lördag 21 januari 2012

I blå timmen....

gick jag ut till Skogsrestaurangen med grönsaks- och rotsaksrester...
Allt är täckt av vit snö
som föll i natt. Den ser lätt ut men den är klibbig och frusen. Märklig kombination, precis som om den inte har kunnat bestämma sig hur den skall vara....men vem kan nu det?:)
Björkhängena är beredda att strö ut sina frön om någon månad
Vävarkardorna som jag trodde att jag hade tagit bort från trädgården överraskar...nu ser de ut som näpna kosacker med vita mössor på..
Äppelmyntan är också vacker i ljuset fullt av blåtoner
Det rasslande, prasslande gräset är tyst just nu
Nässelklockan som vi räddade från landskapsregeringens dikesröjmaskin i somras är fager i sin vinterskrud
Temyntan likaså
Cikorian leker videkisse idag...

Jag har fått en utmärkelse av Annelis Hantverk.

Tusen tack Anneli!

Meningen är att jag skall dela ut den till fem andra bloggare som jag tycker att är värda Liebster Blog.
Det finns ingen som helst chans i denna värld att jag klarar av att utse några bland alla er som jag tycker att är värda utmärkelsen. Ni är alla värda den, så jag ger den till alla mina bloggvänner, blåser ut den som om den vore en vacker blomma full av frön...

Den som känner att ett Liebster Blog-frö ramlar ner hos sig får gärna dela den med andra, blås vidare, blås vidare...

Det kommer att bli tyst på min blogg ett tag framöver av förekommen anledning....
Vi ses här igen någon gång i början av februari om ni vill!
Ha det riktigt, riktigt bra under tiden!

51 kommentarer:

  1. Svar
    1. Vintern är bedövande vacker när det vill sig!
      Och just nu vill det sig!
      Ha det gott!

      Radera
  2. Jag blåser också! Det går inte att välja fem...och jag gillar inte att välja ut när det är helheten som gör det! Alla tillsammans gör bloggandet så roligt.

    Jag blåser massor av min bloggliebe till dig!


    Den blå timmen hos dig är vacker. Du är en vacker person som tänker på alla, både ute och inomhus.

    Kramar!
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Lotta,

    jättefint.Och tack! Rena blåsorkestern uppstår om vi alla blåser kärlek till varandra!:)

    Tack, Lotta för vackra ord! Jag blir rörd, mycket!

    Kramar!
    Karin

    SvaraRadera
  4. Så flotte naturbilder , herlig med natur som har vinterfrakken på. Det virker så mye lysere og lunere.
    God helg , klem fra Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. marit´s,

      naturen är flott, väldigt! Vinterfrack, så härligt att tänka det så!!:)
      God helg till dig också!
      Kram!Klem!
      Karin

      Radera
  5. Vi kommer att sakna dig. madeira?
    Kram och lycka till med vandringarna...
    Eva i Tyresö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,

      jag är snart tillbaka!
      Lycka till du Abigaillyckliga!
      Ps. du har e:post från mig!

      Kram
      Karin

      Radera
  6. Åh ni har fått lite snö :) Men ska de släppa sina frö om någon månad? Tänka sig...bor jag på fel ställe tro..Och här vräker snön ner ännu mer då. Men vad gör man. Svårt att få den lille lämmeln, fjällämmeln ur mig :))

    Klart vi ses i februari Karin! Ha det riktigt riktigt bra och sköt om er!

    Kram Ann-Louise

    Sv; du troll? då är det en av dom fina isf ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      liiite så:). Njaaa, om några kanske, vet inte så noga.
      Du bor nog så rätt som du kan bo...fjällämmel som du är! Tror att jag också skulle trivas där.

      Vi februarises!
      Tror nog att vi alla var till mans, kvinns har ett litet troll boende längst därinne, men ett snällt och fint sådant;)

      Kram
      Karin

      Radera
  7. Gissar vart ni är på väg :-). Ser fram mot reportage så småningom. Fantastiska bilder, den med "handen" tyckte jag speciellt mycket om!
    Kramar och välkommen tillbaka till bloggen i februari!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      kramar tillbaka, ha det gott!


      Karin

      Radera
  8. Nej, jag valde inte heller ut ngra speciella. Jag valde mina läsare istället :-)
    Sånt där ÄR omöjligt...
    Jaha, KUL att ni ska ut igen nu när vintern är som vintrigast.
    HA det så jättebra så "ses" vi snart igen!!
    Kram!!

    SvaraRadera
  9. Annika,

    det var ju fint att tänka på alla! Precis alla!

    Hoppas din vinter blir som vintrigast just nu! En par tre veckor framöver. Sedan vill jag ha is på fjärden så vi kan gå ut och fiska...
    Ses snart igen!
    Tack!
    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Dina tankar om björken gillar jag, vill ha vår snart..
    Idag smälter snön bort av solen, marskänslan har satt in..

    Ha det gott, så ses vi snart igen!
    KRAM till dig min vän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      så ses vi igen:)!
      Tittar in så snart jag hinner och har packat upp.
      Kram!

      Radera
    2. Tina,

      så ses vi igen:)!
      Tittar in så snart jag hinner och har packat upp.
      Kram!

      Radera
  11. Är här och läser varje dag när jag åker tåg till jobbet (men det är så pilligt att kommentera från mobilen...).
    Finfina bilder som vanligt!
    Ser fram emot kommande inlägg från grönare miljöer ;-)

    SvaraRadera
  12. Nog är det pollen björkhängena släpper om inte särskilt länge - fröna brukar komma i mitten eller slutet av juli - när sommarlovet börjar lida mot sitt slut.

    Din blåa timme är helt underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      jag svarar under Olgakatts kommentar, för jag kan inte svara under din. Det kommer bilder och berättelser från den gröna ön så snart jag hinner :). Du skall titta in på Olgakatts blogg också, hon var också med oss där den första veckan.

      Ha det gott!
      Karin

      Radera
    2. Olgakatt,

      nu är vi hemma igen:). Tack för senast! Det var angenämt att ha dig där!
      När vi kom hem i morse var det minus 24 grader så en viss skillnad var det på öarna i våra hjärtan.

      Radera
  13. Vilka fina bilder du bjuder oss på. Härligt vinterlandskap!

    Längtar tills nästa gång du skriver något...även om det dröjer!!

    Ha det gott och många varma kramar!

    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaanna, tack! Så småningom blir det nog gröna bilder också:). Är hemma igen!
      Varma kramar trots hård kyla på Åland.

      Karin

      Radera
  14. här har du wow-at mig med dina bilder...
    sedan jag och döttrarna flyttade till lägenhet så saknar jag tre saker:
    att gå ut till skogsrestaurangen
    hönorna o äggen
    vedspis o kakelugn.
    men NU har jag ett kök värdigt en riktigt stor gård eg.
    lucky me :)
    kram på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeanette, härligt att läsa!:)
      NU är jag åter hemma och kan gå till skogsrestaurangen. Mycket behövligt, här är kallt!
      Härligt med ett stort kök, det önskar jag att jag hade i min tur:)
      Kram på dig!

      Radera
  15. Älskar blå timmen! Fina bilder på vad snön, växterna och det blå skenet kan få fram :-)
    Önskar dig en fin "bloggledighet" med många fina upplevelser, värme, god mat och kärlek!
    kramar
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      så gör jag också!:)
      Tack för dina önskningar, de föll alla in!
      skriver mera senare.
      kramar
      Karin

      Radera
  16. Vilka vackra blå foton! Nästan tur att du glömde lite i trädgården :)

    Jag har ett litet problem: Jag kan inte kommentera hos Ann-Mari Trappsittarfolk och har inte heller kvar hennes mejladress. Har du den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krönikören,

      tack!
      Gissar att du har fått kontakt med Ann-Mari sedan du skrev, många dagar har gått....
      Karin

      Radera
  17. Vilka underbara bilder, visst är den fin den blåa timmen. Ha det nu så gott under den bloggsemester :) hoppas veckan börjat bra, kram från oss 3

    SvaraRadera
  18. Vintern ÄR vacker, det visar du med klarhet. Jag har varit en usel bloggare och dito läsare den senaste tiden. Nu när jag rusar in, rusar jag hit med en gång och möts av vackra bilder. Gillade också det du skrev om hur du och Uffe lagar mat :D

    Nu får jag tydligen tygla min Pettaslust. Ni ska iväg till en ö? Önskar skön resa och vistelse och varmt välkommen tillbaka i februari.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre tanter,

      tack för välgångsönskningarna, allt blev till full belåtenhet. Måste svara under Kesus kommentar, kan inte svara under Tre tanters. Allt gott!

      Radera
    2. Kesu,

      du är saknad, roligt att höra från dig.
      Nu är vi tillbaka och den gröna ön skall beskrivas både utan och innan ett tag framöver:).

      kram!

      Radera
  19. Grattis bloggvännen. Du har en bloggutmärkelse att hämta ut hos mej. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marina på Kreta,

      Tack! Tittar in till dig sent omsider litet senare idag den 10 feb.

      Radera
  20. Å vilka vackra foton! och ja jag är avundsjuk på er vita snö!!
    Ha det nu underbart i din bloggtystnad!!!! jag tror minsann jag vet anledningen... ;-)
    KRAM och Grattis till Bloggutmärkelsen också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltistjejen,

      du kände till hemligheten givetvis. Och så har vi setts, vi också!:)
      Vi har haft det underbart!
      Sänder en snöig kram och tacktack!

      Radera
  21. Så vackert det är med snö! Men det kan vara skönt med ett litet avbrott oxå...
    Ha det så jättebra!
    Kram, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. eva i Aten,

      urtjusigt och ännu vackrare är det nu då vi har kommit hem men mycket kallare:)
      Ha det jättebra du också!
      Kramar!

      Radera
  22. Hej du har fått ett blogpris till av mig!!! :0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,

      tack, jag kommer på besök innan kvällen:).

      Radera
  23. Vackra bilder! Allt blir så fint när det faller lite mjuk snö på det.
    Kramar, Mona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mona,

      tack! Visst är det så. Nyfallen snö ordnar stämningen och du har mycket sådan i dina trakter. Vi var till Borgå i förrgår och fick se mängderna...
      Kramar!
      Karin

      Radera
  24. Ha en skön andningspaus:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      har haft det jätteskönt och andats totalt annorlunda luft.
      Tack för omtanken!

      Radera
  25. Vi råkade vara frånvarande båda två under samma vecka... av olika anledningar, fast jag kravlade mig till datorn ett par gånger.

    I morgon är det februari och jag säger: Det värsta är över!!!

    Sköt om dig!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      Duktigt att kravla sig till datorn. Jag tittade in på e:posten nu och då, intet annat. Är det semester så är det:).

      Redan den 10 feb...det går undan.
      Sköt om dig också!
      Kram!

      Radera
  26. Så vackra bilder som vanligt här Karin! Jag njuter alltid över dina fina bilder och tankar som du delar med dig.
    Hoppas du har en riktigt skön ledighet och att du fotograferar mycket så vi har det att se fram emot sen när du är tillbaka här. :-)

    Varma kramar från Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankevågor,

      tack Lisbeth!
      Vi har haft det superskönt och bilder kommer....:)

      Varma kramar från ett kallt Åland
      Karin

      Radera
  27. Tyckte ju att jag inte har hört från dig på ett tag...
    välkommen hem när du väl har landat igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      har just landat:)
      Tittar in under helgen.
      Tack, jag känner mig välkommen!

      Radera