lördag 7 januari 2012

Tandläkarbesök....

När jag var yngre var det ungefär som att gå till stupstocken då det var dags för tandläkarbesök, nåja, kanske en aning överdrivet, men jag tyckte inte alls om det, tvingade, verkligen tvingade mig alla gånger.... ända tills jag hittade "rätt" tandläkare (för min del). Hon fick mig att slappna av så till den milda grad att jag nästan somnade i stolen....( kanske en flykt trots allt?:))
Sedan dess har jag inte haft några som helst problem att sköta om mina tänder på bästa sätt.
Vi bodde på taket till en tandläkarklinik när vi besökte våra goda vänner i Dirmstein över julen.
Lutz är tandläkare och har en egen klinik med flera anställda... tandläkare, assistenter, laboratoriepersonal m.m....
Direkt till vänster när man stiger in ligger det ombonade väntrummet, fyllt med varma, sköna färger
Överallt finns någonting att fästa ögonen på, att tänka på, att fördriva väntetiden med (jag har visat en del redan i mina tidigare inlägg om Tysklandsresan:))
Samstämda, varma, glada och lugnande...här skulle man ju nästan önska att det aldrig blir ens tur...
Mängder av spännande stenar....
Man kan hastigt tro att man har kommit till en skräddare eller sömmerska när man närmar sig receptionen:)...men det är bara blickfång och rekvisita. Även hos Lutz och Claudia tar man vara på det som finns tillgängligt i gömmorna....
Kan man kalla detta snickarglädje? Absolut, tycker jag...för den som har snickrat skåpdörrarna har tänkt till ordentligt innan...ser ni rådjuren? alla ögon?
Patientjournalerna har ett eget litet torn med vimpel...behöver jag berätta att våra vänner är fiskälskare?
När man är på väg mot sin tandläkare, går man förbi smyckeshyllor på båda sidor...jag har visat en del redan i tidigare inlägg...Claudia är kinesiolog men säljer också smycken och stenar. Hon har ett egen mottagning för sina patienter
Här är labbet, det ena av dem. Lutz har också ett alldeles eget där ingen annan än han själv är. Han ägnar mycket tid åt forskning om miljövänliga produkter och behandlingar
Här diskuteras någons tänder mera ingående...
Man kan knappast välja vilken stol man vill få sin behandling i men det finns en i blått,
i vinrött,
och i grönt. Kanske flera, jag vet inte...

Det är inte så väldigt länge sedan som det var bysmeden som drog ut tänderna på folk...det har man läst om många gånger. Själv har jag varit med om när man trampade fart på borren....huj...skoltandläkaren Lundberg i Mariehamn glöms inte i första taget...en klass i taget stod på rad och så togs man emot som på löpande band. Nästa!

Lutz och Claudia arrangerar och håller seminarier för andra tandläkare i hela Europa. I nedre våningen finns fullfjädrade konferensutrymmen med alla moderniteter som behövs...
När man bor i tättbebyggda områden är det viktigt med en viss integritet. Därför har man byggt en mycket trevlig uteplats för alla seminariedeltagare...vips så kommer man ut via skjutdörrarna
Man syns inte....de andra årstiderna är det betydligt mycket lummigare här, förstås
En fiffig och vacker idé, inte sant?
Det finns både badrum, sovrum, kafferum och ett kök i anslutning till konferensen...över diskbänken hänger två grytlappar som Eva i Äppelboden har gjort:)
Idag har jag varit världens lataste människa. Alla planer jag hade skrinlades och så tog jag det bara lugnt och lugnt....jag har sorterat/inventerat frön och inte så mycket mera än så...
Varit ute en liten stund för att titta på snön som har fallit, givit fåglarna mat och sett till att skogsrestaurangen öppnar för säsongen. Nu när det blir kallt igen så krävs energi för skogens alla djur.

En skön söndag önskas!

18 kommentarer:

  1. Vilken mysig mottagning med så många fina detaljer, här blir verkligen väntetiden inte långtråkig! Och Pettan,man får vara lat ibland..det behöver man.
    Här skiner solen igen men kyligt har det varit i natt ,bara +3.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var verkligen en personlig och trevlig tandläkarmottagning. Om det inte var för att det är så långt dit, skulle jag genast anmält mig som patient.

    Bästa hälsningar

    SvaraRadera
  3. Snickarglädje! Har inte sett något liknande, sätter i gång fantasin, ju mera man tittar.

    Bra att du latar dig emellanåt! Det måste du unna dig, bara vara.
    Fortsätt så i dag!
    kram

    SvaraRadera
  4. Anneli,

    En mycket inbjudande mottagning. Man känner sig som hemma:).
    Det är skönt att vara lat, tror jag fortsätter så ett tag;)

    Oj, det är inte särskilt varmt för att vara Grekland och Peloponessos. Hoppas att ni får varmare

    Allt gott!

    SvaraRadera
  5. Maggan,

    så diskuterar vi också, vore det inte så långt dit så....:)

    Bästa hälsningar!

    SvaraRadera
  6. Lisbet,

    jag fastnade nästan fast vid skåpdörrarna som är många....fascinerande.
    Tänker bara vara lat i dag också och imorgon och i övermorgon och i.....:)

    Ha en fin söndag!
    kram!

    SvaraRadera
  7. Tandläkare besök är inget jag gillar. Har världens bästa men det har hänt att jag har svimmat i stolen. Vad bra att du övervunnit din skräck

    SvaraRadera
  8. Trollmor,

    ja, det är inte alls särskilt angenämt att vara rädd. Det är många år sedan jag blev av med min rädsla/fobi, tack och lov, men det fanns tillfällen innan dess, som jag lämnade väntrummet innan jag slapp in till tandläkaren...bara pyste iväg och mådde ännu sämre. Förstås.
    Nu är jag totalt befriad från dessa rädslor, tack och lov. Hoppas det går vägen för din del också..

    SvaraRadera
  9. Det är skillnad på tandläkare och tandläkare och speciellt tandläkare "förr i tiden" och nu! Jag minns nog också skoltandläkare, som kom till skolan med sina trampborrar och det var ju inte speciellt mild behandling man fick då. Inte något tal om smärtlindring till ex.! Nu blir man ju behandlad som människa också hos sin tandläkare. Det var en fin mottagninsmiljö i Tyskland, "Ögonen" roliga, mycket att se det får besökaren att glömma bort syftet med besöket medan man väntar. Och uterummet var ju vackert tänkt! Här skall ju allting vara så praktiskt och sterilt!

    SvaraRadera
  10. Ja uschimej för tandläkarn förr. Men visst blev man skrämd som barn när hon kom till skolan med sin trampborrmaskin och man kände av att den liksom hacka till varje gång knuten på remmen runt hjulet kom i ett visst läge när hon trampa, där man satt i skolbänken närmast fönstret. Skönt att utvecklingen går framåt.
    Ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Sirkka,

    Det är och var stor skillnad. Trampborrandet hörde nog till skoltandvården i min barndom, då jag gick på första klass eller så. Privattandläkaren hade modernare borrar, fastän det nog lät väldigt myckt om dem. Turligt nog hade jag sällan hål.
    Färg och varm miljö kan också vara fullständigt steril och helt enligt normerna för vad som krävs.

    SvaraRadera
  12. Annelis hantverk,

    själv blev jag aldrig "borrad" med trampborrens hjälp, men vi fick stå och vänta i samma rum på vår tur när ett av barnen satt i stolen, så det ljudet minns jag nog som du beskriver så bra.Minns också syster Svea som trampade och såg glad ut:).
    Det är skönt att det går framåt!
    Ha det gott!
    Nu skall vi ut i vinterkylan och njuta av solen

    SvaraRadera
  13. Det var en annorlunda tandläkarmottagning än vad jag är van vid. 'Min' ser mer ut som ett kontrollrum på ett spacecenter, datorer högt och lågt!
    Så skönt med en ladda batterierna dag, sådana tar jag mig också då o då..

    KRAM på dig från mig

    SvaraRadera
  14. Tina,

    nu var vi inne hos varandra samtidigt! Kul!

    Nu skall jag fortsätta ladda batterierna med att vara ute på gården och bränna gammalt staket:)
    Solen skiner och det är några grader kallt. Perfekt!

    Kramkram!

    SvaraRadera
  15. Tack och lov ingen tandläkarskräck här någonsin. Jag får mest argumentera att jag INTE vill ha nån bedövning i de allra flesta fall. Håller hellre ut nån minut än timmars bedövning.

    Flott mottagning dina vänner i Tyskland har! Hoppas man faktiskt får vänta en stund så man hinner se allt! Hos min kommer man in på sekunden så det det gäller att vara i tid!

    SvaraRadera
  16. Olgakatt,

    bedövningen var skräcken för min del:). Ville inte ha men måste när rotfyllning var på gång.Urk! Tur att jag har den rädslan bakom mig.

    Jag känner inte till om väntetiden är lång hos våra vänner överhuvudtaget men man får väl nästan hoppas på det med tanke på tjusig omgivning.

    SvaraRadera
  17. Har inte heller tandläkarskräck. Inte för ngt alls vad gäller den saken. Det beror nog på att jag gjort så mkt, flera rotfyllningar, implantat, utdragningar och skit...
    Inget kul, men ingen stor grej för mig direkt heller.
    jag är mkt mer rädd för läkare än för tandisar :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Annika,

    jag har inte heller tandläkarskräck. Men har haft så det heter duga men det är säkert hundra år sedan nu:).

    Kram!

    SvaraRadera