tisdag 22 november 2011

Bäst att passa på ....

när ilet infinner sig, tänkte jag, drog sjöstövlarna på mig och gick ut och påbörjade stora trappröjningen i novembervätan. När det finns mycket att göra ligger inte den privata ingången högst i prioritet alla gånger. Tyvärr, för jag tycker om att ha trivsamt...
Äpplena är förda till skogsrestaurangen, rådjur och fåglar får kalasa bäst de vill.
Sallat bland äppel? Vad är det?
Jag odlar sallat i korgar i växthuset, tar en korg i taget till kökstrappan och så använder vi sallaten så länge det finns innan nästa korg tar plats...
I september tog sallaten slut i korgen och jag lade prydnadsäppel direkt på jorden inför Öppna gårdarhelgen. Så där i förbi farten. Men sallaten kom på andra tankar, så vi har skördat grönt och gott, mellan äppel ett tag men nu får det vara slut för i år. Sallaten börjar smaka beskt
Uffe har lagt nytt eneskaft på potatishackan som får vänta till nästa sensommar på användning. Undan med den...
Det tycks bli naturnära färger för vår del i år när det gäller adventskrans. Det som låg närmast till hands blev använt...
En gammal keramikurna som en av våra sommarstugestammisar lämnade här för förmedling till återvinningsdeponin fick stanna kvar hos oss. I år blir det verkligen att ta vara på...grillspetten som fanns i krukan får agera äppelskaft. Lådan har också lämnats hos oss som obehövlig av annan person. Den gamla enen som jag tog bort på utsidan av staketet får duga några veckor till innan det blir brasa uppe i sluttningen. Några fröställningar och äppel förgyller på enkelt sätt
Sedan får jag "lykta" till det med många ljuspunkter på trappan....men det blir en annan dag, det här är bara början.
Nu vet jag varför julrosen heter julros!:) Det ser ut som om vi får en blommande sådan lagom till julen i år...vad göra om det blir vinterkallt? Skall den täckas? Någon som vet?
En stor bukett blommor togs in i alla fall och står på köksbordet och förgyller den gråa novemberdagen.

Att Internet förenar på många olika sätt är nog känt för de flesta av oss. Jag har bl.a. träffat på en hel del släktingar, bl.a. min kusin Karina/Oljekritan. Igår hittade Ingela hit. Ingelas farfar Josua och min farfar John var bröder. Ingela har tidigare jobbat som modell men har ändrat plats från att vara framför kameran till att stå bakom den och ta bilder istället:).

NU skiner solen helt plötsligt! Den grå november försvann i ett huj:D

20 kommentarer:

  1. Vad jag tycker om er adventskrans. Den är ju jättefin!! Och keramikkrukan på trappan ser så fin ut också. DU är så kreativ! Snyggt blir det också!
    Klart du ska ha gott om ljuspunkter på din trappa i mörkret!
    DET är vackert och höjer mysfaktorn rejält.
    Och djuren blir glada också över all den fina mat de får från er.
    Detta mildväder gör mig tokig. Jag vantrivs i det. På fredag ska vi få 18 grader. nej, det gillar jag INTE.
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Annika,

    ur led är tiden eller vad man brukar säga. Jag förstår att du blir nojig när ni nästan får sommarvärme hos er. Men det är ju som det är, man får ta det som det kommer. Advent i trädgården iklädd bikini?

    Jag skall visa trappan i lyktljus senare i veckan när jag är klar med pyntandet. Det blir som det blir,alltid, när det gäller mig. Beroende på humöret:D
    Ha det gott!

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Fint pyntat har du redan gjort, kransen är jättefin, passar bra i det här novemberljuset. Det finns ju massor med färger i naturen också i november, fast de är litet mattare än på sommaren till ex. Nu får jag litet inspiration också att göra något:) Julrosen vet jag inte hur man skulle rädda den undan för frosten, kanske bara klippa av blommorna och ta in, eller varför inte täcka över växten men sannolikt överlever inte blommorna en länge tids kyla, eller? En skön novembermörk kväll önskas, kanske med några lyktor lysande ute i mörkret:)

    SvaraRadera
  4. Sirkka,

    tack, det är min första början. November är vacker den med, helt klart men mörkret tar på.

    Jag får nog hålla ögonen på julrosen och se hur det går, ta in om så behövs, precis som du säger.

    Är på väg mot barnbarnen just nu för några timmar!
    Ha det gott du också!

    SvaraRadera
  5. Här kan julrosen stå och blomma bland snö och is! Jag vet inte hur många minusgrader den klarar men jag har aldrig behövt ta in eller täcka någon. Klimatet skiljer sig nog mellan Skåne och Åland, förstås.

    Får börja fundera på adventspysslet!

    SvaraRadera
  6. Jag gör ingenting åt mina julrosor, de klarar det mesta. Förra året var det ju mega mycket snö men de tittade ändå fram så fint när jag grävde bort allt efter några veckor..
    Så fin ställning du har på kransen!

    kram

    SvaraRadera
  7. Ho, ho Pettas...nu är jag här. Blev kvar lääänge i skogen! Hade korgen med mig, där hamnade mycket smått & gott till en blivande julkrans. Den du gjort...jippi...10 poäng, så vacker!
    Tänk jag letade efter skogsrestaurangen..(härligt ord)min hittade den inte!
    Julrosor kan jag INTE hjälpa dig med, sorry!
    Ha det nu riktigt bra! Var rädd om Dig!
    Nu får du allt en Kram av mig. Varm & ärlig.

    SvaraRadera
  8. Olgakatt,

    den får nog stå och komma i blom här med nu. Får se hur det går om det blir kallare. Den borde ju klara sig skulle jag tycka men den har aldrig varit så här tidig förr i vår trädgård. Spännande!
    Det blir inte så väldigt mycket pysslande här ännu, men lite granris skall det nog på trappan ännu. Åtminstone för att vi skall få en liten känsla av advent

    SvaraRadera
  9. Tina,

    jag väntar med spänning på hur det skall bli längre fram. Tänk om vi har dem i blom till julen! Fast då är vi i Tyskland förstås:)

    Kransen kom till precis så där bara. Allt jag hade tillhanda inom en kvadratmeter fick bli vad det blev:) Metallkransen har jag köpt, den är från Blomstallet. Du hittar hennes blogg i min högra kolumn. Den är bra till allt!

    kram

    SvaraRadera
  10. Monica,

    skogsmänniska! Roligt att du hittade tillbaka. Kanske du visar din krans på bloggen?
    Det är nog bara skogens djur som hittar restaurangen:)

    Ha en fin kväll du också!
    Likadana kramar!:D

    SvaraRadera
  11. Oj,vilken vacker adventskrans! I det enkla bor det vackra...
    Din släkting är en skicklig fotograf, kollade hennes bilder.
    Tack för dina ord!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Ann-Mari,

    tack, så är det nog!Det enkla är ofta väldigt vackert
    Ingela är skicklig,håller fullständigt med. Nu har hon fotograferat bostäder i flere år, lutar åt det mera arkitektoniska, bröllop osv.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Skulle bara säga godnatt söta Kusin..Hoppsan har en till liten släkting dykt upp..var KUL!! Det är det mest fantastiska med nätet...man kan hitta nära och kära- Ska kolla in henne, INGELA, på nåt vis måste hon vara släkt även till mig...Puss och godnatt//Karina

    SvaraRadera
  14. Oljekritan,

    jag var just inne hos dig och nattade dig, men förstås så var du borta:).
    Vi är lika mycket släkt med henne förstås!
    Puss på dig också, du har e:post !

    SvaraRadera
  15. Vilken vacker och personlig krans. Helt enastående!

    Bildenerna på äpplen, sallat och bordsbuketten är härliga. TÄnk att det är snart december och du skördar och plockar in ;) Här skalas det äpplen och bakas paj till torsdagens Thanksgivingmiddag. Det doftar kanel och kardemumma i hela köket....

    Kram!

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig krans. Du har verkligen konstnärliga talanger. Allt du visar har "Karin-prägel". :) Vad roligt att du kunnat få kontakt med släktingar via internet/bloggen. Jag tar din novembervärme i stället för blåsten och kylan vi har. Kramar!

    SvaraRadera
  17. Jag läste att vi ska lägga granris på julrosen och titta under riset till jul om den vill upp......
    Kram du goda pyntare.
    Eva i Tyresö

    SvaraRadera
  18. Lotta,

    Tack!:)

    det är ovanligt igen, nu när vi hann vänja oss vid novembersnö och is ett par år i rad, att plocka blommor..det känns märkligt.
    Och ni har en stor helg framför er med allsköns läckerheter. Borde nog ta flyget och komma...:) Jag känner dofterna ända hit
    Kram!

    SvaraRadera
  19. Anne-Marie,

    här håller jag på att klämma in värmen i datorn för att sända den till dig:). Hård blåst är utlovad här också, upp emot 19 sekundmeter och granarna utanför har börjat vaja rejält
    Tack för snälla ord! Jag suger i mig som en höstmusseron.

    Kramar!

    SvaraRadera
  20. Eva,

    tack du som har läst på! Tipset skall åtföljas om det blir kallare, nu är det flera grader varmt

    Pyntarkram!:)

    SvaraRadera