måndag 16 januari 2012

Det händer mycket i det undermedvetna...

medan man sover.

Den här tiden på året när jag inte måste följa klockan på samma sätt som under andra tider, har jag förmånen att få sova ut ordentligt ända tills jag vaknar av egen kraft. Jag sover så länge så jag knappt kan tro det själv. Tio timmars nätter börjar bli en vana...eller ovana, precis hur man vill se det:).
Det som är så härligt när jag vaknar är att jag ofta har ett helt klart koncept på någonting som jag har funderat på rätt länge
Ögonkontakt genom köksfönstret?

I morse var den allra första tanken i vaket tillstånd hur en av väggarna i Gula salen skall se ut under den inkommande sommarens utställning. Alla pusselbitar bara satt där de skulle sitta...
så för min del var det bara att anteckna allting noggrant när jag steg upp så att jag inte glömmer vad det undermedvetna har jobbat fram
En sammanställning måste förstås göras på att allt som skall användas också finns i den medvetna vardagen.
Upp på vinden bar det för att göra en nödvändig "inventering"
Samtidigt så fastnade fönsterdekorationen på kameralinsen...så här ser det ut just nu i januari med den vita trädgården i bakgrunden....
Lyktan fanns....
Bomullsskötan hängde fortfarande kvar på yttervinden... men mera än så tänker jag inte berätta ännu:)....
Hur som helst så finns all rekvisita som också fanns i den första vakna tanken i dag...därtill hörande hantverk saknas men det är långt till sommarens utställning
som får namnet "Allt har sin historia". Nu vet jag hur det skall se ut....

Vi blir fem kvinnor i år som visar våra färdigheter på olika sätt
Förstås så finns tegelväggen som skall bli utställningsyta så småningom.
Tänk om alla tegel kunde berätta för oss vad de har varit med om.....
Troligtvis är de från Bomarsundsfästning....här i helt skick...
Efter slaget år 1854 såg allting mycket annorlunda ut...Idagsläger finns endast några ruiner kvar
De flesta tegelstenar har skingrats "med vinden"....ca 90 000 av dem finns i det här huset.
Bosse Taipale sände mig bilden

Idag har vi haft ett lätt snöfall, det är några minusgrader, Uffe har varit ute i snösvängen...
Det är bara att konstatera att vintern är här.
Nu väntar vi på att isen skall lägga i fjärden:)

20 kommentarer:

  1. Så trevlig ögonkontakt du får på morgonen!
    Vilket spännande projekt du har att sätta tankarna på och underbar rekvisita.
    Ha det gott i snön!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      de är så snabba de där små sötnosarna. Rena lyckträffen att den fastnade när jag fotade annat:)
      Det är alltid spännande att sätta ihop en utställning. Extra roligt när vi är flere om den.
      Ha det gott du också i allt det vackra fina som du visar
      Kram!

      Radera
  2. Wihoooo jag kan kommentera hos dig igen! Har haft ångest över att inte kunna :))

    Ja tänk att på natten när man sover (förhoppningsvis) tar idéer form. Det börjar pyra och bubbla på samma gång. Inte konstigt om man ligger vaken. Du är en väldigt kreativt skapande kvinna. Ett under att du kan sova alls och hela tio timmar! Tur de!

    Vad roligt och spännande med utställning. Så härligt det måste vara att kunna få utlopp för sin skaparlust och få visa det. Att veta var man hör hemma, inte bara hemma på jorden i sitt hus, utan hemma i annat också menar jag.

    Nu äntligen kan jag skriva - Kram till dig Karin, igen! :)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      jag fick hjälp vad gäller kommentarsfältet så jag är på god väg. Fortfarande finns det några som inte kan ta sig hit på normal väg, men kommer dag, kommer råd som det heter. Det ordnar sig. Roligt att du kan kommentera igen!

      Det händer mycket när man sover...då görs kanske det mesta egentligen:). Men "siddu", det är när jag sover som det händer saker;)är jag vaken ligger jag bara och snurrar och snurrar och blir hålögd och eländig i synen.

      Jag känner mig väldigt rik som har möjlighet att göra någonting som jag vill göra ...

      Härligt att du kan skriva här igen!

      Kram!
      Karin

      Radera
  3. Du befryndas onekligen med en välgörande sömn. Effektivt också. Men så bor du i ett hus fyllt av minnen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      jag är född under en lycklig sömnstjärna!:)Sova kan jag och det är jag väldigt glad över, det är bara när det är fullmåne som jag kan bli smått galen.

      Radera
  4. Önskar dig en fin vecka!
    Kram Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vita Hemligheter,

      Tack detsamma!:)

      kram
      Karin

      Radera
  5. Ja, visst är det så att när man vaknar kan det som var oklart igår helt plötsligt vara fullkomligt glasklart :-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      så är det så gott som jämnt! Eller hur?:)

      Kram!

      Radera
  6. Ja, sömnen är verkligen fin...den löser verkligen upp vissa knutar.
    Underbart att du får sussa tills du vaknar.
    Härligt.
    Jag har alltid haft lite problem med min sömn! Så det är härligt när man hör om folk som kan sova!!!!
    Kram!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      sömnen är a och o. Jag är lyckligt lottad som så gott som alltid har kunnat sova som en glad gris:)..bara några få undantag..och vad är bättre än att få sova tills man vaknar av egen kraft.
      Hoppas att du blir av med dina problem och får sova gott du också.
      Kram!

      Radera
  7. God sömn kan verkligen göra under. Vad härligt att du vaknar och har så bra inspiration och klart för dig hur du ska ha det framöver *ler*.
    Du bor i ett fint historiskt hus. Vad kul att ha historien om hur huset är byggt.
    Dina fönster är så fina och kul att se lite snö hos dig också *ler*.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strömmas sida,

      Absolut!
      Ja, nu har vi en gnutta snö, ändå ingenting i jämförelse med vad du har, gissar jag:).

      kram!
      Karin

      Radera
  8. Att sova gott och länge är bland det bästa. Jag sover för lite numera, det är för mycket på gång. Jag skulle gärna sova 10 timmar och vakna med färdiga koncept ;)

    Jag tror jag går och vilar en stund nu på eftermiddagen, det har jag inte gjort på länge en måndag.

    Ljuvliga fönsterbilder och tegel är jag speciellt förtjust i!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      det är den här tiden på året som gäller för min del. Då kan jag sova nästan alla morgnar hur länge jag vill...och jag njuter och känner hur jag blir hel.

      Sov en god eftermiddagsstund!

      Kram!

      Radera
  9. Nu har jag läst alla dina senaste inlägg och njutit av dina vackra bilder. Jag är mycket imponerad av det kurage du visade som sexåring - enastående av en liten flickunge att våga slå en stor kille med en sopborste...

    Vad beträffar det undermedvetna är det ju fantastiskt hur det fungerar. Medan vi sover fortsätter hjärnan att fundera över saker och på morgonen har vi löst problem som vi tyckte var helt omöjliga innan. Det gäller bara, som du skriver att komma ihåg det!
    Många kramar från Ingrid
    PS. Tegelväggen kommer att bli superb som utställningsvägg!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      tack för det:)!
      Precis som jag beskrev det så var det nog mest en självbevarelsedrift för att jag upplevde det orättvist att de stora killarna skulle ta det jag hade "sopat ihop". Den känslan minns jag allra mest.

      Det händer ofta att jag har saker klara att genomföra enligt undermedvetna ritningar, när jag vaknar...Säkert har de flesta människor på samma sätt.

      Tror också att tegelväggen blir perfekt!
      Många kramar till dig också!

      Radera
    2. Jag får fortsätt att svara under någon annans kommentar tills vidare. Går väl bra det med. Den lilla kommentarsrutan kommer upp till att börja med och sedan försvinner den. Vad har Blogger gjort? Så underbart att kunna sova så länge som du vill och att vakna med färdiga koncept. Visst är det undermedvetna (eller kanske övermedvetna) fantastiskt! Gillar den lilla blåmesen. :) Kramar!

      Radera
    3. Anne-Marie,

      märkligt! Men du är inte den enda...några till har samma problem, men jag måste göra likadant på andras bloggar jag också för att överhuvudtaget kunna kommentera.
      Idag vaknade jag med ett annat bra koncept som gäller brödpåsar:). Här gäller det att ta vara på vad som serveras på frukostbrickan, så länge det varar:)...tror nog att det är det undermedvetna som jobbar,men är förstås inte säker på vem som jobbar natteskift;).
      Kramar!

      Radera