fredag 6 januari 2012

Gemensamma nämnare

Under årens lopp har vi haft många trevliga cateringuppdrag på många olika sätt.
För stora grupper, för få personer, allt mellan 2 personer upp till 300. Bröllop, barndop, födelsedagskalas, minnesstunder, företags-och föreningsfester...med mera, med mera....
Många olika platser har passerat revy inomhus, i tält, på båtar, på bergsknallar, sommarängar, skärgårdsöar....egentligen borde vi skriva ner allt medan vi minns...man glömmer så lätt när man har fullt upp ...men jag tror inte att vi någonsin har haft en så fin bakgrund tidigare....
så som vi hade idag på trettondagen! Ett vackert snötäcke föll under natten till fredagen
En beställning inkom i början på veckan. Fisksoppa, åländskt svartbröd, smör, ost och drycker, kaffe med dopp dukades upp för 28 personer. Plats: Brännklintstornet i Bomarsund...
Vi fann en extrafin och passlig sten att duka upp tallrikar och sopptermos på...där stod den precis som om den hade väntat på oss
Det passar ju bra, tyckte Uffe att "duken" ser ut som om den är ryssröd i färgen. Att den bär franska liljor i mönstret blev extra festligt i det här sammanhanget med tanke på vad som hände år 1854 just vid det här tornet och på många andra ställen i Bomarsunds fästning, som ryssarna började bygga i början av 1830-talet.

Nåja, festligt är kanske fel ord, för här gick allt annat än fredligt till när det begav sig, för under Krimkriget anfölls den då halvfärdiga fästningen av en brittisk flotta, som förde den franska divisionen Baraguay-d'Hilliers ombord. (Wikipedia)

Den 8 augusti 1954 landsteg trupperna på tre ställen och inneslöt genast fästet. Från landsidan angreps Bomarsund av 12 000 franska soldater och från sjösidan av 80 franska och engelska krigsfartyg. Fästningen försvarades av endast 2 000 man med 40 kanoner. Före anfallet brände ryssarna Skarpans, för att bebyggelsen inte skulle ge fienden skydd.
De människor som kom till vårt dukade bord idag efter en lång runda i den Bomarsundska periferin, guidad av skotten Graham, museiman på Åland, visade sig vara ryssar/rysktalande från östra Finland. Kanske att någon av deras släktingar var här för drygt 160 år sedan? På samma plats? Cirklar sluts ju ibland....egentligen så gott som alltid när jag tänker efter:)

Uppdatering den 7 januari, gå gärna in på den här adressen och se bilder som Bosse Taipale tog dagen innan från samma trakter: https://picasaweb.google.com/113027253535740297645/Hosten2011#slideshow/5694199152397236530
Eftersom vädret var litet kyligare idag än andra dagar och promenaderna i nejden hade varit långa, så fick den varma soppan strykande åtgång
Lunchen intogs stående...sittplatserna var frostiga och kalla, bäst att stå upp. Alla i gruppen hade likadana mössor
Jag smög mig hastigt upp för att titta på andra sidan av den vackra muren/ruinen...tegelstenar i söndervittring. Allt förstördes i anfallen och tidens tand har gjort sitt. På många olika ställen på Åland finns Bomarsundstegel. Folk har alltid varit praktiska, ekonomiska och mängder av tegel från Bomarsund har använts till att bygga hus och annat med (troligen så är vårt hus också byggt av 90 000 tegel från Bomarsund) Man forslade tegelstenar till Helsingfors, till Stockholm....
För min inre syn försökte jag se hur det en gång såg ut, innan allting förstördes...
Det måste ha varit väldigt fint här, man kan fortfarande se tydliga märken av stenbelagda vägar i skogen...med god fantasi kan man se hur folk levde här

Efter att dagens grupp hade farit iväg med buss till Havsvidden där de bor, körde vi mot Prästöbron och ruinerna...jag hittade underbara nypon...några slank in med tanke på c-vitaminerna för dagen....
På andra sidan bron ligger Prästö...mängder av historia göms bakom varje sten och tuva...
...i varje sten i ruinerna som står kvar som minnesmonument över alla de människor som en gång levde här, som dog här, som hade hemlängtan, som förälskade sig

Många nulevande ålänningar har anknytning till Bomarsund i sina gener...många barn blev till när ryska män och åländska kvinnor förälskade sig i varandra.
Även jag torde ha några droppar ryskt blod i mina ådror (min mormorsfar Alexej var en s.k. ryssunge) och jag är väldigt glad över de där dropparna. Det är bra med "sprattel" i blodet.....

"Duken" är en del av en gammal ylleridå som har hängt på Svenska teatern i Helsingfors för många år sedan


En skön lördag önskas!

30 kommentarer:

  1. Å vad fint och vilken spännande miljö. Det är så vackert!

    Maten - to die for. Tar ni uppdrag utanför New York också ;)

    Apropå catering....jag såg "Fem rätters liv" - På flygfältet i Helsingfors 1970 mötte Karis-pojken Paavo Turtiainen Ingrid Bergman och hennes dåvarande man Lars Schmidt. För Paavo blev det början på en framgångsrik karriär och ett spännande och lärorikt liv. Han bor numera i New York.

    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Det var ett extraordinärt uppdrag ni hade! Vilken miljö, synd bara att engelsmän och fransoser var så grundliga i sitt förstöringsarbete!

    SvaraRadera
  3. Man känner verkligen historiens vingslag i bilderna.Läckert med likadana mössor.

    SvaraRadera
  4. "Ridån" passade perfekt! Både som en varm klick i det kalla vintriga och som en symbol för alla livsöden som ligger bakom en ridå av tid och glömska...
    Gästerna måste ha varit nöjda! (lite kul med likadana mössor)
    Ha en fin lördag!
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  5. Lotta,

    miljön var speciell igår, absolut! Jag blev nästan andäktig på kuppen:).

    Givetvis, när skall vi komma? Transportkostnad tillkommer förstås:) eller tyvärr skulle jag helst säga.

    Oj, jag har missat "Fem rätters liv". Måste se om jag kan se det på efterkälken istället. Ibland fungerar det.

    Apropå Paavo! Han behöver inte plussa på cateringnotan med transport över Atlanten...ett litet tips bara;)

    Kramar!!

    SvaraRadera
  6. Sirkka,

    det var!:) Ja, den där förstörelselustan som alltid tycks finnas med i krig eller efter krig är märklig. Tänk att slå sönder och samman allt som är bra och kan användas. Urbota dumt! Som om det inte skulle ha räckt med det som redan hade gjorts...
    Så mycket som har plöjts ner i våra skogar bara för att ingen skall ha glädje av det senare. Och inte bara här...

    SvaraRadera
  7. Trollmor,

    jag tyckte idén med mössorna var superb. Dessutom är det vackra mössor:)

    SvaraRadera
  8. Ann-Mari,
    du beskriver det bättre än vad jag gjorde...dessutom fanns det gemensamma nämnare.
    Roligt för min del är att ridån har kommit till användning på ett bra sätt. Jag har funderat hit och dit på vad jag skall sy av den..kanske jag väntar ett tag ännu..funderar vidare.

    Ha en fin lördag!
    Karin

    SvaraRadera
  9. Vilken miljö...älskar platser där man kan känna historiens vingslag ! Varm soppa och annat gott är ju bara så perfekt vid ett sånt här tillfälle !
    Kram

    SvaraRadera
  10. Kan riktigt känna hur gott det var med den varma soppan! Och "sprattel i blodet", vilket uttryck, gillar jag...

    SvaraRadera
  11. Wow igen!! Tänk att få vara gäst där! Vilken miljö! Jag får såna uppslag som jag vill göra med vänner när jag ser dina fina bilder och hur fint du dukat upp!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  12. å fint att få se...och läsa..du skriver så bra..och att de alla hade likadana mössor, det roade mig. Ser jättemysigt ut det dukade bordet, så passande...känner igen mig, var där för inte så länge sedan..bodde t om där..precis vid bron...det är ett otroligt vackert ställe..men vi fick ingen fisk!! Tur ni fick det i eran suppe...den smakade gott det känner jag ända hit till ÖÖÖÖÖÖrebro..Nu ser vi fram emot våren här, jag och min lilla blogg...sitter i flytt-tankar igen...hehe..as usual..Kram min kära kusin, glad att jag är hemma hos dig igen,puss också//Karina

    SvaraRadera
  13. eWa,

    det finns så mycket själ på platser som har så mycket historia att berätta.
    Igår när den första vinterknäppen kom passade det utmärkt bra med en varm soppa till:)

    Kram

    SvaraRadera
  14. Grekland,

    miljön är superb, vidsträckta områden finns med liknande ruiner och minnen. En gång fanns ett helt samhälle här, snudd på stad (Skarpans)...märkligt så fort allting kan försvinna

    SvaraRadera
  15. Coolaanna,

    Waxholm nästa!:) Picknick i det vita med goda vänner....varm glögg, varmt under rumpan, varmt hjärta och så är allting precis så bra som det behöver bli.

    kram!

    SvaraRadera
  16. Oljekritan,

    Kanske vi borde hitta på en Sommarströmsk mössa? Så att när vi ser en sådan så vet vi att det är en släkting...en liten liten en åt Chou också som har blivit nordbo:)
    Det dukade bordet var fortfarande, vid fotograferandet, inplastat till en viss del av hälsosamma skäl men när gästerna kom över kullarna så åkte plasten bort. Det blåste, narade på en aning så ingenting ville hållas på sin plats men det hör ju till när man är ute

    Bomarsund är så vackert på många olika sätt..förstår att du trivdes bra där.

    Våren kommer om sisådär tre månader, de första stapplande stegen...vart tänker du flytta den här gången:)? Närmare mig?
    Kram och puss!
    Karin

    SvaraRadera
  17. Vilken bra reseledare de måtte ha haft som förstod att detta var ett minnesrikt sätt att få mat!!! Kunde du prata med dem?
    Det ser så härligt ut så ni fick säkert högsta betyg. Hembakt bröd och Uffesoppa mmmmmmmmm
    Vilka lycko-ostar!
    Kram från Eva i tyresö

    SvaraRadera
  18. Eva i Tyresö,

    det är ett äventyrsföretag som sköter om att ta ut folk i naturen på olika sätt som "tingade" oss att komma dit med soppa.
    Flera av dem kunde prata engelska, några finska och jag kan säga tack på ryska så det ordnade sig:).Det fanns tolk med så det var inget problem alls.
    Kroppsspråket är ändå nästan det mest talande när det kommer till kritan.

    Kramar!

    SvaraRadera
  19. Vilka fina platser du visar från vackra Åland! Det är längesen jag senast var där men visste inget om denna plats då. Man blir riktigt sugen på ett sommarbesök nångång när man får se alla fina ställen du visar. Ser verkligen gott ut med den varma soppan.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  20. Jag tog några foton i Bomarsund dagen före, utan snön.
    Lustigt nog hördes ryska pratas i Bomarsund den dagen med. Ur en åländsk bil klev tre personer, varav åtminstone två hade ryska som sitt gemensamma språk. Och i bilen vid stranden sitter Aivars, museiman från Estland. (Graham är från Skottland, Karin).

    https://picasaweb.google.com/113027253535740297645/Hosten2011#slideshow/5694199152397236530

    SvaraRadera
  21. Annelis hantverk,

    vi har väldigt många fina platser att visa upp på vårt vackra Åland och i Sund finns oerhört fina skatter att besöka så jag rekommenderar verkligen på det varmaste!
    Du har säkert varit till Jan Karlsgården,något av detsamma som ni har i Öjskogsparken i Närpesnejden.

    Ha en fin dag du också!

    SvaraRadera
  22. Bosse Taipale,

    en gemensam nämnare på sätt och vis det också:)
    Fina bilder du har tagit! Tack för rättelsen angående Graham, det är viktigt!Respektfullt! Jag skall genast rätta till det i bloggen, visste inte om att han är skotte.

    Karin

    SvaraRadera
  23. Vilken härlig Bomarsundsdag! Vi har själva stuga i närheten så extra intressant för mig så klart. Mysigt inlägg :)

    SvaraRadera
  24. Tack snälla du för det intressanta Inlägget. Tänk vad mycket jag lärt mig av dig! Tack, tack.
    Måste varit en upplevelse för gruppen att få varm god soppa serverad ute i den vackra miljön.
    Roligt att alla hade likadana mössor???
    Var rädd om Dig och må väl.

    SvaraRadera
  25. Simon H,

    ja, en riktigt härlig dag!
    Lyckans ost som har stuga i de trakterna, mitt i historien:)

    SvaraRadera
  26. Monica,

    jag tror nog att alla i gruppen överlag var tyckte att det en intressant förmiddag, på äventyr och olika lekfullheter innan lunchen..
    Bra idé med mössorna!
    Var rädd om dig du också och ha det bra!

    SvaraRadera
  27. FANTASTISKT ... !!!
    Kommer gärna på besök :O)
    Fin fortsättning på helgen!!
    Kramar från Österbotten!

    SvaraRadera
  28. Gott Nytt! Å så mysigt! Å vilken snygg mössa tjejen på bilden har.

    SvaraRadera
  29. Vform,

    ja, gör det!:) Välkommen till Åland!
    Fin fortsättning önskar jag dig också!
    Kramar från Åland!

    SvaraRadera
  30. Karlavagnen,

    Gott nytt till dig också och förstås till Nisse!
    Om de tittar efter så har de alla likadana mössor. Snygga!

    SvaraRadera