söndag 1 januari 2012

De sista ryckande....

timmarna igår, under årets sista dag tog vi en snabb promenad i trädgården
Julrosen var fullt utslagen
Det blåste rätt mycket när solen sjönk i väster. Därav det något luddiga intrycket...ingenting var stilla när jag fotograferade, men färgerna var bedövande vackra
Det glimrade till när jag i mörkret gick förbi ett av de gamla fönstren i Gula salen, liksom påminnande mig om att året som just var slut, hade varit ett väldigt bevingat sådant, tacksamt nog
Vi kunde inte skiljas från Ritvas Salorantas vackra trollslända som har prytt det södra fönstret hela sommaren och hösten. När utställningen var slut blev trollsländan vår:)....

En ny intressant utställning är på gång i år med namnet " Allt har sin historia". Men mera om detta senare, nu planerar vi, nu skapar vi, nu är mycket på gång inför sommaren...

Årets första dag bjöd på frusen, smått vit gräsmatta som man kan skönja genom fönsterrutan
Från ytterdörren kunde jag se att julrosen har haft det kallt i natt ...nu väntar jag in dagen och ser hur julrosen tar sig och vad jag gör för att underlätta livet för den sköna. Termometern visar minus 2,5 grader...det börjar åter blåsa litet smått
Eftersom året är nytt och väldigt ungt, ja bara lillbarnet, passar jag på och visar hur härligt man kan göra det för de små och väldigt unga....
På vår promenad i Dirmstein gick vi förbi detta glada inspirerande dagis. Jag önskade nästan att jag skulle vara en liten jänta igen eller ha min arbetsplats där
Man kan ju inte bli annat än glad
eller hur?:)

Väldigt färgstarkt, troligen personalens utrymmen. Det var som att få solen rakt in i kroppen och jag kände hur jag fick energi för fortsatt vandring genom den gamla lilla staden
Den gamla dörrspegeln, så vackert gjord, får symbolisera alla mina önskningar om att det nya, väldigt unga året 2012 skall bli ett strålande fint år för er alla!

Rothenburg nästa, medeltiden väntar om hörnet:)
Ha en fin nyårsdag!

20 kommentarer:

  1. Köpte ni sländan - vad kul!
    Vilka fina väggmålningar i Dirmstein, sånt skulle vi behöva ha mer av för att pigga upp.
    Det känns verkligen jättebra att det är nytt år och att ljuset har vänt. Jag tror att det blir ett skönt 2012.

    SvaraRadera
  2. En underbar julros!!!
    Man kan verkligen inte bli annat än glad av dessa färgglada bilder!!!Måste vara glada barn där inne!!
    Ha det gott på det nya året!!

    SvaraRadera
  3. Mian,

    ja, så blev det till slut. Våndorna blev för stora för att kunna skiljas från den vackra trollsländan så börsen åkte fram i sista stund:)
    Nu tar hjärtat ett lyckoskutt varje gång vi går förbi fönstret med trollsländan.
    Det var för övrigt ett trollsländeår i ordets rätta bemärkelse år 2011 här hos oss så det passar bra med skön glaskonst som minne av det
    Vi skulle behöva mycket vackra glada väggmålningar litet varstans här hos oss också, man blir sååå glad.
    Det blir ett skönt 2012, vi bestämmer oss för det!

    SvaraRadera
  4. Anneli,

    julrosen var som allra vackrast igår:). Nu något hängig men det kommer flere..
    Barnen som inte syntes men hördes lät väldigt glada och uppsluppna bakom den glada muren.
    Ha det väldigt bra du också under det nya året!

    SvaraRadera
  5. Dina hemma färger påminde mig om dagen innan nyårsafton. En sprakande vacker dag, tyvärr hade jag dimma igår som låg tät med regn som följd.
    Men vad gjorde det i vänners lag?!
    Det var en underbar dörr, jag är lite svag för just dörrar. Hur många har inte klivit in genom den och njutit av träprakten!
    Visst ska detta året bli bra, finns inget annat med i mitt huvud...

    Kram till dig min fina vän

    SvaraRadera
  6. God fortsättning!

    Härliga färger , både hos er och i Dirmstein. Det behövs så lite egentligen för att det ska kännas lättare i hjärtat.

    SvaraRadera
  7. Tina,

    jag upplevde att det fanns så mycket rosa igår och också idag under morgonen. Nu är det rätt mulet här igen efter en liten stunds snöfall
    Dörren är underbar! Jag är också svag för dörrar av olika slag, tänker som du...tänk om de kunde berätta vem som har kommit och gått igenom, gått förbi..
    Inget annat finns än att det skall bli bra, hela året!

    Kram till dig också min fina vän!

    SvaraRadera
  8. Lena,

    god fortsättning för din del också!
    Det är ju ofta det lilla som är det stora i alla sammanhang:)

    SvaraRadera
  9. Nu läser jag ikapp på mina favoritbloggar efter en lång helg av "bloggtorka". Tack för de fina promenaderna i Dirmstadt där det ser så trevligt ut! Gläder mig åt er paus i jobbet ni kunde få där hos goda vänner!
    Nu planeras det förstås för kommande paus, hurra...

    SvaraRadera
  10. Olgakatt,

    härligt att du har återkommit till hemlandet igen!:)
    Hoppas att du har haft det fint på många vis.
    Dirmstein är en fin liten stad att uppleva, vi hann inte med så mycket trots allt men det kommer säkert flere tillfällen.
    Nu bokslutstider och litet till innan nästa paus. Det skall bli jätteroligt att ses, snart!:)

    SvaraRadera
  11. Så härligt att kunna njuta av trädgården så här års. Hos oss är det vitt ,vitt bara vitt.
    Vacker julros

    SvaraRadera
  12. Trollmor,

    vi har fått ett litet tunnt snötäcke idag vi också men som nu regnar bort...
    Julrosen får stå rätt ensam för det vita i år så här långt

    SvaraRadera
  13. Vilken skillnad på vädret vi har. Hos dig klarar sig blomman ute och här har vi snö och snöyra idag.

    Vilka härliga färger på husen och kul med så mycket fint målat för barnen.

    Visst är det spännande med nytt år och nya blanka blad :-).

    Ja, det har varit helt fantastiskt härliga helger med jul och nyår med mina barn. Jag är så rik som har det så.
    Det blev längre tid hos dottern nu än tänkt. Det var en del kvar där att göra och mycket att slänga och bära och packa i bilar + städa *S*.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  14. Gott nytt år på dig och mannen! Lycka till med bloggandet och hoppas det kommer upp fler fina bilder nästa år också.

    SvaraRadera
  15. God fortsättning Karin!

    Julrosen är fantastisk. Och dörrspegeln i Dirmstein var ju enastående.
    Rothenburg ser jag fram emot...

    Nu ska vi kila iväg på bio!

    Kramar

    SvaraRadera
  16. Strömmas sida,

    ja,här regnar det så det smattrar på fönsterbrädorna. Nu kanske julrosen tar sig efter nattens kyla. Får nog bygga vinterbonat åt den:)
    Det nya året är hur spännande som helst, nu gäller det att hänga med i farten.
    Så skönt du har haft det! Jag är glad för din skull, verkligen!
    Här är det också uppbrott bland mina ungdomar...den ena skall hit och den andra skall dit...

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  17. Simonkolina,

    tackdetsamma! Givetvis kommer jag att fortsätta blogga och fotografera. Du med hoppas jag!
    Gott Nytt År önskar
    Karin o Uffe

    SvaraRadera
  18. Lotta på bio!

    Hoppas att filmen var bra!
    Julrosekramar!

    Karin

    SvaraRadera
  19. Vilket magiskt kort det på trollsländan! Trollsländor är så vackra. De är både sköra och kraftfulla på samma gång. Många tycker att de är hemska. Jag hoppas att det nya året fortsätter bra för er. Oj vad många bröd du kommer att baka under 2012 ;)

    Ja, det dagiset blir man glad av.

    God fortsättnig på det nya året och med hopp om nya storheter! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  20. LyckligaPraliner,

    just när mörkret faller så blir det mesta magiskt. Har du tänkt på det? Titta efter...

    God fortsättning önskar jag dig också, med mycket lycka i bagaget.

    Kram
    Karin

    SvaraRadera