torsdag 17 november 2011

Min konstnärliga ådra

Fredagens tema för den här månaden är mitt egna påhitt och nog har jag undrat varför i "himmelens" namn jag har valt de ämnen som jag har under novembermånad. En paradoxal upplevelsekänsla för min del, eftersom jag egentligen inte har velat skriva om ett enda av mina valda teman hittills. Ett fall för psykologen?:) Förklara beteendet, den som kan! Nejet som blir ett ja-syndrom? Nå, nu skulle det inte handla om mina galenskaper utan om min "ådra"
Få människor i min närhet känner till att jag väldigt gärna målar. Av många olika orsaker har det däremot inte blivit av under de senaste åren, men penslar, olje-och akvarellfärger, staffli, papper och allt vad som därtill hörer finns och väntar på att bli använt. Det är bara jag som inte finns där just nu. Att måla vått i vått är nästan ett behov...som jag har förträngt rejält. Kanske att skapandet inom brödhantverket har fyllt tomrummet?
Men allt oftare ser jag för min inre syn hur jag står här hemma i sluttningen och försöker fånga bilderna jag ser och med penselns hjälp föra över dem till pappret på staffliet....ändå är det med kameran jag står där....just nu
Hantverkat har jag alltid gjort, så länge jag kan minnas. Synd nog så har jag inte tagit så många bilder på det jag har gjort och det mesta är sålt eller bortskänkt. Tredimensionella djur, dockor, skapelser är mitt gebit. När jag skapar så utgår jag för det mesta ifrån materialet...när jag får det i min hand kommer bilderna, formerna till mig och sedan kan det bli vad som helst
Därför vågar jag knappast gå till ateljén i övre våningen och titta på allt som väntar på att bli använt. Jag brukar få slita mig loss rent mentalt för att inte fastna där. Nu finns inte tid för skapande av det slaget, men min längtan drar mig ditåt nu och då
Medeltida kreationer passar mig som hand i handske...(bilderna i det här inlägget kommer litet hipp som happ, men det får duga idag när det är brödbeställningsdag . Jag landar här emellan utbakningarna:) På medeltiden tog man vad man hade och skapade sina kläder utgående ifrån det. Precis så fungerar jag också...kanske en medeltida gen har fastnat?:)
Änglar har jag gjort i mängder av olika slag till olika tillfällen. Alla unika på sitt sätt. För tillfället är några på gång som jag visar bild på när de är klara och flygfärdiga....
När det gäller dockor av olika slag så har jag inspirerats en hel del av de s.k. Steinerdockorna/Waldorfdockorna men jag har nog alltid, redan innan jag själv utbildade mig till Waldorfsmåbarnspedagog, sytt liknande dockor. Det jag har fått på vägen är hur de egentligen skall vara för att sitta bra i ett litet barns händer. Märk väl att det är inte Steiner/Waldorfpedagogiken som har tagit fram dockmodellen men man har gärna tagit den till sig och utvecklat dockan. Vem eller vilka som har skapat den från första början vet man inte. Detta som en liten parentes.
Här var det förstås skinnet som blev inspirationen och med visa erfarna säljägares och fiskargubbars utsagor om hur en säl verkligen ser ut så kom modellen till. Jag fick godkänt till slut:D Morrhåren är av hästtagel
Så litet medeltida igen....en huvudbonad för herreman. Huvudet är gjort i papiermaché, en teknik som jag också tycker om att arbeta i och där återvinning av material går som en röd tråd
Harmodellen har jag fått pris för....många vuxna människor har förundrat sig över att hararna är blinda....Men är dom det? Jag själv tänkte aldrig så....jag tycker att man kan se ögonen. Barn har aldrig funderat på var ögonen är, de har sett dem i sin fantasi. Ibland blundar hararna, ibland är de glada, ibland ledsna...
Tomtar på rad i väntan på flyget till Singapoore....ingen blir den andra lik. De här tomtarna kallar jag generationstomtar för de håller i år och dag, går att klä av och på och att leka med
Här är några av mina harar på utställning i Italien. Zoltan room i Milano sålde slut på dem alla...

Påskgummor/häxor har också flugit härifrån i jämn takt. Den här flyger dock inte. Så har vi bestämt. Ja, som frimärke flyger häxan förstås. Den blev vår logo och kallas Petta:)

De här kattungarna fick glasögon p.g.a. att beställaren ville ha det så, men först fick de vara med på utställning i Galleri Skarpans
En naivistisk krubba har också blivit till....med kossa och Maria och Josef föreställandes skärgårdsbor. Tre visa damer gör besök...förställande våra kvinnliga talmän i lagtinget på den tiden konsthantverket förfärdigades. I jämställdhetens namn så måste det ju finnas visa damer också och inte bara vise män:) Krubban har jag täljt till med stort blodvite som följd. Träsnidare är jag definitivt inte fastän jag nog tyckte att det var roligt trots stor plåsteråtgång.
Fåren i lammskinn hörde också till
En medeltida herreman med huvudet på piedestal
Jag har sytt mycket medeltida kläder av olika slag, egna modeller men också från mönster som andra har gjort.
Många olika hantverk har "runnit" genom mina fingrar och mycket annat...väldigt lite finns kvar här hos oss

Sången har varit en del av mitt liv som jag mera eller mindre har givit upp, dessvärre. Nu sjunger jag egentligen bara i bageriet.
Ett tag skrev jag dikter och drömmen om att skriva en bok lever säkert lika länge som jag finns till
Mathantverket finns här dagligen på ett eller annat sätt

Om jag har en konstnärsådra eller inte? Det får andra ha meningar om, men en ådra av något slag har jag definitivt. Ett stort behov av att skapa finns ...allt jag tar i på ett eller annat sätt blir det ofta någonting annat av:)
Om jag ser till släkten från min fars sida så finns många konstnärliga personer i den. Flera av mina kusiner både målar, skriver och mycket annat. I min egen syskonskara är det bara jag som har fått ett starkt skapandebehov....gener gör tydligen som de själva vill:)

Nu skall brödet köras ut. Solen skiner och det är ett sagolikt fint novemberväder

Till höger här i bloggen hittar ni alla andra som deltar i fredagstemat. Gå gärna in där och läs om deras konstnärliga ådror. Jag lovar att ni hittar mängder av intressant läsning:)

Ha en fin fredag alla!

45 kommentarer:

  1. Vilket inlägg! Jag är alldeles hänförd! Vad mycket du har skapat. I din text känner jag igen mig själv (förutom sången då - sjunga kan jag verkligen inte), men lusten att prova på alla slags hantverk, olika material och tekniker! Ikväll och imorgon skall jag på en akvarellkurs :-) Ser fram emot det!
    Vad begåvad du är Karin! Älskar givetvis krubban med de visa kvinnorna mest!!!
    fredagskram,
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  2. Mycket visste jag redan men nu är jag mållös, Karin!
    Kan du inte baka LITET mindre så att du hinner nåt av allt det andra?? Vi är många som vill ha harar, katter och änglar. Bl a. Litet mer lämpligt att skicka långt än bröd...
    Min mullvad hälsar till sin mamma!

    SvaraRadera
  3. Kära nån..vilken kreativ kvinna du är. Jag kan helt förstå att dygnet har för lite timmar för dig, för att hinna med allt du både vill göra och det du måste göra. Jag är så imponerad av dig *ros*.

    Det blev ingen vinst igår. Men det gör inget. Man stöder idrottsrörelsen genom det lotteriet och det är halva vinsten tycker jag *ler*.

    Tänk inte på det med foton till mig. Jag blir helt matt över allt du har omkring dig :-).

    Nu ska jag läsa ikapp hos dig. Har haft lite datorpaus.

    Önskar dig en fin och skön helg

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  4. Ja verkligen! Fattar inte hur dygnets timmmar räcker till för dig?
    Så fina tomtar,änglar ,katter mm...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Tack för dessa fina bilder på fina fantasifulla alster! Hur ser det ut i din ateljé, förresten? Det måste finnas MASSOR med saker där!
    Konstnärinna är du alldeles säkert, det bestämmer vi här och nu.
    Själv brukar jag göra en del halmsaker till jul. Får se om det blir något i år. I så fall måste jag hitta bra halm först.

    http://www.saunalahti.fi/samans/joulu/9olkikoristeet.html

    Någon gång har jag använt tunna sugrör i olika färger. :)

    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  6. Men Karin!! Vilka underbara saker du skapar!!
    Jag är superimpad!!
    NOG är DU konstnär, inget SNACK om den saken!
    WOW!!
    DU ÄR OTROLIG!!
    Jag sitter här med öppen mun och bara gapar...
    OM jag skulle önska mig ngt av det du gjort skulle det bli de urgulliga djuren på andra bilden!!! SÅ SÖÖÖTA!!!
    Eller hararna, eller...
    KARIN, du är FANTASTISK!!!!!
    OCH jag har stengillat dina teman den här månaden. Det har varit en fröjd att skriva dem!!
    Jag tar över i dec!

    KRAM!!!

    SvaraRadera
  7. Ann-Mari,

    Tack!
    Jag har dessvärre så lite bilder kvar av allt jag har skapat. Får nog lov att bli bättre på att föreviga:)
    Det mesta som finns på bilderna är i första hand gjort för att glädja barn. Jag har en föreställning om att man lätt glömmer bort barnen när man gör utställningar och därför...:D
    Men helst skall de förstås vara med och ställa ut. Ingen kan som de kan

    Ann-Mari, du om någon borde visa allt vad du kan! Du KAN verkligen, jag vet!

    Att konsthantverka kräver mycket tid och det saknar jag för tillfället. Men när det blir lugnare här och jag förhoppningsvis fortfarande har händernas kraft och god syn så...
    Ett fint veckoslut önskas!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Olgakatt,

    oj, jag som inte har berättat allt ännu;).
    Varför tror du jag håller bakkurser?(haha)
    Jag läääängtar verkligen efter att få tid till hantverket. Det var ju därför vi började med företaget Pettas, för mitt hantverks skull. Det är det jag har gjort allra minst sedan vi startade år 2002. Men det kommer tider...

    Hälsa din mullvad från dess ursprungsmodern!
    Den om någon blev till p.g.a. materialet som har varit en pojkjumper. Vi har ju inte mullvad på Åland men en mullvad måste tyget bli:)

    SvaraRadera
  9. Strömma,

    ja, nog är det för bedrövligt att man måste sova ibland:). Nå, det jag saknar väldigt mycket också är att få tid att läsa..men snart är det jul och bjällerklang. Då, förhoppningsvis blir det tid till det ena och det andra.

    Det är ju så det är, det är huvudsaken att man bidrar med en slant till idrottsrörelsen. Ev. vinst är bara ett extra bonus i sammanhanget plus att det är roligt att bara vara med på ett hörn.

    Det kommer foton, jag har haft litet extra mycket den här veckan men nu får jag vara hemma och bara baka och dona på i min takt hela helgen. Rena semestern

    Ha det gott! Hela helgen!

    kram

    SvaraRadera
  10. Anneli,

    det som finns närmast hjärtat och i händerna finns det alltid tid till på något sätt:)

    ha det gott (och i all synnerhet du har det gott med din goda olivolja:))

    SvaraRadera
  11. Ailas,

    min ateljé är fylld av material nu till hälften reducerat och ändå finns material för hur många människor som helst ännu. När jag börjar få litet mera ordning däruppe skall jag ta er med dit..
    Tack för beslutet om konstnärskapet!:)

    Halmarbeten är så vackra, men jag kan tänka mig att det är svårt att få tag på bra halm. Jag har gått en kurs för många år sedan och om jag minns rätt så måste man blöta halmen först?
    Skall titta in på rekommenderad hemsida! Tack!
    I Finland finns för övrigt så mycket fint konsthantverk som man inte ens kan ana. Min dröm är att få tid att resa med bil runt om i Finland för att beundra allt hantverk.

    Pussa Sotis på nosen!

    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  12. Annika,

    TACK!
    Tack, tack, jag skrapar nästan generat med högra foten nu...det brukar vara den jag skrapar generat med...
    Det är mullvadar som finns på andra bilden. En smög sig ner i Olgakatts kappsäck när hon var här så den bor i Skåne nu bland sina släktingar.:)
    Jag är verkligen glad om temana har uppskattats i november. Det är rätt svårt att sätta dem men du har säkert dina klara för december:)

    KRAM!!!

    SvaraRadera
  13. Ja du kära kuselinsåfin..Nog har du en ådra, av konstnärligt blod..det ser jag det!! Vad roligt, vill se dina tavlor osso....vi kunde ju ha en kúsinhtställning..vore skoj..vi är Många..som håller penseln i handen..plus annat skapande...ojoj,de skulle bli en fin utställning..Kram Karina

    SvaraRadera
  14. Oljekritan,

    våra allas ådror kräver ett stort utrymme:). Tavlorna lyser med sin frånvaro just nu och ingenting finns kvar, inte ens ett foto men det kommer i sinom tid.
    Jag målar gärna i akvarell,gör gärna collage men också annat.Gärna också i tyg..
    Vi är många kusiner som målar och skriver, hantverkar och gud vet allt:)
    Sömmarströmska generna kunde utställningen heta:)
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  15. LYCKLIGA Olgakatt.
    De är så söta att jag bara baxnar...
    :-)

    SvaraRadera
  16. Fint hantverk skulle jag vilja säga...och så går det ju bra att ha utställning av akvarellerna på internet.

    SvaraRadera
  17. Annika,

    Tack! Det blir nog flera bara tiden finns och tyget hoppar på mig:)

    SvaraRadera
  18. Eivor,

    tack!:) akvarellerna måste målas först, sedan kan det bli en Internetutställning någon gång i framtiden. Nu bara bakas det här:)

    SvaraRadera
  19. Undrar om inte fotografins frammarsch har gjort att många väljer det istället för att teckna och måla. Nu för tiden när alla kan (med mer eller mindre lyckade resultat) fotografera, är det så mycket enklare än att plocka fram målar- eller tecknarattiraljer. Och tränar min inte sin målning ligger man av sig, och det är lätt att tänka att fotografiet i alla fall blir bättre.
    Margaretha

    SvaraRadera
  20. Oj vilka fina harar och sälar och mullvadar(?) och tomtar och... allihop. Så uttrycksfulla och charmiga.
    Jag upptäckte den här trevliga idén med fredagstema och utan att jag kände till det har jag varit inne på konstnärstemat nästan hela veckan: att rita och måla var en nödvändig del av vardagen när jag växte upp. http://www.karinenglund.com/2011/11/arkivvecka-%e2%80%93-favoritaffischer/

    SvaraRadera
  21. Margaretha,

    det ligger mycket sanning i dina ord.
    Det är så lätt att ta fram kameran istället.
    Ändå tror jag att tecknandet och målandet är så mycket mera skapande i sig, någonting som man verkligen vill på ett annat sätt, fastän fotograferingen i sig är en stor konstart den också.Det finns ju fotografer och fotografer.
    Att träna är absolut nödvändigt...liksom med allting annat. Man kommer av sig med allting som man inte underhåller sin talang.

    SvaraRadera
  22. Karin,

    verkligen trevligt att du hittade hit. Jag har varit på besök till dig jag också och har roat mig om inte kungligt så åtminstone autonomiskt en stund. Jag återkommer med all säkerhet:)
    Nu skall jag göra en djupdykning i adressen du lade till kommentaren.

    SvaraRadera
  23. Nej, jag vill inte hålla med om att du har en konstnärlig ådra.

    Jag skulle kalla det en konstnärlig flod. Haha, lurade jag dig där? Herregud människa, du gör ju allt - och bra!

    Svar: Novellstafetten är inte en del av Bongoklubben, om det var så du tänkte. Men jag har kollat listan över deltagare och du är inte med. Nästa gång kanske?

    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  24. Wow, vilket berörande Inlägg av en STOR KONSTNÄR!!!!!! Finner inga ord, de har du själv beskrivit så väl.Oj,oj vad jag känner igen mig själv!
    Önskar Dig allt gott! Var rädd om Dig!
    Stor Kram från mig.

    SvaraRadera
  25. Krönikören,

    jag tackar allra ödmjukast:)! Det var då för väl att jag inte hörde till den här gången, haha. Fick nästan panik. Men nästa gång ja! Det låter väldigt roligt!
    Trevlig helg för din del också!
    Kram

    SvaraRadera
  26. Monica,

    nåjanåjanåja...ta inte i så där nu:)! Men tack ändå för alla superlativ, jag slickar i mig som en törstig katta.
    Önskar dig allt gott också!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  27. Åh du fina vackra Karin med tusen vindar inom dig. Med floder av det klaraste. Genom dina fingrar och händer strömmar rikedom och färger, det ena vackrare än det andra. En del männniskor är skapta av månljus och stjärnglitter från högt där ovan. Alldeles speciella och alldeles underbara med ett särskilt skimmer. Du är en av dem. Där du vandrar lämnas stjärnglitter kvar. Det finns de som behöver och de får av dig. För det är inte alla som är skapta av månljus och stjärnglitter från från högt där ovan. Men du är. Kram

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  28. Imponerande och stimulerande, hoppas att du hittar tid till ditt målande vad det lider. Du har en sån blick för saker och ting, så måleri skulle passa dig utmärkt.

    SvaraRadera
  29. LyckligaPraliner,

    Kära nån!
    Ann-Louise, så mycket och så vackert har jag nog aldrig fått höra tidigare på en och samma gång. Tack!!! Jag är rörd och vet inte vad jag skall svara. Jag blev nog väldigt stum egentligen, men helt omedvetet tog du mig tillbaka till min barndom och till en fåfäng liten flickas önskan om att vara en indianflicka med långa mörka flätor. Så där som små flickors drömmar kan vara. Det speciella är att indianflickans namn var just Stjärnglitter.I min fantasi. Att indianflickan abrupt rycktes in i den åländska ljushåriga femåringens kropp igen, när hon tittade sig i spegeln och såg att det inte fanns långa mörka flätor kvar utan en lintottfärgad kalufs, var alltid en besvikelse. Då! (jag tror att fantasin fick extra vingar eftersom jag växte upp i filmens värld på en biograf- man måste ju ha en trovärdig förklaring som vuxen flicka;))
    Tack för en sällsam upplevelse!
    Du är fjällen med vitgnistrande toppar i månljus!

    En dèjá vu-kram!

    Karin

    SvaraRadera
  30. Christina,

    Tusen tack! Tids nog blir det tid, jag känner det:).
    Härligt att få "se" dig igen!

    SvaraRadera
  31. Karin, du är otroligt mångsidig, kreativ, händig och full av idéer.

    Jag kände på mig det. Du är en skatt helt enkelt! Du tar dig tid för så mycket.

    Jag tycker hararna och fåren är enormt fina och jag förstår att de sålde slut på direkten. Ja, allt du har gjort är fint. Jag har dock en speciell svaghet för små söta djur i fina material.

    Vilken lycka att vara så duktig och kunnig Karin. Jag önskar att jag hade en bredare repertoar.

    Varm kram!

    SvaraRadera
  32. Men Karin du ÄR ju en konstnär!!! Och med en enorm kreativitet och talang! Så mycket vackra och fina saker du skapat! För mig handlar konstnärlighet om kreativitet. Om viljan och behovet av att skapa. Att kunna ta fram något nytt ur något "gammalt" (som att använda vissa material till att "se" nya saker och ta fram dessa) eller att tänka annorlunda få till nya saker där inget tidigare varit. Konst handlar om allt från färger, former och musik till att kunna se och förmedla känslor och stämningar. Så även i skrift. Att kunna måla bilder med ord eller musik är för mig lika mycket konst som att kunna göra det med en pensel. Och du har ju en otrolig gåva! Förmåga och talang. Underbart att få se en del av dina skapelser!! Tack!!
    Jag kommer tillbaka till fredagstemat senare för jag har inte hunnit skriva det än.
    Stor kram och ha en riktigt fin helg nu!

    SvaraRadera
  33. Lotta,

    tack från hjärtat!
    Det har blivit så många superlativa ord i kommentarerna så jag känner mig smått förlägen just nu. Tycker förstås att det inte är så märkvärdigt (går inte med håven:)) utan att det är mera rakt upp och ner som jag är bara.

    Jag gissar att de flesta människor har mycket bredare repertoar än vad de själva anar att de har. Så är det ju väldigt ofta. Plötsligt gör man saker som man absolut har trott att man inte skulle klara av:D.
    Du tycks ju kunna hur mycket som helst du också! Det kan man ta till sig när man läser din blogg som för min del talar direkt till alla minnen sinnen.
    Tack för det Lotta!

    Varm lördagskram!
    Karin

    SvaraRadera
  34. Saltistjejen,

    Tack!
    På något sätt så är det kanske så, ja. Kreativ vet jag att jag är med all säkerhet och isåfall är jag också konstnärlig när jag läser din åsikt om vad konstnärlighet är. Du har nog rätt, för det är ju ur kreativiteten som det mesta föds. Men sedan behövs förstås lite talang för att kunna genomföra det som vill komma ut.
    Någonting som jag personligen tycker är underbar konst är dans och musik som uttrycker så mycket. Att söka sina egna förklaringar i andras kroppsliga uttryck är underbart. Hela livet är en konst i sig! Egentligen!:)
    Ser fram emot ditt inlägg i temat!
    Tack Saltistjejen för så många fina uppmuntrande ord!

    Stor kram till dig också med önskan om en fin helg!

    SvaraRadera
  35. Här lär man sej något nytt om sina bloggvänner! =D
    Jättefina alster!
    Fastnade för din logo en gång för längesedan. Häxan syns bra och är udda i den minimala rutan bland Googlefriends.
    Blev nyfiken på era Fredagsteman?

    SvaraRadera
  36. Marina på Kreta,

    i bloggvärlden hittar man mycket intressant!
    Tack!
    Lilla Pettahäxan har flugit runt världen rätt länge redan, inte bara i bloggen utan också som frimärke:).
    Ja,är du intresserad av att vara med i Fredagstemat? Skulle vara roligt om du hakade på. Det hela är enkelt och går ut på att man anmäler att man vill vara med till någon av oss som är med. Någon gång nu och då är man "värdinna" för en månad och anger tonen, bestämmer vad man skall tycka till om, skriva om. Det är roligt och utmanande många gånger när ett tema kommer upp på tapeten. Hoppa på tåget! Du är varmt välkommen, behöver bara säga ja! I högra kolumnen i min blogg ser du deltagarlistan. Jag vet att det har tillkommit två nya som jag ännu inte har lagt på plats, men Annika i Reston brukar ha fullständig koll på oss alla:)

    SvaraRadera
  37. Många fina saker har du gjort Karin. Mycket roligt som andra nu får glädjas med/åt.
    Jag tänkte inte på att mitt skapande i maten är en konstnärlig ådra, men den finns ju där förstås. Jättekul tema, det är onekligen spännande att läsa om hos alla. Min dator är otroligt seg dock och en del sidor laddar den inte upp alls.... Jag hoppas verkligen att vi kan fixa till det. Ha en fin helg!
    Kramar!

    SvaraRadera
  38. HeLena,

    tack! Det är bilder som är några år gamla redan! Jag har inte särskilt mycket av "modernare" snitt hemma för tillfället så det blev som det blev.
    Givetvis är matkonsten en stor konst!:) Det är roligt att så många engagerar sig i det här temat, mycket oväntat för min del och därför desto roligare. Jag har förstått att du har problem med datorn ännu; hoppas att det ordnar sig snart. Det är bara jobbigt när ingenting fungerar som det skall göra.
    Ha en fin helg du också!
    Kramar!

    SvaraRadera
  39. Men oj, om inte DU har en konstnärlig ådra, vem har det då!! Så fantastiskt många fina och påhittiga saker. Tomtarna blev jag stormförtjust i, tänk att få en sån med kläder som går att ta av och på. Och krubban, helt ljuvlig! Hoppas du får lite tid emellanåt att sitta och skapa - även om säkert brödbakandet och allt det andra du håller på med också är konstnärligt. Härligt att få se alla dina bilder!

    SvaraRadera
  40. Grekland,

    Tack!:) Vi har nog alla en ådra med konstnärlighet. Helt säkert!
    Tomtarna håller i generationer bara man inte leker med dem alla dagar förstås. Då måste de med all säkerhet tillbaka till tomteverkstan på reparation. Slitage kallas det visst. Men barnen tycker om att få klä på och klä av. För övrigt så ser de ut som vuxna människor ser ut när de är nakna.
    Jag hoppas också att jag skall få till litet mera tid för skapandet:)
    Efter nyår kanske.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  41. Men oj, vad jag blir impad av allt du kan inom olika områden!

    Skaparlusten känner jag dock igen, även om min egen har svängt genom åren. Symaskinen är undanställd, stickorna undanlagda (pga värk i fingrarna) men sångtexter dräller jag omkring mig. Jag kan trösta dig med att livet efter två böcker känns tämligen som vanligt. Det var länge min stora dröm, men det är mycket jobb för lite inkomst - eftersom jag varken är kändis eller skriva saftiga deckare.

    Jättefina grejer du har gjort - men hur i allsin dar får du tid med allt?

    Marianne
    www.bloggblad.blogspot.com

    SvaraRadera
  42. Marianne,

    tack!:)
    visst svänger det här också så det bara sjunger om det emellanåt. Symaskinen står uppe i ateljén och undrar om den är totalt bortglömd, strumpstickorna finns vid tv-stolen; rofyllt är det att sticka strumpor åt någon som behöver i familjen. Gissar nog att ingenting förändras efter att en bok har blivit skriven men kanske ändå inom en själv. Nu blir ju jag nyfiken i min tur? Vad har du skrivit för böcker, vad har jag missat?

    Inte får jag tid med allt! Det vittnar vissa högar runtomkring mig om...och där får de ligga ett tag ännu så länge det finns annat roligt att förströ sig med:)
    En del saker kan få vänta, livet är kort

    Karin

    SvaraRadera
  43. Mullvadar, sälar, harar, katter...
    Åh så fina! Jag blir förälskad i allihop.
    Vad duktig du är!

    Nu skall jag läsa ikapp på din blogg.

    SvaraRadera
  44. Mian,

    egentligen borde det väl vara insekter:)?
    Tack!

    Gissar att du har träffat era fåglar idag!

    SvaraRadera