torsdag 5 januari 2012

Blir vi vänner?

Jag känner mig för litet smått, har inte hunnit så mycket ännu, men idag tog vi en trädgårdspromenad tillsammans, min nya kamera och jag
Vi känner inte varandra riktigt bra ännu, känner varandra på pulsen litet grann....blir vi vänner?
I förrgår om kväll började vi den begynnande vänskapen då jag tog vara på alla höstens ljusstumpar
och smälte ner dem i den nyss tömda burken (grekiska vita bönor) över vattenbad
Koppar som inte har fat längre fick bli lämpliga ljusburkar
Några gamla, totalt doftfria stjärnanis blev dekoration. Blir det eldsvåda i koppen? Börjar stjärnanisen att brinna? Vi får se vad som händer under våra måltider, då vi alltid tänder ljus
Nästa testbild blev på ljusstakarna som har lagts ut på facebookauktion...jodå, de är på väg till någon annan....
Ett bra sätt att bli av med saker som bara ligger i knutarna och inte blir använda längre
Ett par fina vandringskängor (Meindl) som inte passade min vänsterfot har vandrat vidare på samma sätt
Kotten i dörrkransen har envist hållit sig kvar i alla stormar som har dragit in genom grindhålet, trots att den inte är fastlagd, den ligger där lös och fri...
Jag tänker osökt på den öppna handen med sand i, knyter man ihop den sipprar sanden ut mellan fingrarna. Så fungerar vi människor också, som kotten och sanden, känner vi oss tvingade till någonting vill vi bli fria
Nu är det möjligt för hundägare att ta sina hundar med på café! Nu är det upp till caféägaren att avgöra om hunden får komma med in och dricka kaffe. Vi har diskuterat det nya påbudet här hos oss och tagit beslut om att vi gör som vi har gjort tidigare.
I trädgårdscaféet är alla hundar välkomna, men caféet inomhus får fortsättningsvis bli djurfritt. Det finns många människor med pälsdjursallergier som vi tänker på.
Att vi fortfarande har ett godkänt livsmedelsuttrymme där djur inte fick komma in tidigare, plötsligt har ändrat status är vi förundrade över...
Men det är inte första gången man står med förvåningens finger i häpnadens mun
Det enda vintriga i vår trädgård är de gamla skidstavarna som stöttar upp näten runt känsliga växter som vi inte vill att rådjuren äter till middag. Å andra sidan har vi inte sett ett enda rådjur här....äpplena som är utlagda till dem äter fåglarna upp...
och julrosen klarade den första hårda köldnatten. Den ser rätt pigg ut trots allt

Jag tror att vi kommer att bli vänner, min nya kamera och jag. Sakta men säkert bara jag lär mig hur den fungerar och vill bli hanterad. Jag är bara smått frustrerad, vill ju att allting skall fungera på direkten. Som vanligt!:)

Just nu skiner solen från en blå vinterhimmel, det är smått påfruset, det är stilla
Nu väntar förberedelser inför morgondagens cateringuppdrag.

Ha en fin trettondagsafton!

18 kommentarer:

  1. Tack detsamma!
    Vad fint du skrev om handen med sand! Så sant!
    Jag tror nog ni är vänner redan, din kamera och du, för bilderna är fina :)
    Många hundägare blir nog glada över detta. Fast jag är hundägare tycker jag att det är ok om cafeterior är hundfria, fast utomhus är det ju ok :-)
    Jag måste läsa fatt om din resa - har varit lite bråttom här...
    kram!

    SvaraRadera
  2. Ann-Mari,

    sanden ligger kvar i en öppen hand:).
    Inte riktigt ännu, känns det som, men det är på gång...
    Jag tycker mycket om hundar, har haft några själv tidigare, men jag tror det är viktigt att det finns pälsfria områden också. Alla skall ju trivas. Man har upptäckt att människan är mer smittosam än vad hunden är, därför har man nu tagit beslut om denna förändring men caféägaren får själv avgöra. Vi fortsätter som tidigare, har en fin vattenkopp åt de fyrbenta vännerna som står vid getabocken. Kanske vi får tänka till litet mera ännu...får se.
    kram!

    SvaraRadera
  3. Så trevligt med en ny bekantskap! Det är ju en hel du håller på med!!! Ljusen du stöpte såg smaskiga ut med anis!

    Vi ses!

    SvaraRadera
  4. Det är klart att ni blir kompisar, ni tar ju jättefina kort tillsammans.
    Jag önskar en trevlig trettondagsafton och dag. Nu drar vi iväg här för att se på paraden.

    Hälsningar

    Yohanna

    SvaraRadera
  5. Pia,

    välkommen på besök!:) Det är alltid roligt att hitta nya bekantskaper.
    Hoppeligen så brinner ljusen bra, får väl se.

    Vi ses!

    SvaraRadera
  6. Yohanna,

    förmodligen så skall vi bli riktigt bra vänner vad tiden lider:). Tack!
    Ha en finfin kväll på alla sätt och vis!

    Karin

    SvaraRadera
  7. Du verkar vara god vän redan med din nya kamera :-). Jag är likadan och vill kunna allt nytt på gång.
    Smart med ljusstöpandet av ljusstumparna.

    Nu ska jag läsa ikapp hos dig. Har knappt haft på datorn några dagar.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  8. Strömmas sida,

    jag är omåttligt otålig ibland:). Tålamod tålamod tålamod får bli mitt mantra ett tag framöver.
    Jag har en ljusstumpsstake också men ibland är det roligt att terapeuta sig själv en aning.
    Klok kvinna som inte är beroende av datorn!:)

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  9. Jättefina bilder! Vad har du köpt för kamera?
    Nu ska jag läsa tillbaka lite på din blogg, jag har inte riktigt hunnit med på sista tiden. Ska sträcka ut mig på kökssoffan och surfa på mobilen en stund nu.

    SvaraRadera
  10. Mian,

    Samma märke som den som dog. Panasonic DMC-FZ 10, med Leica objektiv, 12Xförstoring. Men den här är ändå annorlunda, fungerar inte riktigt lika i alla fall. Tillsvidare är vi inte riktigt överens men det kommer:).
    Låter klokt med kökssoffan och surfandet!
    Ha det skönt!

    SvaraRadera
  11. Aha, jag tror du har efterföljaren till min gamla Lumix. Isåfall har du en toppenkamera!! Jag tyckte jättemkt om min Lumix superzoom DMC-FZ50. När jag gick över till Canon var det en hel del jag saknade med Lumixen. Grattis, du har en jättefin kamera. Tror att du och Desiree har likadana kameror.
    Tror nog ni blir jättebra kompisar.
    Kram!!

    SvaraRadera
  12. Annika,

    tror så!:) Det blir nog bra bara vi blir bekanta med varandra. Jag är så inkörd på min gamla som var aningen annorlunda och kanske också litet skarpare, men det kan vara så att jag inte har hittat rätt ännu. Det tar sig...
    Imorgon blir det utfärd av ett annorlunda slag. Catering i det fria, i januari. Är vädret bra så får vi underbar utsikt och kameran skall givetvis med.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Jag tycker det ser finfint ut redan!

    Vad beträffar hundar på Café så noterade jag sådana på fina restauranger i Frankrike redan för rätt många år sedan. Det stör inte mig men kan ju vara obehagligt för allergiker, bl a så jag tycker ni gör rätt.

    Vattenskål till besökande hundar har jag en betänklighet inför. Det är kanske inte bra att flera hundar slickar i samma skål, det kan sprida smitta mellan hundarna. En dunk eller kanna med med rent vatten och en liten stapel med gamla men rena fat så kan hundägare själv hälla upp och bestämma om hunden ska ha en egen skål. Man kan tycka att hundar slickar i sig allsköns orenligheter men det är kanske inte hundpatogener de får i sig av en rutten fågel eller vad slags läckerheter de nu hittar.

    SvaraRadera
  14. Olgakatt,

    så småningom så...själv är jag inte helt nöjd.

    Vi har ju redan haft hundar i vårt utecafé, där de flesta sitter under sommaren då det inte regnar. Hundar i Gula salen blir det nog inte. Det blir som tidigare hos oss, både ock.
    Vi har inte en vattenskål stående för alla hundar. Varje hund som kommer på besök, oftast bara en i taget, får en egen ren skål med rent vatten. De är ju våra gäster och skall ha det bra:). De behöver inte dela vatten med andra, det är vi viktiga med. Det blir en självklarhet när man hela tiden handskas med livsmedel. Kommer det flera hundar samtidigt så får de varsin skål. Det händer att ägaren har vatten med sig också.

    SvaraRadera
  15. Ni blir säkert bra vänner. :) Jag tycker inte att jag alls lärt mig allt om min kamera och det är inte någon särskilt komplicerad kamera. Ljustillverkningen tycker jag ser väldigt spännande ut. Ser fram emot fler bilder med dina nya vän. Kramar!

    SvaraRadera
  16. Anne-Marie,

    jag hoppas så och säkert blir det så också!:)
    Tar min nya vän med mig på cateringuppdrag idag om någon timme. Här har vi ett vitt snötäcke på marken.
    Kramar!

    SvaraRadera
  17. Ja du har sannerligen öppna händer!
    Hoppas nu det går bra med kameran ---det ligger i mitt intresse också.
    Jag förstår att även hundar har det bra hos er.
    Tänk gåglarna och rådjuren och t.o,m. fiskarna tas om hand med förstånd.
    Nyårskram från eva i Tyresö

    SvaraRadera
  18. Eva i Tyresö,

    Tack!
    Jag har testat under dagen, börjar kanske känna kameran litet bättre, men vi är inte riktigt överens ännu...sitter nog mellan mina öron. Problemet. Men problem är ju till för att lösas.

    Saknar våra rådjur, har inte sett dem på länge, men de har haft gott om mat i skogen, de som har överlevt jakttiden. Nu är den slut så kanske vi snart får se dem igen.

    Nyårskram!

    SvaraRadera