onsdag 29 februari 2012

Jag är igång...

med odlandet ....
Alla tomater, paprikor och litet till är sådda. En viss galenskap har jag, medges, som tror att vi behöver allt detta...men en ganska skön galenskap trots allt....jag ser redan framför mig hur jag planterar tomatplantor i växthusena, under glas mot väggarna i söderläge, både på bostadshus och lider..
Nu under plast i köksfönstret
överallt där det finns rum...
Brandywine, Gelbe Dattelwine, Black Sweet cherry, Tiny Tim, Red Pearl, Lottas mörka goda, Madeira vanlig och plommon...tror ni vi skall klara oss? Tur att vi har mängder av fin kompostjord som jag tog vara på i höstas, samt stora kompostgloben som skall tömmas när våren är här på allvar. I år lovade jag mig själv att komma igång litet tidigare än ifjol....ingen vits att tomater och paprikor mognar först när säsongen är över:)
Nu går det att få tag på ekologiska grönsaker i Funchal
Tidigare om åren när vi har varit på Madeira har det varit svårt att få tag på ekologiska grönsaker fastän vi har vetat att det finns ett fåtal eko-odlare där. Tidigare köksmästaren på Quinta de Furao, Yves Gautier, har gått i bräschen för eko-odlandet på ön. Han ville ha ekologiskt odlat till sin restaurang och flere kontraktsodlare på quintans marker övergick till eko-odling. Nu har Yves lämnat vidare till yngre förmågor och gått vidare till Café Ritz i Funchal som öppnar i april i år. Med all säkerhet kommer han att förespråka ekologi i den mån det är möjligt....ett steg i rätt riktning.
Vi har varit till Quinta de Furao, men inte i år. Den allra vackraste utsikt man kan tänka sig från ett matbord. Jag åt för övrigt den godast tonfisk där som jag någonsin har ätit. Jag drömmer om den fortfarande....
Bilderna från Quinta de Furao är inte mina egna, jag har lånat dem från deras hemsida www.quintadofurao.com

Madeiratomaterna ser inte särskilt mycket ut för världen, gröna, fläckiga och ojämna men smakar jättegott. Jag tog förstås frön med mig hem och det skall bli litet maderianskt även i våra växthus.
När vi köpte tomater, pillade jag ut några frön på ett hushållspapper, torkade dem och nu är de satta i jord på en annan ö längre norrut. Jag vet att det går bra att odla dem här också, jag har gjort det tidigare.
Vi har gått förbi en liten Ecobar i Funchal några gånger. För det mesta har den varit stängd, men en av dagarna var det öppet. Dessvärre hade vi inte tid  just då att titta in ordentligt, så även det får vänta till ett annat år. Ser ni vad bordet är tillverkat av?:) Återanvändning.....
                      Dagens dörr. Återanvändning när den är som allra bäst..Hur man öppnar 
                      dörren är en annan fråga:) . 
                      En fin skottårsdag önskas alla!

28 kommentarer:

  1. Härligt inlägg Karin! Frön har vi också inhandlat. Ska faktisk ge till vårt barnbarn i helgen då vi firar hennes födelsedag. Hon har fyllt fyra nu i veckan. Hon får grönskaskfrön och lite blomfrön och ett litet drivhus. :-)

    Återanvändning gillar jag. Visst blir man glad när man ser att det kan användas igen eller till något nytt! :-)

    Kram från Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankevågor,

      tack!:)
      Äldsta barnbarnet, 10 år, har under några års tid ordnat med /odlat tomatplantor åt oss, men i år har han inte tid, så nu får mormor själv sköta biffen:). Vilket jag gärna gör, förstås
      Snart börjar väl Lilla W. pilla med frön och liknande. De har förebilder så det blir säkert så.
      Kan se hur er lilla fyraåring blir bestyrsam:)
      Vi återanvänder så mycket som möjligt vi också och man blir glad när man ser att många andra gör likadant.

      Kram
      Karin

      Radera
  2. Men nu hänger jag inte med i de gröna svängarna, Madeira vanlig?
    Hm...tomater, inte druvor?
    Den där utsikten gick inte av för hackor, ja tack jag hade gärna fikat där!

    KRAAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      det finns mängder av druvor på Madeira:), men de äter tomater också. Deras tomater ser ut som gröna melerade bollar men smakar himmel...du skall få se så småningom mot slutet av sommaren. Jag tycker mycket om deras tomater...vet inte namnet på sorterna, så den ena heter vanlig och den andra plommon...i min mun.
      Kommer du av någon outgrundlig orsak någonsin till Madeira så skall du absolut ta dig till Santana och Quinta Furao. De kan mat där! och fikabröd också! Utsikten får man på köpet.

      Kraaaam.

      Radera
  3. Härligt att kunna förbereda inför odlingssäsongen redan nu. Du har säkert också gröna fingrar till tusen. :)
    Wow, vilken utsikt. Tänk att kunna sitta där och äta tonfisk. Den där dörren hade någon roligt med. Den ser nästan litet farlig ut på något sätt med alla metalldelar. Ja, hur öppnar man den? Återanvändning på hög nivå. :) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      det är hög tid att få tomatfröna i jord. Jag kunde ha startat litet tidigare ännu. Jag tycker om att odla och vara i trädgården...om jag har gröna fingrar beror det säkert på att jag knipsar, klipper och känner på allting:D
      Om du kommer till Quinta de Furao någon gång så fråga efter tonfisken med sesam...den är wow!
      Dörren är säkert inbrottssäker, man får lätt skärsår om man försöker dyrka upp den.
      Jättefin eller hur?
      Kramar!

      Radera
  4. Så spännande att du kan ta med dej frön från Madeira-tomater hem till Åland. Men man måste nog ha lite gröna fingrar för att få allt detta att växa som du odlar. För egen del blir det liksom ingenting av det jag sätter...Tror det beror på att intresse och tålamod tryter nånstans på halva vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland nu,

      odlandet handlar mycket om intresse. Som med allt annat. Det man tycker om brukar ofta lyckas.
      Ditt tålamod är säkert bokat för någonting helt annat:D

      Radera
  5. Visst är det bara sååååååååå härligt med odling och vilken lycka sen när man lyckas! Hade också tänkt att börja plantera i dagarna , men just nu har vi så isande kall kyla och bara några plusgrader så det får nog vänta en vecka till.
    Så härligt att följa med på er Madeira resa, nästan som om varit där själv ;-)
    Ha en trevlig onsdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      det är precis såsåååååådär härligt som du beskriver det:D!
      Man blir beroende rent av.
      Roligt om du orkar hänga med på Madeiraresan, det kommer mera ännu, har en hel vecka kvar att berätta om på många olika sätt.
      Ha en fin skottårsdag och hoppas att solen med all värme återvänder så fort som möjligt så du också får börja så:)

      Radera
  6. Vilken helt underbart, fantastisk dörr !! Den skulle jag vilja ha :) Måste nog ta och packa mig ner till Madeira snart..du har verkligen lyckats fresta mig så jag måste nog ta och svälja min flygrädsla och ge mig iväg...annars är ju frösådd rogivande och väldigt roligt att följa. Allt som växer och utvecklas är så fascinerande ! Ha en fortsatt trevlig vecka, kramar Eva

    SvaraRadera
  7. eWa,

    dörren är otrolig och spännande! Uffe som brukar läsa de portugisiska nyheterna, han förstår en del, påstår att det inte bara var en konstnär som gjorde dörren utan att det fanns ett par till. Så roligt de måste ha haft det under sitt skapande. Bra blev det onekligen! Skulle gärna ha den jag också...
    Du som är så bra på hantverk och återvinning kanske börjar göra dörrar också?
    Ta dig ner till Madeira, en annorlunda ö på många sätt och vis!
    Ha en fortsatt fin vecka du med!
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Vad underbart att plantera frön och så många fina tomatsorter. Det kommer med andra ord att bli mycket gott att mumsa på om några månader. Madeira är en helt underbar ö och Funchal är en jättemysig stad. Nu blev jag ressugen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nässelblom och choklad,

      ja, man kan ju känna den solmogna söta smaken i munnen redan nu i längtans tider. Res-suget finns där nu och då även hos mig:)

      Radera
  9. Härligt med all plantering på Pettas just nu!
    OCH gott blir det sedan!
    Du, det är bordet på restaurangen med dess utsikt är bland det finaste jag sett!!
    Tänk att få sitta där och äta och fika eller kanske dricka ett glas vin.
    HELT fantastiskt!
    Dörren idag är så häftig!!! Jag säger WOW!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      det är en alldeles speciell plats just Quinta Furao och på terassen med den utsikten så är det snudd på himlen:).
      Jag tror nog att dagens dörr tar priset i fråga om just häftigt!
      Kram!

      Radera
  10. Jamen jösses, visst börjar det bli dags för inomhusplanterandet. Tack för påminnelsen! Så här års tänker jag ofta på min duktiga trädgårdsentusiastiske farbror som redan strax efter jul studerade frökataloger och började plocka fram fröställningar han skördat sommaren innan. Och det prunkade i hans trädgård, vill jag lova. Och vilken alldeles underbar dörr – ett konstverk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      så är det med de riktiga entusiasterna! På juldagen börjar man fundera på vad man skall odla inkommande år.
      Dörren är ett konstverk. Så är det bara!

      Radera
  11. Härligt med tomater.....men de är svåra att sköta under semestertiden.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ninja,

      det är väldigt gott med solmogna tomater från egen täppa, men jag förstår nog att det inte fungerar om man är borta under semestern:). Vi har ingen semester under tomat-tider så vi kan vara hemma och vattna och då fungerar det.

      Radera
  12. Egenodlat är så gott. Dels smakar det bättre för att man drivit upp det själv och sen självklart för att det är "äkta vara".
    Det är bra att det ekologiskt odlade finns mer och mer att köpa nuförtiden.
    Vilken otrolig utsikt du visar. Det måste nästan vara svårt att åka hem från såna ställen :-).

    Jag har letat lite med översättning av Onda. Men inte hittat nåt trovärdigt. Anar att det har med havet att göra. Genom stället ligger helt vid havet med båtarna alldeles nära intill.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      visst är det så:)!Det man själv har odlat smakar bäst.
      Vi är ju själva certifierade eko-odlare i liten skala också. Mera sådant överallt:).

      Faktum är att det gör ont i djupet av själen att lämna allt det vackra den morgon flyget tar oss norröver igen. Men väl hemma så inser man att vi har det väldigt bra och vackert i våra egna knutar också. Då menar jag hela Norden:)

      Det är så speciellt ordet Onda. Säkert handlar det om någonting traditionellt och gammalt...låter nästan så..

      Kram
      Karin

      Radera
    2. Jag ska fråga dottern vad namnet betyder..jag blev ju också intresserad av det, när du frågade mig :-).

      kram

      Radera
    3. Ingrid,

      få se om hon vet!:) Spännande!

      kram

      Radera
  13. Oj, nu får jag nog sätta litet fart om jag ska odla egensådda tomater år.
    Kul återanvändning av en tvättmaskinstrumma.
    Själv är jag litet efter med bloggandet men du håller Madeirafanan högt för mig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      allra enklast är förstås att köpa de plantor man behöver:). Det är jag som är småtossig bara och vill ha egna, men det blir förstås en del jobb.
      Tycker också om tvättmaskinstrummebordet!
      Vet vad du håller på med just nu! Hoppas det blir fint!

      Radera
  14. Det är härligt att få ner fröna i jorden. Det andas hopp på någotvis.
    Kram ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trollmor Ewa,

      det är nog säkert därför man håller på också!:) Man känner att man har gjort någonting vettigt för en gångs skull.
      Kram
      Karin

      Radera