onsdag 18 januari 2012

Hur går det till hemma hos er?

Yohanna i Las Palmas håller i trådarna för Real Life, där man berättar hur verkligheten ser ut hemma hos en själv. Idag vill hon veta hur det går till hemma här hos oss när vi lagar mat
Första frågan är rätt så självklar,
Vem lagar maten?
Igår lagade jag middagen, som bestod av kyckling, kantareller, lök, grönsaker och ris

Vi lagar den båda två. Ibland tillsammans, men oftast var för sig, mycket beroende på vad vi har för arbete på gång. (Vi har vårt arbete/företag i samma hus som vi bor i , allt är under samma tak)

Har Uffe ett översättningsjobb på gång, så är det jag som tar hand om det praktiska i köket för överlevnadens skull men det händer att jag blir bortmotad av honom för att han behöver en välbehövlig tankepaus….och då lagar han maten.

När jag bokför, har beställningar på bröd eller hantverk, tar Uffe hand om grytor och kastruller. Det växlar som sagt, helt beroende på vår dagssituation rent arbetsmässigt.

Uffe är den som kopplar av med att laga mat. När han är som mest stressad så är matlagningen den ventil han behöver. För min del skall jag hålla mig helt i bakgrunden när han försvinner in i matlagningen och inte störa alls. Då blir han lätt irriterad och armbågar sig utrymme för att få vara ensam.. Han är koncentrerad som få….försvinner in i det han skapar medan stressen rinner ner på köksgolvet. Det är en skapelse som alltid är på gång när han står vid spisen. Ingen kan smaka sig fram till såser som han kan….det sitter i bakhuvudet brukar han säga.

Redan i förväg kan han känna smakerna i munnen...en verklig talang. Är jag själv inte helt nöjd med smaksättningen på min mat, brukar jag ropa "Hjälp!" och då kommer han springandes:) Några små smaktest och så går han igång, kryddar till det hela och allt sitter precis som det skall göra efter en stund.

Jag i min tur kan absolut inte laga mat när jag är stressad och okoncentrerad, varvar inte alls ner, i motsats mot honom. Jag måste känna lugn och ro inom mig när jag lagar mat annars blir den bara någonting som jag har rört ihop för att det behövs mat…oinspirerat. Den här årstiden då jag inte har "uppöveröronenjobb", står jag gärna vid spisen och skapar och känner mig väldigt tillfreds att få lägga upp någonting gott på bordet åt oss båda

Vi gör ofta långkok, i all synnerhet Uffe gör stora satser av både soppor och grytor när andan faller på. Det är praktiskt som bara den när vi annars har fullt upp i vår vardag...vi är också så sinnade att vi kan äta samma sorts mat flere dagar i rad om det kniper. Huvudsaken är att det är gott och nyttigt. Givetvis så fryser vi ner för att ha färdigmat under arbetsdryga säsonger.

Har vi gäster på gång, faller det sig helt naturligt att jag tar hand om bröd, förrätt,efterrätt och dukning medan Uffe tar hand om varmrätten. Utan att vi ens har kommit överens om det innan. Det bara blir så

Lök och rotsaker är ett måste att ha hemma, på det kommer man långt

Vem bestämmer vad som ska ätas?

Ofta diskuterar vi igenom menyn för en vecka tillsammans, men den som lagar maten får bestämma. Självklart. Vad som finns hemma är ofta det som bestämmer menyn…vi handlar inte alla dagar utan ca en gång per vecka.. ibland varannan vecka, beroende på årstid. Vi har rätt så välfyllda frysar och förråd eftersom vi gärna fiskar, plockar svamp och bär, har trädgårdsland som vi skördar. Två ekorrar bor under samma tak:)

Det är inte alls ovanligt att någon av oss har berättat för den andre vad det skall bli till middag, för att helt göra en kontramanöver och servera någonting helt annat än det utlovade. Råvarorna drar iväg med oss ibland i otroliga skapelser och vi blir varandras försökskaniner

När man bor i utkanten av samhället fyller man skafferiet med mat för att inte behöva handla så ofta

Vem fixar undan efteråt?

Ofta ser diskbänken ut som ett slagfält när Uffe har lagat mat, jag är mera systematiskt lagd, plockar undan vartefter fastän jag också gör undantag från den ordningsamma regeln:)

Jag städar många gånger undan efter honom, fastän det är inte en självklarhet för hans del, men jag gör det gärna för att han har lagat den väldigt goda mat som han alltid gör.....alltför god:)

Det jämnar ut sig. Han tar ofta hand om disken när jag har lagat mat och så gör han också när jag har bakat bröd i bageriet…tar över för att att jag skall få en liten stunds paus.

Vi håller balansen:)

Vi läser gärna om kok-konsten som den var förr

Varför är det så?

Jag tror att det har med våra personligheter att göra.

Vi har båda ett stort intresse av matlagning som förenar på ett särskilt sätt...

Vi har mängder av kokböcker...inte alla på sin plats just nu

Är situationen till belåtenhet?

Vi är hur nöjda som helst, sätter inte någon som helst prestige i vem som gör vad för vi kan båda om det behövs och vi gör det gärna också. Det beror på vad vi sysslar med, vad vi har för jobb för tillfället. När vädret är som allra bäst för någon uteaktivitet som vi inte vill vara förutan, då lämnar vi eventuellt slagfält bakom oss och drar iväg. Slänger bara in maten i kylskåpet och lämnar allting till synes vind för våg. När man bor nära havet förändras väderleken snabbt och det gäller att ta vara på stunderna. Slagfältet väntar troget tills vi återkommer och tar hand om det med gemensamma krafter.

Mitt nattduksbord just nu

Finns det något du skulle vilja ändra på?

Nej! När man har kommit så här långt i livet som vi har gjort, båda med en hel del livserfarenhet i bagaget så tar man det som det kommer, anpassar sig, ser genom fingrarna eller tittar bort:). Vi har båda fel och brister som vi har lärt oss att anpassa oss till, accepterat och försöker istället göra det bästa av situationen. Att försöka göra om någon är det ingen som helst vits att göra...och för den delen är det mesta bara till fördel...vi kan skratta åt oss själva och på det kommer man långt.

Humor är en viktig ingrediens i alla sammanhang...

30 kommentarer:

  1. Hihi det här var roligt att läsa faktiskt! :)

    Jag lagar mat oftast hemma för jag vill inte bara äta blodpudding. Men det beror nog till största delen på att jag är hemma först och då börjar med maten. Han jobbar dessutom mer kvällar än jag. Han påstår att jag smutsar och kladdar ner jättemycket när jag lagar mat. Njaa säger jag :)) Visst, jag använder femtioelva slevar och skedar och så...Men jag är en hejjare på att städa till snyggt sen också. Vi brukar hjälpas åt mycket också. Har faktiskt en ganska duktig man. Behövde inte uppfostra honom särskilt mycket när vi träffades ;)

    Hoppas att du får en fin onsdag! ♥

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,
      :), det är skönt när man inte behöver uppfostra vuxna människor, håller med! Det är roligt med matlagning och för den delen så är blodpudding gott, det också!

      Hoppas detsamma Ann-Louise!

      önskar Karin, hjärta! (hur får du till det?)

      Radera
  2. Eftersom MM är vegetarian lagar han för det mesta all maten - åtminstone till sig själv. Jag är helt ointresserad av matlagning och är lycklig om jag slipper laga mat alls. Men jag gör ibland rätter till mig själv som jag fryser in, kycklingbitar i currysås, köttbullar i småförpackningar etc.etc. Sen kokar jag en gryta ris som jag kan äta av i flera dagar. MM tycker om att laga mat och för det mesta äter jag det som han lagar, men ibland längtar jag efter kött och fisk.

    Att inte gilla att laga mat är inte detsamma som att laga dålig mat. Mat till fest t.ex. är det nästan alltid jag som lagar och då blir det väldigt gott. Städa undan gör vi båda. Frukost är det ALLTID jag som fixar eftersom jag är mer morgonpigg än MM...
    Kramar från Ingrid som dock tycker att det inte är fullt lika tråkigt att baka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      det är just det som är finessen med livet! Att vi alla är så härligt olika på många sätt. För tänk om du hade lagt din tid på att laga mat när du egentligen skulle spela och musicera!:) Inte bra alls!
      Huvudsaken är att var och en hittar sin väg att vandra och att man får nödvändigt energiintag i sig för att orka vandra på livets stig.
      Och du har förstås rätt, man måste inte gilla matlagning för att vara en bra tillredare...
      Jag tror att man i ett äktenskap eller vilken relation som helst hittar sitt mönster som passar var och en bäst...
      Kramar från Karin som älskar att baka
      Tur det när jag har bageri och café, eller hur?:)

      Radera
  3. Jag älskar matlagning och bakning så oftast är det jag som står i köket! Maken jobbar mycket men helgerna brukar vi laga mat tillsammans, han är också en duktig kock, när han vill ;)
    Jag lyckas alltid röra till det i hela köket när jag lagar mat, särskilt när jag bakar!
    Oftast är det han som städar efter mig om han är hemma just då. Men jag tycker om att diska, vi har ingen diskmaskin, det liksom ger mig ro...man låter tankarna vandra i väg och planerar redan en massa nytt samtidigt.
    Ha en mysig vinter onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anneli,

      det är skönt att man inte har någon fånig prestige i vem som borde göra si eller så när det gäller allt som skall göras i hemmet. Man gör det man är bäst på och vem som hinner. Så enkelt är det...fastän det kanske är aningen annorlunda när två småbarnsföräldrar förvärvsarbetar och kommer hem samtidigt. Då får man nog hjälpas åt. När man är i den här åldern och bara har sig själva att rå så fungerar det utmärkt.
      Det är rofyllt att diska för hand. Vi har diskmaskin, men nu när jag har tid så står jag gärna och diskar för hand och tittar ut på flingorna som faller, fåglarna som är på fågelbrädet osv...
      Det är både rofyllt och kreativt, helt rätt.
      Ha en finfin onsdag du också!

      Radera
  4. Jättekul läsning! Hemma hos mig är det jag som lagar nästan all mat. Men det är bara för att jag tycker det är skojigt och oftast fixar Kjell med annat som jag inte vill göra. Tror vi är ganska så nöjda med det. Iblan lagar han mat men tyvärr så blir den alldeles för fet :( Han älskar grädde, cremé fraiche och annat onyttigt och kan äta det utan att det syns :)

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      tack!:)
      Det är Uffe som lagar mat allra mest hos oss...mycket beroende på att jag har annat att göra.
      Huvudsaken är att man är nöjd med sin situation, då rullar det på.
      Det ÄR gott med grädde och annat onyttigt..ack ja!:)

      Kram
      Karin

      Radera
  5. VILKEN KUL LISTA!!
    Tar kanske efter den i nästa vecka. Sådant där är så intressant.
    Uffe, what a man!! Underbart! Tänk att bara kunna ropa på honom då man fastnat i en rätt!
    Jag är stökigare än Peter i köket. Mer som en man :-)
    Peter är systematisk och plockar bort.
    Jag lagar all vardagsmat. OCH det gör inget alls.
    SÅ kul lista!!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Bara att apa efter:).
      Tydligen är det varken typiskt kvinnligt eller manligt det där med systematik eller stök:).
      Det skall fungera, vem som gör vad spelar inte någon roll. Man måste vara praktisk.
      Kram!

      Radera
  6. Kalasbra!
    Kul att du ar med och att det fungerar att kommentera har igen.
    Ha en underbar semester och du ar sa valkommen att hoppa med nar du kommer tillbaka.

    Halsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  7. Yohanna i Las Palmas,
    Tack, det är toppen att det fungerar som det skall göra!
    Hörs igen!

    Hälsar
    Karin

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att ni hittade varandra!

    Testade radera knappen här ovan och vips flög kommentar iväg! Snabbt och effektivt. Ville bara pröva :) och kan nu säga att det funkkar!

    Ha en fin kväll!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      jadå, jag håller med:).

      Det går undan så det svischar om det. Går man in en gång till så kan man dessutom radera texten som blir kvar om att allting är borttaget. Sedan syns inte ens den...

      Ha en lika fin kväll!
      Kram

      Radera
  9. Vilken rolig lista och trevligt inlägg. :) Underbart att kunna ha den sortens samarbete i köket. Det är ju så det "borde" vara i alla förhållanden, att man bara gör saker tillsammans utan att det blir knot och gnissel. Er middag igår såg mycket god ut. Kommer jag till Åland någon gång kommer jag absolut och hälsar på och hjälper gärna till i köket. :) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      Tack!
      Hoppas att du någon gång får vägarna förbi oss eller rättare sagt stannar här. Det skulle verkligen vara roligt att ha dig med i köket.
      Kramar!

      Radera
  10. God Afton!
    Nu ligger sammanställningen för real life ute:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/january/sammanstallning-av-real-life-matlagning.html

    Tack så mycket för att du var med och nästa vecka kör vi igen.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yohanna i Las Palmas,

      God morgon!:)
      Tack, jag skall titta in till dig!

      Ha det gott!
      Karin

      Radera
  11. Här är det jag som lagar mat och så diskar gubben min. Han kan inte laga mat, det är bara så. När jag är bortrest klarar han sig själv med smörgåsar, ärtsoppa på burk och havregrynsgröt. Typ.
    Fördelningen passar mig precis; jag stökar till nåt förskräckligt och hatar att diska, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      det gäller att hitta balansen!:)
      När arbetsfördelningen fungerar är det ju perfekt!
      Tur att det finns diskmaskiner!
      Och att man kan komplettera varandra på olika sätt.

      Radera
  12. Åååå nu känner jag nästan saknad efter en man/partner, när jag läser hur fint ni samarbetar runt maten. Här lagar jag all mat själv eller så tar yngste sonen tag i det hela. Men bara om jag har mina "parantesdagar" när jag har för mycket värk. Ska jag vara helt ärlig och det ska man ju, så är jag otroligt less på att hitta på nyttig variationsrik mat varje dag.
    Jag är som dig och fixar undan allt eftersom jag lagar maten eller bakar. Hatar oreda omkring mig. Kocksonen/Oslosonen som dimper ner här ibland är likadan. Iofs så lider jag inte av att diska, har ingen diskmaskin nu, som inte fick plats här i köket. Men det är samtidigt som avkopplande att diska och låta tankarna bara flyga dit dom vill.

    Morronkram
    Jag har länkat till dig i min blogg, fina du :-)

    strömma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att du har en "svara knapp" här. Var hittar man den???
      Jag kan inte svara på min sida och vet inte hur man fixar det?? Går du in och kollar där du kommenterat?

      Radera
    2. Strömmas sida,

      det är en lycka att vara två som fungerar bra tillsammans. Mitt i allt så ramlar det ner en trevlig man hos dig också, så där som änglarna gör i tv-reklamen:). Du har ju tur som har barn som är höjdare på att laga mat.
      Gissar nog att var och en har låga dagar då det är svårt att känna matlagarinspiration.
      Morronkram tillbaka, jag skall komma på besök:)
      Karin

      Radera
    3. Strömmas sida,

      så här ser kommentarssidan ut sedan Blogspot förändrade den. Den svaraknapp som du menar finns under vissas kommentarer på min blogg och jag antar att det har någonting med webkontona att göra. Vet inte. Jag brukar kolla ibland men inte alltid. Skall se hur det ser ut hos dig

      Radera
  13. Vi delar på allt, kanske diskar mannen mer än mig dock..
    Fast det är nog jag som kommer på vad vi ska äta lite oftare än honom, så det jämnar ut sig!
    Kul inlägg, det piggade upp!

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      ungefär som hos oss då!:)
      Här är det Uffe som lagar mat oftare än vad jag gör..
      Man tänker inte på hur man fungerar alla gånger så det är roligt med vissa teman som får en att tänka till...

      Kramar!

      Radera
  14. Enkelt svar . Jag gör alltsom rör hemmet.Sköter om städ ,mat, handling, bilen ,veden osv Mannen i mitt liv jobbar all sin vakna tid ,nästan.
    Han stiger upp klockan fem och igår kom han in halv åtta. Sommattid brukar han kvälla vi elva ,halvtolv. Jag har inte hjärta att kräva att han ska göra mer. Men jag är duktigt less på det ibland. Skämtsamt brukar jag säga att jag har mer ett förhållande med hundarna än med honom. Vi unnar oss när han är ledig från mjölkningen att gå ut och äta ,ibland resa bort några dar för ska vi kunna vara ledig måste vi bort från gården för det finns hela tiden jobb som måste skötas. Djurens väl och ve går i första hand. Det är en livstil ett sätt att leva och nu när barnen är stora är det inga problem.Jobbigare var det när vi hade småbarn för det var jag som tog allt där med. Mina föräldrar brukade då komma och avlasta så jag fick sova ibland.Visst har det varit urjobbigt många gånger.Jag har haft och har ändå ett lyckligt liv med en hög livskvallite där vi har löst det lite annorlunda än dom allra flesta. Visst har jag varit avis ibland på andra med lediga semesterveckor och så men vi har varit iväg ibland på fina resor runt om i världen och det har varit mina guldkorn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trollmor,

      så är det bara. Allt beror förstås på vad man har valt att jobba med. Som jordbrukare finns det gudinog att göra dygnena runt....känner till det från andra i samma situation. Inte några sötebrödsdagar(lata dagar) precis. Antagligen väljer man det yrket på samma sätt som man väljer att bli företagare. Det är en livsstil.
      Självklart så hjälper man på bästa sätt för att allt skall fungera...
      Hur är det med avbytare, finns de i tillräcklig omfattning? Man måste ju som sagt bara vara någon gång också. Tur att ni kan resa bort nu och då och lämna allt knog bakom er.
      Vi har två veckor planerad semester varje år när det är lågsäsong...en absolut nödvändighet för att man sedan skall orka knega på ett år igen. Men som du säger så lever man rikt när man gör det man vill..fastän man får ligga i.

      Radera
  15. Vi har avbytare fördelat oftas på 2 +3 dar.Dt fungerar bra. Sedan har vi en granne som kan hoppa in när det krisar något mjölkpass. Vi försöker ta oss en veckas helledigt per år ,det har varit lite si och så sista två åren.Nu hoppas jag detta år ska få bli lite andrum för att få resa lite.Vi har det bra ,det finns så mycket som ger oss glädje.Det svåra är att få tiden att räcka till allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trollmor,

      så skönt att avbytarsystemet fungerar hos er. Jag vet att många här har fått vara utan ledighet som de har önskat sig.
      Bra med goda grannar!
      Hoppas nu att det här året ger er ledigheten som ni vill ha men jag förstår mycket väl att det kan bli svårt att tänja ut tiden tillräckligt mycket.
      Ni har ju säsong hela året runt när ni har djur.

      Radera