lördag 26 november 2011

Marknaden på Jan-Karls...

började kl 10, men redan innan började det komma rätt mycket folk, som ville vara ute i god tid Många stannade till precis som jag gjorde vid ståndet med lyktor
Vackra och stämningsfulla. Hoppas de gick bra åt fastän jag lät bli att köpa. Som vanligt så har vi mera än tillräckligt av vad vi har behov av
Vår närmaste granne var Lottas stickstuga. En positiv kvinna som liksom jag var varmt klädd. Står man ute i timmar så måste man klä sig varmt och praktiskt. Att vi sedan såg ut som Michelingummor gör ingenting. Lotta sålde bra som vanligt. Förstås så behöver alla någonting varmt att sätta på sig, även fast det är varmt för årstiden. Det blåste rejält idag och narade på så det kändes rätt kallt trots allt.

En bit ifrån oss såg jag ändan på en gris.....
i stallet där Jan-Erik Berglund sålde böcker och DVD-ar. Med gemensamma krafter vände vi på den tunga grisen så den fick se publiken/besökare som vandrade ut och in hos Janke. Janke tyckte den var tung att vända på och satte sig ner på grisen för att vila en stund. Tittar den inte en aning bedjande på mig?:) Inte brukar man väl sitta på grisar?
De granna ljusen måste jag bara fånga med kamerans hjälp....för fastän solen sken idag,
så har jag ett stort behov av mycket och granna färger. Själen formligen sörplar dem i sig
Havtornssaften ger också energi inte enbart när man dricker den, utan också bara av att titta på flaskorna. Julkorven ligger där och ser ut som den ser ut men är säkert god den också
Hos Lotta gick stickorna i ett när hon inte sålde mössor och vantar åt folk
Men visst är det tomten!?
Han sprang över tunet med en säck på ryggen och en lykta i handen som han lade ner när han pratade med barnen....det är dags att skriva önskelista nu.

(En söt liten historia berättades av en mamma till tre små pojkar. Morfar i familjen har dött för ett år sedan och den yngsta pojken sade att han vill ha en ny morfar. Mamman blev en aning ställd över det hela men den lille fann sig och hittade själv på hur han skulle göra. Han skrev det på önskelistan till tomten. Få se hur tomten ordnar den klappen?)
Gyrit är i alla fall en tomtemor som spelar handklaver verkligt bra och många var de som kom in till henne på kaffe och "bulla", säkert också för att få litet stugvärme samtidigt
Ville man inte gå in i värmen kunde man ta vara på den som strålade runt den här elden
Saffransbullarna gick åt i jämn lunk. Det som förvånade mig var att nästan samtliga köpare frågade om vi hade riktig saffran i dem? Jag förstod inte alls den frågan för självklart så är det saffran i saffransbullar. Men se det är det inte alls fick vi oss berättat...ibland är bullarna bara gula ändå.
Gurkmeja är någonting man lägger i och så kallar man bullarna saffransbullar. Men så kan man väl inte göra! ?
Sunds kulturella tomtar har en egen speciell knorr på sina tomteluvor och dessutom så hänger knorren framåt i pannan. Som en charmig tjusarlock:)
I en jämn och strid ström kom och gick folk, många stannade länge i det vackra vädret
Jag smög mig till parkeringen och vår bil för att äta medhavd lunch efter det att Uffe redan hade gjort det. Utsikten från vårt bilfönster såg ut så här....
På vägen tillbaka till marknaden tog jag en sväng till Blomstallets Gerd
I vanlig ordning så hade hon fräscha vackra snittblommor
knoppiga hyacinter...
och mängder av många, olika och vackra kransar som hon har bundit. Som vanligt hade Gerd också många kunder, förståeligt nog
Hos oss hade det också varit många kunder och inhandlat bröd. Socialt umgänge uppstod utanför vårt tält....brödet var nästan på upphällningen här...bara några limpor kvar
Sunds kulturella tomte, kapten Haddock, fanns på plats och hjälpte till där det behövdes
Folk träffades och kramades och endel fick krama om väldigt mycket...Lions sålde mängder av fågelkärvar
Till slut så stod vi där och hade bara en surbrödslimpa kvar. Och när man har bara ett bröd kvar kan man få stå väldigt länge innan någon köper det. Någonting som alla försäljare känner till. Har man stora högar av någonting så går det åt, desto mindre det blir kvar på bordet desto mindre säljer man. När vi just hade talat om för varandra att vi behöver ett bröd själva så gick det åt och när det just hade försvunnit kom en kund och ville köpa flera stycken....typiskt eller hur?
Och solen började sakta gå ner, precis så där lagom när marknaden var slut
vi packade ihop och for till en jubilar som fyllde tio år. En fin dag var till ända

Idag tänder vi det första ljuset i adventstaken.

39 kommentarer:

  1. Stickemössa, havtornssaft och surdegsbröd, tack!
    Samt den goda stämningen, förstås!

    På "min" julmarknad, Hushållningssälskapets på Hässleholmsgården förra veckan saknades havtornssaften, tror jag.
    Uj, vad jag blev törstig, plötsligt...

    SvaraRadera
  2. Men Karin! Jag smäller av, jag är på fel ställe!
    Å, så härligt. Lyckorna, Lottas stickstuga, bullar, grisen, havtornssaft, bröd, kransar, lökar, blommor, kransar....! Stugvärme och utomhusvärme.


    Nu är jag alldeles sprallig av det här.

    Tack!!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vilken riktigt härlig marknad! Och jag hade GÄRNA köpt det där sista brödet om jag bara haft chansen...

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,

    Lottas mössor är både välgjorda och vackra, skulle egentligen behöva köpa en jag också men tror alltid att jag skall få tid till att sticka själv. Eller ro till det är kanske mera rätt att säga:)
    Märk väl, det fanns hur mycket som helst till som jag hade kunnat förmedla i bild, ca nittio försäljare var på plats men det får vänta till någon gång när vi själva är besökare

    SvaraRadera
  5. Spralliga Lotta,

    det fanns så mycket härligt att ta till sig på marknaden. Jag visade bara en bråkdel av allt det goda och fina.

    Vädret var toppenfint...före hård blåst och när vi kom hem ökade vinden igen. Vi befann oss mera eller mindre i stormens öga i går:)

    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Grekland,

    Jan-Karlsgården julmarknad är den marknad dit folk vallfärdar i vilket väder som helst. Flere tusen personer brukar komma dit varje år. Hoppas bara att Sund kultur rf.orkar dra evenemanget i många år ännu. Det är svårt att få frivillig kraft med i arbete, att få ekonomin att gå ihop, förstod jag på deras avgående VL.

    SvaraRadera
  7. Vilken tur att ni inte hade så blåsigt! Det ser ut att ha varit en fin julmarknad och ni sålde bra. Vi var till Jan-Karlsgården i somras, det är ett idylliskt ställe för en marknad.
    Ha en fin söndag

    SvaraRadera
  8. Dante är dotters profil, hur var den loggad på min platta, hmmmm? Kommentaren var min....

    SvaraRadera
  9. Dante o Ann-Mari,

    roligt med litet spökerier i advent:)
    Stället är utmärkt för att ha olika evenemang på som just marknader men också annat. När jag var barn och tonåring minns jag att vi for dit på Amerikadagar och spelmansstämmor, hantverkardagar osv.
    Ha en fin adventssöndag!

    SvaraRadera
  10. Ja, er dag såg väldigt lugn och trevlig ut. Väder- och sällskapsmässigt!
    Hade gärna varit där, havtornssaften såg ljuvlig ut, hade behövt en slurk av den idag!
    Jag har faktiskt varit på Jan Karlsgården som barn ett par gånger jag med, minns en väderkvarn.

    kram o ha en fin adventsdag

    SvaraRadera
  11. Tina,

    den var precis sådan också när vi väl var på plats. Det är mycket innan som skall rustas och ordnas.
    Jag räknade till minst tre väderkvarnar i dagsläget på Jan-Karls så de har nog blivit flere sedan du var där.

    Ha en fin söndag du också!
    kramar!

    SvaraRadera
  12. Så underbar julmarknad ni har där, jag skulle gärna velat vara med. Stalls lyktorna har jag själv sålt i min butik en gång i tiden, han är duktig på att göra dem. Så mysigt ni har det och visst är det så att den sista ensamma produkten är svår såld.
    Kram
    Anneli!

    SvaraRadera
  13. Åååå...så mysigt!
    Där skulle jag varit med mitt stånd!!
    Kanske, kanske ...
    Fridfull adventstid till dig!
    Kram fr. Ö.botten

    SvaraRadera
  14. Vilken fin julmarknad. Imponerande!
    Kul att ni sålde så bra.
    Här i Falköping är det "Jul i stad" idag på torget och just nu blåser det över 14 m/s i medelvind och 20 i byarna...
    Jag skall strax gå ut en kort sväng och kolla om det överhuvudtaget är någon handel utomhus.

    SvaraRadera
  15. Tack för att jag fick vara med på denna fina julmarknad, har faktiskt inte besökt någon i år.

    Idag firar Sotis och jag Kattens Dag, med tända ljus.
    Önskar dig fortsatt trevlig adventsöndag och hoppas att ni slipper stormen. Här skiner solen just nu, men... hur länge? :)

    SvaraRadera
  16. Gurkmeja istället för saffran!!???? men, är det sant? Har det verkligen hänt att ngn gjort så?
    OTROLIGT!
    Snåla med saffran vet jag en del som är, men att använda gurkmeja!!???? Helt galet.
    Era bullar ser såå goda ut!
    Trevlig marknad också! Ljusen är fantastiska!! Ngra sådana skulle jag gärna vilja ha!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
  17. Tack snälla du för att jag fick följa med på julmaknaden! Tack tack! Underbara bilder + text.
    Själv sitter jag i stugvärmen och njuuuter. Ute är det grått, regnet öser ner, blåser....
    Så "din" julmarknad värmde gott i hjärtat.
    Önskar dig nu en bra första Advent.
    Varm ärlig kram från mig.

    SvaraRadera
  18. Annelis hantverk,

    ja, du känner säkert till det där med den sista saken på försäljningsbordet:D. Det är alltid en fin julmarknad på Jan-Karlsgården. Omgivningen är så rätt!
    Ha en fin första advent!
    kram

    SvaraRadera
  19. Vform,

    kanske du är med något år? Något att se framemot kanske?
    Ha en fin kväll!

    Karinkram

    SvaraRadera
  20. Vilken underbar plats att ha marknad på!

    Om jag skulle ha ett marknadsstånd, så skulle säkert mina intjänade pengar gå till alla fina saker som de andra säljer!

    Adventskram! Marina

    SvaraRadera
  21. Mian,

    ser på nyheterna att ni kommer att få det hett om öronen vad gäller stormvindar ett tag framöver. Vi känner av en del vi också just nu. Marknaden hade en sagolik tur i går. Strålande solskensväder och idag bara regn, grått och hård blåst.
    Håll i dig i vindarna!

    SvaraRadera
  22. Ailas,

    Sotis och du firar Kattens dag? Intressant. Skall titta in och se vad ni har för er:)
    Ha en fin fortsättning på kattdagsadventkvällen!

    SvaraRadera
  23. Annika,

    ja, tyvärr lär det inte vara helt ovanligt att man drygar ut saffranet med väldigt mycket gurkmeja om det överhuvudtaget är saffran med i bullbaket.Smaken måste ju bli totalt fel också.

    Här är det storm i faggorna, regnar som den och är allt annat än mysigt på utsidan, men desto skönare att sitta här tillsammans alla tre. Sonen är hemma:)
    Kramar!

    SvaraRadera
  24. Monica,

    vi har ungefär ett liknande adventsväder!:) Skönt att vara inne. Som vanligt går alltid mina tankar till dem som har sitt jobb på havet och i anslutning till det när det drar ihop sig till oväder.
    Ha det fortsatt bra ikväll.
    Kramar tillbaka!

    SvaraRadera
  25. Marina på Kreta,

    :D, det där känns igen!:) Ibland händer det att summan av kardemumman, läs vinsten, går åt på direkten om man hittar någonting som man absolut vill ha.

    Adventskram till dig också!

    SvaraRadera
  26. Vilken fin bra julmarknad ni haft...verkar så trevlig..mkt fina saker..Kul att sälja och språka med folk, som samlas..Det där med sista brödet, vet jag..Finns det en sista kaka eller muffins kvar på fatet, på cafeét, vill ingen köpa..fyller man fatet till bredden, ja då köper alla...lustigt det där...he he, nu kom texten med i blogg...fingrarna är för snabba ibland..Kram och god kväll och natt söta kusin Karin//Karina

    SvaraRadera
  27. O vad jag blev hungrig nu. Jag var det redan innan men nu är det illa. Så mycket gott både för kropp och själ. Eld i tunnan. Ahh ljuvligt! Jag verkligen älskar eld och doften av den. Eld i kontrollerade former alltså. Jag kunde känna doften av eld och se mig vandra där, kanske med något gott att äta på, som jag köpt där. Strosa runt i godan ro. Se och höra, bara ta in allt :)

    Vet du! Svarta hålet/Bermudatriangeln har spottat upp skridskorna och lingonhjärtat!! Bara så där kom de plötsligt tillbaka. Konstiga värld. Men fortfarande är mina fina tomtar borta! Var är de Karin? hjälp mig! :))

    I morgon måndag med hopp om en ny fin vecka både till dig och mig! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  28. Oljekritan,

    Julmarknaden på Jan-Karlsgården är alltid speciell mycket beroende på den fina omgivningen.

    Det händer så gott som alltid att det allra sista ensamma som finns kvar , blir kvar:) Kram och godmorgon söta kusin Karina

    SvaraRadera
  29. Trollmor,

    julmyset hade tur med vädret. Både dagen innan och igår på första advent var vädret inte alls inbjudande, eller rättare sagt utbjudande:)
    Nu drar stormen över Åland
    Kram

    SvaraRadera
  30. LyckligaPraliner,

    hoppas du somnade mätt och sov gott!
    Här har stormen dragit på hela natten med jämna strömavbrott och fortsätter nu på morgonen också.
    Härligt att svarta hålet har spottat tillbaka nödvändiga saker.
    Tomtarna? Månne de finns i ett skåp högt uppe vid taket? I lite prassligt papper...
    Visst skall vi ha en bra vecka både du och jag!

    Kram
    Karin:)

    SvaraRadera
  31. Det var en julmarknad som hette duga. :) Ser fantastiskt mysigt och stämningsfullt ut. Nog ser grisen litet bedjande ut. Saffransbullar utan saffran har jag också hört talas om. Saffran lär vara bland det dyraste som finns. Antar att det är därför som man har saffranet vid kassan i många affärer. Men ni har ju också fina kransar! :) Så blåsten har kommit till er också. Hoppas allt gick bra och inga skador uppstod. Kramar!

    SvaraRadera
  32. Anne-Marie,

    vi skrattade åt grisen, för var du än rörde dig så "följde " den en med ögonen. Bra gjort av snickraren:)
    Saffran är väldigt dyrt och på många ställen har man saffran vid kassan för att ha litet extra koll på juvelen. Det fanns mängder av olika kransar till salu och många blev över till följande julmarknad helt säkert.
    Nu i skrivande stund känner jag inte till om stormen har gjort några särskilda spår, men hos oss kan jag se att blomlådor har flygit sin kos och att björkgrenar har dråsat i marken. Ingenting farligt för vår del, men jag skall ta en runda i trädgården när vinden har mojnat en aning.
    Kramar!

    SvaraRadera
  33. Det är så roligt med julmarknader! Vi har endel här i Borgå också men de är i december. Och så har vi ju naturligtvis vår egen julmarknad här på Pellinge, men den är först sista veckoslutet före jul.
    Men det jag ser fram emot just nu är Kvinnornas julmarknad i Hfors, dit jag far nästa veckoslut. Marthorna här på Pellinge ordnar bussresa dit.
    Kramar, Mona

    SvaraRadera
  34. Mona,

    det ÄR roligt, absolut.
    Jag har varit på marknad i Borgå men under hösten.
    Intressant marknad, Kvinnornas julmarknad. Du tar väl bilder och lägger ut på bloggen?:)
    Pellinge också?
    Det är fint att få vara med på ett hörn.
    Kramar
    Karin

    SvaraRadera
  35. så roligt med 10 åringens födelsedag.
    Den rara läskillen!
    Undrar vad bästa presenten var?
    så trötta ni måste varit den kvällen.
    Kram från eva i tyresö

    SvaraRadera
  36. Eva,

    :D, ja nu har han fyllt jämna år den sötnosen!
    Har ingen som helst aning om vad som uppskattades bäst:)
    Njaa, inte sååå trötta
    Kramar!

    SvaraRadera
  37. Å så himla mysigt. Dit skulle jag vilja åka en dag. Så fina grejer som såldes!!! Tack för att du berättade!!!

    SvaraRadera
  38. Karlavagnen,

    det var bara en bråkdel av allt det fina jag visade, så du behöver nog komma hit någon gång längre fram i adventstider.
    ha det gott!

    SvaraRadera