måndag 7 november 2011

Pelargonmåndag

Varje gång jag går till kaffemaskinen och hämtar kaffe till chokladtårtorna (jojo, de är krävande de där tårtorna, de vill ha kaffe och inte vilket kaffe som helst utan espresso skall det helst vara:)) så ser jag på pelargonerna som i all hast blev intagna för att inte frysa rötterna av sig under kalla nätter.De kalla nätterna har lyst med sin frånvaro tillsvidare, bara ett par morgnar har vi skrapat bilrutorna fria från is
Jag har lovat dem, pelargonerna, (jag pratar med mina blommor) att jag skall sköta om dem bättre i vinter än jag gjorde senaste vinter. Jag glömde mera eller mindre bort dem då och det fick skönheterna sota för. De flesta överlevde men med nöd och näppe. Nu får de stå ljust i vinter och nära till hands så jag inte glömmer bort att vattna dem nu och då. Några samtal kanske också behövs för trevnadens skull
De strävar mot ljuset, precis som vi andra levande varelser tycks göra nu i novembermörkret...ja de formligen sträcker på sig så det syns
Idag har vi haft fullt upp med samtal och planer som bådar gott för vår framtida företagsverksamhet på flera fronter. Ordet lågsäsong verkar att få en minimerad betydelse för Pettas, vad det verkar. Och vi är förstås glada...
Men mera om detta senare.
Nu väntar två möten på oss i staden.

Ha en fin måndag, alla!

22 kommentarer:

  1. Förstör du chokladen med kaffe?!?!
    Tänk om man kunde prenumerera på påminnelsemejl.
    Margaretha
    som bara minns
    vad hon vill

    SvaraRadera
  2. Javisst ja... pelargonerna... Tack för påminnelsen. De står på altanen och så länge det är frostfritt går det an. Jag har svårt att hitta ett bra ställe för dem där jag inte glömmer dem helt under vintern. Sonens rum är rätt okej - men rätt som det är kommer han hit och sover med fönstret öppet och frosten insläppt... ett år tog han död på allihop på det sättet.
    I garderoben är det också okej framme vid fönstret - men längst in där glömmer jag lätt bort dem.

    Fina bilder ser jag som vanligt hos dig!

    www.bloggblad.blogspot.com
    /Marianne

    SvaraRadera
  3. Ja, man riktigt SER hur de sträcker sig mot ljuset för att kunna lapa allt de kan.
    Härligt att de rullar på så BRA för Pettas. Blir glad!!
    Ha det så bra i staden på mötena!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att det rör sig med företagandet hos er :-).
    Pelargonerna är så fina och man kan nog njuta av dom året om.
    Mina blommar så fint också i köksfönstret.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
  5. Hur kan dina pelargonier vara så vackra denna tiden på året????? Mina åkte in för vinterförvaring för flera veckor sedan!
    Hoppas dagen blev givande!
    Må väl och ha det gott.

    SvaraRadera
  6. Margaretha,

    förstör och förstör:D. Om man inte tycker om kaffe så blir kakan förstås förstörd men då finns det andra alternativ.
    Undrar bara vem som kommer ihåg att sända påminnelsemejl? Någon som behöver påminnas?
    En slags dominoeffekt..
    Karin, flickan från landet,
    som känner sig fullständigt tom mellan öronen efter några timmar i stan...

    SvaraRadera
  7. Bloggblads Marianne,

    ett övervintringstips för pelargoner:
    Ta bort all jord från rötterna och häng upp pelargonerna i "fötterna" så de hänger med huvudet neråt i ett svalt och mörkt utrymme någonstans..Jag har testat en vinter då jag inte hade rum att vinterförvara pelargoner. Till vårvintern följande år tog jag fram dem och lät dem stå i vas med vatten någon dag innan jag planterade dem i krukor med jord. Gick över förväntan bra! Alla utom en överlevde!

    Karin som hänger växterna ibland. Grymt men sant.

    SvaraRadera
  8. Annika,

    jag förstår pelargonerna. Jag kunde sträcka halsen så lång bara för att få litet mera ljus just nu:). Ja, det är jätteroligt när det rullar på i rätt riktning. Har varit och tittat på ny dator idag men inte bestämt oss ännu.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Strömmas sida,

    ja, det är mycket roligt att vi har fått stenen i rullning:). I lagom fart också.
    Bra, då vet jag att jag inte behöver sätta pelargonerna mörkt i vinter,då får de stå där de står.

    kram!

    SvaraRadera
  10. Monica,

    njaa, nu visade jag bara de vackraste delarna av pelargonerna...det finns en vissnande baksida också:), men de håller sig bättre om de får vara i ljusa utrymmen istället för i mörka. Helt naturligt är det så förstås.
    :D, tack, dagen har varit bra och också givande fastän samtidigt tagande. LappLisan gav oss en parkeringsbot:). Sånt händer.
    Må väl!

    SvaraRadera
  11. Som tur var så lyste solen på lunchen, passade på att titta upp mot solen en stund!
    Vilka prakt pelargoner du har, så här i novembermörkret!

    kram o hej från mig

    SvaraRadera
  12. Det låter lovande och intressant! Håller upp tummarna att det ska gå vägen!

    Vattnar du pelargonerna på vintern eller ställer du undan dem? Jag har tänkt att jag kunde spara mina några i år... Men inte blommar de alls sådär som dina längre, dina ser ju riktigt nyvaknade ut!

    kram

    SvaraRadera
  13. Tina,

    jaså, det är där den håller hus!:D. Fint att veta var den är. Det är nästan så man blir religiös när den visar sig den här månaden.

    Egentligen är det otroligt att pelargonerna fortfarande är så fina som de är med tanke på att de har fått sköta sig själva i stort sett hela sommaren. Lite vatten har de fått nu och då, det är allt. Tacksamma blommor!

    Kramar!:)

    SvaraRadera
  14. Lisbet,

    tack!:)
    Pelargonerna får vatten ett par gånger innan de åter "tas fram" på riktigt. I år får de stå framme i ljuset, men i litet kallare utrymme än rumsvärme. Tidigare om åren har de fått vara på mörkare ställe men blivit bortglömda för jämnan. Arma växter, förstår inte att de inte har flyttat härifrån...

    kram!

    SvaraRadera
  15. Pelargoner är så vackra. Och ja, jag pratar också med mina växter. Visst skall man göra det. :) Chokladtårtorna är alltså kaffedrickare - måste vara ett åländskt fenomen. Vad roligt att Pettas är "på g". :) All positiv energi ger resultat. Kramar!

    SvaraRadera
  16. Anne-Marie,

    när jag var yngre/ung:), tyckte jag att pelargoner var typiska tantblommor, nu tycker jag om dem hur mycket som helst men så har jag blivit tant också:). Chokladtårtorna är mera åt det franska hållet än det åländska.
    Javisst, det är jätteroligt!
    Kramar!

    SvaraRadera
  17. Att minimera lågsäsongen är ett ständigt mål för oss också här på norra Öland. Grattis om ni har lyckats med det! Om jag är alldeles tyst och lyssnar kan jag höra mina pelargoner skrika ute i växthuset: Ta in oss nu innan det blir en kall natt. Ja, ja jag får väl göra det då!
    Kram, kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  18. Kerstin, Ölandsvindar!

    tack! Till en viss del har vi gjort det, ser det ut som i alla fall. Man vågar ju aldrig vara hundra procent säker på någonting som är beständigt men det ser riktigt bra ut så här långt.:)
    Ta in dina pelargoner, de har lovat kallt om några dagar.
    Kramar!
    Karin

    SvaraRadera
  19. Spännande att det händer saker med Pettas!

    Klart man ska prata med sina blommor. I alla fall de dagar man skippat vitlöken. Jag känner mig som en pelargon, ansiktet vänds mot ljuset, vill ha mer, komma närmare.

    Svar: Vi får researcha lite på fängelser, jag är inte så bra på dem. Mycket natur utanför och ett bra trådlöst internet vill jag ha, och det ska väl inte vara så svårt att hitta. ;)

    SvaraRadera
  20. Krönikören,

    gissar att du ser ut som en Mårbackapelargon ungefär:). Vän och ljuv!

    Vi får nog ha en plan, som Sickan sade, vad gäller fängelser. Måste nog fundera litet först, men givetvis måste det finnas vacker natur utanför och trådlöst internet på rummet(cellen), så till en viss del har vi det på det klara:).Kanske man kan få en kaffemaskin också för jag vill ha en espresso nu och då.

    SvaraRadera
  21. Nu har jag läst inlägget flera gånger, och njutit av de vackra pelargonerna (har alltid varit mina favoritblommor) men jag förstår inte det där med fängelset. Har du dina pelargoner i ett fängelse? Jag trodde du bodde i en gammal skola.

    SvaraRadera
  22. Annika,

    så roligt att du finner nöje i det.
    Jag hänvisar till Krönikörens blogg så förstår du fängelsepratet bättre:). Ibland blir det diskussioner bloggar emellan som gör det alltför krångligt att redovisa i ett kommentarsfält.
    Jag bor i en före detta skola, helt riktigt, men titta som sagt in till Krönikören så förstår du vår skämtsamma diskussion.

    SvaraRadera