söndag 19 februari 2012

Sakta vi gå genom stan....


Tänk er ett helt träd fullt av tulpaner! Sådana, tulpanträd, kan man vandra under när man 
strosar i Funchal,  så som vi gjorde en vanlig fredag i januari...
Den här kvinnan har suttit utanför Mercadon med sina blommor på fredagar och lördagar, under alla år som vi har varit till Madeira. Ibland ser man henne utanför katedralen Se även andra dagar, ibland ensam, ibland med sällskap. Jag vet inte om hon plockar blommorna själv, men det är ingen omöjlighet, många av sorterna kan man plocka i naturen, som t.ex. mimosa, protea, kalla och afrikas lilja. Många köper, även ortsbefolkningen står hos henne och diskuterar hur buketterna skall se ut. På lördagen brukar utbudet vara tunnsått. Glädjande nog...

När vi är där börjar mimosan sakta sin blomningsperiod. I mars lär det vara som att 
vandra i en honungsburk på vissa ställen.
 Jag kommer att visa några andra sorter av mimosa längre fram 
då vi vandrade levada dos Tornos från Palheiro Ferreiro
Linbanan går över allas huvuden när man vandrar i Funchal, många gånger med 
tomma korgar under lågsäsong, men den går på som ett tuggverk i ett under dagtid.
Man lär så länge man lever, eller så länge man åtminstone har lever (Olgakatt:)) 
Folket i Funchal är vana med att det kommer en skvätt från ovan när man minst anar
 och då är det väldigt behändigt att hänga ett paraply på sig.
 Mössan som mannen bär är en typisk Madeiramössa som man ofta ser på landsbygden.
(Också på en viss person i Geta:) )
För oss var det ovanligt att se djurkroppar hänga i ett skyltfönster. 
Vid närmare titt så befann de sig i ett modernt kylutrymme
Livsmedelshanteringen fungerar bra utan att jag behöver bekymra mig:)

Eftersom det var fredag så var bönderna i stan!
 På Mercadon vimlade det av kunder och försäljare, 
mängder av nyplockade grönsaker och frukter fanns överallt. 
Vi köpte mogna avocados 
och madeiranska tomater, jättegoda. 
Givetvis tog jag vara på  frön till tomatodling i våra egna 
växthus till sommaren
och över alltihopa hängde en handgjord gitarr från Camacha.

Till stadsbilden hör alla gatuhundar, sovande nästan var som helst, 
till synes väldigt trygga
Den här synen hör till vardagsbilden.

 Männen som tittar på kortspelet uppifrån tycks bli bara flere från år till år



Den tid vi nu befinner oss i, är fylld av minst åtta rådjur som kommer på besök
 till vår trädgård flere gånger om dagen och i all synnerhet vid skymningstid
Det är plus två grader, snön brakar ner från taket, näppe, nöppe att rhododendronbuskarna 
klarar anfallen uppifrån.
 Uffe knattrar finska till svenska i sitt hörn, 
jag själv struttar på i alla knutar och vrår,
 städar, ordnar, bakar chokladtårtor till Eat and Joy i Helsingfors,
 tänker på våren, på sommaren och allt som finns att göra. 
Tråkigt blir det aldrig
Dagens dörr är två dörrar, grannar med varandra
Samma konstnär


En fin söndag önskas !

28 kommentarer:

  1. God morgon från ett Pellinge där det just nu är full snöyra!
    Det är så roligt att läsa dina reseskildringar och se de vackra bilderna.
    Ha en fin söndag!
    Kramar, Mona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mona,

      Godmorgon i Pellinge!
      Här är det töväder, vått och grått, snöndrivorna sjunker ihop. Roligt att du tittar in här! Välkommen åter!
      Ha en fin söndag i snöyran!:)
      Kramar,Karin

      Radera
  2. Eat and Joy - inte bara i Sverige tycker vi att engelska är finare än modersmålet.
    Margaretha
    som med möda
    avhåller sig
    från att
    säga något
    vulgärt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      Det är keff! (nytt ord i Svenska Akademins ordlista, betydelse: dåligt, men det vet säkert en guss(flicka) som du?:)) Tänk så enkelt det skulle vara att säga Ät och var glad istället. Håller fullständigt med dig! Man kan ju tro att vi skäms för vårt modersmål. Men det är tydligen trendigare att använda andras modersmål än sitt eget.Har du hört engelsmännen använda ett svenskt ord istället för sitt modersmål?

      Karin

      Radera
  3. Här är det också snöyra nu.

    I dag doftar dina bilder! Hur gör du?


    Ha en fin dag du också!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      snöyran drog över havet till fastlandet tydligen. Här är det blött...tur att det är torrt på insidan i alla fall:)

      Jag känner också doften idag! Det är mimosan som har en så genomträngande doft, inte min orsak, utan dens.

      Behåll doften, den är ljuvlig och räcker långt!
      kram

      Radera
  4. Underbart med alla blommorna! Minns när jag var i Menton i min ungdom och man köpte en nejlikebukett med 50 nejlikor i för några kronor...

    Det är bra att det står Eat and Joy på skylten i Helsingfors. Annars hade en svensk inte fattat ett dugg. Glömmer aldrig när jag var i Jyväskylää som bussguide och skulle köpa ett Marimekkotyg till gardiner i en affär. Ingen i affären kunde något annat än finska. Då var det bara att skriva Marimekko och rita gardiner på papper och mima för resten...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      visst är det underbart med blomfägringen!:) Femtio nejlikor måste ha varit en magnifik bukett!!

      Men, nog måste väl en svensk förstå om det står Ät och var glad? Nå, nu gissar jag att du utgår ifrån att alla skyltar på finska i Helsingfors och då förstår jag dina tankar om Eat and Joy. Synd nog försvinner det svenska språkbruket alltmera, trots att Finland i lag är tvåspråkigt, finskt och svenskt. Engelskan, estniskan och ryskan prioriteras mera än svenskan. Det märker vi mycket av som översätter från finska till svenska.
      Allt flere stora företag låter bli att hålla service på svenska. Oroande, men så är det.
      Även svenskan i Sverige förändras radikalt till ett språk som man inte kan förstå alla gånger.

      Jyväskylä är väldigt finskt, där finns inte många svenskspråkiga så jag kan förstå dilemmat att göra sig förstådd där om man inte kan språket.

      kramar
      Karin

      Radera
  5. Vilken blomsterprakt det är på Madeira! Helt fantastiskt. Ytterligare intressanta och fina dörrar. Synd att vi inte har sådana i Weed. ;) Här har vi ingen snö. Det hade utlovats att komma under helgen men idag var det bara några flingor som kom. Chokladtårtor är fantstiskt goda. Och dina är troligen ännu godare. :) Ha en fin söndag! Kramar!

    SvaraRadera
  6. Anne-Marie,

    Madeira är som att vandra i en blomsteraffär, ungefär. Ändå är det vinter när vi är där....
    Du får uppbåda intresserade konstnärer i Weed och få alla att måla sina dörrar. Skulle vara någonting för många städer att anamma. Det är ett mycket trevligt och intressant inslag.

    Du kan baka chokladtårtan om du vill, receptet är enkelt, faktiskt busenkelt och finns under recept i högra sidan av min blogg.
    Ha en fin söndag du också Anne-Marie!

    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Härligt med vackra blommor från Madeira så här mitt i vintern! Här blev den vackra vintern som jag njutit så av plötsligt alldeles grå när plusgraderna la sig över Stockholm och snön börjar töa bort. :-(
    Tycker lite synd om våra skolbarn som snart ska ha sportlov.

    Mysigt att du plockar frön och odlar Maderiatomater i ert växthus. DET är i alla fall något jag ser fram emot....att få så frön. Snart är det dags. :-)

    Ha en skön söndag!

    (vilka jättefina korgar i inlägget innan!)

    // Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankevågor,

      tanken är att jag skall så tomater och paprika inkommande vecka. Det börjar bli hög tid:) Härliga tider väntar.
      På något sätt känns det typiskt att snön försvinner lagom till sportlovstider. Tycker synd om barnen och ungdomarna. Alla kan inte resa norrut till fjällen.

      Ha en skön söndag du också!

      Karin

      Radera
  8. Vilka härliga blommor och bilder!
    Chokladtårta är ju så underbart gott! Fast just nu kan jag inte säga att jag är sugen på något:/
    En fin söndag önskar jag er också!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HeLena,

      min fulla sympatier för dig just nu! Förstår mycket väl att inte någonting smakar just nu.
      Ha det så gott du förmår!

      Kram!

      Radera
  9. Du gör mig allt sugen på Madeira. Vi har en vecka ledigt i slutet av april och ska ta oss till något varmare land.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. trollmor,

      så skönt att ni kan ta ledigt en vecka och dra iväg! Er väl unnat! Få se vad ni väljer!? Spännande.
      kram!

      Radera
  10. Vilka jättefina gatubilder från Funchal.
    Som jag sagt tidigare, de ger mersmak.
    Härligt att du tar med frön hem till Geta.

    Dörrarna idag är underbart FINA!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      jag tycker om att betrakta vardagslivet när vi reser bort. På det sättet får man en annan förståelse för andra länder. Tror jag!:)

      Frön, ja!:) Första året hade jag så mycket frön med mig hem så det inte var klokt på en fläck, med åren har det minskat. Förnuftigt nog, för många växter där har inte den minsta möjlighet här att överleva.
      Nu handlar det om ett fåtal tomatfrön, några paprika osv. Men visst, jag har mitt Madeirafönster, haha...man lär sig inte

      Dörrarna är mycket fina!
      Kramar!

      Radera
  11. Fina foton, från det naturliga livet som är..i vardagen..Man ( jag) känna igen, vissa likheter, med vad jag sett och upplevt i ett annat land..Turkarnas land...Tulpaner uppfanns av turkar..hihi...heter lale, och min man som var turkarnas turk, en stolt man, sa alltid att allt bra kom från Turkiet..Mkt dåligt har kommit därifrån också, men det ville inte han lyssna på...Tomten "uppfanns" också av turkarna..och dolmarna..sen då..och turkarna såklart..kram kram och go söndag på dig...kuselinafina..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,
      Tack, vardagen är alltid bäst när det kommer till kritan.
      Aha, tulpanen kommer från Turkiet:)! Alltid lär man sig någonting nytt och allting är som bekant relativt, även tron på tulpanens tillblivelse, ingen vet ju egentligen. Tror jag. Man skall ju bara lyssna på allt som är gott, så han var helt inne på rätt linje din turkarnas turk:).
      Det där med tomten tror jag nog att det finns åsikter om däremot, dolmarna kan jag gå med på, är kompromissbar, åtminstone till en viss gräns:)
      Kramkram till dig också Karinafina!
      Karin

      Radera
    2. Trädgårdstulpanen kom till Europa från Osmanska riket på 1500-talet, närmare bestämt introducerades de av Vatikanens sändebud Ogier .....Undrar jag om min man hade lite rätt i allafall...vi måste kolla upp det där med Tomten också...kram kram

      Radera
    3. Oljekritan,

      han visste tydligen vad han visste, att han troligen hade rätt!:) Där ser man. Bäst att invänta detta med tomten nu också...
      Mitt i allt så är tomten turk. Så kan det också gå!
      Hur säger man finns det några snälla barn på turkiska?
      Kramkram

      Radera
    4. Hej igen ...kollade lite på wikipedia..en turk "tomte" fanns som hette Noel baba..en snäll man i en by, som delade ut presenter till fattiga...för Väldigt länge sen..men vad säger det, att det var OriginalTomten...hihi..skitsamma..kram och natti..pussi

      Radera
    5. Karina,

      Noel Baba kanske är farfarsfarfarsfarfarsmorfarsfarfarsmorfarsfarfar till jultomten som bor i Lappland. Det kan ju vara så:)

      Bäst att vi lägger oss nu innan vi ställer till med världsrevolution...oj, nu kom jag ihåg vad Bo Sommarström hade för teser om en annan världsberömd person som alla känner. Näää, nu är det bäst att sova...det blir revolution om jag berättar mera.

      Go´nattkram!

      Radera
  12. Ljuvliga bilder!!
    Älskar dessa blomsterstånd utomlands, så färgrikt.
    Chokladtårtor, så smarrigt. Det låter som en härlig dag!

    kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      tack!:)
      Blomsterstånd är gudagoda att betrakta, att bedofta, att beköpa:)

      Kramkram!

      Radera
  13. Underbara bilder! Vi var där 2005 senast och jag är sugen på att åka dit igen.
    Undrar hur det gått för denna hund som jag plåtade då:
    http://www.falkoping.net/mari/madeira/pages/IMG_1531.htm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      tack, det kan inte bli annat än underbara bilder på Madeira:). Hunden har så tydligt underbett så jag skulle känna igen den jag hade sett den. Det finns minst en dam från Tyskland, som har organiserat en hundadoption med myndigheternas godkännande. Hon tar hand om övergivna gatuhundar och hittar folk i England, Tyskland och på andra ställen på kontinenten som vill ha en hund att ta hand om. Ofta har de redan bekantat sig med sin nya vän och när den är vaccinerad, godkänd och allt vad som krävs så flyger den iväg till sitt nya hem. Damen i fråga är rik som ett troll och finansierar det mesta själv. Vi fick veta om detta år 2009, av vår vän Duarte Camara som nu bor i Brasilien. Vi såg mängder av "husvilla" hundar i år igen. Har tagit bilder och skall visa längre fram ett antal raringar. Katter såg vi inte många i år överhuvudtaget, endast några få.

      Radera