torsdag 24 november 2011

Släkten är värst....

brukar man säga med skämtsam ton nu och då, fastän jag nog tycker att släkten är bäst på att palta (fråga mig inte vad palta är men det är precis det som Siv och Bo håller på med, Inga i mitten är mera försiktig i sitt paltande)
Ingela, min släkting, som hittade hit till bloggen för några dagar sedan har tagit bilden av Siv, Inga och Bo när de alla träffades på Kulturhuset i Stockholm för ett antal år sedan.
Det är också Ingela som tydligen har uppfunnit det här med att palta och givetvis så ställde släktingarna gärna upp med att grimasera.
Ingela och jag sänder bilder åt varandra via e:post och den här tyckte vi att kunde pigga upp i novembermörkret. Varken Siv, Inga eller Bo befinner sig i den här världen längre men både Ingela och jag är säkra på att de inte skulle ha någonting som helst emot att vara med i Pettas blogg.
De bjöd så gärna på sig själva när de levde och både Siv och Bo har en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Vi har haft så härligt och roligt tillsammans många gånger. Inga har jag träffat bara ett par gånger. Inga var gift med Bo.

Jag har skrattat gott åt galenpannorna Sommarström. Uffe såg ut som ett Heureka när han fick se bilden och de andra bilderna som jag inte visar:D. "Nu förstår jag", sade han och skrattade.
Hmmm...undrar vad han förstod? Han mumlade någonting om gener...:)
Och visst, vi är sådana vi sommarströmmingar av bara farten och av ohejdad vana.

Och det hjälper tydligen att vara någon som paltar, för nu har solen tagit sig fram genom molnen! Gån ut i världen och föröken paltarna, gott folk!
Ha en fin torsdag!

18 kommentarer:

  1. Sånt paltande behövs här i världen:) För att göra livet litet roligare att leva för alla och var och en. Ja, idag får vi igen njuta av den soliga sidan av november. Har varit ute några timmar och tänker gå ut igen! Njut av det härliga vädret!

    SvaraRadera
  2. Sirkka,

    ja, precis hur mycket som helst. Varma yllesockor på och så paltande på det så kan det inte bli fel:)
    Här blir det till att baka hela dagen men jag hinner nog ut nu och då i alla fall mellan jästider och gräddning.
    Tänker njuta och suga in alla solskenstrålar, liksom du gör!:)

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt gäng! Det var ändå ett rätt civiliserat paltande.
    Min yngsta dotter gjorde ett album på facebook som hon kallade galna familjen, där vi alla hamnade i mer eller mindre medvetet knasiga poser. Omsorgsfullt taggade. Kul men också lite pinsamt.

    SvaraRadera
  4. Karin på FOX,

    härliga är de! Eller rättare sagt var, men fotot finns ju kvar. Det finns andra bilder också men vi tog beslut om den här...måste inhämta mod först innan eller om de mindre civiliserade läggs ut
    Det är skönt med galna familjer! Det finns så många som balanserar upp den nödvändiga galenskapen

    SvaraRadera
  5. Ja du käre Pettas, visst är det väl skööönt att inte alltid vara så ordentlig...livet blir allt lite lättare om man kan palta till sig. Men vet du för mig(norrländska) så betyder palta: ta på sig MYCKET kläder! Men de är väl så att kärt namn har olika betydelse?
    Kan inte förstå vad han bredvid mumlade om gener...hi,hi.
    Önskar dig nu en riktigt bra fortsättning på dagen och degen..(nu var jag allt rolig)
    Var rädd om Dig! Må väl och VARM kram från mig som börjat kravla mig upp från lavendelfältet.

    SvaraRadera
  6. Monica,

    jamen, jag är väl alltid ordentlig fastän jag nog kan palta på mig och till mig:). Vi säger faktiskt samma sak här vad gäller att ta kläder på sig. Vi paltar på oss. Men att bara palta varken på sig eller någonting annat betyder tydligen att göra grimaser som heter palta.
    Nää, inte kan man förstå sig på karlar alla gånger;)
    Detsamma önskar jag dig, nu på väg upp från lavendelfältet.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilket kul foto!
    Jag paltar alltid på mig, är ju en fryslort ända in i märgen..
    Hos mig har det varit mörkt hela dagen, regn o grått. Men jag är glad för det, fråga inte varför men jag tackar o tar emot.

    kram

    SvaraRadera
  8. Tina,

    javisst är det roligt!:)
    Även jag paltar på mig men att palta betyder tydligen att göra en viss grimas. Tror att Ingela har hittat på namnet alldeles själv, kreativ som hon är.
    Bra att du är glad i alla väder!

    kram

    SvaraRadera
  9. KUL bild!
    Palta på sig har jag nog inte hört förr, men det stämmer ju! Men det är ju sant, man paltar på sig!!
    Nu ska jag snart iväg och träffa min amerikanska släkt.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Annika,

    ha det riktigt bra med din amerikanska släkt, ät gott och ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Hahhahahahhha. rolig bild..Den ska jag också visa mamma Anita...Palta det är det bästa som finns..det gör jag flera gånger om dagen..Klart Är man Sommarströmmare, så går det inte att låta bli..Galenpanna, men ordentlig..det går i hop sig..Har allt hört talas om Bo Sommarström och Siv..Undrar om Siv är ett släktnamn, då mor döpt mig till det...även Ethel heter jag!!! Vad heter du mer än Karin???OM du nu vill tala om det på bloggen...hahah du har ju min mail...
    NU måste jag släpa med mig datorn till mamma på Söndag, så hon får se alla bilder, plus den du skickat..På söndag ska jag även ta med mor till våra favoritvänner i Åmmeberg..Nalle och Harriet..Dem skulle du gilla Karin..de är jätteduktiga på att palta också..Kram Karina

    SvaraRadera
  12. Oljekritan,

    jag kunde ju inte låta bli och med Ingelas tillåtelse så blev de bloggiserade de paltande släktingarna. Så du säger också palta. Intressant! Man lär sig så länge man lever. Uffe frågade om det var ett släktdrag detta och jag måste ju tillstå att så är det. Vi är ett paltande gäng galenpannor. Annars är man nog inte en äkta Sommarströmming:D.
    Jag känner inte till någon annan med namnet Siv än dig och Siv:). Jag heter inte Siv utan Astrid Karin Margareta. Nu vet hela världen om det!
    Hälsa faster och paltarvännerna i Åmmeberg!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  13. LÄNGE LEVE PALTARNA! O vilken rolig blogg och en sådan härlig feedback du får på den : ) Jag är så glad att jag hittade dig Kusin Karin i cyberrymden! Förresten; grimasen palten har ett ljud, den piper "YYP" (som ett marsvin ungefär). Lite sorgligt men samtidigt sött; det sista min pappa Ingvar sa på sin dödsbädd när vi skildes åt för sista gången var YYP. Han gjorde en palt det sista han gjorde. Nu blev det djupt och personligt så här i din blogg men det bjuder jag på : ) KRAM! Ingela S

    SvaraRadera
  14. Ingela,

    oj, nu har jag skrattat så jag har ont i magskinnet. Underbar historia...tänk att han orkade skämta!
    Jag säger som du: länge leve paltarna!
    Yyp-kram!

    SvaraRadera
  15. Hahahaha Jag älskar att äta palt och att se folk palta :)) Underbar bild! Fototapet kanske?! ;)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  16. LyckligaPraliner,

    javisst man kan ju äta palt också, inte bara palta och palta på sig:).
    Det finns många underbara bilder så jag tror att de får bli ett härligt collage här hemma på någon vägg:)

    Karin

    SvaraRadera
  17. Härligt med folk som har tillräckligt självförtroende för att bjuda på sig själv! Och inte blev de såna för alltid fast vinden måste ha vänt sig ibland! (När jag var liten blev man tillsagd att sluta grimasera för om vinden vände sig fastnade grimasen för alltid!)

    SvaraRadera
  18. Olgakatt,

    javisst är det så! Uffe undrar förstås om det är ett släktdrag detta att se ut så där och låta som ett marsvin-yyp. Jag förstår inte alls vad han menar, han borde ju ha förstått det från första början att det är så:D Fjällen har äntligen fallit.
    Det där med vinden har jag också hört talas om:)

    SvaraRadera