torsdag 19 januari 2012

Förvillande....

Solens genombrott kan få vem som helst att surra som ett nyvaknat bi
När solstrålarna ligger som inslag i en väv på åkern får jag extra mycket skutt i benen
och ledarkråkan sitter och putsar sig i den högsta grantoppen mot en klarblå himmel, då är det lätt att få vårlig fnatt mitt i vintern.

En kort sekund och så är vintern tillbaka med mörka snömoln på himlen....ordningen är återställd

De finns här....
men under morgnarna, då det varken är ljust eller mörkt
De har åter börjat röra sig runt knutarna...inte så rädda längre nu när jakttiden är över för den här gången...

Bokslutet är klappat och klart för revision...pust. Varje år känns det så skönt att få bort tegelstenarna från axlarna....

Chokladtårta och bisqotti skall bakas, kläder strykas

32 kommentarer:

  1. Su påminner mig alltid om att det är vackert alla årstider......
    Tänk i natt föddes vårt femte barnbarn. en liten flicka som heter Abigail.
    Ett under nu igen.
    Kram från Eva i Tyresö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö!

      Stort grattis till flickebarnet Abigail!
      Härligt med dessa små men stora under som kommer till er. Ett i året!?:)

      Jätteroligt!
      Kramar
      Karin

      Radera
  2. Det är verkligen så vackert hela tiden, i alla väder!
    Minns så väl rådjuren som kom så flitigt till dig förra vintern, som ju var en vargavinter av rang.
    Ni är så snälla mot dem!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      gissa vem som var här för en liten stund sedan?:)
      Elina, ett av de små rådjuren från senaste vinter...nu är hon stor flicka:) och troligen så är en liten bambi på gång också...hennes mage putar ut
      Så här sitter jag och känner mig som en rådjursmormor fastän en mänsklig sådan. Man har sina nojor..:)
      Kram!

      Radera
  3. Det finns liv ute i skogarna och det är underbart att se! Hos mig är det mest fåglar, köpte faktiskt en ny fröautomat idag, förresten.
    Var hos en kompis på landet i går och där fanns det verkligen många fåglar!!! Oj vilken trafik!
    Hoppas att du har det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      ja, det finns liv, bara det finns skogar:).
      Örnie har gjort sina lovar över Skogsrestaurangen idag...tittar efter om han får tag på levande föda, förstås.
      Hoppas att du också har det gott!
      Jag har det!

      Radera
  4. Jag har en med vit rumpa jag säger hej till varje morgon..
    Så skönt med skutt i benen, jag behövde solen extra mycket idag, riktigt avkopplande.

    KRAM på dig min fina vän o trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Tina,

    jag vet att du brukar titta den i ögonen när du diskar:). Härligt med vitarumpvänner!
    Solen sätter extra sprutt på tanten som bor här. Märkligt så lycklig man kan bli av att den tittar fram mellan grankvistarna.

    KRAM till dig också fina Tina!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Tack för vackra bilder! Kan du skicka över lite "skutt i benen". Hoppas att detta fungerar...kan ej svara hos alla.
    Kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      Skuttöverföringen har påbörjats och pågår ca trettio minuter. Sätt dig ner och bli mottaglig!:)
      Som du ser så fungerar det perfekt!
      Roligt!
      Kram
      Karin

      Radera
  7. Tack för fina bilder och fin text ... här är det fin vinter nu - lagomt kallt. Fick elräkningen idag för november och december och då ser man att det var en mild tid! (Ettusen kronor mindre)
    Så är det snart dags att ta itu med pelargonerna! Våren är på väg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lifeblog,

      tack för att du hittar hit!
      Det är lagom kallt just nu, håller med!
      Ungefär detsamma för vår del när det gäller elräkningen, skönt!
      I februari tar jag tag i pelargonerna. Berättade det för dem idag när jag vattnade dem:).

      Radera
  8. Ja men jag skulle vilja se hur det ser ut när du har extra mycket skutt i benen ;)) Det låter härligt att ha det. Hoppas på detsamma för mig bara magen fixar sig för där har det skuttat nog. För alltid.

    Här rör sig inget runt knutarna bara vinden. Vad jag vet. Snön är djup nu och inte lika lätt att ta sig fram på. I skogen är det lättare. Men lite harspår och små möss som sprungit ser jag. Tror bestämt räven på lätt tass också smyger. Ja, då blev det lite runt knutarna ändå :)

    Nu ska barnen kvällsfika och dottern ska läsa "Mamma Mu åker bob" för mig ikväll. Hon är ju tio år och vill helst läsa spännande saker men vad gör hon inte för sin lilla mamma som vill höra Mamma Mu :))

    Imorgon är det fredag Karin! En bra fredag både till dig och mig! ♥ (Tryck ner Alt knappen. Håll nedtryckt. Sedan siffran tre, på min dator de siffror som sitter i fyrkant på höger sida. Släpp ☺)

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,
      Titta vad jag kan♥♥♥! :D Förstår att du gärna skulle se mig skutta på. Hoppas att ditt skutt i magen försvinner illa kvickt nu när du har fått lyssna på Mamma MU. Härliga Mamma Mu!
      Finfin fredag till dig, till mig och alla andra!
      Kramar
      Karin

      Radera
  9. Vilka fina bilder! I mina hemtrakter stryker vargen runt knuten, vilket känns både spännande och lite hotfullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      tack!:) Du har sannerligen en aning mera spännande knutstrykare än vad jag har...

      Radera
  10. Det verkligen syns på dina bilder att ljuset börjar återvända, solen ser ut att lysa starkt. I alla fall mitt på dan! Härlig gran med många kottar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland,

      ljuset är på väg tillbaka, nästan otroligt så skönt det kändes idag. Granen är högst av alla granar så kottarna syns vad de syns, men mängder av dem finns det.

      Radera
  11. Man fpr nästan vårkänslor av dina fina bilder :-).
    Här har vi snö så det räcker och snöar gör det nu också.
    Men vi har inte fått mest av den vita varan som de fått här:
    http://ltz.se/nyheter/krokom/1.4296242-jansmassholmen-har-snoat-igen
    Inte så långt dit härifrån.

    Rådjur är så fina. Det var ett här utanför mig en morgon när jag hämtade in tidningen.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strömmas sida,

      det var ungefär det jag också fick och en massa skutt i benen:). Hops, de har fått snö! Mon dieu!

      Rådjur är väldigt vackra djur, roliga också. De har precis som vi sina egna personligheter.

      kram
      Karin

      Radera
  12. Precis när jag nästan somnat förra veckan i Mälarhöjden kom en ivrig liten man fram till sängen och sa: "Titta ut genom fönstret, mormor". Där låg det tre rådjur i halvmörkret och vilade i gräset utanför fönstret. Kanske var det äpplena som låg kvar på marken som hade lockat dit dem. Mitt i villakvarteren! På morgonen var det tre stora gröna plättar i den frostiga gräsmattan, som visade var de legat.

    Bilden på kråkan i grantoppen är toppen!
    Ha det gott och kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      se där! Då finns de i Mälarhöjden också. Jag har personligen sett dem ta sig över Stockholms mest trafikerade gator mitt i rusningstid. Allting stannade upp när två vackra rådjur, stressade tog sig från en park till en annan. De börjar bli urbana, tydligen:). Äppel är favoriterna här också:)

      Ha det gott du också!
      Kram
      Karin

      Radera
  13. Men, vart är mitt svar? Har jag drömt att jag skrivit till dig?
    Mysko.

    Nåväl, jag skriver så gärna igen.

    Sol är så härligt, jag märker vilken energi jag får. Det var inte något jag tänkt på, att jag kanske är väderkänslig men jag tror det är så. Men jag gillar en mulen, grå dag också ibland!!

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får jag svara på Lottas kommentar (tror inte att hon har något emot det ;)) eftersom jag aldrig var iväg till jobbet idag. Skolan stängde pga snöovädret! Ni har så fint runtomkring er där ni bor. Alltid lika roligt att se dina fina naturbilder. Idag blev det aldrig riktigt ljust i Weed. De utlovar fortsatt busväder. Kramar!

      Radera
    2. Lotta,

      det blev nog något "vajs" i din kommentar den här gången för jag kan inte svara där jag skall svara utan under Anne-Marie. Säkert har det med ert oväder att göra. Vi skyller på vädret, tycker jag. Blogger har fått ta så mycket den sista tiden;)

      Jag är också väldigt känslig för olika väderlekar, känner på långt håll när ovädret kommer över Atlanten hitåt.

      Kramar
      Karin

      Radera
    3. Anne-Marie,

      "kålliga" kommentarsfältet idag!
      Håll i dig i ovädret så du inte flyger bort och skall du nödvändigtvis göra det så ta ordentligt på dig och rikta färden hitåt mot oss!:)
      Ha en fin fredag!

      Kramar
      Karin

      Radera
  14. Visst är det härligt varje gång man kan lägga något i Färdigthögen. Verksamhetsberättelser, ekonomiska redovisningar eller vad det nu rör sig om. Här håller sig rådjuren borta. Det finns massor av mat i skogen ännu så länge. Kanske får vi snö till helgen (hoppas inte)
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      det är en stor lättnad! Fastän jag hela tiden håller efter, bokför dagligen, så är det ändå skönt när bokslutet är klart för revision. När det är färdigreviderat och godkänt, insänt till alla myndigheter då är det fest:)
      Inte tror jag att vi skulle ha några rådjur här heller om det inte vore så att de visste att det fanns godis här för ett år sedan. Det duger inte vad som helst i år...rynkningar på nosen syns och så strosar de vidare, kinkblåsorna;).
      Hoppas inte heller på snö men vi får väl se hur det går.
      Kram
      Karin

      Radera
  15. Naturen är för underbar. Här matar vi rådjuren så dom inte ska duka under av all denna snö vi har nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trollmor,

      den är underbar! Är den första att skriva under det:)
      I år har våra rådjur det mycket lättare än ifjol men folk uppmanas att ge mat också i år...

      Radera
  16. Visst är den uppiggande, solen! Jag blev så glad härommorgonen när det strålade ute och fåglarna kvittrade. Jag skuttade in i badrummet och gjorde mig iordning. När jag kom ut var ordningen återställd: molnigt.

    SvaraRadera
  17. Krönikören,

    här är också molnigt. Den korta solglimtetiden igår får räcka för flere dagar verkar det som:).
    Men snart så börjar solen visa sig på "riktigt" igen.

    SvaraRadera