fredag 10 februari 2012

Hemma igen....

och bloggpausen är över.
Från ett soligt och varmt Madeira tog oss flyget över Alperna
mot Finland...
till en bil på flygfältet som måste grävas fram.....
till fågelholkar med vita mössor
och gnistrande vinterväder.

Vi anlände till Åland i tidig timme, kl. 04.25 och jag är åter igång i bageriet, Uffe översätter....
Vardagen är här igen.

Så småningom skall jag visa bilder, berätta om vad vi har varit med om men allra först
tar vi tag i vår vardag och allt som behöver tas tag i efter tre veckors frånvaro.
Under den inkommande helgen tittar jag in till er alla igen, kära bloggvänner!

Ha en fin fredag!

38 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka!
    Så kul det var att se att du var på 'listan igen'!

    Kramkram Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      tack!:)
      Du är uppe med tuppen ser jag!
      Hörs och ses!

      Kramkram!

      Radera
  2. Välkommen hem - Är det inte härligt med lite semester! Och där på alptoppen har jag suttit i 10 dagar :)

    SvaraRadera
  3. Har saknat dig!

    Kram och förhoppning om en fin fredag!

    // Anna

    SvaraRadera
  4. Men äntligen! Och välkommen hem till snön :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  5. Maria,

    tack! Tänk, jag tänkte på dig när jag tittade ner på Alperna!:)

    SvaraRadera
  6. Coolannna,

    tack! Det är jätteskönt att vara hemma igen, trots att vi har haft det superduper på alla sätt och vis. Tittar in under helgen för att se vad du har haft för dig.

    kram!

    SvaraRadera
  7. LyckligaPraliner,

    nästan tre veckor borta!! Det känns längesedan jag var här men nu är jag det och det känns jättebra! Tack för välkomnandet!

    kramar
    Karin

    SvaraRadera
  8. Välkommen hem - jag har verkligen saknat dig eftersom du brukar vara den som först kommenterar mina inlägg! Nu ser jag fram emot härliga semesterbilder och spännande äventyr framöver. Hälsa Uffe!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      tack så snällt sagt!
      Vi har haft det väldans skönt och avkopplande! Bilderna kommer i sakta mak, här finns så mycket att göra så det får ta den tid det tar, helt enkelt.
      Uffe hälsar tillbaka!
      Kramar!

      Radera
  9. Välkomna hem igen!
    Jag har saknat er. Det var tomt hos Pettas och jag tänkte på er men visste att detta var nödvändigt. Nu kommer ett helt arbetsår igen. Stor stor kram från eva i Tyresö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö,

      tack!
      Det var absolut nödvändigt att ta semester ett tag men nu känner vi oss styrkta igen.
      Stor kram tillbaka till dig och de dina!

      Radera
  10. Välkommen hem, Pettas folke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      tack! det känns fint att vara hemma igen, nu går tvättmaskinen i ett och så småningom skall vi ta skön fredagskväll!

      Radera
  11. Nää har du varit till solen och värmen...jag har nog undrat vad som hänt. Men så härligt och att du visar bilder sen för dit har jag inte varit men funderat på det många gånger...men det blir Kreta denna gång för oss. Himmel så mycket snö som vräkt ner:
    Ha en bra arbetsdag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      ja, vi har varit till Madeira. Det är inte den solö som man kanske tänker sig om man vill sola sig brun men det är en skön sommarö med världens vackraste blomsterfägring och möjlighet till många fina levadavandringar i lagomtempererad miljö.
      Vi har inte fått lika mycket snö som ni har fått på fastlandet men här är också vitt och vackert.
      Ha det riktigt bra du också!
      Kram!

      Radera
  12. Välkomna hem!
    Soliga Skånekramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      Tack! Vi har gemensamma Madeiraminnen nu!!:)
      Soliga men kalla Ålandskramar!

      Radera
  13. Å vad jag saknat dig!!!!

    Välkommen hem Karin. Längtar efter dina bilder.
    Det här var fredagens bästa, att du skriver igen.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      härligt! Saknaden har varit ömsesidig, man tänker alltid på sina bloggvänner i olika situationer. Man börjar ju blir riktigt ordentligt bekanta med varandra efter ett tag. Tänkte särskilt på dig när jag har fotograferat mat och kaffebröd:).

      Kram!

      Radera
  14. Välkommen tillbaka från den årliga resan till Madeira.
    Förstår att du sammanstrålade med Olgakatt också.
    ROLIGT!
    Ska bli kul att ta del av din resa.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Tack! Det har varit toppen!
      Olgakatt och vi hade en riktig bloggträff som varade i fem dagar, bodde tillsammans och hade mycket trevligt.
      Nu landar vi fortfarande efter en intensiv första dag i företag och hem.
      Kramar!

      Radera
    2. Strömmas sida,

      Tack! Jag måste svara ovanför din kommentar, lyckas inte göra det på "normalt" sätt. Det är roligt att vara tillbaka igen. Kommer på besök så småningom:)

      kram!

      Radera
  15. Välkommen hem igen. Du har varit saknad här :-).

    kram

    SvaraRadera
  16. Svar
    1. jeanettish,

      kram till Dalsland från Åland:)

      Radera
  17. Svar
    1. Mian,

      Tack!
      Nu fungerade det hur bra som helst att svara där jag skulle svara:)

      Radera
  18. Välkommen hem! Jag blev lite orolig över vart du tagit vägen?
    Nu är det så att vi åker långt bort om sex dagar & blir borta till våren kommer till Swedala.
    Må gott och ha det så bra.
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      tack! jag brukar försvinna den här tiden varje år ungefär tre veckor:).
      Skönt att veta att du återkommer till våren igen. Nu vet jag att det är vår när du åter är på bloggen!
      Må så gott du också och var rädd om dig!
      Kramar!
      Karin

      Radera
  19. Välkommen hem Kära Kusin jag har saknat dig!!! Ska bli kul att få höra om allt du varit med om...Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      tack Karina!
      Nu just är jag bara söööömnig och på väg att lägga mig. Natten på Finlandsbåten är inte alltid den mest rogivande:), så nu skall jag ta igen den delen en aning och så blir det någon berättelse på något sätt. Vet inte själv och cet är rätt spännande.
      Ha det riktigt gott!
      Kramar
      Karin

      Radera
  20. Åh du är tillbaka Karin! :) Vad glad jag blir. Har saknat dina fina bilder och underfundiga inlägg. Ser fram emot nya Madeira-bilder. Och nu kan jag till och med kommentera som man "skall" hemma eftersom jag har en sprillans ny dator och den allra senaste webbläsaren. :) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Tack, du gör mig glad med dina ord! Har snart "landat" igen, det tar litet tid att få allting i vardaglig lunk igen:).
      Härligt med din nya dator! Grattisgrattis! Alltid roligt med någonting nytt i den vägen.
      Skall titta in till dig också och läsa igenom dina inlägg som jag har missat.
      Kramar!

      Radera
  21. Madeira, den vackra ön! Men det kan finnas lite snö där också högst upp bland bergen. Roligt att se de infödda damerna där gå i sina varma läderstövlar och vinterkappor medan turisterna strosar runt i shorts.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      en mycket vacker och innehållsrik ö!:) Inte bara våra öar är vackra i den här världen.
      Vår gode vän Mârio berättade just att de har minus 2 grader kallt på topparna och litet snö.
      Du har helt rätt. Många gick i pälsförsedda vinterstövlar och tjocka jackor, med polojumprar under när vi strosade fram i tunna tunna kläder bredvid. En verklig mångfald som upplever vintern väldigt olika.

      Kram
      Karin

      Radera
  22. Så underbart att få resa iväg så där. Vi måste själva här hemma slå näven i bordet och försöka ta oss iväg någonstans för en vecka åtmnstone. Jag går på reservbatteriet just nu.
    Trött,grinig och jag vet inte vad . Det var länge sedan nu vi var utanför Sveriges gränser . Saker och ting har kommit i mellan och så går dagarna och man kämpar på. Jag som brukar vara så duktig på att komma iväg både hit och dit.
    Hade nyss ett utbrott om livet här hemma och om hur tråkiga vi blivit och inte ser framåt och gör så mycket. Nu hoppas jag att vi kan ändra lite på det.Tack för dom underbara bilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trollmor,

      vi har föresatt att vi skall iväg dessa två veckor varje år. Om det går eller inte beror på mycket, men vi börjar samla slantar till resan så snart vi kommer hem igen:).
      Man blir så buttrig annars när man går i samma spår som man är nödd och tvungen till för det mesta. Förstår dig så bra!
      Men ni har ju djur att ta hand om och då blir det betydligt svårare att lätta på stjärten och fara iväg.
      Det är bra med utbrott, de brukar friska upp och få igång endorfinerna en aning så man orkar ändra på livet en liten stund. Lycka till!Håller tummarna för att ni kommer er ut på en välbehövlig tripp någonstans utanför de svenska gränserna!

      Radera