söndag 25 mars 2012

Den steniga stranden


På vår väg mot Câmara de Lobos den 1 februari i år fick vi tillfällig naturlig zonterapi för fötterna
På Praia Formosa finns inte blott och bart sand utan en hel del stenar som "pratar"....
Stenarna "kullrar" när de dras ut och in av ebb, flod och vågor...
Så fridfullt....så saltstänkt och "kullrande, bullrande, mullrande"....
Vi har så gott som alltid en egen matsäck med oss...och inte bara vi. I bakgrunden håller ett annat par också en liten picknick i allt det gråsvarta vulkaniska
Ibland kan man förstås överraska sig själv...matbordet var rejält knöligt, men sittdynorna är ju alltid med..
Utsikten kunde ha varit sämre:). Här möter gammal modell en nyare variant
Santa Maria, Columbus relikskepp tog kurs rakt mot oss...
och jag måste ha fått hjärnsläpp, kanske solsting som gick bort från den lilla ön...
för att titta på fiskarna....Jag lät ett ypperligt tillfälle gå min näsa förbi...
men hon är vacker på håll också, där  hon "seglar " vidare mot Funchal
med passagerare ombord...Jag har aldrig sett henne gå för segel, alltid bara för motor
På Internet hittade jag en bild där hon visar att hon kan.... Så skall det se ut...

Sanden ser så annorlunda ut än på våra badstränder....
Vitt mot nästan svart....
Dagens dörr. Här behövs inte någon namnskylt egentligen, självporträttet berättar vem som bor där. Idag har vi vridit klockan en timme framåt...vi "förlorar" en timme. Men vi tar den tillbaka i höst igen...Det blåser rejält, är grått och ruggigt, 2 grader varmt......Det är skönt att vara inne just nu

Ha en fin söndag!

14 kommentarer:

  1. Härliga bilder som vanligt. Ha en fin söndag själv. Hälsa storfiskarn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kapten Haddock,

      tack för det! Jag hälsar honom. Hälsa fru Haddock !

      Radera
  2. Men så härliga bilder! Ha det riktigt skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lifeblog,

      tack!:)
      Detsamma önskas dig!

      Radera
  3. Vilken spännande strand! Som den sten- och sandälskare jag är, blir jag speciellt förtjust
    i dina bilder. Underbart. Tänk att sitta där och äta sin picknick. Och se Santa Maria!!

    Ljuvligt helt enkelt.

    Önskar er en skön söndag Karin!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      säkert rätt nära nu;). Hoppas du har det bra!
      Stenar är fascinerande på många sätt, precis som de vore kloka gummor och gubbar som har varit med längelänge...
      Vi tycker det är spännande att hitta "rätt" plats för picknick.

      Önskar dig också en skön söndag!

      Kram över havet!

      Radera
  4. UNDERBARA Bilder!
    Stenstränder är så speciella. Runda, slipade stenar. Fantastiskt!!
    Lägger märke till mannen med badbyxor som är på väg ner :-) På fiskebilden.
    Skeppet är underbart. Som båtälskare dras jag till alla stora (och även mindre) fartyg.
    Ha en fin söndag.
    Kram!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      är man stengalen, så är man:). Vi är nog rätt många, tror jag.
      Mannen var en av dem som fiskade på andra sidan "ön". De använder enbart bröd som de lägger på kroken. Skickliga är de som får fisk på det sättet..
      Ha en fin söndag du med!
      Kram!

      Radera
  5. Tack snälla du för hälsningen. Har nu suttit här inne hos dig och läst och tittat. Vet du vad som slår mig? För det första är du en fantastiskt duktig fotograf och sedan har du ordets makt. Tanken att skriva en bok eller något annat, har den funderingen aldrig föreskrivit Dig? Det tycker jag att du ska fundera över!!!
    Nu önskar jag dig en fortsatt bra söndag!
    Var rädd om dig och varm kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      så roligt att du är hemma igen! Säkert litet annorlunda nu.
      Tack för alla vänliga ord! Tanken har funnits men det blir säkert bara en tanke. Får ta det i nästa liv:). Eller när jag blir pensionär.
      Allt gott!
      Detsamma till dig! Kram!

      Radera
  6. Om du slutar baka varje dag så kanske du kan få en stund över för att skriva en bok :-)! Jag tycker att det vore på tiden - gärna en med häxor!!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      :D, undrar bara hur jag skall överleva. Utan inkomster blir det svårt och att leva på bidrag gillar jag inte. Nää, det får vänta tills jag blir pensionär eller också till nästa liv.
      Bäst så...jag syr häxor och änglar nu istället.
      Tack ändå för omtanken och tron på mina häx-lika sagor.

      Kramar!

      Radera
  7. Vilken fantastisk strand. Stenarna ser verkligen runda och bulliga ut. Inbjudande att gå på och få zonterapi. :)
    Skeppet ser ut som "värsta" piratskeppet. Får associationer till Johnny Depps filmer om piraterna i "the Caribbean".
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      den är fantastisk. Men den har också haft sina dramatiska stunder för några hundra år sedan då Spanien var inblandad i Madeira på något sätt. Jag kan för lite av den här delen men på stranden arkebuserades många människor. Jag behöver läsa på...
      Skulle inte alls ha haft någonting emot om Johnny Depp hade vinkat från Santa Maria. Gillar den piraten:)
      Kramar!

      Radera