onsdag 15 februari 2012

Fiskefunderingar

Vi har haft en liten dröm om att lägga ut nät under isen i vinter så vi drog iväg ut för att testa  möjligheten.
Uffe som är den armstarkare i vår familj borrade och borrade

och efter en stund.....

så nåddes vattnet. Isen är tjock, rejält tjock, så tjock att bilar kan köra på den. Vi höll rådslag. Skall vi eller skall vi inte dra nät i år; har vi tid att ägna en halvdag till att lägga ut dem och senare ge tid till ett par vittjingstimmar dagligen, all tid inräknad? Efter moget övervägande insåg vi att vi inte har den tid som krävs. Mycket är inplanerat för inkommande veckor, mycket som kräver oss båda hemma i företaget. Näpp! Inget nätfiske i år! Nästa år far vi en hel vecka senare till Madeira och då hinner vi förhoppningsvis få ut nätlinor under isen innan vi far. Så här säger vi alla år:), men man får ju inte ge upp.
Nu tar vi oss ut på isarna  någon gång  för att pilka istället, när tiden finns.


Smått molokna över ett nödvändigt men klokt beslut gick vi till Lökholmen, där vi såg ett par örnar.

En stor sten i strandkanten tittar upp ur det kalla hårda och vita

En båt i väntan på våren

På vägen hem hittade jag en "kaktus". :) En fin fröställning av ett Kungsljus

Svall-is i dikeskanten har färgats brun av skogens alla jordiga "safter"

Nu vet vi att det finns minst fem stycken rådjur här hos oss i år.....Lillbock och en get tar för sig
Dagens dörr blev fotograferad också av Olgakatt och inte nog med det! Hon blev också fotograferad både framifrån och bakifrån samtidigt, helt ovetandes om detta.
Så kan det gå!


28 kommentarer:

  1. Svar
    1. Maria,

      tack!
      Det är så roligt att hålla på med nätfiske, men, men....:)

      Radera
  2. På er tjocka is skulle till och med jag våga gå! Det är FINT i era trakter, både vinter och sommar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland nu,

      nu just är isen hur trygg som helst i innervikarna.
      Naturen har en stor del i vårt val att bo just här, den betyder mycket

      Radera
  3. Vilka underbara bilder, så vackert ni bor, ha en fin dag, kram från oss 3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre Tanter,

      Tack! Allt gott!
      Kram!

      Radera
  4. Vinterfiska med nät vore rätt kul, d har vi aldrig gjort, förstår inte riktigt hur vi skulle få nätet under isen fram till nästa hål ???
    Jaja det skulle väl klarna om vi försökte.
    Här har isarna varit dåliga, kom så mycket snö att isen inte hann bli tjock nog...
    och inatt har det kommit 25cm igen...
    fy f-n vem vill ha mer snö...nu får det väl ändå räcka...

    Ha d gott...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      vinterfiska med nät är roligt! Att gå till isen varje dag och vittja näten är en bra morot för att få nödvändig motion plus att man får god och bra mat på köpet nu och då.
      Jag hade tänkt visa hur man gör när man lägger ut näten, men isen är så tjock så ....det skulle givetvis gå, men vår "hare" som drar ut linan från hål till hål är litet bångstyrig under tjock is, så vi lät bli. Men ett annat år när isen fortfarande är så tunn att man kan se haren igenom isen, så blir det säkert av:)
      Snön ställer till det om den kommer före isen.
      Vi har inte fått så mycket snö i år som senaste år, så vi är rätt nöjda, men jag vet att ni har vad ni behöver och mera därtill

      Ha det gott du också!

      Radera
  5. Tack för vackra bilder från resan!
    Fint har ni det även hemma med alla aktiviteter, men så bra beslut att pilka istället. Så söta rådjuren är och så lugna.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      Ibland måste man vara förnuftig:) och ta beslut som man egentligen inte vill ta, men dagarna är korta.
      Rådjuren känner sig trygga här på övre sidan av vårt hus där de känner sig skyddade från biltrafiken och skogen. De vet också att vi inte utgör någon fara för dem. Ibland står vi bara och tittar lugnt på varandra när vi är ute på gården, men prata skall man inte göra. Då försvinner de som skuggan in i skogen.
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Hoppas att pilkningen kan i någon mån kompensera att ni inte har tid att dra nät under isen. Örnie är säkert också litet besviken på att restaurangen inte blir så riklig som han eller hon tänkt sig när ni dykt upp på isen.

    SvaraRadera
  7. Olgakatt,

    Uffe tog en motionsrunda till pilkningsisen igår när jag bokförde och kom hem med tio fina abborrar. Örnie håller till vid Skogsrestaurangen men får också fiskrens på isen nu och då. Vi har fisk i frysen sedan tidigare så han får en del i alla fall:) Örnie är en han...det vet vi.

    SvaraRadera
  8. Dina Bilder får mig att SUCKA!
    SÅ vackert ni bor, och all denna is!
    Ja, svårt att förklara, men allt väcker verkligen längtan inom mig.

    Dagens dörr är lika BALL som alla andra dörrar du visat. SÅ roligt med alla dessa dörrar!!!

    KRAMAR!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      :), önskar att jag kunde sända en bit vinter härifrån åt dig. Vet ju att du längtar efter just det här. Får försöka ge allting via bilder.

      Kramar!

      Radera
  9. Från Madeira till snö och is. Vackra bilder!

    Svar: Ja, vi kan sprätta lite tillsammans!

    SvaraRadera
  10. Krönikören,

    omväxling så det förslår!:)
    Här skall sprättas!

    SvaraRadera
  11. Oj, så spännande! Fiska med nät under isen, visste knappt att man kunde det. Pimpla och så visste jag men inte detta.
    Ibland kan det bli så kul med fotandet!

    Kramkram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      det är en daglig härlig upplevelse att vara på isen och dra nät, men i år blir det inte av. Nu ser vi framemot ett annat år istället:)

      kramkram!:)

      Radera
  12. Hej hittade hit via en länk....fina båthus, påminner mig om min barndom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ninja,

      välkommen hit!
      Båthus har själ, det vet du väl?:)

      Radera
  13. Hej Karin och välkommen hem igen!
    I Marumsviken, knappt 3 km ifrån Linanäs (landvägen) är isen också tjock. Jag såg tre fyra bilar och lika många motorcyklar och fyr-hjulingar i helgen som körde runt på banan som de har plogat. Inte för att jag skulle ge mig ut där.... fegis har jag blivit, trots att jag älskar att gå på isen. Men friheten och den ljuvliga känslan försvinner lite när alla motorfordon är där... Men ni har det fint på er is:) och ljuvliga bilder från Madeira finns att njuta av. Härligt!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HeLena,
      tack!:)
      Jag förstår dig bra när du skriver om fordonen på isen, det är samma sak för min del fastän man vet att bär isen dem bär den mig, men lugnet och friden är borta. Den där speciella friheten, när man kan lyssna på tystnaden är så viktig.
      Vi har inte bilar på isen, men däremot snöscotrar som far av och an, åtminstone i helgerna. Ungdomarnas sysselsättning i en nordlig skärgårdskommun:).
      Stressa inte ihjäl dig, ser att du har mycket omkring dig just nu...
      Kram!

      Radera
  14. Vintrigt värre ni har! Synd att det inte bidde nå' fiske, fina foton blev det ju dock..Tänk att inte om så lång tid, kan nät läggas utan att borra först..Snygg dörr osso...Tänk att det växer vinterkaktus på Åland,det visste ej jag. Du är rolig du lilla kusin...88888888888888888888888888.onde tangenten har lossat.bara att trycka dit sa sonen Jakob..inte alls så lätt..997988898888888888888888888888888888888888..nu sitter den..va bra då..nattikramisötakarinkusinochfin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      jag undrar nog vem av oss som tar priset i rolighet, hahaha...du är helknäpp men det gör ingenting för du är så härligt helknäpp! Du kan väl limma fast åttan så slipper du trycka dit den i fortsättningen..

      Skrattkram!

      Radera
  15. Åh vilka vackra bilder du har visat i flera inlägg! En häck av begonia låter helt otroligt! Och hur stor var änglatrumpeten?? Den blir ju nog stor här om man har tur men där kan jag bara tänka mig. Ja du är allt en makalös kvinna! :)

    Sv; bok...nej det kan jag aldrig tro...Kan inte förstå hur det skulle gå till och hur om vad..Mina rader är bara små och inte något för en bok. Men tack snälla fina du!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,
      tack!:)
      Änglatrumpeten är flere meter hög på många ställen. Den i parken var ca 3 meter hög.
      Makalös? Ja, men make har jag;). Du är go´! Bara så du vet!

      Absolut bara rakt upp och ner så därsom du skriver! det är ju det folk vill ha. Också. En liten till att börja med så du kommer igång. Jag är säker på att många skulle läsa

      Kram
      Karin

      Radera
  16. Vad mycket snö ni också har. Här har dom öppnat isvägar också för bilar...spar tid för dom som slipper köra landsvägen.
    Vad vackra dina bilder är. Fiska på vårvintern är så mysigt..då menar jag när man pimplar och vädret är soligt och skönt :-).

    Nu ska jag läsa ikapp hos dig

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strömmas sida,

      vi har de facto inte så djupt mycket snö i år men vi har väldigt vitt. Bilderna från isen är litet annorlunda,där isen har tornat upp sig. Såg idag när jag var ute att det kan handla om ca 15 -20 cm djup snö här hos oss. I fjol hade vi tio gånger mera:)
      Tack! Det är fint att stå och pilka( som vi säger om pimpla) när solen skiner och allting är så himla tyst och fint.

      Ha det gott!
      kram

      Radera