lördag 11 februari 2012

En liten försmak.....

på vad som komma skall...
Med över tvåtusen bilder med hem i bagaget (två fotografer, där jag står för merparten;), finns det att titta igenom. Så en varning utlyses för läsande bloggvänner! Det kan bli mycket Madeira ett tag framöver, men jag skall försöka hålla mig på mattan litet grann och inte trötta ut er alltför mycket utan varva inläggen på olika sätt med vardagen som vi befinner oss i också.
Någonting som börjar bli en tradition när vi har anlänt till hotellet i Funchal är att beundra hibiscusblommorna i häcken i backen upp mot gatan högre upp. I år regnade det när vi kom fram. Regnet kom med oss till ön som hade haft solsken och vackert väder i tre månader innan.
Typiskt eller hur? Men oss gjorde det ingenting och regnet behövdes....
Medan vi väntade på en bloggvän som skulle anlända med kvällsplanet beundrade vi alla molnformationer över Atlanten från vår balkong, innan vi gjorde klar en lätt sallad till gemensam måltid när hon väl hade anlänt
Olgakatt kom så småningom och dagarna som följde blev väldigt trevliga i hennes sällskap. Humor har hon också den vittberesta damen....här uppställd bland de kinesiska krigarna i Monte Palaceparken...
Tiden räcker inte till just nu för att skriva fredagstemat som Musikanta står som dirigent för, men mitt i allt någon annan dag så tar jag tag i det på något sätt:). Men däremot så kan jag visa hur man städar på hotellet där vi bodde i Funchal. På toaletten i foajén gjorde städerskorna de allra vackraste blommor av toapappersrullarna. Det var ju snudd på att man inte ville använda sig av toapappret...vem vill förstöra sköna blommor egentligen?
Dagens dörr blir mitt eget tema, säkert varvat av Olgakatt nu och då, för tillsammans har vi vandrat längs den gata i gamla stan i Funchal där många konstnärer har målat dörrar till turisternas och andras förnöjelse.
Nog är det lätt att ta miste och gå rakt in i den här dörren eller hur?

Idag är det minus 3 grader kallt och jag skall gå ut och förse alla våra vänner i skogen med påfyllning av renfoder, havre, bröd och talgkorvar. Allt vi lade ut innan vi for hemifrån den 21 januari har räckt till precis, precis....
Vi skall också fortsätta att vandra hemmavid efter många dagliga kilometer på Madeira. För vår del är det en bra början att bygga upp den kondition som vi behöver inför högsäsongen längre fram. Nu vidtar ispromenaderna och kanske nätfisket under isen. Få se hur det går? Mera om detta senare...

Ha en finfin lördag!

30 kommentarer:

  1. Åh vad jag väntat på att ni ska komma hem, Berit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berit!

      så härligt det känns att vara väntad!
      Tack för det!
      Ha det bra på andra sidan Ålands Hav!:)

      Radera
  2. Åh är det där du har hållt hus ! Hibiscusen är fantastisk !
    Ska bli spännande att få se lite fler bilder vart det lider :)
    Ha en fin lördag själv, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,
      vi är där varje år i januari/februari.
      Det kommer med all säkerhet mera:)
      Kram

      Radera
  3. Det var ingen dålig skörd det. Bilderna alltså!
    WOW!!
    Men jag är ju nästan likadan ;-)
    KUL att Olgakatt kom dit ett tag också, fick mail från henne då hon var där. Roligt att ni sammanstrålade!
    Ska bli roligt att se dina bilder.
    Toapappersrosen är underbar!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      ja, det är inte riktigt klokt egentligen och då "rensade" jag det mesta redan på Madeira och tog bara hem vad jag kanske får användning för:)
      Olgakatt bodde med oss i lägenheten så vi levde rätt tätt ihop några dygn och det var mycket roligt att träffa henne igen. Nu på ett annat sätt än tidigare.
      Kram!

      Radera
  4. Hoppas det blir nätfiske för då får vi fina skildringar utifrån viken med örnen.
    Kram från eva i Tyresö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,

      gissar att en viss ung man inte skulle ha någonting emot det:).
      Hoppas lilla nytillskottet mår bra!
      Kram!

      Radera
  5. Jag ser fram emot dina Madeirabilder med spänning. Det ska bli jättekul att få återse ett resmål som vi tycker mycket om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      för mig är "problemet" att veta var jag skall börja, eller hur? Vi är fyllda av så många intryck den här gången så vi har inte riktigt landat ordentligt ännu. Men antagligen blir det bara att ta tag i en av alla trådar och att sedan nysta på i lagom takt:)
      Du kommer säkert att känna igen dig många gånger.

      Radera
  6. Välkommen hem igen! Har saknat dig så här på bloggen! Ser verkligen fram emot att få se värmande bilder från Maderia.

    Vilken tur att all mat ni lagt ut räckte tills ni kom hem!

    Kram från Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankevågor,

      tack!:)
      Det blir nog en hel del Madeira växlat med Åland framledes.

      Tur nog så är vintern kortare i år än ifjol så det har funnits gott om mat i skogarna för rådjuren. Många av dem finns inte längre efter jakttiden men för en stund sedan såg vi Elina som sin vana trogen kom på besök för att förse sig med godis.

      Kram
      Karin

      Radera
  7. Bara så upp-piggande det är att få ta del av era resor till Madeira.Mycket vackra bilder. Jag skall njuta av fler bilder då de kommer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      jag är jätteglad om vi kan vara litet uppiggande för andra också! Sitter här och sorterar, funderar och sorterar, raderar och sorterar....

      Radera
  8. Oy så artig å være på tur til Madeira , der har jeg ikke vært.
    Så moro å få følelsen av å være litt med gjennom de flotte bildene dine.

    God lørdag og klem fra Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marit,

      du om någon kunde föreviga Madeira på ett absolut förträffligt sätt, du som tar bilder som en gudinna!
      Hoppas att du skall trivas här när jag visar Madeira ur mina/våra ögon sett.

      Ha en en fin lördag
      Kram
      Karin

      Radera
  9. De där 'lura ögat' målningarna kan vara så naturtrogna.
    Madeira ser vackert ut, även i regn. Kan tänka mig att det var ett skönt avbrott i snövardagen här hemma!

    KRAM o trevlig kväll

    SvaraRadera
  10. Tina,

    det var lätt att lura sig vad gällde just den här dörren, men om man hade försökt ta sig in så hade man nog "gått i väggen" på riktigt:).
    Det var en skönt avbrott, trots att jag tycker om snö och vinter också. Har absolut inte någonting emot det men vi behöver ta oss bort hemifrån när vi har semester annars så jobbar vi i alla fall när vi ändå bara är hemma;).

    KRAM till dig med önskan om en lika trevlig kväll

    SvaraRadera
  11. Oh shit, 2000 bilder! Det blir nåt att rensa i, kul..ser fram emot dem, inta alla kanske he he..Ser vackert ut de du redan visat..Vad skönt för dig att ha mesester, ni innan allt drar igång igen..Våren-sommaren-cafét och catering, och baket,och allt vad du hålls med som man säger i Örebro..Närkingska, ja dä ä en ful dialekt, förlåt jag tycker det..Åländskan är fin..fjäsk..nu när du är hemma igen..hii.hi..Här är det kallt och blåsigt, men just nu myspysigt med alla ljus tända i min lilla vrå av lägenhet..olägenhet..haha..är det villa det..Kram kram..lilla kusinkarindär//karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      du behöver inte ta något lugnande, jag lovar! Jag visar INTE alla tvåtusen bilder:). Men någon bild blir det i alla fall.
      På åländska håller vi på med, kanske det rent av är svenska, inte lätt att veta nu längre när slang har fått plats i svenska akademins ordlista. Fjäska på du, jag drar i mig som en svamp!! Du är bra gullig kusinaKarina där du sitter bland alla dina tända ljus. Det lyser ända hit!
      Kramkram!

      Radera
  12. Där är Hibiscus en jätte och här en liten krukväxt...Har aldrig fått se i verkligheten all blomsterprakt utomlands. Måste vara väldigt fascinerande och ljuvligt att få se och känna dofterna. Miljöombyte kan verkligen vara hälsosamt för kropp och själ.

    Vilken vackert målad dörr. Blir kul att få se fler bilder sedan. Kan tänka mig att du vandrat en bra bit om dagarna. Hoppas du inte fick ont i benen och fötterna :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      allting är jätte på Madeira. Man vandrar bland krukväxterna och känner sig som en liten hobbit.
      Nu när mimosan börjar blomma där är det som att vandra i en honungsburk. För vår del var det absolut nödvändigt att få ett miljöombyte, fastän vi nog är hemmakattor också och trivs bland snödrivorna.

      Många dörrar skall visas ännu:).
      Vi vandrade i medeltal ca 12 km per dag. Låter inte särskilt mycket men på Madeira känns det och för min del är det rena hälsokuren.
      Musklerna ger sig nog till känna de första gångerna och vi gick som smått förkrympta varelser efter en alldeles speciell nedåtvandring, men mera om detta senare.

      Kram
      Karin

      Radera
  13. Jag har saknat dig, Karin, ser fram emot dina bilder och berättelser från resan! Du milde vad fort tiden går...tycker att jag just läste om att ni föreberäder er för den kommande säsongen! Men det är ju ett år sedan....
    Kram på er! Och tack :)))
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,
      Tack för rara ord!
      Tiden bara rinner iväg när man trivs och har det bra.
      Nu sitter jag som åsnan mellan hötapparna och funderar vilken tapp jag skall bita tag i.
      Visst är det otroligt att vi åter förbereder oss för sommarsäsongen.
      Kram på er två också!
      Karin

      Radera
  14. Så fina bilder =) blomman är så fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktkamp,

      tack! Hibiskusen är alltid så innerligen vacker. Det kommer så småningom flere i andra färger.

      Radera
  15. 2,000 bilder - du är som jag ;) Vi hade inbrott för lite över en vecka sedan. Alla mina bilder borta! Tack och lov hade jag ca 3,500 i telefonen och min dotter har de flesta i hennes lap top. Ha alltid back up på bilderna!

    Vad fint att ni träffade Olgakatt, känner ni varandra sedan tidigare eller har ni lärt känna varandra online?

    jag har verkligen saknat dig och är så glad att du skriver igen.

    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      så otäckt med inbrottet! Hoppas att ni inte blev av med alltför mycket av värde. Bara att någon annan har varit hos en som inte är önskvärd är tillräckligt...usch.
      Har back up.

      Olgakatt och jag har träffat varandra tidigare då hon kom till oss på Åland för snart två år sedan. Vi lärde känna varandra online!:)

      Tack Lotta, det är ömsesidigt!

      Varma kramar!!

      Radera
  16. Så skönt att ni är tillbaka igen. Ser fram emot många fina foton och härliga berättelser. Ta det lugnt nu i början och gör inte allt på en gång.
    Ha en skööön söndag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      det är skönt och det tar tid att landa!:)
      Tack för det goda rådet! Du känner mig tydligen!:)
      Ha en lika sköööön söndag du också!
      kram

      Radera