tisdag 8 november 2011

Persiljetisdag

När det dagades for jag iväg genom ett dimmigt landskap mot dotterns familj
Det var riktigt skönt att ta sig fram på landsvägen tillika som jag lyssnade på radion. Reportern Anki beskrev väldigt levande hur hon försökte skjuta i prick med pilbåge. Ibland upplever jag att lyssnandet kan ge bättre bilder än tittandet gör...
På torsdag förmiddag kommer Anki till Pettas och pratar bröd i direktsändning. Så är meningen i alla fall. Om det fungerar bland bergen i Geta med det direkta är osäkert, men om inte, så bandas programmet
Morgonen var vikt för lilla W. En liten kille som nästan aldrig är så stilla att han fastnar på kameralinsen överhuvudtaget....alltid finns det någonting som intresserar...någonting att upptäcka
För min del blir det väldigt likt leken Följa John att vara med honom....
Att gå genom prassliga löv så de flyger kors och tvärs är enormt roligt och framkallar glada skratt
En vacker luktviol fanns mitt i allt det prassliga. Den studerades noggrant en längre stund och mycket till förstås....
Väl inne efter utestunden måste storebrors hjärta till mor undersökas en aning...
och flere blommor tittas på...
En liten W vinkade glatt adjö och kastade slängpuss när jag åter vände bilnosen mot Getahållet
där äppelträdgårdarna på vissa ställen fortfarande är prunkande vackra
Jag har återgått till näringarna....medan bröd gräddas i ugnen tar jag hand om persiljan som skall frysas in
Uffe knattrar på tangentbordet i sitt hörn

Ha det tisdagsbra!

26 kommentarer:

  1. Eivor,

    Persiljan kommer från Otto´s växthus. Vår egen är slut för längesedan

    SvaraRadera
  2. Fina höstbilder. Ganska så skönt med plusgrader ännu.
    Kramis ewa

    SvaraRadera
  3. Vilka HÄRLIGA bilder. Jag älskar verkligen den här sortens inlägg!
    Fin bild av vägen, och fin bild av landskapet och äppelgården...
    OCH vad mysigt med barnbarn!
    en fin dag!
    FÖ håller jag helt med om att radio ibland ger bättre bilder än andra medium.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Trollmor,
    tack!
    det får gärna fortsätta med plusgrader för min del ett tag ännu.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Annika,

    tack!:)
    Kanske det beror på att man lyssnar mera koncentrerat om man inte ser bilder samtidigt? Kan tro att det är så.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Att fotografera lille W är tydligen ungefär som att fotografera älsklingen när han inte sover.

    Det är väl med radio som med böcker - när man lyssnar ((eller läser) gör man sina egna bilder, som är många gånger bättre än filmmmakarnas.
    Margaretha
    som just fått
    sol över nejden

    SvaraRadera
  7. Att följa ett litet barn i naturen är härligt, för tänk vad mycket man upptäcker som man annars inte ser. Och vilken fin bild på äppelträdgårdarna!

    SvaraRadera
  8. Margaretha,

    det måste vara väldigt personligt, för stora T. fastnade lättare på bild. Den här lille herrn har hela kroppen i en ständig rörelse tycks det som. För inte kan det väl vara hans mormor som har blivit darrhänt?
    Antagligen är det precis som du beskriver det vad gäller bilderna man skapar. Därför tycker jag väldigt mycket om att lyssna på radio
    Karin
    som förstår att du tog hand om den, solen.
    Den var här ett kort ögonblick och så försvann den mot Värmlandshållet till, i ett nafs:)

    SvaraRadera
  9. Grekland,

    ja, du har helt rätt. Nya världar öppnar sig när man följer en ny människa på upptäcksresor.

    SvaraRadera
  10. Härligt med sällskap med en sådan livfull liten kille!
    Hembakat bröd låter underbart...
    Kram

    SvaraRadera
  11. eva i Aten,

    ja, man lever upp litet extra med en piggelin i sitt sällskap:).

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Förstår att din Dag varit bra!
    kram kram kram

    SvaraRadera
  13. Du levererar sköna bilder, som alltid. Tack.
    Just nu levererar jag inte någonting, känns det som. Jag bara finns... tänder ljus, känner inga krav, läser och tycker att livet är bra. Varför alltså komplicera det hela, när det enkla är det bästa.
    Trevlig tisdagskväll!

    SvaraRadera
  14. Ahh, jag kan känna den gröna doften ända hit!
    Du har gått och blivit en riktig media kändis, så kul!!

    kram på dig

    SvaraRadera
  15. Sådär mycket persilja!!!

    Roligt att följa lilla killen i fotspåren och upptäcka med hans ögon. Härlig liten en!

    Nej, ingen snö här så långt ögat når. Kanske ni får snö före oss i år. Min man han fortsätter med sin villadagar ännu. Ifall det inte bli kyligt till helgen så tar jag mig ännu en tur med honom. Vintern blir ju kortare ju längre villasäsongen pågår!!! Min båt är på gårdsplan nästan utanför dörren sen ett par veckor tillbaka.

    I kväll blir det tidig natt för mig. Helt slut av allt vandrande på jobbet och sedan.

    kram

    SvaraRadera
  16. åh så härliga bilder! Ljuvliga!

    SvaraRadera
  17. Monica,

    den har varit det!:) Hoppas din också!
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Ailas,

    tack!:) Det är skönt att bara vara, precis som du är just nu.
    Fortsätt så när det känns så:)
    Fin fortsättning önskas!

    SvaraRadera
  19. Tina,

    det doftar gott av persilja, stjälkarna blir hackade i en pesto med basilika och annat gott snart:).
    På Åland är det lätt som en plätt att bli mediakändis. Vi är det nog alla mera eller mindre:)

    kram!

    SvaraRadera
  20. Lisbet,

    det är nog någonting av det allra roligaste att följa små människor i deras fotspår. Det vet du!:)
    Ingen snö här heller i sikte och för mig kan det få dröja ett tag ännu.
    Härligt med villasäsongen som fortsätter för er del. Och så praktiskt, att ha båten nästan utanför dörren...utifall att det blir högvatten:).
    Sov gott och dröm vackert!
    kram

    SvaraRadera
  21. Men fy bubblan alltså vilka härliga kort :)) det på lampan och hjärtat var ju så snyggt och bilderna på lill sötisen är ju så goa. Dessa små söta goa barn med spring i benen :)

    Äppelträdgårdarna låter som på en annan planet....Underbart. Har aldrig satt min fot på nåt liknande. Kortet på vägen och dimman har du också fotat så snyggt. Jag gillar dimma just för att det blir magiskt och silvrigt. Vackert!

    Jag med min järnbrist skulle behöva den där persiljan! Här proppar jag i mig blodpudding urk och broccoli & brysselkål mums :)

    Vatten vatten vatten!!! Jag gör precis som du sa ;)) God natt, sov gott! Kram kram

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  22. LyckligaPraliner,

    Tack!
    Lilla W. har både mycket spring och mycket klättring i sina ben..full fart hela tiden.

    I Geta och i grannkommunen finns många likadana äppelträdgårdar. Många utifrån är förundrade och tror att det är någonslags vingårdar men det är äppel.

    Oj, järnbrist! En gynekolog som jag hade med att göra för många år sedan, gick omkring med en järnspik i munnen....kanske det hjälper mot anemi? Du kan väl testa:D? Han sög på spiken istället för att röka så det kanske inte var järnbrist han hade när det kommer till kritan utan abstinensbesvär:)
    Sov gott-kram!

    Karin

    SvaraRadera
  23. Ah, så ljuvligt ni har det fortfarande. Det ser ut som oktober! Tror det var Annika som skrev att det här är den varmaste hösten på nästan 100 år.

    Tänk att lilla violen fortfarande blommor. Och så söt lilla W är i sin gröna jacka. Fina dagar!!

    Varm kram till dig Karin!

    SvaraRadera
  24. Lotta,

    vädret är sagolikt med tanke på årstiden och vi har mycket oktoberkänsla kvar här. Det är 8 grader varmt just nu och dagen är bara barnet.

    Violen doftar så gott också.

    Varm kram till dig också Lotta!

    SvaraRadera