torsdag 15 mars 2012

Det är inte bara jag....

som behöver tvätta mina fönsterrutor, konstaterades när vi på väg in i Helsingfors tittade ut på lotsstationen

Om man inte är sjösjuk så blir man säkert....Tallinks nya färja lyser upp i hamnen

Tänk ändå att det finns folk som frivilligt går ner under havets yta i ubåtar som ser ut som sardinburkar. Den här ligger på Sveaborg

Det finns många torn och tinnar i Helsingfors, redan på Skatudden möter de en när man vandrar in mot centrum

Antagligen är det fritt fram för de svenskspråkiga?

Ett lugnt och stilla onsdagsHelsingfors. Ingen torghandel syntes till någonstans där vi vandrade fram

Jag fick inte som jag ville, det blev inte min kille i senaste presidentval men det går säkert bra det med . President Niinistö tycktes vara hemma igår

Storkyrkan i en solig huvudstad

Vi tog spårvagn 7 B

till Mässcentrum i Böle

Bara för de här raringarna var resan värd att göra:)
En av huvudorsakerna var förstås Minna på Gavrielides Foods som tar hem grekiska ekologiska produkter åt oss, olivolja, oliver och i år också fetaost

En ny affärsbekantskap gjorde vi också glädjande nog

Långa diskussioner fördes. Green Rail säljer enbart ekologiskt certifierade produkter sedan flere år tillbaka. Lika glatt överraskade blev båda parter över att hitta likasinnade, mera än så berättar jag inte just nu....Vi blev glatt överraskade överlag när det gäller mässutbudet på ekologiska produkter. De är på frammarsch, helt säkert. Vi märkte stor skillnad sedan vi senast var till Gastromässan för två år sedan

Vi var på mässan i drygt fyra timmar, besökte många montrar, gjorde smakprov, diskuterade och konfererade innan vi åter vände näsan mot Mariella som låg och väntade på oss i hamnen. Hej svejs sades åt raringarna som jag tror att hade aningen tråkigt....de stod ju bara där, hästar vill jobba...

Vi hoppade av spårvagnen nära Svenska Teatern och gick Alexandersgatan ut förbi ett mångfacetterat Helsingfors

Även om de inte är fyllda av gas, så fascineras jag

Här äter man Pettas Chokladtårta! Givetvis så gick vi in och hälsade på hos Eat and Joy. Jodå, det fanns några bitar kvar.....en ny laddning far iväg på måndag igen

Det var först på vägen ut som jag märkte stolarna och borden på övre plan

Våren är på gång också i Helsingfors

Sedan många år tillbaka hör det till att ett besök  skall göras på Kiseleff,  men vi kom ut rätt omgående. På insidan har man förändrat och städat ut alla hantverkare som har varit inspirationen till mina besök tidigare....

Jag kände mig som lejonet, ville bara ryta ut min besvikelse....sånt är livet. Ibland.

Nikolai II låg kvar i alla fall där hon (hur går det egentligen ihop att en hon kan ha ett pojknamn?) brukar ligga vid tremastade slättoppsskonaren Kathrina

Lite is fanns kvar i Kolerabassängen
Solbadare

Vad som göms i snö kommer upp i tö

Väl ombord igen så möttes vi av salsatoner och dans

Cuba är på besök ända till sista april

Mariella stävade mot solnedgångens land. Med en fin, intressant dag i bagaget gick vi till kojs för att vakna i Mariehamn i mycket tidig timme.
Dagens dörr

26 kommentarer:

  1. Vilket trevligt besök i Helsingfors! Det var några år sen jag vad där senast. Låter spännande med er kontakt som tar hem grekiska ekologiska produkter!! Mer sånt! Var säljs såna produkter i Finland? I specialaffärer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland nu,

      vi hade det bra!:) Gavriliedes tar också hem andra grekiska produkter som inte är ekologiska ännu, bönor, tomater, oliver osv
      De säljer sina produkter i mataffärer litet överallt, även på Åland till en viss del:). Men säkert också i specialaffärer på fastlandet. Vi säljer också här hos oss under sommaren.

      Radera
  2. Såna njutbara bilder du bjuder på igen! Resa till Hesa är inte så tokigt med så mycket upptäckter och godsaker. Tråkigt att skyltar har blivit på ryska som andra viktiga språk i vårt land och svenskan lyser med sin frånvaro.
    Ha en riktigt bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      tack!:) Hesa är fin att besöka någon gång nu och då.
      Vi som översätter från finska till svenska i vårt företag, märker alltmera att svenskans betydelse blir mindre hela tiden, ryskan och estniskan kommer starkt. Synd nog, svenskan är ju Finlands andra språk i lag. Fastän jag förstår vikten av att ge service på andra språk så tycker jag att det är sorgligt att svenskan "glöms" bort.
      (jag har inte sänt iväg paketet ännu, men det kommer.....)
      Ha en fin dag du med!

      Radera
  3. HAR du varit i H-fors!!
    SOM jag gillar den staden!
    Den har verkligen en SJÄL! NU skulle jag gärna dra dit en repa igen!
    Japp, det retar mig så in i bänken att skyltarna på svenska blir färre...
    Helsingfors är en tvåspråkig stad, och bör så förbli.
    Hemlösa finns här också, i alla städer, många, många. Sorgligt.
    Älskar din bildsvit från Hfors!!
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Jag HAR!:). I lag är Finland tvåspråkigt, och det är väldigt synd att svenskan trängs undan alltmera. Tyvärr.
      Tack!
      Kramar!

      Radera
  4. Ekologiskt är på frammarsch, alla gånger. Senaste nyheterna är ju att man bör ge barnen ekologiska produkter eftersom mixen av gifter även om de ligger under under "godkända" värden kan vara skadlig. Mina gudbarn får ekologiskt så långt möjligt men jag bekymrar mig för alla som inte har råd.

    Kan förstå besvikelsen över att ett tidigare bra ställe förändras eller försvinner. För oss försvann för en tid sedan Naturgodisbutiken i Kristianstad där vi handlat massor med ekologiskt i de 14 år den affären funnits. Suck. Liksom Gotländska Yllet som nu lägger ner efter 30 år med svenskproducerade klassiska kläder. Suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      det är sannerligen på tiden att folk får upp ögonen för vad ekologi är. Synd är att man tar så höga vinster för ekologiska produkter. Vi tyckte att endel priser var hutlöst dyra...
      Tyvärr märkte vi att hantverket har försvunnit på flere ställen. Det är mera och mera designade varor som tillverkas i andra länder som säljer just nu, intet fel i det men den själ som hantverket har försvinner samtidigt när det trycks undan. Man blir ledsen.

      Radera
  5. Underbara bilder! Underbara hästar! Och oj vad långt vi är efter med våren! Far åt pipsvängen all snö vi har!!
    Roligt att ni hade ett fint mässbesök!
    kram
    Ann-Mari
    PS Vår träbåt heter OLDMAN ;-), hon hette så när vi köpte henne...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      Tack! Hästarna är så ljuvliga, de nosade och puffpussade på varandra i ett kör. Hade säkert fått våren i kroppen.
      Jaaa, far åt pipsvängen med all snö hos er också!

      Oldman, fyndigt på en hon!:)
      Men kvinnor kan, det vet vi ju!
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Jag är också en Helsingforsälskare! Har varit där en hel del. Karin, så härligt att få sina dina bilder därifrån! Tänk om jag skulle hinna dit när jag kommer till Stockholm...

    Underbart iallafall, vilken fin dag ni fick!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      hoppas att du hinner till ett vårligt Helsingfors. Själv får jag alltid en känsla av tsartiden när jag är där, trots att jag inte har upplevt den själv på långa när:).

      Vi fick en fin dag!
      Hoppas du också har det idag!
      Kram!

      Radera
  7. MÅSTE åka till Helsingfors någon gång! Härliga bilder som vanligt. Men kanske jag väntar tills det är lite varmare. skönt att resan blev positiv på det hela taget. Och kul att det fanns lite av er chokladtårta att äta också.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      det måste du göra någon gång om du inte har varit dit. En fin vacker stad.
      Passa på och ta färjan över till Sveaborg.
      Vi köpte inte av vår egen chokladtårta, men på caféet fanns några bitar kvar för andra gäster. Vi var bara in och sade hej, här är vi!:)
      Kram

      Radera
  8. Fina bilder från Helsingfors ! Alltid trevligt att komma till huvudstaden när man bor på lite håll. Jag försöker åka till Stockholm minst en gång om året :) Åh, vilka fatastiskt fina hästar - de skulle jag vilja träffa ! Kommer jag till Helsingfors så är det hästar och chokladtårta som gäller !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      Tack! Så är det bara!:)
      Stockholm är en av våra huvudstäder, vi som bor mitt emellan:)
      Hästarna tar priset, de är så fina.

      Kram

      Radera
  9. Tack för turen till underbara Helsingfors! Alltid lika trevligt och intressant, även om tidpunkten var kanske i tidigaste laget. Men har man ett speciellt mål som ni, så... Roligt att ni fick nya idéer och bekantskaper.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      nästan dina hemmavatten...eller åtminstone ett stenkast därifrån:). Vi hade det bra på alla sätt och vis och solen sken, fastän det var råkallt.

      kram!

      Radera
  10. oj..var mkt du har hunnit med,sen i tisdags,ujuj,,kul med en resa over there..Helsinkiiiii fin stad..tänker på Stockmans och ryska marknaden..vi talar om en resa nu igen, syrran och jag, till Åland...joorå..Mycket fina bilder visar du...Våren på gång..här har den kommit av sig och det är kallt och blåsigt igen. Önskar dig en fin Fredag...kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      Hann varken med Stockmans eller någon rysk marknad den här gången:). Hoppeligen så ses vi på den här ön i vår. Buggkväll?:) Ta Voltaren med dig för säkerhets skull.
      Våren skall vara kall och blåsig innan den kommer på riktigt. Det är bara mitten på mars...i slutet av april kan vi börja tala om den där riktiga våren. Åtminstone här hos oss.
      Önskar dig också en fin fredag!
      Kramkram!

      Radera
  11. Vackra bilder från Helsingfors! Hästarna var fina!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Sirkka!:)
      Helsingfors är vacker! Den vita staden kanske man kan kalla den? Hästarna är ju för härliga...gosiga dessutom
      Kram

      Radera
  12. Det var länge sedan jag var i Helsingfors. Troligen 35 år sedan! Minns kyrkan men annars inte mycket.
    Vilken trevlig mässa ni var på. Och så roligt att de ekologiska produkterna är på frammarsch. Verkligen bra.
    Hästarna är ju helt enkelt underbara. :) De står stadigt på marken.
    Finland kan vara knepigt just med språket. Synd att svenskan trängs undan.
    Ha en fin dag! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      Storkyrkan glömmer man inte så lätt:).
      Vi brukar vara på matmässan vartannat år, ca. Det vi upplevde väldigt positivt förutom att det ekologiska har gått framåt, var att det inte fanns så mycket hel-och halvfabrikatmat som det har varit under tidigare år. Det är positivt när man hellre satsar på bra naturliga grundvaror.
      Hästarna får mig att gå i spinn....ljuvliga.
      Politiken är sådan just nu, svenskan får stryka på foten alltmera.
      Ha en fin dag du med!
      Kramar!

      Radera