måndag 13 februari 2012

Vita skönheter i Jardim Monte Palace



För min del som har tagit så många bilder av allting under den senaste Madeiraresan är det snudd på svårt att avgöra vad jag skall visa och inte visa. Nu börjar jag ändå så smått få en liten ordning, ett system i det hela för egen del.

När Olgakatt, Mârio, Uffe och jag började vår vandring i parken mötte oss en enorm fägring på många sätt . Idag tänker jag visa skönheter i vitt, sett med mina ögon. Azalean på bilden ovan är  inte krukväxtstor som vi är vana vid utan en häckväxt med många meter både på bredden och höjden

En vattentrappa  "frasar vitt " nedåt mot sjön nedanför
Ett vattenfall bildas
och de vita svanarna i sjön har lärt sig att utnyttja den ovanstående resursen på bästa sätt
Till dusch förstås. Rena lyxtoaletten
Så skönt livet tycks vara
Antagligen finns det en historia bakom det här spelbordet i marmor, men, men...den missade jag totalt när Olgakatt och jag diskuterade någonting annat viktigt


Det är bara att välja spelplan
Vi valde att titta på ljuvliga orkidéer
Kallor
och en enda vit Afrikansk lilja. Det är inte deras tid i januari men någon enda skönhet visade sig i alla fall
Tisdagens dörr är censurerad och  finns därmed egentligen inte:)
så jag passar på att visa en annan dörr i vitt
och när jag ändå håller på så visar jag en tredje på samma gång
Här hemma är det också rätt så vitt just nu:) Ekorrarna skuttar på för vad som tycks brinnande livet och samlar jordnötter som jag har lagt ut åt dem. En nöt och så iväg, en nöt igen och så iväg igen. Tur att de är två som hjälps åt just nu. Tossingar! Om de ändå förstod att de skall äta upp dem. Jag lägger ut mera när det tar slut men det är knappast för ro skull som man talar om att den som samlar på sig är litet av en ekorre.

Önskar er alla en fin Alla hjärtansdag!





16 kommentarer:

  1. Så smart att göra ett färgtema av de vackra bilderna! Det märks att din kamera är några strån vassare än min, inte så få strån heller.

    Ser fö att jag missade en nolla i mon kommentar i morse till förra inlägget - vi hade minus 10 (tio) grader och det blev en helt underbar vinterdag med strålande sol från knallblå himmel (kleinblå!)..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      tack, men jag vågar påstå att vi har ungefär lika vassa strån i våra kameror:)

      Oj, då hade ni nio grader kallare än vad vi hade igår. Temperaturen blev till och med plus innan dagen var till ände. Härligt med kleinblå himmel. Får nog heta så nu i fortsättningen

      Radera
  2. Vilka FINA Bilder, och vilka FINA dörrar du visar.
    WOW!
    Bara dörrarna måste ju vara en turistattraktion!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      tack!
      Dörrarna är en turistattraktion. En hel gatas dörrar i Gamla stan i Funchal har målats av konstnärer.
      Kram!

      Radera
  3. Vackert, vitt, varierande!

    Du har fångat som alltid det där extra, fina, speciella. Karinögon är underbart!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Tack!:)
      Skrapar litet generat med foten just nu...tack, tack!

      Kram

      Radera
  4. Härlig läsning och fina bilder!

    En kram på alla hjärtans dag!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      Tack!
      En alla hjärtanskram till dig!

      Ha det gott!

      Radera
  5. Så många fina bilder du har tagit på Madeira. :) Härligt med blommorna och ditt vita tema. Har aldrig sett några spännande dörrar i Weed. De ni såg är verkligen litet extra. Ser fram emot fler Madeirabilder. Sänder dig en hjärtehälsning - det är ju den 14 februari hos dig. :) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      det finns ju hur mycket som helst att föreviga på den ön, problemet är av det slaget att man blir som åsnan mellan hötapparna!
      Hjärtehälsning till dig också!
      Kramar!

      Radera
  6. Det var ett vitt och fint tema. jag kunde nästan höra sorlet av vattnet. Har en viss förkärlek till dörrar även jag, fångar dem ofta på bild!

    Alla hjärtan kram/Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      Jag "hittade" ett par dörrar på en sophög i en stad på norra sidan. Tog bild som kommer när jag berättar om Phrazeres. Tänkte på dig då!:) Tänkte att du nog skulle ha tagit hand om dem på bästa sätt och placerat dem någonstans till allmän glädje.

      Alla Hjärtanskram!
      Karin

      Radera
  7. Så här års, när flingorna faller utanför fönstret, kan jag känna en längtan till grönskan på Madeira. Min Afrikas lilja vilar sig lite på min oeldade övervåning just nu. Den köpte jag för 11 år sedan av en liten pojke vid en dikeskant på Madeira.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar!

      Madeiragrönskan är ett skönt energiavbrott i allt det vita också för oss. På vår sista levada för den här gången, från Calheta till Ponta da Sol låg det många torra knölar av Afrikas stjärna, lilja på levadan. Gissa var de är nu? Inte alla förstås, men fyra finns i krukor på vår fönsterkarm. Frön fick jag tidigare av Olgakatt men frön plockades nog hem också.
      I år såg vi inte en enda dikeskantsförsäljare alls på ön, men de brukar vara på den nordvästra delen och vi var inte där särskilt mycket.
      Kram
      Karin

      Radera
  8. En god Alla Hjärtans dag !! Så roligt att du är tillbaka!
    Hade missat att du skrev att du skulle vara på resande fot och blev orolig vad som hade hänt. Tänk så fäst man blir vid sina bloggvänner!
    Och så fina bilder återigen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anneli,

      Tack detsamma! En riktigt fin Alla Hjärtans dag önskas dig också!
      Så där är det! Precis. Man saknar och undrar, vad har hänt och blir glad när alla är där de skall vara igen.
      Skönt att vi känner så. Tack!

      Radera