tisdag 20 mars 2012

Brrrrr....

plötsligt blev det vinter igen med nordanvindarna yrande runt öronen

Utanför vårt sovrumsfönster samlades en liten hop med fjuniga dunbollar i syrenen där de sökte lä för de hårdaste vindarna

Bara glasrutorna skilde oss åt....vi tittade på varandra

Punkfrisyrer tycks vara inne där ute i år
Fascinerad stod jag på insidan och såg hur de skötte om sina fjäderskrudar medan de ändå måste sitta i lä...ett evinnerligen fejande och putsande inleddes


Om man vill bli fin får man lida litet pin....en stund senare var marken vit, snömolnen drog vidare österut, vinden mojnade och fjunbollarna flög tillbaka till talgkorvar och fågelbord...och så till någonting helt annat...
Det skall till en rejäl tackling om man vill ha en fotbollsspelare med sig fram till altaret. En härlig brudparsdekoration för bröllopstårta eller hur?
Dagens dörr
Idag skall jag sy änglar, änglar och åter änglar.....

Det finns folk som skojar och säger att jag är en änglamakerska
Jag förstår att det inte alls är illa menat, utan blott och bart ett skämt
fastän jag får rysningar av det.
Det är ofattbart att det bara är hundra år sedan det inte alls var ovanligt att
anlita en sådan.

Ha en fin tisdag alla!




30 kommentarer:

  1. Gomorron!

    Det var ett rejält bakslag efter helgens fina väder.

    Igår var det bitande kallt och snöade. Idag är det vitt på marken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59,

      det är ju det här som vi gärna förtränger men som är "kalla" fakta varje vår. Bara att tacka och ta emot:) Gomorron på dig också!

      Karin

      Radera
  2. Skickar sol och värme härifrån till dig ;=)
    Verkligen härlig tårtdekoration och en underbar ängladörr!
    Ha en god tisdag du också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      tack, solen har redan stigit upp på himlen och skiner så Peloponnessosskönt:).
      Allt gott!

      Karin

      Radera
  3. Ja, hur kallt det kan bli när vintern återvände..frös och frös och frös igår.

    Den där tårtdekorationen var såå himla kul! Den ska jag tipsa min granne om! Skulle jag kunna få låna bilden om jag länkar till din sida?

    Varma kramar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      mitt i allt så är det vinter igen, precis när man börjar lägga undan vinterkläderna:).

      Varsågod! Ta för dig!

      Varma kramar från ett nu soligt Åland

      Radera
    2. Tusen tusen tack, fina du! Nu ska jag skoja till det med mina bästaste grannar Johan och Åsa :)

      Radera
    3. Coolaannna,

      skoja på och ha det buskul!:)

      önskar Karin

      Radera
  4. Tyvärr finns det nog en och annan änglamakerska fortfarnde - kanske inte så systematiskt som för hundra år se'n, men varje gång är en för mycket.
    I fattiga länder är det lika förkastligt, men lättare att förstå - vad är alternativet?
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      du har helt rätt, jag är försöker vara blåögt naiv och tro på att allt det där är förgånget.
      Så länge barn kommer till så kommer det att finnas någon typ av änglamakeri. Alternativet borde förstås vara mera kunskap om hur man skyddar sig för att inte bli gravid, något som kanske inte gör sig i första taget i länder med annan kultur...knappast ens hos oss
      Vi i I-länderna har ju alla abortkliniker som säkert motar änglamakerskorna...finns säkert manliga sådana med.
      Varje gång är en gång för mycket, absolut, men vägen är säkert rätt lång ännu innan änglamakeriet är historia

      Karin

      Radera
  5. Jag sitter med ett leende på läpparna av dina söta bilder. Disney på Pettas, som sagt :-)
    Hur gulligt som helst.
    Kallt bakslag, men så ska det ju också vara i norden på våren!
    Änglamakerska, hualigen...
    Nåja, i ditt fall är det ju bara av gott slag :-)
    Ha en fin ängladag!
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      javisst är de för gulliga de små punkarna:). Idag skiner solen igen och allt det blåsiga har blåst bort...
      Nu är jag bara hantverkare, tack och lov:).
      Tack detsamma, änglar får man aldrig tillräckligt av!
      Kramar!

      Radera
  6. Den där tufsiga typen som stirrar rakt på betraktaren och säger "Vad glor du på?" Henom gillar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det var nog därför den "fastnade" också. Jag gillar personligheter med humör och humör har de små fjunbollarna. Jisses, om jag inte lägger ut mat i rättan tid. Du kan bara ana hur nerskälld jag blir....som små bombplan far de runt öronen på mig och grälar högljutt

      Radera
  7. Tack för besöket.
    Jag tillhör de som har bråttom denna tid på året.
    Är så trött på mörker och det som kallas vinter

    Ha en fortsatt bra dag
    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susanne,

      jag tror du är i gott sällskap;). Men idag kan vi verkligen börja tala om vår på riktigt, när det är vårdagjämning.
      Önskar att du får våren litet snabbare än jag som vill ha den litet senare. Men till syvende och sist får vi ju ta det som det kommer.
      Ha det riktigt bra du med!
      Karin

      Radera
  8. Önskar att man kunde burra upp sig som fåglarna när man fryser.
    Vet inte om jag skulle orkat att ha Eros skjutande på mig varje dag innan jag öppnade min dörr :-)...
    Änglamakerska är not ett av de otäckaste ord jag vet.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      vore inte så illa att kunna göra det, men i gengäld har vi ju kläder att ta på oss:).
      Det kan ju bli aningen jobbigt med för mycket kärlek också...men lagom är ju sällan hemma.
      Ja, inte är det musik jag hör när jag hör ordet änglamakerska. Grymt!
      Kramar!

      Radera
  9. Nä jag tror du är en ängel med lite skit på vingarna (det brukar en kompis säga om mig). Stackars talgoxen vad kallt det såg att vara!!! Ikväll hade vi 19 grader här när jag körde hem vid 1730 tiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      :D, är säker på att mina vingar är en aning svedda!
      Det är inte särskilt mycket brrrr där du bor. Ha det fortsatt bra, varmt och hoppas förkylningen ger vika omedelbartbumsfaderalla!

      Radera
  10. Som den lilla uppburrade fågeln högst upp kände jag mig i morse närjag gick till jobbet. Så kallt det blir när solen inte vill värma så gott som vi har blivit vana vid. Vilken vacker dörr du har hittat! :)

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ewa,

      vi får nog känna oss uppburrade och småfrusna ett tag ännu, fastän det har utlovats mycket varmt väder till helgen.

      Kramar till dig med!

      Radera
  11. Söta är de uppburrade fjäderbollarna..små fina..skulle vilja ha dem allihopa på min balkong..där är det lä--kallt ute ja..blåser småspik här med..men i morn ska det visst bli värme..
    Pratade nyss med dotter min i Malmö..Hennes lilla dotter är nu 2 veckor...Min dotter vill att hon ska heta Luba..men se, det vill inte pappan, inte helt överens där..farmor är från Lettland..och gillar INTE det namnet. Tänk va alla ska lägga sig i...Jag tycker att Luba är ett ovanligt och stark namn. Just i dag heter barnet Erika..och det är inte heller helt fel..ja ja inte lätt inte lätt.--Minns hur jag och min man var oense om barnens namn...men jag gav mig inte..de heter Emil Jakob och Linn...fint tycker jag..nog om namn..Karin!!
    Kram till dig..Sov gott lilla kusin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      tänk att det redan har gått två veckor....
      Luba-Erika, blir väl hur bra som helst!:)En kompromiss kanske...
      Jag tyckte inte om mitt eget namn när jag var yngre. Nu har jag vant mig:D.
      Det ordnar sig alltid, men viktigt är att föräldrarna får välja själva, de är inte barn längre.
      Kram till dig med Karina, sov gott!

      Radera
  12. Svar
    1. Luba eller Ljuba som man också kan skriva är ett starkt namn, absolut!

      Radera
  13. Blåmesar är underbara. De och talgoxarna hör till mina favoriter. Du har verkligen lyckats fånga blåmesens personlighet tycker jag. :)
    Änglamakerskor var inga trevliga personer - bra att du kan se det som ett skämt också.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      de hör till favoriterna! Jag tycker om deras humör. De är så kavata och har till synes väldigt gott självförtroende..


      Jag är inte säker på att de som har skämtat ens vet vad en änglamakerska är utan bara har hört att det heter så. Det är ett skämt i alla fall.
      Kramar!

      Radera
  14. Underbar bildserie på den lilla ruggiga blåmesen!
    Men nu kommer snart värmen ordentligt, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      tack!:) Nu är snön borta igen, solen har torkat upp det mesta...våren gör stora steg i rätt riktning och blåmesarna behöver inte söka skydd för nordanvindar och snö. Vi tror väl att vintern är förbi nu!

      Radera