torsdag 17 november 2011

FöretagsExpo

När jag nu har tittat igenom alla bilder jag tog från den plats där Pettas var stationerad så kan jag endast konstatera att det kommer att bli ett brokigt inlägg om företagsexpon år 2011.
Initiativet var jättebra och troligen så blir det flere liknande mässor längre fram igen
Det var första gången som det arrangerades någonting i den här stilen....utvärderingar har gjorts och görs och inför nästa gång så vet alla vad man vill ändra på...
Ett trettiotal olika företagare fanns på plats, jag besökte inte alla men de som fanns närmast oss har förevigats på ett eller annat sätt. Ålands Ömsesidiga försäkringsbolag hade ett intressant blomsterarrangemang på sitt bord....jag gissar att de gärna hade sett att jag var mera intresserad av försäkringarna de sålde men....ja, den biten är fixad redan...men ibland flyter det näver iland och formbar järntråd finns ju alltid. Tack för tipset om näverkrukan!:)
Alla deltagare på mässan hade liknande problem med att parkera sina bilar på utsidan. Att hitta en parkeringsplats i Mariehamns innerkärna idag är svårt. Två timmars tid och så har du lapp på rutan. Vi har fått världens mest effektiva lapplisa till vår stad! Utom alla tvivel.....och platser är svåra att finna för långtidsparkering, så Uffe tyckte att Cainby hade fixat det bra...de tog helt enkelt med sig bilen in på mässan. Nästa år skall vi försöka trycka in Volvon genom dörren...:)
Cainby fick utmärkelse för att ha mässans bästa monter. Jag bara applåderar och håller med!
Mitt emot vår plats fanns de här rara killarna som representerade sitt företag Banderoll.ax
Snett bakom oss stod Linda-Sofi Sjöström från Wulff kb Åland. Hon säljer profilkläder, affärs och reklamgåvor
Kristina Sundman är personalvetare, lic. NL ledartränare och dipl. samtalscoach och företrädde förstås sitt företag LKS Ledarcoach ab
På en mässa av det här slaget så kan man få vara med om precis vad som helst! I all synnerhet om Johan Sjölund är med på ett hörn. Johan ser till att man får möta Åland på många annorlunda sätt.
Och mitt i allt så fann jag en liten söt nalle som bjöd på karameller,
men i själva verket så var det....
skattebjörnen! Bakom den söta satt vår sympatiska skattedirektör Raija.
Härligt att Skattebyrån också fanns med på ett hörn. Finns myndigheterna med ute i samhället så rivs också mentala skrank samtidigt...fortfarande finns mycket fördomar och rädslor när det gäller "storebror" som ser dig...
Havsviddens glada härliga Jana fanns på plats med personal....om Havsvidden kommer jag med all säkerhet att skriva igen:)
Vi är ju nästan grannar, bor i alla fall i samma kommun
Naturligtvis så kan jag ju inte låta bli att visa Jens Polviander från Andelsbanken. Lite partisk får man väl vara på sin egen blogg? Just det, vi är kunder i den rätta banken!:)
Och hur det nu blev så hittade jag Daniel Dahlén bakom en plansch där ordet mjuk syntes. Det passade så braa....fastän han nog inte är att leka med när det verkligen gäller så är han världens raraste mjukis...
Men vad tullen får stå ut med vete gudarna, för bakom deras tjänstemän/kvinnor tornade en förfärlig typ upp sig....
Posten på Åland tyckte att vi alla skulle räkna äppel....Merja Renvall med företaget Rätt-Visaren, var inte med på Expon som så, men som besökare och jag gissar nog att hon visste exakt hur många äppel det fanns i burken
Att julen är i antågande gick inte att ta miste på. Newtop med Niklas Rajamäki stod precis bredvid oss...
och över alltihopa vakade Johan från Ålands Näringsliv

För Pettas del så hade vi en tanke när vi kom till Expon på morgonen och det var att vi åtminstone skulle få en samarbetsform till stånd med någon av de andra av deltagarna. Den tanken förverkligades redan innan mässan öppnade så egentligen hade vi kunnat packa ihop och fara hem redan då, men givetvis inte....och det var ju bra, för det hände mycket mera än så
Allt kommer jag att berätta när det börjar hända saker...som vanligt så vill vi först skjuta björnen innan vi säljer skinnet...men det ser riktigt bra ut:D

Direkt efter expon gick vi över gatan till Arkipelag och Visitalands höstmöte. Jag lämnade kameran i bilen...synd nog för det blev en helkväll med zumba och små föredrag av Mikael Björklund, Sjöfartsmuséets Hanna och Stallhagens Christian Ekström. Mycket intressant är på gång på vår ö. ....mera om detta vid andra tillfällen...

Nu mot bageriet, skorpbakningen väntar!
Ha en fin kväll!

24 kommentarer:

  1. Så kul för er att få vara med på denna omväxlande expo och träffa så många trevliga människor. Alla ser så glada och vänliga ut. Jag undrade först vad du hade emot kvinnan som stod bredvid hon med blommiga klänningen, men sen såg jag ju skuggan :-)!
    Bra sätt att knyta nya kontakter på, spännande att se vart det leder i framtiden.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Musikanta,

    ja, det är roligt att fara ut och "lufta" på sig lite grann, visa att man finns och upptäcka vad som finns. Hälsosamt på många sätt.
    Skuggan såg gruvlig ut minst sagt:).
    Saker är på gång men jag återkommer senare när vi har rott dem i land.
    Kramar
    Karin

    SvaraRadera
  3. Det här verkar ju kul. Synd att man inte hinner vara överallt och tycka....men kanske ett annat år!

    SvaraRadera
  4. Vad trevligt ni verkade ha det där!
    Allihopa!
    Jättebra sätt att knyta kontakter på! HAHA, jag undrade också först vad du hade emot kvinnan i den blommiga klänningen men sen såg jag ju monstert bakom.
    JAG vill också ha skorpor!!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack för att jag fick "följa med" på utställningen! Håll i dig!...jag har ALDRIG varit på Åland!
    Glad för din skull att det är "saker" på G !!!!!
    Vila dig nu och ha det så gott!
    Vink vink & sov Gott.

    SvaraRadera
  6. Ojojo vilka kreativa duktiga innovativa människor...vad intressant att se hur det skapas nya möjligheter.. Ofta väldigt imponerande att se. På Lilla Åland, att det händer så mycket där....Vet att det finns fina skolor där också..
    Man skulle va ung hörru..på nytt, vad roligt det vore...eller, förresten jag veeeeeeeeeeet inte..
    Go fredag till dig..Kram Karina

    SvaraRadera
  7. Intressant med Banderoll.ax Kanske man kan fixa personila t-skirts via dem. Bra reportage!

    SvaraRadera
  8. Eva,

    du skall absolut hänga på ett annat år. Det blir igen. Så utlovades!

    SvaraRadera
  9. Annika,

    så var det också! Trevligt!:D
    Tullkvinnan har jag absolut inte någonting emot men jag såg ju vem hon hade bakom sig...hur det kan bli ibland:).
    Skorpor, salta för ost är under skapande. Nästa vecka börjar jag med bisqottis, olika sorter:)
    kramar!

    SvaraRadera
  10. Monica,

    jag VET:), du har berättat det, men säkert hittar du hit någon gång du också:).
    Tack för snälla ord!
    Skall just hoppa i säng!Ha det gott!

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Oljekritan,

    det är här det händer! I helgen är det en annan mässa i Godby med allt mellan himmel och jord att se och beundra, köpa och och...
    Förstår inte vad du menar!:) Ung? Det är du ju...hmfr...
    Ha en fin fredag du också!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  12. Eivor,

    vi har tittat och begrundat deras utbud och är själv intresserade. Lönar sig absolut att ta kontakt med dem:)

    SvaraRadera
  13. Fint att ni fick en så lyckad dag! Blomsterarrangemangetbär snyggt, det lockade säkert många besökare att stanna upp...
    Kram Ann-Mari

    SvaraRadera
  14. Ann-Mari,

    ja, tack, vi är helnöjda!
    Jag blev mest intresserad av hur man gjorde näverkrukan:)
    Karinkram!

    SvaraRadera
  15. FöregasExpo är super! Och jag är helt förtjust i Åland numera. Jag vill dit i sommar!

    Varm kram och trevlig fredag önskar Lotta

    SvaraRadera
  16. Lotta,

    Du är varmt välkommen!:)
    Det går många färjor flera gånger per dag!

    Varm kram till dig också och en fin fredag önskas
    Karin

    SvaraRadera
  17. Aha, du har en massa spännande på gång!
    Jag har bestämt mig för att bo över på Havsvidden någon gång, blir ju billigare att sova hos släkten men har jag bestämt mig så har jag..
    Hela släkten är egna företagare här hemma, kan det vara generna tro? Ålänningarna verkar vara så driftiga och envisa, hrmpf!

    Kram o trevlig helg

    SvaraRadera
  18. Tina,

    ja, här är spännande på gång men jag återkommer om det när det är dags:)
    Du skall absolut bo på Havsvidden när du får tillfälle...utsikten är magnifik, stillheten och allt det vackra sätter igång all tänkbar kreativitet efter en sådan upplevelse...man kan ju bo på Havsvidden året runt (nej, jag får ingen provision:))
    Ålänningarna är ett folk som ofta har många ben att stå på för överlevnadens skull. Vi är både envisa och driftiga, absolut. Det finns mängder av kreativa människor på den här ön också...Du har nog fått en del av detta i dina gener men säkert från annat håll också:)

    Trevlig helg!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  19. Den här "rapporten" från mässan kunde du bra ha sålt till Ålandstidningen! Fint referat :)

    Det verkar vara spännande saker på gång för Pettas. Väntar på att få höra mera! Förstår att det tar sin tid om det är förändringar på gång, eller? Ja, inte vet jag vad det är, men det syns mellan raderna att saker håller på att hända!

    Ha en fin dag och kram

    SvaraRadera
  20. Lämnade kameran i bilen...hum jag trodde du fick den stulen. Bra att den var kvar.
    Och nu fredagsruschen i bageriet.
    Kör försiktigt. Halt här i alla fall.
    Kram från Eva i tyresö

    SvaraRadera
  21. Lisbet,

    undrar om jag hade fått betalt:)? Tror inte det. Jag refererar gärna andra och gör reklam för dem så jag fortsätter bjuda utan att ta betalt.
    Det tar mycket riktigt tid att förändra och få saker att börja hända...vi fortsätter givetvis som förut men saker är på kommande:)

    Ha det fint du också!
    kram

    SvaraRadera
  22. Eva,

    du är en iakttagare!:)
    Den bara blev där i mörkret bakom låsta dörrar.
    Undangömd. Men visst, man skall inte vara för säker på någonting längre även på vår lilla ö. Många behöver pengar till narkotika även här, tyvärr.
    Nu ut i solskenet med bilen.
    Ha det riktigt bra!
    kramar!
    Karin

    SvaraRadera
  23. Heja Åland och heja Pettas!
    Hade varit kul att vara med på den mässan.
    Själv var jag igår på Hushållningssällskapets julmässa på Hässleholmsgården. Trött i fötterna ock med tom plånbok kom jag hem. Bl a med 9 ekologiska limpor från Röstånga Mölla...

    SvaraRadera
  24. Heja Olgakatt,

    som köper ekologiskt bröd!
    Skulle vara roligt att vara med på allt roligt som ni har för er i södra Sverige..

    SvaraRadera