fredag 6 januari 2012

Färgglatt

Fredagens tema har fått en ny dirigent för januari. Pitetjejen Erica vill att vi skall tolka ordet färgglatt helt fritt som vi önskar. Först kändes det som att jag inte visste vad jag skulle göra av temat den här gången, tänkte nästan avstå....
Men som vanligt poppar det upp någonting trots allt, till och med många alternativ men jag valde att göra det väldigt enkelt för mig. Jag visar bilder som jag tog under vår vistelse i Tyskland, olika färggranna
Ett blågrönt glashjärta i ett fönster
Taklampan från New York, som jag mycket gärna skulle ha själv om jag hade rätt tak och rätt plånbok:)....nu har jag den på bild och det får räcka
På kvällen är den ännu vackrare. Jag blir glad av skenet och färgsammansättningen, formerna
Ofta fick jag dricka espresso ur den här koppen, ibland i någon annan färg
Det här motivet fanns på en glasdörr någonstans...man kan tolka det hur man vill, men nog är det ju så att den goda kraften ändå är störst
Gröna nyanser som jag blir glad av
och fastän jag inte tycker särskilt mycket om krokodiler så föll jag plötsligt pladask för den här skönheten
A wonderful world
Orange är årets färg
Rekvisitan var väldigt finurlig...
Gnistrande färger
clowner för de yngsta tandläkarkunderna....
Inte mycket färg men tjusigt ändå....en av klinikens tandläkare hade tid över en dag
Personalutrymmet i juletider
Bärnstenskors med pärlor
och tiden den går
Livet är ett spel
I många fönster hade man julpyntat så här
och i ställningar på olika gårdsplan så här....
och den här lilla Pettahäxan, profilen och vår logo, far tydligen på som hon själv vill just nu. Jag har fått mejl om att hon har dubblerat sig på vissa bloggar som jag följer. Vad det beror på vet jag inte, jag hoppas att det ordnar sig av sig självt, annars är det bara att ta bort henne om hon är för många på samma blogg. Men lämna gärna ett ex. kvar:).
E:posten är också ur led...felet finns inte i min dator har Ålcom berättat, utan kontakten med servern är precis som min lilla Pettahäxa...den gör som den vill. Jag kan inte sända mejl som vanligt och har svårt att ta emot mejl men ibland fungerar det efter många försök. Uffe har också haft problem med sin dator på samma sätt men den har tillfrisknat från den tillfälliga vinterförkylningen. Nu väntar jag också på att allting blir som vanligt.

Ur led är jag också just nu, har svårt att sova, är klarvaken fastän ingen är uppe på mitt tak som är någon annans golv eller hur var det Boye skrev?:)(uppdatering kl. 10.36 : det var naturligtvis Ferlin och inte Boye. Margaretha visste med säkerhet, tack för det!)
Hoppar just i säng och räknar får.
Ett, två, tre, fyra, fem, sex.......zzzzz-godnatt!
Ha en fin fredag!

36 kommentarer:

  1. Jag tänkte just att du är uppe sent eller tidigt....;)

    Grönt är skönt, jag älskar grönt. Lampan var tuff och det var roligt att du fotade den ur olika vinklar.

    Färg är viktigt och piggar upp! Naturens färger är min stora inspiration.

    Sov gott och kram!

    Lotta

    SvaraRadera
  2. Lotta,

    Naturens färger är absolut de ultimata för min del också, där finner man inspirationen,lugnet, allt man behöver.

    Det hjälpte att räkna får:)
    Sov gott ända till klockan ringde halvsju, brödbetställningsdag idag

    Godmorgon och kram!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Gomorgon, Karin! Hoppas du har sovit gott. Det är fullmåne snart, så kanske det påverkar sömnen. Fina bilder igen, nog har du blivit vän med nya kameran, verkar det som. Ha en bra trettondagsfredag!

    SvaraRadera
  4. Jag började också fundera på när du varit uppe och skrivit. Ligger du/Åland en timme före Sverige? Vilka roliga och färgglada motiv du valt. Den där Pettashäxan är alltför go'. :) Hon har hållit sig till ett exemplar hos mig i alla fall. Ha en fin dag Karin. Kramar!

    SvaraRadera
  5. Sirkka,

    godmorgon!:) När jag väl sov så sov jag!:)
    snön och månen har säkert gjort sitt, här är vitt på marken.
    Ha en fin trettondag du också!
    Vi har ett cateringuppdrag, en lunch idag att ta tag i.

    SvaraRadera
  6. Anne-Marie,

    vi ligger en timme före Sverige, helt rätt!
    Passade på att tömma detaljbilder från Tyskland, passade bra!:)

    ha en fin dag!
    kramar!

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara vackra saker det finns ,egentligen en del man kanske inte tänker på som vackra men när man ser dem så där på bild blir dom otroligt vackra.
    Glas olika former har jag svårt att motstå.
    Speciellt färgat.
    jag blir mer och mer nyfiken på Tyskland efter att sett dina bilder ,jag som är en Italienfreak ,ha ha
    Ha det gott

    SvaraRadera
  8. Trollmor,

    det finns så mycket vackert runtomkring oss i det vardagliga livet som vi egentligen inte alls ser....det är för nära, tror jag. Reser man bort öppnar man ögonen litet mera:)
    Konstglas hör till mina svagheter också.
    Alla länder har sina tjusningar. Jag är också mycket förtjust i Italien, åtminstone i Toscana, men tror du inte att det beror mycket på vilken årstid man är någonstans. Vintern är ofta ruggig på de flesta ställen, på ett eller annat sätt.Endast på höjderna brukar vintern vara höjden av allting:)
    Ha det gott du också! Vila, vila...

    SvaraRadera
  9. Det var nog Ferlin, som hade en annans golv till tak.
    Det goda vinner alltid (försöker jag inbilla mig) och den lilla ängeln har ju tagit ledningen! Dessutom ser djävulen så rar ut, så han är nog redan omvänd.
    Margaretha
    som i sin
    ungdom skrev
    en sång om
    en krokodil

    SvaraRadera
  10. Margaretha,

    tänk ändå, så tänkte jag först, men så tyckte jag ändå att det var Boye. Får nog skylla på vaknatten men skall ändra på direkten. Man borde alltid kontrollera först men...
    Den lilla djävulen ser riktigt god och rar ut så han är absolut omvänd.

    Karin som har vitt på marken idag, väntar på order från skogen om soppserveringsdags...

    SvaraRadera
  11. Den lampan får vi slåss om! Helhäftig!
    Färg gör mig glad!
    Djävulen ska ju vara en fallen ängel så han kan väl göra bot och komma upp igen!

    SvaraRadera
  12. Fin tolkning! Härliga bilder!
    Både kaffekoppen och lampan gillar jag särskilt mycket:).
    Hoppas datorn och sömnen återhämtar sig!
    kramar!

    SvaraRadera
  13. Vilket underbart personalrum med julkalendrar!
    Vuxna med barnasinne jobbar där. Härligt!

    SvaraRadera
  14. Sedär vad du fick till det.
    Den där taklampan skulle jag inte heller ha ngt emot att ha. Underbart fin!!
    Clownerna set bara läskiga ut...
    Jag är lite halvskraj för såna, hehehe...
    Kram och ha en finfin fredag!!!

    SvaraRadera
  15. Olgakatt,

    upp till kamp!:) Men jag gissar att Lutz inte släpper den ifrån sig överhuvudtaget. Han är stormförtjust i den. Något av det tjusigaste man kan tänka sig....fast jag gissar att den gör sig bättre hos dig än här (haa, nu håller du med förstås):)
    Färg har stor betydelse för hur vi mår. Har själv sett hur småbarn klädda i svart har varit nedstämda, så fort vi (på dagiset) bytte till någonting ljusare på dem så levde de genast upp och blev glada.

    SvaraRadera
  16. HeLena,

    det är egentligen inte datorn som krånglar utan kontakten med servern, trots att allting bara ser bra ut här enligt expertisen. Men för en stund sedan lyckades e:posten slinka ner...kanske "förkylningen" börjar släppa:)
    Jag har blivit pigg som en mört av någon underlig anledning. Kroppen är trött men knoppen är pigg. De är inte överens just nu:)
    Får försöka prata förstånd med min hjärna...
    kramar!

    SvaraRadera
  17. Marina,

    de vuxna som hade varsin julkalender med godis i (hos tandläkaren!!!!):) träffade vi när det bjöds till gemensam julmiddag. Vi hade väldigt roligt ihop. Härliga människor.

    SvaraRadera
  18. Annika,

    den lampan går inte av för hackor, nej!:)

    Clowner är speciella.... men visst tycker jag om dem och de på bilden är ju bara för rara..

    Ha en fin fredag du också!
    Kramar!

    SvaraRadera
  19. Vad mycket fina och färgglada saker!! Och du den där bilden från glasdörren gillade jag. Min tolkning är nog att både "ont och gott" egentligen är som vem som helst, och att de verkar vara vänner och gå i något slags balans med varandra. :-)
    Kul att se e så färgglad New Yorklampa? Var hänger den? Här har vi mest oerhört trista taklampor. Skulle behöva en lampa till faktiskt för vårt vardagsrum blir lite väl "mysigt" på kvällarna när man skulle vilja ha mer ljus. :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  20. Saltistjejen,

    Du har nog rätt, ont och gott hör ihop på sätt och vis, balanserar.
    Lampan hänger i Dirmstein hos våra vänner, men är inhandlad i New York, av en känd konstnär som jag inte minns namnet på. Han har ett helt galleri med liknande verk i dina knutar någonstans. Jag måste fråga Lutz..
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Taklampan var ju verkligen fin och cool. Jag föll också för den vackra jordgloben. Väldigt dekorativ.
    Ha en fortsatt trevlig helg.

    SvaraRadera
  22. Hej! Jo, hon är alltför lättklädd. Därför satte jag inte henne i snödrivan för att fotas, hon fick ställa sig på en stol. Nu är de här inne igen och ska få en bra plats att vänta på i ungefär tre månader!

    Oj, jag älskar färger och den där lampan är ju alldeles underbar!
    Va? Sov inte du heller? Hoppas det blir bättre i natt.

    Jag fick vänta väldigt länge (tyckte jag själv) på att det skulle bli som vanligt, men det blev det till slut. Det brukar ordna upp sig!

    Ha en skön trettondagskväll!
    kram

    SvaraRadera
  23. Desirée,

    taklampan kunde säkert tillverkas i många antal:). Vi är många som gillar den skarpt!
    Jordgloben är också läcker..
    Detsamma!

    SvaraRadera
  24. Lisbet,

    tomtevän! Jag blev smått orolig över blåskatarr och så vidare hos de nymålade. När vårsolen åter skiner på oss så är det alltså dags.

    Sov inte du heller? Nu bestämmer vi oss för att sova ordentligt, därmed basta!

    Allt ordnar sig till slut!:)

    kram!

    SvaraRadera
  25. Symboliken var fin med ängeln och hin!
    Kul att tjejen drog killen, så det inte var tvärtom..
    Så fina färger och former du visar, jag har just nu ett sugande behov av kulörer, skulle vilja måla hela huset, jag!
    Paket idéerna var fiffiga, lite som Pippis jul. Hon hade ju sina i trädet...

    KRAM och trevlig kväll på dig!

    SvaraRadera
  26. Fantastiskt härliga bilder!

    SvaraRadera
  27. Tina,

    Jag tog bilder av vägrenen igår för att den hade så grann färg:). Man är nog sugen på färger just nu, mera än någonsin. Här har vi annars fått ett litet vitt snötäcke som lyser upp tillvaron.

    Jag tycker också att paketidén är bra. Ett enkelt och billigt sätt att dekorera med.

    KRAMkram!

    SvaraRadera
  28. Marina,

    tacktack!:)
    Finns det motiv så är det ingen konst att få till det.

    SvaraRadera
  29. Många fina färglada bilder här. Lampan gillar jag mest och den skulle hänga fint här hos mig :-).

    Trist att du sover dåligt. Hoppas det rättar till sig.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  30. Strömmas sida,

    Lampan är toppenfin. Skulle faktiskt inte passa in i vårt gamla stenfort...den kräver annat utrymme så jag behöver inte bekymra mig, men bilderna kan jag ju alltid förlusta mig i.

    Det var bara i natt jag som jag inte fick sova. Sedan sov jag som en gris. Igen. Brukar göra så för det mesta.

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  31. Wiihooo vad härligt med färger tycker jag. Du skriver att orange är årets färg, tror jag att det stod, och det passar mig ypperligt för jag har haft någon konstig dragning åt orange i flera dagar. Jag tycker om de flesta färger på olika vis men gröna och turkosa nyanser ligger mig extra varmt om hjärtat. Men nu har ju orange också kommit till mig. Konstigt. Kan det vara för att jag har redan har vårlängtan.

    Jag har tapettankar i huvudet och färglängtan. Det lustiga är att jag läser på flera bloggor om tapeter, färger och ja...orange också. Finns tydligen fler än jag :)

    Önskar dig en fin helg Karin!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  32. LyckligaPraliner,

    färger gör en lycklig!:=
    Ja, orange är årets färg och det passar mig så bra också; jag har en klänning i linne som är orange, men som har blivit för stor över axlarna, helt obegripligt så jag tänker sy om den till en helt annan sak och då är det roligt att få veta att den är helt rätt i tiden. För en gångs skull så platsar jag också:).

    Önskar dig detsamma Ann-Louise!
    Tappa inte lökarna bara:)

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  33. Har du ny kamera igen:) men din nya är väldigt bra. Lycka till med fotograferingen!

    SvaraRadera
  34. Hahahah lökarna är på plats :D

    Grumme citronsåpa. En nyhet står det på plastflaskan.

    Ann-Louise med fler lökar än två ;D

    SvaraRadera
  35. Eivor,

    andra gången jag har kamera, den första dog före jul:). Däremellan lånade jag Uffes minsta kamera. Tack, vi får se hur det går med den nya...vi är inte riktigt överens ännu
    Det börjar brännas, Eivor....snart är det den sjunde januari;)

    SvaraRadera
  36. LyckligaPraliner,

    skönt att veta:).
    Tack, då vet jag det också, om Grumme alltså.

    Karin med en hel kruka med lökar

    SvaraRadera