onsdag 2 november 2011

Jag kunde ha svurit på...

att det var full vinter den här tiden för ett år sedan. Så snabbt man glömmer! Och vilken tur att man har en blogg att titta tillbaka i. Så här såg det ut för ett år sedan!
Det såg till och med höstigare ut då än nu.
Just för den skull tog jag mig en liten runda runt huset för att föreviga dagen med tanke på nästa års novemberbörjan. Utifall att jag inte minns hur det är idag om ett år:).
Hostans blad är varmt men genomskinligt gula där de ligger nära vattentunnan som fungerar som spegel för de gamla björkarna. Få se om de finns kvar nästa år?
De svampangripna gamla träden brister så lätt när höststormarna åter drar in över land.
En av de yngre askarna har fortfarande några löv kvar i toppen


När jag gick omkring bland träden och memorerade satt en liten grönfinkshona och tittade på. Till synes helt oberörd av min närhet....ser hon inte lite trött ut, sötnosen? Måste nog ge henne havregryn från Överängskvarn. Då piggnar hon nog till, tror jag:)
Eller kanske att det är jag som är trött och projicerar? Så kan det också vara, för hujedamej vad jag sover om nätterna. Som en riktigt snork!
En stor och fin baldersbrå blommar för fullt vid parkeringsplatsen
Tusenskönan förgyller tillvaron både här och där i trädgården. Sist ut och först in. Den är tidig på våren också den lilla skönheten
Jag trodde att jag hade knipsat bort alla rosenknoppar men tji fick jag. En är fortfarande kvar men med nedböjt huvud. Till helgen skall jag plocka den..

Chokladtårtor står på agendan. Fyrtio stycken är beställda, så här finns att göra:)
Uffe knattrar finska till svenska i sin kansliknut!
En fin onsdag önskas!

22 kommentarer:

  1. Det är verkligen roligt att jämföra med tidigare år. Det brukar jag också göra, tack och lov för bloggen. Mina bilder är ju fortf på hårddisken, men igår gick jag tillbaka flera år på min blogg och kollade in höstbilder. Ni har fortfarande en hel del som blommar hos dig.
    Aha, chokladtårtor på agendan, gött!!
    Ha det så fint idag.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Inte en snorkig snork väl?
    Här är lika milt, men du har fler blomster än vi.
    Lev väl bland dina tårtor!
    M

    SvaraRadera
  3. Annika,

    visst är det märkligt hur lätt man glömmer?
    Tur att du kan ta vara på bilder från bloggen om inte annat:).
    Chokladdoften sprider sig i huset, mot kvällen känner vi oss mera eller mindre dränkta i choklad.
    Ha en fin dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Margaretha,
    ingen snorkig snork utan en glad sömnig snork. Vad en snork är är sedan en annan fråga.
    Jag lever väldigt gott just nu i alla aromatiska ångor.
    ha det riktigt gott du också!
    Karin

    SvaraRadera
  5. Där har du verkligen att göra med alla beställda chokladtårtor! Då spelar det inte så stor roll, vad det är för väder utanför. Faktum är att det är grått och trist, men varmt för årstiden. Blommor hittade du på din uterunda. Jag har också ringblommor och luktärter ännu som blommar.

    SvaraRadera
  6. Sirkka,

    jadå, utan sysselsättning tycks man inte bli och väl är det:). Jag har ingenting emot att det är varmt ett tag ännu, tids nog hinner vi bona om oss mera längre fram.
    Luktärter!! Oj, så jag har saknat dem i sommar. Fick aldrig dem på plats.

    SvaraRadera
  7. Vad roligt med dina beställningar och det är ju inte det lilla heller med så många tårtor :-).

    Vad kul att ni fick så fint besök och att ni slapp buset *S*. Hit kom ingen och dom hittade nog inte min dörr. Så godiset fick jag smaska i mig själv.

    Ja, det är nog så med ådrorna och är man dessutom rädd och spänner sig så försvinner dom också.

    Nyponen har jag nyss plockat in. Tänkte på dig när jag fotade buskarna och radioprogrammet du var med i :-).

    Ja, det är Storsjön och jag har den alldeles nedanför här. Fotade från min uteplats. Storsjöodjuret håller sig undan mig :-).

    Nu ska jag njuta av att prov är taget och nypåfyllt i kyl och frys...tills i morgon när sönerna kommer hem igen.

    Önskar dig en fin fortsättning på dagen.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
  8. Tack för din omtanke....
    men du har fel det finns inga vackra korpar...
    hu jag ryser bara av att höra dom...
    mig har dom alltid kommit till med olycka...
    och sjukdom...

    va fint att du har det som blommar ännu...

    tjingeling vännen...

    SvaraRadera
  9. Strömmas sida,

    för en liten stund sedan var jag ut och kände på våra vilda nypon som fortfarande är så hårda...ingen frost ännu:) men jag plockar nog in dem endera dagen och lägger i frysen.

    Jag har en gång läst (skröna förstås) att ert sjöodjur är detsamma som Lochnessodjuret. Hon far av och an mellan Storsjön coh LochNess i underjordiska vattentunnlar:D. Så ibland är hon i Skottland och ibland i Sverige.

    Njut av det välfyllda kylskåpet medan tider är!:) Jag vet hur snabbt det blir tomt med söner som är hungriga. Det blir ekande tomt på nolltid.

    Detsamma!
    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Rantamor,

    hoppas att du inte har så ont längre, oberoende om korparna är vackra eller inte!
    Jag har haft en tam korp en gång. Inte sådana som du har...de är inte av denna världen.
    Ta väl vara på dig och plocka fram en god öring, litet fin svamp och många bär ur frysen och njut dagen med din Rantafar, så gott du kan
    Önskar och hoppas
    Karin
    som säger schas till dina korpar!

    SvaraRadera
  11. Undrar om du klär alla formar med papper. 40 st !!!!!!klipper papper och klär???
    Oj! Jag har sett.....
    Sen måste vi hjälpa Rantamor att schasa bort de där korparna. De är visst värst om natten.
    Kram från Eva i Tyresö

    SvaraRadera
  12. Eva,

    givetvis!:) Alla formar kläs. Bäst så!:)
    Jag gör inte annat än schasar och schasar och schasar för att de eländeskorparna som hon har fått med sig skall flyga all sin väg.
    Kramar!

    SvaraRadera
  13. Oj, blommar det fortfarande! Härliga bilder du visar. Vackra. De två översta fick mig till att säga ooo ahhh så snyggt! Där lyckades du mycket bra :) Snork...Ja men det lät ju gulligt bara ;) Små snorkar behöver sin sömn, kan tänkas att många små snorkar tar sig en liten vinterlur men du får nog inte det med alla smaskiga chokladtårtor som ska bakas. Men du skulle säkert se mycket söt ut ihopkurad sovande med rosiga kinder och röd näsatipp ;)

    Tack för dina kommentarer hos mig och det var intressant det du skrev om mitt "Kvinnor" inlägg. Ha det så bra och sov så gott i natt!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  14. LyckligaPraliner, snart fyrtio!:)
    ja, kan du tänka dig att det blommar i våra knutar.
    Jag är hänförd, men vi har bara haft en enda frostnatt här hos oss. Tack!:)
    Så roligt! Du vet hur riktiga snorkar ser ut!!!
    röda nästippar och rosa kinder och allt....nu kurar jag ihop mig om en liten stund

    Ha det likadant du också!

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  15. Bloggar är bra till mycket, inte minst till att scrollkolla tillbaka på och att få nya fina bekantskaper genom.

    En snork? Det låter som något vår vän Christina på Striberg station borde illustrera. Kan du stå, jag menar ligga modell???

    SvaraRadera
  16. Vad är en snork? ;) Något åländskt antar jag. :) Så fina blommor du har fortfarande. Här kommer det att slå om totalt i vädret. Från klart och fint med runt +12-15 till mulet, regn, snö! och kallt. Riktigt kallt. Jag skulle gärna fortsätta vintern med sol. Fyrtio tårtor! Oj vad du har att göra. Kan tänka mig att de smakar smaskens. Kramar!

    SvaraRadera
  17. VEM ska äta så många tårtor?

    Här är det full rulle liksom hos dig. Jag säger för mig själv att det nog lugnar ner sig snart. Undrar? Många saker i dag. Alla lika roliga, men det är för mycket. Nåja, i morgon em börjar helgen. Hos dig också väl?

    Nästa vår får du skicka mig askrötter. Jag älskar ju träd. (Och vedstaplar)
    Har många olika trädslag på tomten, men en ask har jag inte! Tackar på förhand :)

    Ha en underbar torsdag igen!
    kram

    SvaraRadera
  18. Kesu,

    bloggar är jättebra och mycket trevliga!

    :D, jag ligger mera än gärna modell för Christina om hon kan föreviga en snork på det sättet.
    Hälsar blivande snorkmodellen:)

    SvaraRadera
  19. Anne-Marie,

    ja, det var just det. Vad är en snork? Ingen vet, tror jag men man sover som en snork i alla fall. Säkert någonting som snorkar eller snarkar..
    Förväntar mig att få ligga snorkmodell åt Christina på Stribergs Station så småningom, så världen kan få en illustrerad version av snorken:)
    Antagligen följer vi efter er när ni har fått kallt. Jag tycker att vi har lekt följa John länge redan vad gäller väderleken:)
    Nog finns att göra, men det är jättebra. Hellre så än att sitta och rulla tummarna och vänta på att någonting skall hända.
    Ha en finfin dag!
    Kramar!

    SvaraRadera
  20. Lisbet,

    Helsingforsarna älskar chokladtårtor!:) De går åt som smör i solen där.
    Just nu har vi mera än fullt upp, men vi klagar inte, försöker bara räcka till.
    Helgen blir inte helt helgig. Skorpor skall också bakas och torkas, men jag försöker ta det lugnt ändå:)
    Lovar att du skall få en eller två askar, vi har mängder av dem och säkert finns det några små som vill komma till dig och växa till stora träd. Tar det till våren, under tiden skall jag gå och se ut dina askar. Ask och Embla. Vedtravar sänder jag inte:D.
    Ha det jättebra och skynda långsamt!
    Kramar!

    SvaraRadera
  21. Visst är snork ett riktigt ord - fast du och NE har olika uppfattning om betydelsen.

    snork [snår´k] subst. ~en ~ar
    ORDLED: snork-en
    • snorkig person
    HIST.: sedan 1900; till snorkig

    SvaraRadera
  22. Margaretha,

    jag tittade i boken "Med åländska ord" av Ralf Svenblad, men där fanns inte ordet snork, så tydligen är det inte ens åländska det jag skrev att jag var. För helt klart är att NE och jag har olika uppfattningar, även fast de kanske har mera rätt än vad jag har, men snork är någonting gulligt, rödkindat, rödnäst och rart som sover mycket gott i min värld.

    Tack för informationen om ordet snork.:)
    Karin

    SvaraRadera