tisdag 13 mars 2012

De sista ryckande .....

minuterna, timmarna, stunderna



Vårsol i granskog
En sista tur ut på vårisen...nu är borren undanlagd, sex abborrar i frysen
Tystnaden på vidderna bröts av ett regelbundet skärljud......snart syntes han inte mera och ljudet ebbade ut bakom udden
Solblank is
Vassvippor vid grundet mitt i fjärden
Sångsvanarna har anlänt
Hoppas de hittar någonting att äta...vi hörde tranorna igår, jag såg vårens första citronfjäril fladdra över gårdsplanen  och nu svallar havet fritt utanför Dånöbron
Nötväckebesök
Dagens dörr
Plötsligt går det upp för mig att vintern snart är över


18 kommentarer:

  1. Nötväckorna är underbara fåglar. Jag minns att jag alltid tyckte det var så roligt att se dem gå upp och ned på trädstammarna. Svanar var länge sedan jag såg. Weed är inte riktigt rätt plats. Ser ut som om våren är på väg hos er nu. Här har det i stället slagit om till oväder och det ser ut att fortsätta under lång tid. Ha en fin dag! Kramar!

    SvaraRadera
  2. Anne-Marie,

    de är:). Men sällsynta här hos oss..det händer någon gång nu och då att de mellanlandar.
    Svanarna är säkert på väg längre norrut redan
    Våren dröjer ett tag ännu, men helt klart har vi rejäl vårvinter, förvår eller vad man vill kalla det. Det kommer säkert kalla nätter ännu, men kung Bore har nog fått ta den riktiga vintern med sig bort för den här gången
    Hoppeligen så drar ditt oväder förbi litet snabbare än utlovat!
    Ha en fin dag du med!
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Nog kryllar det av vårtecken nu! Under min trädgårdarna i går undrade jag vad jag ska göra med sparrisens vissna ruskor. Ska man städa bort det nu eller vänta tills nåt nytt grönt syns?
    Dagens dörr påminner om is, gör den inte det?
    Hoppas skrinnaren inte trillade i plurret när hen försvann, isen kan väl inte vara helt pålitlig nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      städa bort innan det gröna börjar visa sig, annars är risken ganska stor att man drar bort det nya. Vi brukar i alla fall göra så.
      Det var just det som var min tanke med dörren. Motivet påminner om is.
      Skrinnaren visade sig i tidningen efteråt så han klarade sig utan att plurra:)

      Radera
  4. Så härligt med alla "våren är här bilder!" Lite lurig är den här tiden också, när man är inne så ser det så varmt ut utomhus MEN väl ute kan det vara jättekallt! :)

    Vilken häftig dörr du har fångat i bild!

    kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      det är just den här tiden då man gärna tar av sig vinter"paltorna" och får kallt, blir förkyld och så vidare:). Vi längtar alltid så mycket efter den härliga våren
      Inatt har det varit köldgrader här, solsken, narig vind och mörka moln, allt i ett:)
      Kram till dig med!

      Radera
  5. Å vilka underbara vårtecken!!!
    Jag såg en plog med nio vildgäss flyga häröver igår.....
    Hurra!
    Kram från Eva i Tyresö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö,

      våren är på intåg sakta mak, helt säkert:)
      Hurra, många gånger!
      Kram

      Radera
  6. ÅH vad fint!
    Vilka helt underbara bilder!
    Allihopa!
    Ni har haft en kort, men intensiv vinter, men ljusets återkomst är ju underbart härligt.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      redan på farten?:)
      Tack! Med fjolårets vinter i minne så känns det precis lagom mycket med vinter i år.
      Ljuset är det allra skönaste, energin återkommer
      Kramar!

      Radera
  7. Fina isbilder! Och fåglar också förstås. Och så påminns jag att jag måste se till att hålla mig i närheten av sjön när det blir dags för islossning. Det är något alldeles speciellt.

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Karin,

      dörrarna är fantastiska, den ena bättre än den andra:)
      Här är öppet hav nu. Det är bara innervikarna som ännu ligger, fastän isen börjar bli smått mossig

      Radera
  9. Underbara bilder - hade nog aldrig vågat mig ut på isen så här års. Såg att du skrivit en kommentar till mitt inlägg om "bubblan" i min e-post. Kan inte upptäcka den i kommentarsfältet på bloggen dock. Konstigt! Tack för den i alla fall!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      så farligt är det inte ännu att gå ut på isarna...de bär och vet man var och hur man skall gå så går det bra, men snart så...
      Märkligt säger jag också, jag vet att kommentaren syntes i din blogg...e:posten har jag inte använt mig av men du har säkert det kopplat på något sätt. Jag fick däremot meddelande i e:posten från dig just nu att du har kommenterat reklaminlägget och där hittade jag dig inte.
      Tack i alla fall säger jag också!:)
      Kramar

      Radera
  10. Jo jo...du har så rätt..plötsligt är det vår..vår på gång..härligt..Varmt i lä, lite blåsigt men skööööönt..Blommorna tittar fram och idag såg jag tussilago...Nu går det fort i naturen..Ljust kl 6 och ljust på morron..snart blir det dax för ögonbindeln igen...hihi..kram kram kusigfin..

    SvaraRadera
  11. Oljekritan,

    ögonbindel? Förstår att du inte får sova annars men har du tänkt på att det är mycket enklare att dra en påse över huvudet:)? Så gör jag, haha....inte.

    Kramkram

    SvaraRadera
  12. Fina bilder med löfte om vår, Karin! Får du upp större bilder nu, eller inbillar jag mig?
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera