lördag 18 februari 2012

En ny brödkorg

En av dagarna under den första veckan på Madeira tog vi oss till Camacha.
Jag skrev en del om Camacha ifjol också. :)
 Vår gamla brödkorg hemmavid hade visat tendenser på upplösning av kontraktet rätt länge redan så när vi ville visa Olgakatt Camacha, passade vi på att inhandla en ersättare. 
Här kunde vi se hur korgarna blir till
Det sitter alltid ett antal hantverkare i källaren på korgfabriken och "gnetar" på i sitt anletes svett. Själv tycker jag att de inte har det alltför trevligt i den råkalla källarlokalen utan tycker att de skulle sitta högst upp på "första parkett". Utan deras skickliga händer blir det inte affärer för ägaren
Alla var "nischade", gjorde sitt speciella hantverk, sin speciella korg,
 fastän jag nog är så gott som säker på att de kan göra precis vad som helst med sina händer. 
Det finns mängder av olika produkter till försäljning
En enda kvinna fanns på plats i år. Det är en fröjd att se hur händigt de snor ihop sina korgar och annat
Vi smålog för oss själva när vi kom ner i källaravdelningen. 
På vägen ner hörde vi hur de pratade högljutt och glatt med varandra, 
så snart vi var på plats så blev det mycket tyst och alla jobbade på som bara den.
Turister i faggorna kan betyda inkomster, nödvändiga sådana på ett Madeira med 
många arbetslösa och många med låga löner. 
Klasskillnaden är stor mellan fattiga och rika på ön.
Vi bidrog inte med stora slantar, men dock med några, i alla fall.....
De kan inte få många cent för en korg. Korgen vi köpte kostade 4.50 €. 
Inne i Funchal på Mercadon kostade samma korg dubbelt mera
En cowboy i hattprovartagen?:)
Bland hyllorna hittade jag en varm och go´skånska, också i hatt, ingen tyrolerhatt men glad var hon ändå.
Glad blir jag varje morgon när vi äter vårt dagliga bröd.
Roligt är att veta hur mannen ser ut som har tillverkat korgen:)
Dagens dörr
En liten träsnurra snurrar på...

Själv snurrar jag på i brödbutiken, donar och städar...förbereder för ett möte på måndag..
Vintern har lagt ett lätt dammtäcke över allting medan vi har varit borta
Nu skall det bort...atjooo!

18 kommentarer:

  1. Jättefina korgar - men så trist att bara få göra likadana hela tiden. Kommer att tänka på den gamla historien om mannen som gjorde pinnstolar som kostade 25 kronor styck. Så där en stockholmare och frågade vad stolarna skulle kosta om han köpte hundra stycken. Då, sa snickaren, då kostar de 50 kronor styck, för det är så jäkla tråkigt att göra så många.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Margaretha,

    de gör jättefint, vackert och välgjort hantverk. Är inte säker på att de får göra likadana arbeten hela tiden, kanske de alternerar, men troligen är de experter på vissa typer av korgar.
    Håller med om att skall många av samma sort göras så skulle priset bli högre. Det är monotont som bara den att göra många likadana.
    Karin

    SvaraRadera
  3. woow...den som kunde sånt :)
    å missa nu inte,.,,,,,

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    förra veckan var det 105fina bloggar med
    de e kul att vara med
    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. The Rosegarden in Maleviks Håkan!

      Tack! Jag tittar in litet senare..pustar bara en liten stund på bloggen just nu, sedan skall jag förlusta mig ordentligt på din blogg!

      Karin

      Radera
  4. Roligt med en sån fin vardagspryl. Brödkorgen används ju mycket och då är det extra kul att ha en riktigt fin en :)
    Bra idé att ta mer betalt för större antal likadana...min fasa är faktiskt att behöva göra alltför många likadana smycken...Ha en fin helg !

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      glädjen är större när man har sett hur den tillverkas.
      Jag tror inte att någon som helst konsthantverkare drömmer om serietillverkning. Känner väl till det:)
      Ha en fin helg du också!

      Radera
  5. Fin brödkorg, och vilket hantverk sen, även om det kanske blir långtråkigt att göra samma och samma.
    Olgakatt är jättefin i sin hatt!
    OCH dörren, lika speciell som alla dörrar du visat--wow!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      en väldigt ordinär men välgjord brödkorg, tycker om den mycket.
      Olgakatt prövade stråhattar som de också tillverkar i Camacha. Visst passade hon bra i hatten på bild.
      Dörrarna är inte av denna världen
      Kram!

      Radera
  6. Åh vad bra skrivet och fina bilder. Det där tänker man sällan på när man som turist är ute och köper souvernirer. Att det sitter någon och gör detta som jag köper.
    Fina korgar och nu blev jag sugen på en också. Undrar om de gör sånt här?

    Så du har eget bageri. Då kanske du kan tipsa om varför degen tar dubbelt så lång tid att jäsa här nere.

    Hälsningar
    Yohanna som har semlorna i ugnen nu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yohanna,

      tittade på ditt recept och tycker kanske att du har rätt mycket mjöl, men du har säkert ett annorlunda mjöl än i Norden. Temperaturen kanske, skrev mitt recept på bullar som jämförelse till ditt. Jag skall testa ditt någon dag, för skojs skull.

      Ha, nu ser jag ju att du har semlorna i ugnen och säkert uttagna och uppätna med vid det här laget:)

      Karin

      Radera
  7. Vilken trevlig berättelse med så fina bilder. Hantverk är alltid ett arbete väl värt att beundra.... Att baka bra är en konst! Jag misslyckas 8 av 10 gånger :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanten,

      tack!:)
      Precis så är det. En klok kvinna i vår bygd sade en gång att man inte skall fråga hur länge det tar att göra ett bra hantverk. Det räknas inte, utan hur väl gjort det är

      Angående bakning så ger övning färdighet:) men kanske det också krävs en viss talang? Vet inte säkert, men för min del så känner jag i handflatorna hur brödet skall bli när det är färdigt..Å andra sidan så har jag övat sedan 1985, kanske ännu längre:)

      Radera
  8. så fin dörrmålning!
    och vad roligt att ha en korg direkt från tillverkarens hand.
    kram på dig och god lördagskväll//

    SvaraRadera
  9. Jeanettish,

    dörrmålningarna är både fina, roliga och smått groteska ibland. Jag har en del dörrar att visa ännu:)
    Ha en riktigt fin kväll du också!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Härliga bilder, som vanligt. Fina korgar, men jag passar på att skicka en tanke till dem som livnär sig med att göra korgar.

    Bakar faktiskt även jag. Mitt goda LCHF-knäckebröd. Något ska man ju göra en regnig lördagkväll! :)

    Önskar dig fortsatt trevlig helg. Glöm en avkopplingen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      tack!:)
      Man kan använda korgar till LCHF-knäckebröd också. LCHQ-dieten som passar mig bättre:)
      Oj, är våren på gång? Här är blåsigt bara värre och det tycks bli allt blåsigare hela tiden. Tåget går utanför fortväggarna;)
      Önskar dig detsamma, nu skall jag koppla av!
      Kram!

      Radera
  11. Det är jättefint att se live hur något man har hemma blir till - det ger ytterliggare en dimension och känsla. Jag har en del gjort i näver som jag håller hårt i ;)

    Brödkorgarna är hur fina som helst! Perfekt för bröd, bullar och kakor.


    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      allt får en annan djupare betydelse på det sättet, en annan respekt infinner sig för det tillverkade. Det fanns förstås många olika modeller, men det var den här som vi fastnade för, en enkel stadig variant.
      Jag har också ett par mycket vackra näverburkar och förundras över att man kan hitta dem för en spottstyver på loppisar. Bara därför känns det som om de måste komma med hem till mig:). Jag tänker alltid på den som har gjort den, det oerhört fina men på det många timmar långa arbetet som ligger bakom

      Kram!

      Radera