söndag 12 februari 2012

Inte alls som jag tänkte mig det.....

Blogger har hittat på saker när jag har sovit min skönhetssömn och nu känner jag mig inte alls hemma!
Vad som har hänt vete sjuttsingen, men jag brukar anpassa mig så småningom till allting och kommer säkert att göra så nu också fastän det säkert tar en stund. Det blir litet som det blir idag.....

Dagens dörr kommer allra först i alla fall, fastän jag nog tänkte mig den allra sist, men tydligen så skall det vara så här idag:) 
Om man klickar på dörren så kan man se att den består av många ansikten...


En gammal vän dök upp i trädgården. Tiger är still alive!:) Många gånger har jag funderat över hur det har gått för vår bock i paradiset under den senaste höstjakten. 
Uffe har varit övertygad om att Tiger, den gamle vise, inte låter sig luras så enkelt att ställa sig framför en gevärspipa och mycket riktigt,  här är han igen. Hornen har åter börjat växa på honom.....
Vid midnatt tyckte jag att jag såg honom utanför fönstret, nu är jag säker på att jag gjorde det:)
Elin är också vid liv, hon kom en liten stund efter Tiger till matplatsen.
Härligt!


Vid fågelbordet är vårkänslorna igång. Kurre har hittat en Kurra!
Nu vet jag att jag inte kan städa flickdasset i vår! 
Vi lade bergull i säckar dit för tillfällig förvaring och Kurre har gjort ett bo i en av dem.
Nu kan jag bara inte gå dit och störa. Antagligen blir dasset en barnkammare så småningom
och vi får se många små ekorrungar här så småningom.....



En underbart vacker Iris som växer i Monte, beläget sexhundra meter ovanför havet i Funchal får bli ett av dagens bidrag från Madeira
En änglatrumpet 
och nedan en blå hortensia,
också från Monte

dit vi var i ett visst ärende första dagen på vår vistelse i Funchal. Vi ville visa Olgakatt en del av
ett komprimerat Madeira med inslag av Afrika. Men mera om detta senare
Nu skall här läsas på! Blogger håller sannerligen igång en:)

Hoppas söndagen blir fin! Här är minus 2 grader kallt, vindstilla och småmulet.

22 kommentarer:

  1. Härligt att "era" rådjur har överlevt. Något lättare vinter i år också kanske? Uffe har nog rätt där....en del är kloka nog att hålla sig undan.
    Mysigt med ekorrungar! De är lite speciella....jag räddade en liten parvel en gång.

    Ha en skön fortsättning på helgen!

    Kram från Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankevågor,

      vi hade tolv rådjur här senaste vinter då det verkligen var en vargavinter. I år är det någonting helt annat, tack och lov. De unga djuren går åt i jakten på hösten, de har godare kött än de äldre men helt klart lär de sig hur de skall klara sig när de blir äldre.
      De är här igen de små "korrarna" och vi får ingenting gjort...:)
      Ha en fin fortsättning du också!
      Kram
      Karin

      Radera
  2. Spännande att se om det blir några små korrar till våren. Skönt också att ha en anledning att slippa städa dasset. Du får väl sätta upp en skylt så småningom HÄR BOR EN EKORRFAMILJ - STÖR EJ!
    Ha en skön fortsättning på denna underbara vintersöndag (åtminstone här hos oss.)
    Kram och välkommen hem igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      det skall bli spännande. Ja, jag är riktigt glad över att slippa ta tag i dass"eländet" under våren. Det finns så mycket annat roligt att fördriva tiden med:). Får nog sätta upp skylt så de inte blir störda.
      Tack för välkomnandet!
      Jag återkommer i fredagstemat litet senare, finns så mycket att ta igen på annat håll först.
      Kram!
      Uffe hälsar och vinkar!

      Radera
  3. Nämen vad roligt att ekorrarna vill bo på erat dass :-)) Spännande om det blir ungar, kan riktigt se framför mig hur bedårande de kommer att vara ! Önskar dig en fortsatt skön vintersöndag, kram

    SvaraRadera
  4. eWa,

    ja, nog blir det en aning spännande!:) Tur att vi inte använder oss av Flickdasset annat än till förråd. Men i sommar måste vi nog gå in och röja men då har de förhoppningsvis redan hittat andra ställen att bo på:)
    Önskar dig också en skön vintersöndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Rådjuren kommer så troget till er, liksom ekorrarna.
    Alla har det bra på Pettas. Djur och människor.
    VAD har blogger gjort?
    Har inte sett ngt annorlunda hos mig. Avskyr då de ändrar saker ;-)
    Det SKA vara som det alltid har varit.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      här är de alla, kors och tvärsspringande. En hare skuttade just förbi. Disneyworld bleknar snart i jämförelse, haha...
      Blogger har egentligen fixat till det riktigt bra för min del och varför det händer först nu vet jag inte, men hänt har det gjort. Äntligen kan jag förändra bildernas storlek och lägga ut inläggen senare på bestämd tid. Har inte kunnat förut. OM jag själv har kommit åt någonting vete gudarna, men bra blir det i slutänden bara jag har lärt mig alla nya finesser som jag inte har haft förut.
      En skänk från ovan eller från Blogger är frågan:)
      Ha det fint Annika!
      Kram!

      Radera
  6. Det verkar som om det var flera som blev glada att ni/du kom tillbaka! Jag vaknade en tidig morgon av världens bröl utanför, där stod ett rådjur och stirrade på mig..

    kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      brölande väckarklocka!:) Det är något som heter duga det!
      Vi såg alla spår när vi kom hem, här har varit trafik som också heter duga. Givetvis så var vi efterlängtade, maten var på upphällning och allt det riktigt goda var helt slut. Finsmakare är de!

      kramkram

      Radera
  7. Den där irisen var verkligen en skönhet!
    Jag sitter just nu och och gör en lista över växter som har extra dragningskraft på fjärilar, vi ska satsa på en "fjärilsrestaurang" i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      jag har namnet, tror jag, någonstans bland alla bilder, så jag återkommer säkert med den sköna Iris en gång till...Hon fanns i Botaniska trädgården också.

      Är det inte så att många blåa blommor drar fjärilar till sig? Eller kanske det bara är en skröna? Vävarkardan gillas i alla fall...

      Radera
  8. Så där känner jag med...kommer av mig när det är ändringar men så får jag till det tillslut ;)

    Vilka fina vänner ni har, som blir ompysslade av er. Ja, som Annika skriver. Alla är glada att ni är tillbaka!

    Kramar och ha en skön söndagkväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :), jag tappar fotfästet för någon sekund innan jag tar tag i det nya. Så är det alltid. Är nog rätt bekväm av mig när det kommer till kritan.
      Vi har härliga vänner som visar sig här varje dag, flere gånger den här årstiden.

      Kramar till dig också!
      Läste om inbrottet! Uj, inte roligt alls!
      Hoppas att du känner dig trygg igen.

      En finfin kväll!

      Radera
    2. Så skönt att er zoologiska park tycks vara intakt. Håller tummarna för dassfamiljen och jag älskar bilden på korten med svansen som uppburradcryggvärmare!

      Radera
    3. God morgon!
      Fint inlägg!
      Nu ska jag ta sats och köra iväg!
      Ha en fin måndag!
      kram

      Radera
    4. Olgakatt,

      ser att du är tidigt uppe med tuppen eller om du är sen:). I skrivande stund står Tiger här och tuggar i sig uppmjukade skorpor från bageriet. Elin rör sig i periferin. Stammen tycks vara decimerad efter höstjakten, men kan också ha en annan betydelse. Det här är Tigers revir och de andra har fått dra vidare nu när det inte är sträng vinter.
      Jag är också förtjust i ryggvärmaren!

      Radera
    5. Lisbet,

      Godmorgon! Tack!:)
      Kör försiktigt över lössnön i grindhålet!
      Ha en fin måndag du också!
      Kram

      Radera
  9. Kanske är det "borta bra, men hemma bäst". Både för gårdsfolket och alla djuren som håller till hos er :-).
    Det är nog lite kontraster för er med fina resan och sen vinterns ändå fina begivenheter som kan vara.

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. strömmas sida,

      så är det absolut, jag är egentligen en riktig hemmakatt och tycker alltid att det är bäst hemma hur bra jag än har haft det borta:).
      Vintern blir väldigt kort när man reser bort den här årstiden.

      kram

      Radera
  10. Åh, så härligt med små ekorrungar till våren! :-) Och så fina de är, dina rådjur!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      ja, förhoppningsvis så får vi se små hoppande knytten till våren/försommaren. Vi har haft det tidigare och det var hur härligt som helst. På den tiden hade vi två katter som eliminerade ekorrstammen, men nu finns inte de mera så chansen är större för att det kan bli livat här så småningom.
      Kramar!

      Radera