lördag 14 januari 2012

Mot vit bakgrund

Efter att ha tillbringat en längre stund med huvudet i en av bageriugnarna, i full fart med att rengöra den med tandborste, kändes det skönt att ta sig ut i det fria en stund idag....
(jag sparar alla gamla tandborstar som har tjänat ut. Tvättar dem omsorgsfullt i mycket hett vatten och lägger undan till rengöring av svåråtkomliga skrymslen och vrår...toppenredskap. allt "plack" försvinner:))
Omgivningen har pudrats vit av all yrsnö och snö som kommer ner. Stormkatten drar in över land med sina tassar och klöser till litet här och var....en av våra fönsterblomlådor har åter vippat över kant och tömts på innehållet i landet nedanför och har sedan lagt sig på kökstrappan precis som om den tycker att "varsågod och ta vara på mig innan jag flyger vidare"
På norra sidan av huset ligger äpplena kvar på fönsterbleckena ännu...de lades dit till skördefesten i september....otroligt så länge de har hållit sig fina
Ett extra lager för fåglarnas mat...nu något nedkylt, men de vill väldigt gärna äta äpplena när de har blivit så gott som äppelmos av sig själva, bruna och mjuka
Nåja, det finns undantag som bekräftar regeln......
Gulp! Där hittade jag vattenkannan, som aldrig togs in till vinterförvaring...som sagt det stormar på ön idag
Timjan går att plocka hela vintern, bara att knipsa sig så många kvistar man önskar
Det rasslar och prasslar så skönt om gräset som jag fick av Nina för några år sedan
Bondpionerna är fortfarande väldigt vackra...
och vitlöken står så grön och grann i trädgårdslandet...den tittar upp i snön och jag funderar förstås hur i all världens dagar detta skall sluta? Får nog klippa grönt och äta i vinter...för lökar kan det väl knappast bli därunder
Douglas och Douglas står där de står i sin inhägnad...och jag funderar hela huvudet runt var jag skall plantera dem när det åter blir vår. Har för mig att de kan bli stora, rentav bamsestora
....kom rosor och salivia.....borde jag täcka salvian?
Mahonian behöver täckas när det åter blir mars...då solen är gassande på dagen och nätterna är kalla...men nu är det långt dit...snön får täcka den sköna

....om några månader så lyser det blått av den mycket vackra Irisen....nu är den också vacker
Eftersom det blir kallare än det egentligen är då det blåser så hårt, så kräver skogens djur och fåglar extra energi så jag begav mig till Skogsrestaurangen med en säck torkat bröd....inte ett spår syntes av rådjuren som säkert står och trycker tillsammans i lä någonstans tills Stormkatten har bedarrat......

13 kommentarer:

  1. Älskar hur du pysslar om både inne och ute!


    Tandborstar är bäst till sånt där, jag tycker det är ett underskattat recycling redskap ;)

    Ljuvliga bilder!

    Kram och ha en fortsatt skön lördag Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      för att inte tala om de uttjänta eltandborstarna...de är toppen att snurra runt med runt kranar och dylikt:)

      Tack!
      Ha det gott du också!
      Kramar!

      Radera
  2. Jag använder tandborsten till mycket ex fälgarna, lilla avloppet i handfatet, silversaker mm.
    Så mycket snö, jag vill inte ha hit det..hoppas ni inte blir insnöade!

    kram o trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      tandborsten är tydligen ett universalverktyg:). Bra till mycket.
      Vi har inte fått så mycket snö men på vissa ställen är det ändå ca tjugo centimeter djupt p.g.a. yrsnön. Vill inte heller ha för mycket av det vita men säg när har man fått bestämma över vädrets makter? Never!

      En skön kväll!
      Kram!

      Radera
  3. Det finns mycket som är vackert och se på även stormdagar som dessa. Jag har tillbringat tre timmar och skottat snö. Det var härligt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sirkka,

      så är det förstås, vackert även mitt i stormandet.
      Här har vi varit laaaata, sett på störtlopp mellan ugnsrengöring och bara varit och ätit gott.
      Men visst är det härligt med det vita som har kommit.

      Radera
  4. Visst lyser snön upp men jag änglar att ännu vara utan.
    Jag hade massor med timjan men allt dog förra vintern. Däremot tror jag nog det kan bli lök av vitlöken i alla fall, klar att skörda mot slutet av sommaren. Jag har haft vitlök som stuckit opp på vintern förut och som blivit bra ändå.

    Är idag soffpotatis som bara läser och läser - helt fångad av biografin om Steve Jobs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      även här hade vi gärna varit utan snön just nu, men man får ta det som det är och göra det bästa av det. I morgon blir det antagligen ut i snösvängen...
      Vår citrontimjan har så gott som dött ut men i övrigt så är vi timjanrika, tillsvidare, är det väl bäst att säga.
      Låter lovande vad gäller vitlöken, då kanske det finns hopp i alla fall.

      Skönt att vara soffpotatis ibland och Steve Jobs måste vara fängslande. Vilken kille!

      Radera
  5. Många har hört av sig på olika sätt och säger att de inte kan kommentera på min blogg och inte bara hos mig. Sedan Blogspot ändrade kommentarsfältet här om dagen så har också jag haft svårt att kommentera hos andra, ända tills jag hittade på råd. Man klickar på ordet SVARA som egentligen är menad för bloggarens svar till den som har kommenterat. När man gör det kommer en text upp längre ner på den här sidan, där det står KOMMENTAR TILL INLÄGGET och då är det fritt fram....själv vet jag inte om jag kan påverka det här på annat sätt än att klaga till Blogger vilket jag hoppas att många gör.
    Hälsar Karin

    SvaraRadera
  6. Vad fint att ni har snö. Allt blir ju så mkt vackrare och ljusare med den.
    Hoppas den inte töar bort i en hast.
    Tandborstar är verkligen BRA redskap, absolut. Sparar en del av mina också just så att de kan bli rengöringsredskap.
    Är det Douglas Firs du har där?
    Ja, det blir enorma. Ta dig en god funderare var du planterar dem.
    Kram och ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      du har helt rätt, allt blir ljusare, vackrare:)
      Idag är det kramsnö på gång så om det fortsätter så här lär vi snart ha barmark igen.

      Douglas och Douglas kommer att bli enorma om det vill sig.
      Har inte en blekblå aning om var jag skall plantera dem. I och för sig så lär de inte bli så stora under min levnadsbana men man kanske skall tänka till litet extra för den skull
      Ha en fin söndag du också!
      Kram!

      Radera
  7. Men det är bara dessa kommentarsfält som blogger ändrat? inte pop-ups? Tror inte det iaf.
    Blogger stular och ibland ändrar de saker som funkar fint redan från början.
    De hör kommentarfälten har alltid varit knepigare än pop-up fälten...
    Men du verkar ha löst det hela på bästa sätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      det är svårt för den som tittar in och vill kommentera, men hoppas att folk förstår efter mina förklaringar. Det är precis som om Blogger har glömt någonting på vägen...
      Mitt i allt så löser sig allting i alla fall.

      Radera