söndag 13 november 2011

Tankar om trender

För det första vad är en trend, vad menar vi med trend?

Det finns minst tre olika nivåer för hur länge en trend varar. Giga-trender (20-200 år), mega-trender (ca 5-20 år) och mikro-trender( 1-5 år)

Och allt handlar om konsumtionsbeteenden. Vem bestämmer åt oss vad som skall vara trendigt? För någon måste väl göra det?

En trend börjar i alla fall med en tanke, en idé eller ett beteende som accepteras av flere människor under en viss tidsperiod. Intressant är att det finns internationella trendpaneler som bestämmer åt oss andra vad vi skall tycka att är viktigt och bra att ha, redan tio år innan vi egentligen börjar tycka det själva.....

Systematiskt så förändras värderingarna i riktning mot det enda rätta under en räcka av år med hjälp av marknadsföring och reklam på olika sätt. En slags smygreklam med medvetet syfte.

De flesta tänker automatiskt på modebranschen när ordet trend dyker upp, men trender finns inom alla branscher.

En modefluga däremot har nästan alltid en bestämd början och ett definitivt slut och är ofta väldigt kortvarig. Den försvinner lika snabbt som den uppkommer, är med andra ord en blixt i pannan, men kan vara svår att se skillnaden på gentemot vad en trend är i början

Hälsotrender finns hur många som helst, eller är de modeflugor?Jag är alltid lika förundrad över hur snabbt en del människor ändrar uppfattning om vad som är bra eller inte bra att äta. För något år sedan så skulle man inte äta kött alls, med tanke på miljöpåverkan och klimathotet. Ett tag efteråt tänkte samma människor helt annorlunda. Då gällde det att äta kött och proteiner men inte kolhydrater alls för de hade plötsligt blivit helt förkastliga. Sådana modeflugor eller trender, vad de nu är känns inte särskilt seriösa, för nu är nästa diet på tapeten....av samma människor..


Den allra starkaste trenden inom dietområdet just nu lär vara Dukandieten!

Dukandieten går ut på att man inte skall glömma bort att det är viktigt att njuta av livet, en diettrend helt rätt i tiden. På typiskt franskt manér är dieten ett viktminskningsprogram för livsnjutare. Den fokuserar på god mat och få livsmedel är förbjudna att äta enligt den dieten.

Den är starkt på kommande och har redan mera eller mindre slagit ut andra dieter om man får tro trendpanelen. Irriterande nog så hade jag en bok om den dieten här hemma tidigare, men lade ut den på loppisbordet i somras. Och den försvann på direkten. Typiskt eller hur? Nu när den äntligen har hittat till rätt tid, så har jag redan gått vidare utan att ens ha testat den. Jag synkroniserar tydligen inte alls med trendsättarnas tidsplaner. Aldrig någonsin har jag prickat rätt ännu och kommer troligen aldrig att göra det heller.Men njuter av livet gör jag likafullt:D

Men också 5 factor-dieten och den Nordiska dieten är på frammarsch.

Snart kommer alla att få läsa om de här dieterna litet här och där…kanske har ni redan gjort det…Människan styrs av sin längtan och den föreställning om hur denna längtan skall tillfredsställas. Det vet trendmakarna. Utifrån vår längtan fattar vi hela tiden en mängd av medvetna och omedvetna val som bestämmer vår väg att gå och allt har förstås sina konsekvenser för hälsan. Intet mera om detta...annat än att vi alla vill ha en smal midja

Inget nytt under solen...

Märkligt nog hade jag inte alls tänkt skriva någonting om dieter, men det ena har givit det andra och så blev det så i alla fall, fastän en aning oövertänkt.

På kursen som har pågått nu i dagarna två, skrattade vi damer till nu och då och kallade oss för tanter för att det är så rätt i tiden att vara tant.

Det slog mig plötsligt att för min del så har det egentligen bara varit att sitta stilla i båten, för nu har jag ändå blivit modern, trots att jag inte har ansträngt mig alls för att bli tant. Jag blev det liksom av bara farten….Ibland har man sannerligen tur och ligger helt rätt i tiden vad gäller trender

Så här blev mina tankar om trender...varken mera eller mindre. De andra temadeltagarnas funderingar hittar ni i högra kolumnen här i bloggen. Mycket läsvärt för den intresserade att ta till sig.

Trender kommer och trender går och glad skall man vara över de goda som består:)

ps. bilderna är alla lånade från Internet. Av förekommen anledning så blev det ingen som helst fotografering av en enda levandes midja idag....eller kanske just p.g.a. frånvaron av en sådan:)

30 kommentarer:

  1. Underbart Inlägg!!! Tack tack tack!
    Jag är en livsnjutare som är glad över de goda som består+tant!
    Önskar dig en bra måndag och en riktigt varm kram från mig.

    SvaraRadera
  2. Monica,

    tack:D! Härligt att du tycker så.
    Vi skall njuta av livet så mycket vi bara förmår medan vi har det.
    Önskar dig också en fin måndag!
    Varm kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Jag instämmer helt med Monica...å, vad bra du skriver! En fröjd att läsa. Har ju själv funderat på det här med diet och trender kring det.

    Tack för dina kloka ord moderna Karin!

    Kramar från livsnjutaren Lotta (som undrar när man räknas som tant ;)

    SvaraRadera
  4. Fint inlägg med kloka ord!
    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  5. Det var verkligen bra skrivet ...så sant så, jag håller fullständigt med dig. Tack för dom orden!
    Njut av livet och denna dag!
    Tant Anneli!

    SvaraRadera
  6. Lotta,

    jag tror att det är så lätt att glömma själva levandet i jakten på att leva rätt enligt föreskrifter som andra har tutat i oss.:)

    Ja, när blir man tant? Sedan kan man ju fundera på vad en tant är också? Här har vi att bita i! Turligt nog så har det blivit gulligt att vara tant fastän man bara är i trettioårsåldern. En bra trend med andra ord.

    Livsnjutarkramar!

    SvaraRadera
  7. Lisbet,

    tack!:D
    Ha en fin måndag du också, princessmormor!

    tantkram!

    SvaraRadera
  8. Annelis hantverk,

    tack!:)
    Njut av måndagen du också!

    Tant Karin

    SvaraRadera
  9. Trenderna regnar över oss, ivrigt påhejade av media och reklam! Du har så rätt, Karin, somligt svischar förbi och blir aldrig nåt, annat får vi på hjärnan. De som är bra och tilltalar oss tar vi vara på. Vissa dieter var nytt för mig, jag tror jag skippar dem.
    När jag var barn var alla vuxna kvinnor tanter. Min bästa kompis mamma blev aldrig annat än Tant Persson, både i tilltal och omtal. Vi var 5 år när vi blev bästisar och förblev så tills jag flyttade 7 år senare, så Tant Persson kan knappt ha varit mer än ca 25-30.

    SvaraRadera
  10. Tant har jag blivit helt automatiskt och det är jag faktiskt lite stolt över. Jag värderar tanter högt! Andra trender inom olika områden brukar just ha övergått till något annat den dagen jag äntligen börjar tycka att det kan vara något för mig.
    KRam, kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  11. Ett alldeles utmärkt inlägg om trender - ansluter mig till hyllningskören! Jag hade ju också tänkt att skriva om mode först, men så halkade jag in på något helt annat som du! Just när det gäller dieter är ju trenderna oerhört växlande.

    Kom ihåg när vi av Socialstyrelsen för ett tiotal år sen uppmanades att äta 6-8 skivor bröd om dagen. Sen var det just bröd som blev det värsta man kunde äta om man inte ville bli tjock.

    Tallriken på översta bilden är väl idealet för närvarande, antar jag.

    Kramar från Ingrid som strax ska gå på promenad i det underbara novembervädret.

    SvaraRadera
  12. Olgakatt,

    det som är bra skall man ta vara på! Absolut! Dumt vore det annars. Dieterna får vara för min del, sunda förnuftet och bra råvaror får råda.

    Javisst var det så som du beskriver tantåldern när vi var barn. Alla över tjugo var tanter rätt och slätt:)

    SvaraRadera
  13. Ölandsvindar,

    vi skall vara stolta över att vara tanter!
    Jag fungerar väldigt lika, allt har redan svischat förbi när jag upptäcker att jag borde ha hängt med:)

    Kram från ett råkallt Geta
    Karin

    SvaraRadera
  14. Musikanta,

    tack!:) Trender finns i precis allt. Målfärger, mediciner, frisyrer, telefoner,bilar, båtar, allt, allt...

    Faktum är att min bror blev ordinerad denna bröddiet av dietist i kombination med täta måltider, mycket fisk och kokt mat....Han gick ner 20 kg ...så då var kolhydraterna inte helt fel alls, men vitt bröd och socker fanns inte med på listan som han fick äta.
    Allting är relativt och huvudsaken är att individen hittar sitt sätt att leva bäst på...vi är ju olika med olika förutsättningar

    Kramar från Karin som skall fara till stan och hämta ett par säckar choklad:)

    SvaraRadera
  15. Jaa, du skriver så bra!
    Jag kan bli så trött på trender, mat, hemma och kläder överallt. Jag försöker köra klassiskt så jag kan ändra mig om jag vill! Och det gör jag ju..ganska ofta.

    kram

    SvaraRadera
  16. Amen, syster...
    Jag satt faktiskt och väntade på att ngn skulle ta tag i mattrender och dieter och så gör DU det!
    SÅ bra skrivet också!
    YES, nu är det trendigt att vara tant, hehe..
    bara en sådan sak.
    Jag njuter också av livet, och även om jag just nu håller diet a la viktväktarna, tar jag mig en dag i veckan och bara njuter av allt jag vill ha. Funkar för mig.
    Annars har jag väldigt svårt för just trenddieter som hoppar upp, slopa kolisar, slopa fett, slopa frukt etc...
    KRAM och tack för ett TREVLIGT ämne som det var LÄTT att skriva om.

    SvaraRadera
  17. Bra skrivet!
    skulle nog kännas märkligt att inte njuta av livets goda...
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  18. Tina,

    tack!:)
    Klassiskt är alltid klassiskt och man kan alltid förändra det på olika sätt och vis efter eget smak och tycke.

    kram!

    SvaraRadera
  19. Annika,

    vi är nog alla överens mera eller mindre vad gäller mattrender. Jag har full respekt för dem som vill leva efter olika dieter, det har jag inte alls med att göra, men jag blir förundrad över är att det finns folk som ändrar sig stup i kvarten och inte tycks använda eget huvud alls utan kastar sig in i den ena trenden efter den andra fastän trenderna är helt motsägelsefulla varandra.

    ha det!
    kramar!

    SvaraRadera
  20. Ann-Mari,

    tack!:)
    Så är det! Njuta är ett måste!
    Hälsa Uuno!

    Kram

    SvaraRadera
  21. Vilket bra inlägg om alla trender som kommer och går. Jag tror man skulle bli helt snurrig om man skulle följa allt i trendväg. Man får ta det som man trivs och mår gott av..oavsett trend eller inte.

    När jag växte upp var nog tanter något annat än man är själv idag.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
  22. Strömmas sida,

    tack!
    Ja, jag är absolut tillräckligt snurrig ändå utan att behöva ännu mera trendsnurr. Det handlar precis om det du beskriver.

    Tantens betydelse har kanske ändrat genom tiderna. Som liten upplevde jag att tanter var alla som var vuxna...men senare var det någon äldre person som man skulle visa respekt för

    Nu har tantbegreppet åter krupit ner i åldrarna. Trenderna härskar.

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  23. Du inspirerade mig till ett blogginlägg nu :-).

    Kram och tack :-)

    SvaraRadera
  24. strömmas sida,

    härligt!
    Tittar in på momangen!

    Kram!:)

    SvaraRadera
  25. Men åh, är det trendigt att vara tant!! Det visste jag inte (men det är ganska typiskt, för jag är långsam att reagera på trender), men då är väl även jag "inne" nu då...Och diettrender är jag inte heller bra på, jag har hittat mitt sätt att äta på och eftersom jag mår bra av det så fortsätter jag nog, oavsett vad trenden säger. Fast jag tror nog, precis som du skriver, att vi ibland är mer påverkade av trenderna än vi själv vet om. Det är inte lätt att undvika inflytandet från media. Kram!

    SvaraRadera
  26. Grekland nu,

    ja, tydligen är du också modern utan att egentligen ha vetat om det. En glad överraskning:)!
    Undrar om vi överhuvudtaget kan undvika att dras med i trendpåverkandet? Jag tror inte det...vi kan ju till och med vara den som indirekt är orsaken till att en trend uppstår skulle jag tro.
    Tror också att vi skall äta det vi mår bäst av.
    Kram!

    SvaraRadera
  27. Härliga du...tanttrenden lever!! rart att vara lite rund om midjan ja...så tydligt är det..unna sig det goda, men inte överflöd--livet smakar ju så gott då..bra inlägg, du skriver det så bra..visst ska vi äta och må gott..men man dras in i dessa bantardieter, som sen visar sig är farliga och onyttiga för oss...lagom är bäst och sunt med sunt förnuft..kram mulliga Karina..

    SvaraRadera
  28. Oljekritan,
    gulliga mulliga:)

    sunt förnuft och levnadslust må råda!

    Kramar
    Karin

    SvaraRadera
  29. Ja du Karin! Det är lustigt det där med trender. och dieter också. Ständigt nya sk forskarrön ojoj! Maken som jobbar i ett labb där man studerar fetma säger att han tycker det är lite fascinerande hur många som lägger ner så mycket tid och energi och pengar på olika dieter. När det egentligen enbart handlar om en enda sak. "Energi in och energi ut". Det vi stoppar i oss måste vi göra oss av med om vi inte vill samla på hög. Enkelt i teorin. Själv har jag aldrig följt några dieter, men visst kan jag se att det kan vara bra för dem som verkligen behöver motivera sig att börja äta bättre och tänka mer över sin hälsa. om de då kan bli hjälpta av en diet är det ju bra, men i längden tror jag på att äta allsidigt. Och röra på sig. :-)
    Och härligt att vara tant va?!? Som sagt du är enormt INNE nu!!!! Om du är en riktig tant. ;-)
    KRAAM!

    SvaraRadera
  30. Saltistjejen,

    trender har säkert alltid funnits i alla tider. Tänk bara på alla peruker folk skulle bära för ett antal hundra år sedan, åtminstone i de s.k. finare kretsarna.

    Precis så är det! Energi in och energi ut.
    Att äta bra varor tror jag också är viktigt, förutom att äta allsidigt.

    Jag smakar fortfarande på det här med att vara tant:); har ju blivit kallad tant Karin länge redan eftersom jag har jobbat med barn tidigare, men nu är jag tant på ett annat sätt. Någonting att göra ett fredagstema av kanske?
    Kramar!:)

    SvaraRadera