, högljudda skräpsamlare :-)))
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      den är det:D!
      Här skiner solen från klarblå himmel också.
      Kråkor är första klassens renhållningshjon. De är nyfikna och tar vara på...och den här gjorde omedvetet reklam för Coca Cola.
      Kram Karin

      Radera