tisdag 14 februari 2012

Fortsatt vandring

Kan ni höra änglarna spela? Änglatrumpeterna är stora som träd i Monte Palace-parken.
I långa rader stod krukade Venusskor i Orkidé"avdelningen".

Många olika sorters orkidéer finns i mängder, namnet på dem kan jag däremot  inte

men vad gör det egentligen, det är ju skönheten som beundras

Den ena efter den andra ljuvligheten  finns där till förundran och beundran
Den här sällsynta blomman härstammar från Colombia, mjuk och luden


Begonian är manshög och växer som en häck
De kinesiska krigarna ur en annan synvinkel. De är vapenlösa märkligt nog, men kanske man har tagit bort lansarna/spjuten med flit med tanke på att så många besöker parken. Vad vet jag? En ren säkerhetsåtgärd kanhända

En vacker del av den kinesiska kulturen
Vasen/urnan är 3, 5 meter hög och ser egyptisk ut. Vi var aldrig så nära den att jag kunde läsa vad som stod på plaketten
Hej hopp!

Jag vet inte vad, jag vet inte vem.....

Dessa lampförsedda små egyptier(?) tycker jag om

Undrar var jag kunde ha en likadan grönskande tunnel här hemma i vår trädgård?

Den här tanken har jag också haft. Att bara ställa ut ett par dörrkarmar med dörrar
någonstans i trädgården

Vacker stenfågel
En blomma i blommig hatt! :)
De handdrejade krukorna är så stora att man kanske kunde använda dem till båtar att åka hem i eller vart nu strömmarna skulle föra en
En liten  stund kommer jag att återkomma till Monte Palaceparken under fredagen,  men i övrigt så lämnar jag den bakom mig för den här gången
Dagens dörr

En god fortsättning på Alla hjärtansdagen önskas!

20 kommentarer:

  1. Vilka änglatrumpeter!! Oj oj oj!! Jag är en orkidé-fantast uti fingerspetsarna! Älskar dem!

    En sån där tunnel skulle jag kunna tänka mig i min trädgård!!

    Fin Alla <3 dag till dig! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      ja, är det inte härliga!?
      Det finns massor av vackra orkidéer i parken till allmän lystnad och begeistring.
      Nu får vi försöka "tunnla till " det i våra trädgårdar:)
      Fin alla hjärtansdag till dig också.
      Kram
      Karin

      Radera
  2. Vilka härliga foton!
    OCH de där dörrkarmarna är ju för fina!
    Dagens dörr är också fin.
    Vilken blomsterprakt på den ön!
    Ha En Underbar Vändag Idag Önskar Jag DIG!!!
    KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      tack! Dörrkarmarna är härliga. Min fantasi sätter fart
      Ha en lika underbar Alla hjärtansdag du också. Vi säger så på Åland fastän jag vet att det heter vändag i Finland.
      Kram!

      Radera
  3. De här vackra bilderna på blommor och grönska gör att man börjar längta efter VÅREN och SOMMAREN ännu mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sirkka,

      om man tittar litet extra på fåglarna så ser man att de börjar få våren i kroppen:). Jag hör av mig så småningom om sammankomst. Det är på gång!:)

      Radera
  4. Tack tack tack för UNDERBARA bilder! Har även läst ditt föregående Inlägg, så intressant att få "följa" med på er resa.
    Nu önskar jag dig från mitt hjärta en riktigt Bra Dag!
    Kram kram kram kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      roligt att du hänger med på resan!Det kommer mera....
      En riktigt fin Alla hjärtansdag önskar jag dig också!
      Kramar!

      Radera
  5. Åh så skönt med bilder på grönska.
    Ha en riktigt skön Alla hjärtans dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      ja, nog behövs det litet grönska nu...idag hade vi takdropp trots köldgrader. Dagsmejan är på gång.
      Ha en fin Alla hjärtans dag du också!

      Radera
  6. Handdrejade? Är du säker?
    Byggda för hand kan jag tänka mig - men drejade, då måste ju en man stå inuti medan någon eller några står utanför och ytterligare någon sköter skivan.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      Nej, jag är inte säker alls nu när du poängterar det! Men handgjorda är de. Jag minns att Christina på Stationen också funderade lika i fjol och vi kom fram till att de är handgjorda i sjok...det lär skall finnas en metod. Förstås! Fiffigt, hur skulle de annars finnas? Ack ja...
      Annars ser jag framför mig hur vi skall fixa till stora krukor i framtiden. Jag kan stå på insidan bara du och någon till sköter skivan och drejandet på utsidan. Hoppas ni stannar skivan någon gång och snurrar åt andra hållet så jag inte blir så yr eller så får vi byta om att vara inne i krukan:).

      Karin som inte alls har dammat idag

      Radera
  7. Olgakatt ser nöjd ut där hon sitter. Bra regnkappa också. Fantastiska bilder på orkidéerna - du är duktig fotograf! Han hade viss smak den där Berardo (hette han väl). Undrar om han lät måla de kinesiska krigarna. De är ju omålade numera men var säkert mycket färggranna när de gjordes för mycket länge sen.
    Kramar och hälsa Uffe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      vi var nog rätt så nöjda allihopa efter en dag i parken:).
      Tack!
      Jag har faktiskt inte någon som helst aning om det är Berardo som lät måla krigarna. Kanske jag får veta mera så småningom.
      Uffe hälsar tillbaka!
      Kramar!

      Radera
  8. Så vackra bilder....du har verkligen talang med kameran, eller kamerorna...så tjusiga växter..att få uppleva detta fina, färgrika och kulturen..Vi köper små fjuttiga orkidéer vi, när de har sådana växter vilda?? Kinainspirerat är fint..fint att få se och läsa från er resa..resor kan man leva länge på/av...Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      Tacktacktack! Jag rodnar av allt beröm:).
      Jag är faktiskt inte säker på att de har vilda orkidéer där. Har inte sett annat än små rariteter högt uppe i bergen. De här orkidéerna som jag har tagit bild på finns i en särskild avdelning i parken och alla är krukade....måste ta reda på mera.
      Du har alla möjligheter att bli jättegammal Karina om du följer vår resa...det här är bara början:)
      Kram
      Karin

      Radera
  9. Jag vill bara gå omkring där, känna doften, ta på blommorna, krukorna...prata, njuta.

    Stor varm hjärtekram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      det är precis så man beter sig där, när man väl är där:)

      En stor varm hjärtekram til dig också!

      Radera
  10. Vilka underbara blommor. Och så duktig du är att fota just blommor. :) Tänk att de har så många vackra dörrar. Minns att jag var på väg att boka en resa för länge sedan till Madeira, men det blev aldrig av. Det verkar vara en mycket vacker ö. Här är det fortfarande Valentine's Day så skickar en ny vänkram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      de är underbara!:) Tack!
      De har en gata i gamla Funchal som man har låtit konstnärer "ta hand" om:). Ett mycket trevligt inslag.
      Hoppas att det blir av någon gång för dig att resa till Madeira, det är absolut värt.
      En vänkram till dig igen, fastän dagen är över för vår del!

      Radera