onsdag 4 januari 2012

Jag tycker att det börjar bli dags....

att knyta ihop säcken vad gäller vårt besök i Rothenburg.
Bara litet smått och gott till!
På marknadsplatsen har kung Gustav 2:dra Adolf tältat med sin svenska armé under det trettioåriga kriget. Så här har pratats svenska en gång för länge sedan
Marknadsstånden såg ut som gröna containers när de inte var öppna
Vårt dagliga bröd bestod till stor del av surbröd och påminde mycket om "Gösta", mitt surbröd, i både konsistens och smak, så jag kände mig som hemma
Något ovanligt kändes det att vi blev serverade en stor korg fylld av surbrödsskivor när vi hade vår vinprovning.
Senare insåg jag att det var ett ypperligt sätt att "bryta" smaken mellan de olika vinerna.
Jag tog inte kameran med mig, (Uffe trodde att jag hade blivit febrig eller så:)men kameran låg tryggt på hotellrummet)så därför finns det inte någon bild alls från vinprovningen. Vinlistorna tog jag med mig hem så dem har jag fotograferat idag.
Vi valde att testa både vitt och rött. In bars två små korgar fyllda av 10 st små fyllda vinglas (5 cl ). Där satt vi sedan och rullade vinet runt tungan i våra munnar, kände efter, smakade, doftade och diskuterade en sort i taget i lugn och ro, åt surbröd emellanåt och tog så småningom tag i nästa fem centiliters glas. Det var väldigt trevligt att lära känna ett vin på det sättet. Claudia som inte intar någonting annat än vatten, ville plötsligt också delta när vi hade särskilt intressanta diskussioner så hon smakade också på några sorter. Tydligen så smittade det av sig. Nå, på det hela taget var vi inte särskilt förtjusta i något av vinerna när det kom till kritan. Det som vi ändå enades om att var godast hette Domina Kabinette och trevligt hade vi under ett par timmars tid.
Schneeballen är ett sött bröd som har direkt anknytning till Rothenburg alltsedan medeltiden. Givetvis så måste vi testa. Det fanns många sorter att välja emellan. Vi fyra, köpte tre stycken och lade dem framför oss, tog varsin gaffel och högg in på bakverken. Trots olikheterna så smakade de väldigt lika. Mördeg är huvudingrediensen. Man kavlar ut degen tunt, sporrar ut remsor men aldrig helt igenom mot ändorna till, de sitter fortfarande fast i "plattan". Bagaren hängde den sporrade degplattan över en sticka innan han försiktigt knöt ihop remsorna till ett nystan som lades i en specialform av stål. Push ner med formen i kokande olja och efter en stund var bakverket färdigt för smaksättning i form av dopp i choklad, rullning i kanel, kokos, vad som önskades. De såldes i så gott som alla affärer, caféer, bagerier och på marknaden. God? Njaa, så där men jag tycker absolut att man skall köpa en och smaka om man kommer till Rothenburg. Det lär bara vara där man kan få dem.
Vi besökte St. Jacobs kyrka för att se det fina trähantverket som är världsvida berömt, men jag vill påstå att fönsterkonsten inte är att förakta den heller....synd nog så lyckades jag inte få till det rent fotografiskt, bilden blev i mörkaste laget
Kyrkan som uppfördes under 1300-talet, var katolsk från början, men blev luthersk år 1544 efter reformationen
Det höga altaret, som en av de mest erkända träsnidarna i Tyskland, Heinrich Toppler har gjort tillsammans med målaren Fredrich Herlin ( 1400-tal) blev inte bättre än så här på bild, tyvärr.
Konstverket "De 12 apostlarna" förtjänar att ses på annat sätt...om ni inte vill resa till Rothenburg så kanske det hjälper att googla
I avsaknad av min svarta älskling/kamera som gav upp andan just innan vi reste till Tyskland, var jag alltför ovan att hantera Uffes lilla spionkamera:). Inget fel på kameran, utan felet satt hos den som hanterade den.

Tilman Riemenschneider hade skurit till detta otroligt fina mästerverk, Heilige Blut Altar, som finns på andra våningen i kyrkan. Där hade jag kunnat stanna länge och bara beundrat allt det utförligt och mästerligt fina...
Det regnade så mycket att en del av den fina stämningen vi hade bara försvann. Lusten att vandra omkring började kännas aningen blöt, trots vattentäta kläder och trevligt sällskap. Vi tog avsked av Rothenburg och vände näsorna mot Dirmstein igen
Julväder?:) Den 22 december! Knappast rent känslomässigt, men julen var på väg trots allt och vi gjorde förstås det bästa av situationen
när vi efter två timmar åter var "hemma". Claudia hade fått en hembakt Stollen som vi skar upp till espressokaffet och teet
En fin upplevelse i Rothenburg var till ända.
Men inte tar det slut för det, jag skall ta er med på litet smått och gott till innan jag knyter ihop Tysklandssäcken för den här gången, tar bara litet paus någon dag först och skriver om annat emellan.
********
Här regnar det just nu! :) Emil har dragit förbi, kanske bara nuddat vid Åland litet grann under natten. Hörde att en annan storm är i antågande.
Nu väntar tvätthögar på att tas vara på.

Ha det gott!

28 kommentarer:

  1. Det har varit intressant att följa med er tyska resa:) Tydligen har det stormat här i knutarna, jag hade inte hört någonting under natten, men på morgonen var det väldigt blött ute på gården och viken var överfull, ja, det svämmade över där rent av.

    SvaraRadera
  2. Sirkka,

    tack!:) Jag återkommer till Tyskland ett par gånger ännu, men medeltiden i Rothenburg lämnar jag därhän nu.
    Vi hörde hur det stormade i natt, smattrade på fönsterblecket och var allmänt ruggigt. Du har säkert mycket vatten nu på grund av högvattnet.

    SvaraRadera
  3. Fint!!
    Jag kan tro att vin och surdegsbröd kan gå riktigt bra ihop, faktiskt,
    Mums!
    Gott bröd såg det verkligen ut att vara.
    Så kul att "hänka" med dig till Tyskland på detta sätt...

    VI har isande kallt, och det är ljuvligt. Men, redan på fredag ska det bli 8 grader varmt igen.
    Inget KUL.
    Vill ju ha äkta, långvarig kyla nu.

    Kram!!

    SvaraRadera
  4. Din jul ser verkligen ut att ha varit toppen! Du levererar verkligen feel-good stuf i dag!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Annika,

    Det visade sig att surbrödet som man åt mellan provningarna, effektivt tog bort vinsmaken, vilket förstås är helt rätt när man skall testa flera olika sorter.

    Det återstår ett klinikbesök ännu, samt en annorlunda shoppingrunda, sedan lägger jag Tyskland åt sidan för den här gången.
    Hoppas du orkar "hänka" med då också:)!

    Så synd att ni inte får längre kyla än så! Här har det åter börjat dra på litet extra i knutarna. Nästa storm är på väg in över land. Bara att tacka och ta emot.
    Sverige har tagit emot det värsta redan, vi får efterdyningarna.

    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Coolaanna,

    ändå, skall du veta att julstämningen nästan inte alls infann sig. Jag skämtade efteråt och sade att vi fick uppleva julen som försvann det här året, men vi hade det bra för det. Feel good, var det,absolut!

    kram!

    SvaraRadera
  7. Vi gillar reseskildringar. Välkommen att besöka oss...Tre Tanter!

    SvaraRadera
  8. Tack tack för en underbar "resa"...underbara bilder+text!
    Önskar dig nu allt gott och hoppas att 2012 blir ett riktigt bra år för Dig!
    Kram från mig.

    SvaraRadera
  9. Tre Tanter,
    jag kommer!:)

    SvaraRadera
  10. Monica,

    tack själv,roligt att du tittade in!
    Tack detsamma! Önskar dig allt gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt vacker kyrka, hade varit rolig att se. Underbara träsniderier och fönster med glasmålningar. Har aldrig varit i Rothenburg tyvärr, men hört mycket talas om den lilla stan. Gillar inte tyska autostradan, annars kunde man tänkt sig att bila dit någon gång.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  12. Tyska autobahn heter det förstås...Tyckte väl att det lät lite fel :-)!

    SvaraRadera
  13. Musikanta,

    den är väldigt vacker, St. Jacobs kirche, helgad åt St.James (tror jag). Jag gissar att det finns andra vägar att ta sig fram på till Rothenburg än Autobahn, men för vår del, som hade en viss tid att anpassa oss till och även till andra personer, var det det enda som gällde.
    Kramar!

    SvaraRadera
  14. Musikanta,

    :D, också jag blandar på språken. Det skrivs St. Jakobskirche på tyska, förstås.

    SvaraRadera
  15. Har du fått någon julklapp i posten då?!

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig reseskildring!! Vilka bilder! Tack!!
    Gott Nytt ÅR!

    SvaraRadera
  17. Gösta, schneeballen och stollen....gott, gott!! Jag minns att vi testade en schneeballen också. Tack för den här fina Rothenburgskildringen. Det var precis vad jag behövde!

    Kramar!

    SvaraRadera
  18. Mat jag aldrig hört talas om, men det låter gott. Intressant att man äter surbröd mellan de olika vinerna. Mycket vacker kyrka. Imponerande. Har man namngivna oväder även i Skandinavien nu? Här i USA brukar man ju namnge alla orkaner. Tack för ytterligare en fin resa i Tyskland. :) Kramar!

    SvaraRadera
  19. Anna, Fair and True,

    javisst, tusen tack för allt det fina och rara! Den lilla skålen skall jag ha som tepåseunderlägg i caféet i sommar, tomten får bli prydnad och anteckningsblocket kommer till användning det också i caféet. Jag visste inte vem som hade sänt klappen, så därför har jag inte hört av mig. Jag har gissat men inte vetat säkert, tog fel och tackade fel person till en början. Barnbarnet det äldre känner ingen Tristan:)
    Tack Anna! Roligt att veta!
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  20. Lifeblog,

    tack för att du har varit med på resan en stund!
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  21. Lotta,

    man skall absolut testa en schneeballen om man en gång kommer till Rothenburg. Det finns så många varianter också att välja emellan. Kanelvarianten var den jag gillade bäst av de tre olika vi testade, men jag såg att det fanns hur många olika sorter som helst.

    Ha en finfin torsdag!
    Kramar
    Karin

    SvaraRadera
  22. Anne-Marie,

    när vi reser så försöker vi verkligen att smaka, äta, testa de olika kulturernas traditionella mat. Här blir det inte mammas köttbullar när vi far utrikes:), utan utbudet äts som är typiskt för olika orter.
    Tydligen så har våra stormar också namngivits liksom de stora årligen återkommande orkanerna som tar vägen via USA först innan svansarna drar iväg mot oss såsom Irene t.ex.
    Den som drog förbi i natt vet jag inte namnet på, men Emil drog förbi här i gårnatt i alla fall:). Kul att det är killar som är i farten och inte bara tjejer.
    Nu har det lugnat, temperaturen har gått ner mot noll och blåsten har bedarrat.
    Kul att du har varit med till Rothenburg och Dirmstein, jag återkommer ett par gånger ännu, med en litet annorlunda skildring från Dirmsteinstrakterna.
    Kramar!

    SvaraRadera
  23. Kommer inte vi till Tyskland så kommer Tyskland till oss! Vi har ett tyskt par alldeles i närheten som driver café och upplevelsecenter för barn. Där kan vi få både Stollen och Apfelstrudel och andra bevis på tysk bakkonst.Trevligt att läsa om din resa.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  24. Ölandsvindar,

    härligt!
    Apfelstrudel är någonting jag har lust till att försöka mig på i mitt bageri. Få se om jag kommer till skott ?:)

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  25. God fortsättning på dig!
    Härligt att få komma ut på lite äventyr.
    När är det dags för nästa äventyr?
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  26. Annika,

    God fortsättning på dig också!:)
    Nästa äventyr blir om dryga två veckor sisådär:)
    Ha en fin dag!
    Karin

    SvaraRadera
  27. Härligt att läsa om ert besök i Rothenburg! Det påminner mej mycket om när vi var i Bamberg som är i samma stil. Jag gillar verkligen att strosa omkring i de här gamla tyska städerna.

    SvaraRadera
  28. Grekland,

    de har sin charm de gamla städerna! Det är skönt att bara gå omkring och strosa, titta, fundera, beundra...

    SvaraRadera