söndag 15 januari 2012

Svarta inslag

Det låter snudd på dramatiskt att kalla inlägget till svarta inslag, men fåglarna som har besökt oss idag har varit väldigt svarta...(förutom de dagliga blåmesarna, talgoxarna, finkarna och hackspettarna) så har även
ett par kajor varit på besök. De har hållit sig borta länge härifrån. Jag trodde att de hade flyttat till kyrkan tre kilometer härifrån eftersom vi inte har sett dem på flere månader.
Tydligen så gjorde de en söndagsutflykt idag....det räcker med att vinka i fönstret så drar de iväg. Jag har ännu inte kapat sittkvistarna runt talgkorven, perfekt för stora fåglar som kajor, kråkor och skator....måste ta fram sågen....de stora får hålla sig till skogsrestaurangen
Vi har tre par koltrastar här i vinter....beskäftiga, härliga och personliga

Björken i sluttningen trettio meter högre upp på tomten, blir allt naknare....spillkråkan hackar i sig allt det goda som gömmer sig under nävern..
Den var här en lång stund idag igen
Mitt i allt så upptäckte vi att längre ner på stammen var någon på väg uppåt...
Vi har två spillkråkor! Jag hade båda på kameralinsen samtidigt men jag lyckades inte knäppa av i tid innan den ena flög iväg. Pojkar båda två...
Osökt tänkte jag på Hacke Hackspett när jag såg den här spillkråkan på den något otydliga bilden,
Jag skyller på avståndet, fågelns rörelse och min egen...jag blev nästan euforisk och darrig när jag fick se två stiliga spillkråkor samtidigt.
Undrar hur länge det tar innan de har klätt av björken helt och hållet
Mitt i allt det svarta så intog vi röda goda sommarbär....tur att det finns frysar
och vispgrädde!

Apropå kameralins...mitt linsskydd försvann i förrgår.
Så där bara! Jag var fullkomligt säker, så säker att jag kunde ha givit mitt huvud i pant, på att jag hade lagt det i köket på bänken när jag tog bilder av hackspettarna genom köksfönstret.
När jag inte hittade det själv så kom Uffe till undsättning...och vi har letat och letat...spårlöst borta! Tänk ändå hur saker bara går upp i rök!

Medan vi letade fick jag en lakritsstång av Uffe och plötsligt så försvann den också...oöppnad..
Plötsligt var två saker borta...

Nå, nu har allting hittats igen och jag kan inte förstå hur lakritsstången hamnade på vapenskåpet i teknikrummet (Uffe hittade den och åt upp den:)) och att linsskyddet fanns på disken i brödbutiken...helt obegripligt...

Disträ? Absolut inte!

31 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska bilder du tar! Jag har prövat att fota mina fåglar som käkar i min julklappsautomat, men har nog för dålig kamera.

    Smultronen är ju bara för läckra!

    Bloggblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      tack!
      Min kamera är inte särskilt finessrik den heller men har ett bra objektiv.
      Det är jordgubbar men det är ju nästan detsamma som smultron:). Gott är det!

      Karin

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Ha ha, sånt kan hända även den bästa att man hittar saker och ting på det mest konstiga ställen. Vad du är duktig på fåglar, jag kan inget om dem men jag har ju bott i stad mest hela livet. och där ser man inga. Min mor var duktig på dem och försökte väl lära mig, men det har jag glömt nu. Så färgrikt det blev på slutet av ditt inlägg...mmmm
    Kram
    anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin fick du mitt mail om att jag har väldigt svårt att kommentera hos dig efter det att Blogger ändrat något i kommentarsfältet? Fick inget "kvitto" från min mailservice så visste inte om du fått mitt mail eller inte. Nu svarar jag på en annan kommentar egentligen i Firefox och i Internet Explorer blir det bara en vit sida och ingen möjlighet att svara. Jag skickade "instruktioner" i mitt mail till dig från en annan bloggare som jag sett hade haft samma problem. Jag skickar gärna om mitt mail om du inte fick det. Vill gärna kunna svara enkelt här hos dig. :) Fina fåglar och det låter som om ni har "knytt" kanske som flyttar på era saker. Har själv haft saker som försvunnit för 2-3 år sedan och kommit tillbaka på helt obegripliga platser. Kramar!

      Radera
    2. Annelis hantverk,

      jag tycker att det börjar hända rätt ofta nu för tiden, men å andra sidan så hittar man oftast någonting man har saknat tidigare när man letar. Jag menar om man nu inte hittar det för tillfället saknade:).
      Tur att det finns jordgubbar och blåbär att ta till...
      kram
      Karin

      Radera
    3. Anne-Marie,

      nu fick jag i alla fall dit delningsknapparna efter att ha läst ditt mejl, däremot ser jag att det hände andra saker här som inte förväntades:). Tusen tack för hjälpen så här långt! Jag är glad om du testar din möjlighet att kommentera här så får jag se om det hjälper.
      Vi har absolut fått "knytt", för inte kan det ju vara jag som har blivit tankspridd.:)
      Kramar
      Karin

      Radera
  4. Svarta inslag...så fint! Jag tänkte på dig igår när jag såg en massa spännande saker på stranden. Ska visa när jag laddat upp bilderna. Ett svart inslag där med när jag tänker efter ;)

    Tankeöverföring? Har just vispat grädde till blåbärspannkakor med jordgubbar till.

    Stor kram, ha en skön söndagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      ja, den här typen av svarta inslag har jag ingenting emot.
      Väntar på dina bilder nu:).
      Nu är tid för att äta sommarbär, mera än någonsin eller hur?

      Ha det skönt på alla sätt!
      Stor kram till dig också!

      Radera
  5. Lånarna!
    (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Borrowers)
    Margaretha
    som också har
    Lånare i huset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      egentligen tycker jag om tanken på att ha tio centimeter höga små varelser som lånar saker av oss människor. De får gärna bo under vårt hus...jag tror ju att de gör det redan egentligen och att de har det där svarta hålet i vår hall, där det mesta brukar försvinna. Men nu verkar det som om de har blivit disträa, eftersom de lämnar sakerna de tar litet här och där och där jag absolut inte har varit själv på evinnerliga tider. Det minns jag så tydligt så...
      Karin
      som med all säkerhet har Lånare i huset

      Radera
  6. Fina bilder! Första gången jag har kommit in på din blogg. Det har varit bom stopp hela tiden. Har inte kunnat scrolla ner på din sida! Men nu verkar det funka fint!

    Jordgubbar med grädde? Finns det något bättre?!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,
      Tack! Härligt att du hittar in nu! Många har haft svårt att göra det och jag har inte vetat varken in eller ut men med Anne-Maries hjälp så verkar det fungera nu.

      Det är kalas med jordgubbar och grädde. Tack och lov så finns det mycket bär i frysen.

      Kram
      Karin

      Radera
  7. Spillkråka! Det var länge sedan jag såg en, i alla fall medvetet. Minns dem från landet hos min mormor, där gjorde de åverkan i ladan och jag kan nästan fortfarande höra deras trummande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      det är inte så vanligt att få se spillkråkorna, men nu hade vi plötsligt två stycken på en och samma gång. Härligt. Björken tycker troligen inte om att bli avklädd mitt i vintern men....

      Radera
  8. Svart och rött gillar jag !! Jättehärliga bilder på fåglarna och bären får det att rinna i munnen :)
    Ha det fint
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      Tack! Fåglarna har ofta både svart och rött i sina skruder. Vackert i mina ögon också...
      Ha det fint du också!
      Kram
      Karin

      Radera
  9. Åh vad roligt att ni har Spillkråkor! Jag tycker de är så fina....vi har ett par som återkommer varje år på vår lilla ö och de har alltid någon eller några ungar varje sommar. Trodde länge att det var Gröngölingen som jag hörde....de låter lite lika och de hade vi ju också sett på ön. Men sen för några år sen upptäckte jag att vi även hade Spillkråkor. :-)
    TACK Karin för att du delar med dig av fina bilder!

    Kram från Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankevågor,

      ja, det är väldigt roligt att ha dem här även fast de klär av träden:). Men träden är hundraåriga, gamla och håller på att dö, så de innehåller allt det där goda som spillkråkor, gråspett och hackspettar vill ha.

      Kram
      Karin

      Radera
  10. Fina svartvita Bilder.
    Minns då det var helt sjukt svårt för mig att kommentera här, Fick göra det manuellt, det gick inte via google/blogger.
    Men jag tror det var min gamla dators fel på ngt sätt. Med nya macen har jag inga sådana problem längre.
    Ser att Coola Anna to,m harft problem att komma in på din sida. Underliga äro bloggers vägar.
    Härligt med jordgubbar och vispgrädde.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Rödsvarta ska det stå :-) men det var ju en del vitt också så :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      det är många som har haft svårt att kommentera sedan Blogspot förändrade kommentarsfältet här om dagen, men nu med Anne-Maries hjälp och goda råd så verkar det som att jag är rätt uppdaterad igen:). I fjol när du hade problem att kommentera här så hade många samma problem med Blogger och allt ordnade sig så småningom till slut.

      Det var en del vitt också! Nu just har vi sex grader kallt...
      Kram!

      Radera
  12. Fina bilder på fåglarna. Dom trivs säkert bra hos er med allt gott ni bjuder dom på *ler*.
    Vad gott med jordgubbar och grädde. Nu längtar jag till sommaren .

    kram
    strömma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strömmas sida,

      tack!:) Vi har många fåglar runt matbordet här dagligen så jag gissar att de trivs:=
      Jordgubbar är en liten föraning eller hur?

      kram
      Karin

      Radera
  13. Det är lustigt hur vissa saker kan få ben ibland!
    Jordgubbarna såg fantastiskt läckra ut, vill ha!
    Kan tänka mig att pippifåglarna gillar er trädgård, så mycket gott som bjuds där!

    KRAM o ha en bra måndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du Karin. Jag har fortfarande problem. Nu är jag i en gammal version av Firefox, eftersom min dator inte klarar av de nyaste versionerna, och får svara på en annan persons kommentar. Och i Internet Explorer 8 blir sidan helt blank. Jag skall kolla när jag är på jobbet på tisdag igen och se vad som händer där. Där har vi den allra nyaste varianten av Firefox och Internet Explorer. Så om mina kommentarer kommer vid konstiga tidpunkter, that's why. :) Kramar!

      Radera
    2. Tina,

      ja, nog är det märkunderligt hur allt kan få fötter och vingar ibland och hamna på de mest underliga platserna...om man överhuvudtaget hittar dem igen:)

      Pippisarna gillar vår trädgård med alla gamla träd. Här finns mycket godis.

      Ha en finfin måndag!

      Kramar!



      Anne-Marie,

      Många slipper in nu, men tydligen är det någonting annat också som saknas ännu..
      Nu när jag skall svara på din kommentar får även jag problem, därför svarar jag i samma svarsruta som är till Tina, annars försvinner du...och det vill jag förstås inte.
      Få se om du hittar någonting som är bra att veta under dagen, jag försöker ge mig litet tid att leta här.
      Tack för hjälpen så här långt Anne-Marie, hoppas att vi tillsammans lyckas lösa den sista gordiska knuten så att alla kommer in utan större problem.
      Ha en fin dag
      Kramar från ett vitt, kallt och snöigt Åland

      Radera
  14. Jag får fortfarande bara upp en blank sida när jag ska läsa mina kommentarer. Tur att jag får en kopia på mailsidan. Kul med två spillkråkor! Leta, leta, leta! Det gör vi dagligen. Ibland dyker sakerna upp på de mest oväntade ställen efter varierande lång tid.
    Kram, kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      det blev mycket krux när Blogspot förändrade kommentarsfältet...få se om vi skall lyckas hitta den sista fnurran på tråden så att alla skall hitta hit utan kringelikrokar. Det blev bättre när jag fick delningsknapparna på plats men tydligen inte för alla

      Det är mycket kul att ha två spillkråkor. Kanske det kommer flickor också så småningom när det finns två pojkar. Hoppas på det.

      Fördelen med att leta saker är att man ofta hittar saker som har försvunnit tidigare någon gång. Så får man oftast lite uppstädat samtidigt.
      Kram,kram
      Karin

      Radera
  15. Saker rör på sig och finns på det mest konstiga ställen ibland ,så är det bara.
    Jag är övertygad om att någon flyttar på dem.
    Visst är det underbart med fåglar. Häromdagen satt det ett gäng gubbar i syrenen. Det var bara röda domherrar. Dom måste ha haft gubbträff .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trollmor,

      givetvis så är det någon som flyttar på dem. I natt vaknade vi av mjuka toner som strömmade ut från radion, bongotrummor. Uffe påstod att någon hade kommit åt en knapp, den sista som stängde radion (han;)) ,men jag tror det är knytten som har kommit på hur de kan få musik i vardagen (under nattetid)

      Här får det också gärna bli gubbträff i syrenerna. Någon enstaka gubbe hittar hit nu och då men inte så det räcker till en hel träff

      Radera