onsdag 9 november 2011

"Jubel i hundkojan"....

"alla Tunabergare hit"!, kom jag på mig själv med att säga högt och glatt denna förmiddag.
Vad det betyder vet jag inte men det är ett uttryck som min hulda moder, salig i åminnelse, utropade när någonting gick bra för henne. Bra har det minsann gått här också....
så varför inte fortsätta med turkosierandet....solen skiner inte bara på utsidan utan även på insidan av Pettas väggar idag.

Mina datorproblem tycks vara förbi för denna gång:). Här har jag tömt bildarkivet och andra dokument i en veckas tid och vi har märkt att "GammelManda"-datorn har piggnat till riktigt rejält så vi vågade stänga av henne igår kväll trots att jag fortfarande har fyra månaders bilder kvar att föra över till Grisen/hårddisken.

I morse gick GammelManda igång som vanligt men det blev ingen bild på skärmen..efter en del kricklande och macklande (Uffe) så konstaterades att det inte alls är datorn som är på väg att dö utan att det hela tiden har handlat om bildskärmen. Den dog idag! Totalt kaputt!
Så nu har den förpassats till dimmornas värld i väntan på att fara vidare till returen på eftermiddagen.....adjöss och goodbye....
och välkommen till Uffes gamla datorskärm istället! Själv har han inhandlat en sprittandes ny 23.6 tums skärm till sin dator, som han kan läsa översättningstexterna bättre på.
Intet ont som inte har någonting gott med sig!

Och till råge på allt, så fick jag hans datorhörna rejält städad, fönsterna tvättade och vinterbonade samtidigt, när vi nu en gång rumsterade om i kanslidomänerna och apparaterna lyftes hit och dit
Det bästa av allt är att Gammel-Manda också har blivit rejält städad och tömd på onödig barlast. Jag vågar inte ens berätta hur många tusen fotografier den gamla damen har huserat åt mig !:). Undra på att hon tyckte att livet var tungt ett tag!

Nu får Grisen allting i fortsättningen och Gammel-Manda lever säkert ett par år till innan en ny dator skall införskaffas.
På skrivbordet ligger plånboken och ser sällsamt glad ut den också!:)
Vi har ju förtjänat en massa slantar!

Nu mot kantarellpajerna!
Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. Bara fördelar med en trasig skärm hihi Om den inte hade gått sönder hade du ju inte fått glädjas åt den nygamla och att plånboken är glad eller att fönstren blev putsade och skrivbordet städat. Din man blev säkert glad över sin nya skärm och att du blev glad över din nya och allt gott som följde med det. Se där, bara fördelar :)) Plus att det säkert glittrade extra i dina ögon. Det var ju det där med ljuuuset också ;))

    Kram på dig bönan från Geta! Nu ska jag fota lite :)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. LyckligaPraliner,

    ja, så bra blev det när det kom till kritan!:)
    Toppen! Här är vi alla bara glada, förutom den gamla skärmen förstås

    Kram tillbaka Ann-Louise.
    Du visar säkert dina foton senare hoppas jag!

    Karin

    SvaraRadera
  3. AH, vilket härligt "feng shui:ande" hos er bland datorskärmar och datorhörnor. INTE dumt!!
    OCH så känns det så BRA efteråt!
    VAD skönt att det "bara" var skärmen denna gång för dig, men nu får du raska på att ladda ner återstoden av bilderna på Grisen iaf!
    Igår laddade Peter och jag över 12,000 bilder till min mac, nej inte de borttappade, men de som vi HADE sparat på vår röda "gris". Sedan har jag en time capsule som backar upp bildern och annat automatiskt numera. Aldrig mer ska det som hände tidigare i höstas hända...
    GLAD att din dag ÄR så bra.
    Stora kramar från mig!!

    SvaraRadera
  4. Annika,

    ja, tänk så det blir ibland, när man kommer i farten!:)
    Ja, jag har lärt mig av alla andras kraschlandningar bland bilder och datorer, du är inte den enda i sällskapet, så jag fortsätter tömma datorn och fylla på Grisen. Riskerar inte längre, vet att gammel-Manda är gammal trots uppiggad för tillfället.
    Hoppas din dag också blir glad på alla sätt!
    Stora kramar tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Samling vid pumpen, Tunabergare hitåt... börjar en sång som även min mamma trallade på ibland. Så Tunaberg (måste ju förstås googla och se var det ligger... gissar på Eskilstunatrakten). Melodin kommer jag ihåg i alla fall.
    Här är enligt google (och Ultima Thule - fast sången är äldre än så)
    Samling vid pumpen, Tunabergare hitåt!
    Alfred har di slagi så han ligger å blör,
    i grusgropa slåss di me Buskhytteborna,
    länsman fick på huve, så ja tror att han dör.

    Ulf Peder Olrog har skrivit - och det beskriver ett slagsmål mellan Tunabergare och Buskhyttebor i Sörmland.

    Bloggblad

    SvaraRadera
  6. Bloggblad,

    tusen tack! Då fick jag en del av förklaringen till uttrycket. Säkert har låten blivit förvrängd på något sätt eftersom hon alltid sade Jubel i Hundkojan osv...:), men jag har fått ursprunget. Där ser man vad!

    Toppen!

    Karin

    SvaraRadera
  7. Det är finns aldrig något dåligt som inte för med sig något gott..? Är det så man säger, blev lite osäker här. Ja, du förstår nog budskapet..
    Det är så skönt när man har ordning på datorn och att allt fungerar. Det skapar väldigt lätt negativ stress annars, tycker jag.
    Du skrev så gulligt inne hos mig, tackar.

    Finaste kramen till dig!

    SvaraRadera
  8. Tina,

    aldrig något ont som inte har något gott med sig, precis så är det:).
    Man har ju blivit mera än beroende av datan i så många olika sammanhang, bokföring, betalning, dokumentation, blogg, epost och mycket mera...hur klarade man sig tidigare:?:)



    En av samma kaliber också till dig!

    SvaraRadera
  9. Gammel-Manda, det var ett bra ord! Sitter här och ler för mig själv. Du ser, det behövs inte mycket!
    Kram kram kram

    SvaraRadera
  10. Monica,

    ibland behövs så lite. Tänkte på dig igår...funderade om du målar fortfarande. Det du visade tidigare var fint att se.
    Hoppas på mera sådant i din blogg gör
    Karin
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Mängden bilder som du och Annika har är imponerande. Jag måste ta och ladda ner mina också (som är ett blygsamt antal ännu) så att jag inte förlorar dem om min dator också skulle bli "krasslig". Min dator kvicknade ju till som tur är efter min kollegas arbete men en dator som är 5 år är en gammal dator. Låter som en bra dag med turkosierande och "tunabergare". :) Kramar!

    SvaraRadera
  12. Anne-Marie,

    ja, det är ju inte riktigt klokt! Men så är det när man är knäpp(sk):D.
    Nu gick det bra för min del, den här gången, rena turen bara. Grisen får allting nu, inget sparas i datorn. En dator som är fem år är gammal, precis vad Gammel-Manda är i år, fastän hon nu spinner som en glad katt.
    Men hur länge vet man ju inte.
    Spara du medan tider är, lär av andras misstag:)
    Kramar!

    SvaraRadera