tisdag 21 februari 2012

En romantisk plats

Att det är vår på gång kan man säkert förklara utmaningen som
Lisbeth, Annika och Lotta har givit den
som vill vara med och skriva om " En romantisk plats", med...

Jag ångrade mig nästan genast att jag hoppade på tåget, det måste erkännas,
men skam den som ger sig
Har jag givit mig i kast med ett romantiskt ämne så har jag...
blir det pannkaka av det så blir det, märkvärdigare än så är det inte:)

Det är lätt att "söndra" en fin känsla som finns om man inte är 
varlig och ödmjuk med pennan...

Känslan är den förhärskande i romantiska sammanhang och inte den direkta omgivningen
Att man ser den närmaste omgivningen i ett rosa skimmer när man är kär, må 
alla realister och pragmatiker skylla på den förblindade kärleken. 
So what?

Låten oss förblindas då! Vad vore livet utan romantik?

Jag glömmer aldrig bort hur vackert Uffe dukade vårt köksbord
den dagen vi gifte oss. Duken, blomsteruppsättningen, ljusstakarna, 
den utsökt goda maten, vinet,servetterna, uppläggningen på faten, musiken
och känslan av att han verkligen hade lagt manken till för att det skulle sitta
perfekt just den kvällen och bli ett vackert minne för livet.

Andrea Bocellis varma mjuka italienska operasånger blev pricken över i-et

Vårt köksbord är den romantiska plats som vi återkommer till, 
som en romantisk plats, minst en gång 
i månaden när vi firar bröllopsdag.
Vi firar inte endast årsdagen, utan varje månad
Vi träffade varandra ganska sent i livet och hade båda gått igenom var sitt liv innan,
lärt oss att man inte kan ta någonting för givet, 
lärt oss att man skall ta vara på stunderna som är... 

Vi firade nyss vår 136-te bröllopsdag! 
Den tionde varje månad blir det någonting extra gott på bordet, 
något extra festligt och romantiskt
Inlägget blev, som vanligt, inte alls det jag hade tänkt mig från början.
När jag börjar skriva, så tar jag tag i den ända jag får tag på och så 
nystar jag så länge ändan räcker.  Det händer att jag måste förlänga änden, 
det händer att jag måste klippa av den.
 Idag gjorde jag varken det ena eller andra
jag bara nystade på och det färdiga lilla nystanet blev ganska blommigt
och kanske en aning privat, men det bjuder jag på:)





Dagens dörr

Ibland blir det som det blir! Jag stod plötsligt som åsnan mellan hötapparna! 
Å ena sidan fanns utmaningen att skriva En romantisk plats, å andra sidan
om en ovana i Real-lifeupplägget som Yohanna i Las Palmas håller i trådarna för.

Vad göra?
 Givetvis så tog jag båda hötapparna!
Till min hjälp har jag haft försynen som såg till att jag blev 
ordentligt förkyld. Jag har inte orkat göra någonting vettigt alls 
med feber och frossbrytningar i kroppen, annat än att med varma kläder på,
förskansad med en stor mugg honungsvatten och en rejäl bunt pappersnäsdukar,  
'"genomlida" hostningar, nysningar och tårögda ögon sittandes framför datorn idag 
och tänkt på romantik och ovanor. 
Så kan det gå!:)

Båda inläggen skall publiceras den 22 februari, men jag tjuvstartar redan nu med romantiken.






34 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska blombilder!!! Helt ljuvliga :) Man blev glad av dem ända in i själen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      Tack!:) Det är precis så det är med blommor, de rör en ända in .
      Ha det fint!

      Radera
  2. Jag kände av romantik och kärlek!
    Att räkna månader var roligt, det blir ju en himla massa det..
    Blombilderna får mig att längta efter sommar, får nog nöja mig med ett besök hos syrran för lite klorofyllintag!

    KRAM i kärlekens namn/Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      :D, det blir en hel massa när man räknar i månader. Vi måste räkna på fingrarna nu och då för att veta hur många månader vi firar.
      Skönt med en syrra som har klorofyllpåfyllning:).

      Ditokram!
      Karin

      Radera
  3. ÅÅÅÅ vad fint DU FICK TILL DET!!
    Jag bara sitter här och säger AAAWWWWW!!!
    men vad fint"
    Vad fint ni har det, ni två!
    Du och Uffe!
    Jag blir alldeles kollrig inombords!
    Mitt köksbord är också en rätt romantiskt plats, då jag tänker rätt på saken.
    OCH så fint med att fira den 10 varje månad!
    TACK för ett superinlägg!! DET kommer ALLA att tycka
    Ha det BÄST ni två!!!
    Kramar!!!!
    PS, det var Restons status som triggade inlägget :-) Det blev nummer 7 i USA...HIHI!!! Lisbeth knäckte iden med detta, och Lotta och jag hoppade glatt.
    Jag har inte ens börjat med mitt inlägg än. Inser att detta var lättare sagt än gjort. DIG ger jag 10 stjärnor av 10 idag!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Tack!:)
      Nu blir ju jag kollrig jag också av alla vackra ord som du öser över mig/ oss. Vet inte vad jag skall svara egentligen, men man behöver inte fara till Paris och vandra under broarna när man har ett gammalt köksbord:).
      För säkerhets skull så har vi inhandlat ett likadant i reserv så vi har köksbord så länge vi lever:)

      Gissar att Mariehamn inte ens syns som en andning i marginalen vad gäller status för romantiska platser i världen. Kul att ni hoppade glatt på Lisbeths goda idé!
      TACK-kramar!

      Radera
    2. HA, vänta du tills jag lägger ut mitt inlägg imorrn...
      DÄR finns en del av Mariehamn med ;-)))
      Kram igen!!

      Radera
    3. Förresten, du VET vad platsen heter. DET vet inte jag. Väntar spänt på svar imorrn från dig :-)

      Radera
  4. Så fint du skildrar ditt förhållande till Uffe - jag förstår att ni är väldigt lyckliga tillsammans. Det måste man nog vara för att stå ut att leva och jobba tillsammans varje dag! Och härligt också att romantiken lever - ni spär ju på den varje år med att resa till Madeira också!
    Många kramar och hälsa Uffe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      tack för det!
      Äktenskapet,kärleken är ett ständigt arbete...man måste hela tiden se till att glöden inte slocknar. Det vet du lika väl som jag:)
      Många kramar och Uffe hälsar tillbaka!:)

      Radera
  5. Underbart att läsa om era mysmiddagar den tionde varje månad! Hoppas ni alltid får vara så kära och lyckliga, och det tror jag att ni kommer att vara!
    Kram, kram
    ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. eva i Aten,

      det tror och hoppas jag/vi också på.
      Tack för välgångsönskningarna!

      Kramar till dig också!:)

      Radera
  6. Men det var romantik det!! Jag tycker det var underbart att läsa. Blir alldeles förvånad över ett sådant tilltag ;) att fira varje månad! Det är nog väldigt få som gör det. Tror att ni älskar varandra väldigt väldigt mycket och det känns gott i hjärtat att läsa att ni tar vara på stunderna och varandra tror jag bestämt. Tack för dina fina rader! Här satt jag för mig själv och suckade av lycka. Er lycka. Vackert :)

    Jag kan inte skriva något inlägg då jag inte kommer in på den sidan. På bloggen går bra men inte på den där nytt inlägg grejen :( Än så länge, kanske senare ikväll.

    Ha en fin onsdag Karin!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      :D, det är så litet som behövs för att förgylla vardagen. Pröva, så får du se! Det är bara att sätta igång och göra någonting extra den rätta siffran i månaden. Jag är glad över att jag har förmedlat lyckokänslor...vet inte vad annat jag skall säga.

      Pröva dig fram, så har jag gjort ett tag och börjar komma underfund med var jag har alla olika möjligheter att göra nya saker.

      Ha en fin onsdag du också!
      Kram
      Karin

      Radera
  7. Underbart fint skrivet:)! Så fint att ni firar varje månad. Jag och maken hade vi-har-varit-ihop-26-års-dag igår, men någon romantik blev det inte. Bara tandvärksdepp och maken mår som du, hostig,förkyld och feber. Tur att vi kan skjuta på firandet ett par dagar:).
    Hoppas du kryar på dig snart!
    Styrkekramar i massor!
    ps. te på ingefära med honung är bra men det vet du säkert! ds.

    SvaraRadera
    Svar
    1. HeLena,

      tack:)! Ni hade er 312 månaders dag igår! Förstår fullständigt att romantiken flyr sin kos med tandvärk och förkylningar. Ni får fira i helgen när du har fått tanden fixad och förkylningen har gått över.
      Sitter här och dricker eucalyptuste just nu, snörvlar och har mig, inte särskilt romantisk för tillfället.:D
      Skall ta fram ingefära och göra som du säger. Jag dricker och dricker och dricker och dricker
      Du behöver många styrkekramar, två dagar kvar...
      Karin

      Radera
  8. Fint att fira kärleken så ofta...fint du skrev, från hjärtat ditt...Romantiska vackra bilder och ord...magnolia är bland det vackraste blommor som finns..många vackra finns det...har väl aldrig sett en ful blomma kanske..bara mindre vackra..kram kram fina du och må det hjälpa med dina kurer av eucalyptus och ingefära..lilla du kära..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      :), snart kan du inte höra vad jag skriver så täppt är jag i näsan. Schnuban har inte förschvunnit ännu, men imorgon har jag beschtämt att det schkall bli schå.
      Just nu är jag allt annat än romantisk, rödögd,snuvig, täppt i näsan, hålögd och en del annat till. Det finns inte fula blommor tror jag.
      Eucalyptusingefärahonungscitronochvitlökskusinkram

      Radera
  9. Ja, Karin så fint. Kärlek och romantik som bäst, finast.

    Jag har förstått att Uffe är något alldeles speciellt, att ni hittat varandra i en bra fas i livet.
    Så underbart.

    Jag älskar tanken att ert köksbord är en av era återkommande romantiska platser, kanske en av de bästa.

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Du beskriver det så bra för min del Lotta, precis så där är det.
      En bra fas i livet!:)
      Jag gissar att alla har en plats i sin omedelbara närhet som man kan kalla romantisk, tror du inte?

      Kramar!

      Radera
  10. Så underbart det låter - så som du beskriver ditt och Uffes äktenskap och förhållande. Man blir glad och varm inombords. :) Att inte ta varandra för givet och förgylla vardagen tror jag är väldigt viktigt. Ert köksbord har många fina minnen. :) Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      :D, jag tror att det är det absolut viktigaste i ett förhållande. Att inte ta varandra för givet, att också kunna se varandra som individer, att kunna se mellan fingrarna när det behövs, att jämka,att kompromissa, att komma ihåg att man är två olika människor under samma tak som skall må bra av varandra. Därför tror jag att den romantiska platsen finns precis där man är när det gäller.
      Stor kram till dig också!

      Radera
  11. Verkligen en fin skildring av en romantisk plats.
    Du skildrar den så varsamt och vackert och PERSONLIGT.
    Så vackert och jag känner ju att den där romantiken lever för att ni vårdar den. Klokt.
    Kram från Eva i Tyresö Krya på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,

      Tack!
      Det gäller att vårda och att sköta om, då finns romantiken i ens närhet. Det är lätt att ta död på den känslan annars.
      Kramar till dig också Eva.
      Tack!:)

      Radera
  12. Vad härligt att du delar med dig av ditt liv. Vilken bra idé att fira bröllopsdag varje månad! Det är ju sådana stunder man ska ta vara på och vara rädd om och inte bara rusa förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nässelblom och choklad,

      Roligt att du hittade hit! Och vilket fint namn du har på din blogg! Det är stunderna man skall leva på...:)

      Radera
  13. Underbart vackert skrivet! Att ha bröllopsdag en gång i månaden och vara extra rädda om varandra behöver vi nog alla! Jag läser din blogg ganska ofta, har hittat hit via Annika och Lotta mfl och älskar den. Men det är nog första gången jag kommenterar ;) Ha en underbar dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fourmum,

      tack! Fint att veta att du tittar in här, du är varmt välkommen. Kommer på besök, jag också!
      ha en underbar dag du också!
      Kram!

      Radera
    2. Köksbordet är hjärtat i hemmet! Både för vardag och romantik! Härligt inlägg, tack! Jag har hängt på utmaningen jag också! Kram Anna

      Radera
    3. Channal,

      visst är det hjärtat!
      Tack och så roligt att du också har hängt med, skall titta in till dig!
      Kram
      Karin

      Radera
  14. Vilket fint inlägg det blev Karin! TACK för att du delade med dig både av dina vackra ord och bilder! Jag kan tänka mig att det måste ha varit så speciellt att hitta varandra så där i det skeendet i livet! Underbart!

    Stor varm kram från mig och TACK för att du hängde på temat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankevågor,

      tack!:)
      Det är precis så som du beskriver det!
      Och jag är väldigt tacksam!

      Stor varm kram får du också!

      Radera
  15. Romantik, den får man läsa om i romanerna numera. Det är snart femtio år sedan vi gifte oss, så det kommer vi nästan inte ihåg. Låter jag bitter? Nej, så är det inte. Omtanken och närheten finns där hela tiden och kommer fram ibland, t ex när jag blev akut sjuk strax före jul.Då var lilla gubben verkligen orolig.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      Njaaa, nog finns den hemma hos nu och då,också:)
      Du låter inte alls bitter, utan mera pragmatisk. Så är det ju, omtanken, närheten finns i vardagen.
      Det är i nöden som vännen prövas och då om någonsin vet man vad man har.
      Kram
      Karin

      Radera