tisdag 10 januari 2012

Tisdagsnoteringar

Dagen har gått i bokföringens tecken. Det finns alltid litet extra att syssla med när det gäller siffror och resultat i bokslutstider. Nu väntar jag på två räkningar som inte har kommit och som hör till år 2011....sedan väntar revisionen. Förr om åren har jag varit så nitisk att jag har ringt upp vederbörande företag för att få räkningarna litet snabbare. I år tar jag det piano....kommer tid kommer råd som det heter och det finns gott om tid. Jag är inte så stressad längre och det är himla skönt
Jag tittade i backspegeln ett år och i fjol den här tiden såg det ut så här hos oss...snön var djup och rådjuren var här flere gånger dagligen och försåg sig med nödvändig överlevnadsenergi. I år är det betydligt lugnare
Ulvemåne/vargmåne är synonymt med fullmånen i januari. Igår läste jag på en norsk väderlekssida att indianerna i USA kallade fullmånen i januari för vargmåne för att man under den här tiden kunde höra vargarna yla utanför byarna. Jag tänkte göra ett inlägg om just detta, men hänvisar istället till Anne-Marie som kom till skott snabbare än jag:).
Som vanligt den här årstiden, så brukar jag frosta ur frysarna när det är kallt ute. Idag tog vi tag i detta tillsammans. Nu är frysarna tip top igen, avfrostade, rengjorda och alla frysvaror ligger inte huller om buller längre utan i sina rätta högar/lådor. Jag tror nog att alla vet hur det blir efter ett tag då man lyfter på det ena och det andra för att hitta det tredje... Nu vet vi vad vi har och var vi har det:).
Imorgon blir det apelsinmarmeladkokning. Vi sparar alla apelsinskal och allt apelsinkött som blir över när vi pressar juice åt oss och när tiden inte finns, så får frysen ta hand om allting tills tiden finns....Naturligtvis så är det ekologiska apelsiner ...
Så mycket annat än detta har inte hunnits med. Bokföring och frysstädning tar sin tid. Titten ut på fåglarna i trädgården går liksom av bara farten...koltrastarna strider med varandra om bär och frön..
Nu har vi två fågel/bröd/mat-träd så att gracerna faller jämnare....kanske det underlättar en anings aning...Men å andra sidan så håller de sig varma om de jagar varandra emellanåt. Säkert är det bra för matsmältningen också:)
Efter hemkomsten från Tyskland den 27 december har jag märkt att någonting har hänt med en av björkarna på gården....trädet har fått, om inte håravfall, så åtminstone näveravfall....
Nu vet vi att det är spillkråkan som hittar godis under nävern...få se hur länge ett av tvättlineträden står pall innan det knäcks?

Några små noteringar en alldeles vanlig tisdag....
En fin kväll önskas!

22 kommentarer:

  1. Ja, jag såg din kommentar hos A-M om månen. Ibland tänker vi bloggare verkligen lika :-)
    Sådant är kul.
    För mig var det roligt att få veta namnen på fullmånen under året.

    Vad skönt med avfrostade frysar, och jättebra att göra det då det är kallt ute.
    Jag säger som jag brukar, må kylan hålla i sig.

    Här tio grader vamt idag efter snön igår.
    Life is...up and and down!!

    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Annika,

    Up and down..är det minsann!:)

    Ibland tänker vi verkligen lika, det händer nu och då som man måste småle igenkännande.

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Vilken skillnad mellan i år och förra året. Men nästa år så ska vi till Sverige och då har vi beställt snö. Det är därför som det spars på den i år ;)

    Hälsningar
    Yohanna

    PS Veckans real life handlar om julgransplundring eller undanstoppning av julen:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/january/real-life-julgransplundring.html
    DS

    SvaraRadera
  4. Yohanna i Las Palmas,

    ja, nog är det skillnad alltid! Och nu vet jag ju varför också!:) Lika bra att börja spara slantar till nästa år...jag har inte några kuranta skidor

    Skall titta in på din julgransplundring!

    Karin

    SvaraRadera
  5. Tack kära Pettas för tipset! I morgon skall här frostas av frysarna. Sedan har vi bjudit in våra grannar på lunch, har jag tur kanske jag längst ner i någon av frysarna hittar något riktigt dellikat att bjuda på?
    Var rädd om Dig och ha en skön kväll.

    SvaraRadera
  6. Åh avkopplande det ser ut. Så ljuvligt...

    SvaraRadera
  7. Månen är stor och full här ikväll och jag är glad att jag slipper höra vargarna yla, hu vad otäckt..Smarrigt att koka marmelad på skal och apelsinrester..så gott ju.."dina" råddjur är jag avundsjuk på..tänk att se dem så där nära..så flitig du är kära kusin som röjer i frysen din. Sov så gott. om du nu har lagt dig och dröm vackra..kram karina

    SvaraRadera
  8. Monica,

    det är ju alltid litet enklare att passa på när det är kallt ute:), och visst fyndar man också. Man glömmer ju bort vad man har lagt i frysen ibland.
    Var rädd om Dig du också!

    SvaraRadera
  9. Karlavagnen,

    rådjuren tog det väldigt lugnt här i fjol när bilden är tagen. Vi hade tolv stycken här både natt och dag...nu har vi bara sett spår i snön..men vintern är så mycket mildare och mera tillmötesgående i år än i fjol

    SvaraRadera
  10. Oljekritan,

    det måste vara en alldeles speciell känsla att få höra vargarna yla. Det är deras sätt att kommunicera sinsemellan, rävarna gör detsamma. Dem brukar vi höra under vårnätterna.
    Den sista apelsinmarmeladen gick åt i jultaget så nu är det dags att fixa mera.
    Sov så gott du också!
    kram Karin

    SvaraRadera
  11. Men så fin månbild - wow! Var ute själv igår och försökte, men nya kameran fattade inte vad jag ville!

    SvaraRadera
  12. Maria,

    så du har också en ny kamera!:) De konstrar och lever sina egna liv i början tills man får ordning på dem;). så är det med min också, men den börjar lära sig!:D

    SvaraRadera
  13. Kul med samma slags tema och tankar - "great minds think alike." ;) Här i USA verkar alla frysar vara självavfrostande. Fast det kanske bara är de som finns i kombination med kylskåp. Har under mina år här aldrig avfrostat den frysdel som funnits ovanpå kylskåpet. Däremot minns jag att jag avfrostade min frys i Sverige. Tänk vilken skillnad det är mellan denna och förra årets vinter, även här i USA. Man talar om snöbrist överallt. Kramar!

    SvaraRadera
  14. Anne-Marie,

    ibland händer det!:) Att man är inne på samma tema samtidigt.
    Frysskåpsfrysen är självavfrostande även hos oss, men de stora frysboxar vi har behöver hjälp minst två gånger i året. Vi lyfter på locket så ofta under sommaren så det blir lätt en tjock isskorpa på insidan och då dras onödig energi.
    Här har en del av det vita försvunnit i natt, temperaturen blir varmare igen. Bara att ta och se glad ut för det.
    Kramar!!:)

    SvaraRadera
  15. Att fixa frys och kyl är ett måste efter jul, känner jag. Känns lite kladdigt efter alla helger, så min fick en rengöring den också.
    Har ett rådjur som känner sig väldigt hemma hos mig, vi står o tittar på varandra när jag diskar..

    kramen

    SvaraRadera
  16. Tina,

    så känns det här också och det passar så bra efter jul när det också oftast är litet kallt på utsidan. Vips så är allt ute på trappan och så kommer värmepatronen fram. På en halv till en timme är det fixat innan allt är där det skall vara igen.Väl ordnat och överskådligt:)

    Härligt med disksällskapet..de har så vackra ögon

    kramen!
    Solen tittar fram här just nu.

    SvaraRadera
  17. Hos mig lyser solen med hela 7 grader varmt..
    Ingen snö eller vinterkänsla här inte!

    kramne

    SvaraRadera
  18. Tina,

    då förstår jag vårkänslorna!:)
    Vår mitt i vintern, inte illa!

    kramkram!

    SvaraRadera
  19. Är det nån insekt som invaderar och förstör björken eller blir den förstörd bara av att fåglarna hackar loss nävern? Jag tänker i banorna som pingborren som lägger ägg i grässvålen där sen fåglarna hackar upp gräset när det letar efter de kläckta larverna. Hade fåglarna bara låtit bli så hade gräsmattan klarat sig bra.
    Vargmånen påminner mig om vargtegel som i somliga länder murades i tak och skorstenar i sån vinkel att när vinden sen tjöt i formationen som bildats så visste man att vädret var sådant att vargarna var ute och letade efter mat så man fick låsa in sina kritter ordentligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      det är larver som finns under nävern. Träden är mossiga, svampiga och minst hundra gamla så det finns kryp hur mycket som helst under nävern.Det är en av orsakerna till att vi har många fåglar här, de vet var det finns proteiner.
      Egentligen så är björkarna redo att dö redan innan, spillkråkan och hackspettarna håller dem levande en längre tid med att ta bort allt det ätbara de finner i dem. Här kommer att bli väldigt björkfritt vad tiden lider.
      Spillkråkans spår är väldigt kännetecknande. Hon lämnar stora spår och ärr efter sig.
      Intressant detta om vargteglet!Mycket!

      Radera
  20. Ååååååååååå nu påminner du mig om det jag förtränger..att frosta av frysen :-). Jag brukar tänka på elräkningen och då tänker jag ialla fall på att frosta av..men från tanke till handling kan det vara långt :-). Är det nåt jag alltid alltid drar mig för så är det just det och att rengöra spisen ordentligt..

    Undras om det stämmer egentligen med att det föds fler barn när det är fullmåne?

    kram
    strömma

    SvaraRadera
    Svar
    1. strömmas sida,

      :D, det kan vara långt från tanke till handling ibland. Känner nog igen det där med frysar och ugnar. Jag har alltid en hälsomyndighet som flåsar mig i nacken så här är det ett måste om man vill eller inte:)

      Jag har också hört att det föds flere barn när det är fullmåne, men har ingen aning om det "har något på sig". Kanske det är en skröna. Min dotter är i alla fall född när månen var så gott som full.

      kram
      Karin

      Radera