torsdag 24 november 2011

Advent

Novembermånads sista fredagstema handlar om advent.

Advent för min del handlar om en alldeles speciell känsla, en känsla av blå timme, stillhet och klar luft, ro i själen,julmusik, dofter av stearin, ...ja, dofter av allt det goda, varma och ombonade.
Dofter av förväntan...

Jag har väntat hela veckan på att få ta bilder av adventshimlen, den där med dova vackra duvblåa färger....men i år har inte adventshimlen visat sig. Ännu. Dagarna har varit gråa och regntunga
Men så försvann allt grått och vått och solen kom fram under torsdagen, men den där speciella känslan jag brukar få av att advent är i antågande fick jag inte......
förrän solen själv visade sig vara en adventsstjärna....
Det ÄR advent!:)
och mot kvällen började himlen göra vissa antydningar om vad den brukar vara när advent närmar sig. Advent betyder ju ankomst
Advent är hyacinter, doften av sådana hör bara till för min del....
Advent är stjärnan som lyser i kvällsmörkret och speglar sig i fönstret...Vi lägger inte upp adventsstjärnor i alla fönster till första advent. En stjärna hängs upp...de andra kommer vartefter dagarna går och vi närmar oss jul
Advent är levande ljus
Advent är julrosor....och i år är den redan i knopp vid kökstrappan (bilden är lånad från Internet)
Kanske, kanske att vi får en blommande julros till julen i år:)
Advent är också att julgatan (lånad bild från Nyan) öppnas i Mariehamn. Advent är Lilla Julmarknaden på Jan-Karlsgården och under hela december kommer jag att visa både i bild och i text vad alla adventshelger har i sitt sköte för Pettasfolkets del...jag tänker ta er med på olika marknader och mycket annat, men också bara vara...

Jag tackar för min del vad gäller fredagstemat. November lider mot sitt slut.

Annika tar över fredagstemat i december.
Ni ser rubrikerna i bloggens högra sida och vilka som deltar.
Ha en fin fredag alla!

30 kommentarer:

  1. Vilka fina teman du har haft Karin och som alltid en fröjd att läsa och se dina bilder.

    Den blå timmen ja, den är vacker. Ibland kommer känslan bara, vips är det ett visst ljus eller en doft som tar tag i en.

    Det ska bli mycket rolig att följa med dig på marknader nu i december. Julgatan i Mariehamn ser ut precis som jag tänker mig en fin julgatan.

    Doften av stearin ger en skjuts framåt i mitt känsloregister. Tomtebloss användes alltid på julafton hos min farmor i Wien. Den doften är för mig föralltid förknippad med jul.

    Nu nalkas snart helg!

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Skönt inlägg med fina bilder!
    Ja jisses så milt det är. Låt se om adventsstämning infinner sig när ljusstaken och stjärnan kommer på plats på söndag.
    Ha en riktigt skön helg!
    (måtte det inte bli så blåsigt bara...jag tittar på väderpresentationen på TV just nu och det ser smålurigt ut...)

    SvaraRadera
  3. Lotta,

    dofter, stämning och förväntan är det bästa med julen och advent för min del. Klappar mindre viktiga, inte viktiga alls egentligen, fastän jag gärna ger. Jag har vad jag behöver.
    Vi har en fin månad framför oss på många sätt
    Imorgon kommer vi att delta i den första julmarknaden, men det blir en varje helg framöver:)
    Tomteblossdoften, du påminde mig! Det hör till det också!
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Mian,

    tack! Det är, om inte ovanligt så ändå litet märkligt att vi har så varmt och grönt fortfarande, i fjol den här tiden låg marken vit och det var full vinter. Det varierar verkligen
    Hoppeligen så blir det inte storm, men vi får ta det som det kommer, givetvis.
    Jag skall söka fram adventsstaken idag och stjärnan är klar för hängning. Stämningen kommer med musiken, tror jag:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Jag har varit i Mariehamn en gång, det var sommar då. Advent är en härlig tid! Tack för dina teman. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  6. Nilla,

    Hoppas du hittar hit igen!:)
    Advent är fint med alla ljus och fin musik!
    Tack för titten in!
    En skön helg önskas dig också!

    SvaraRadera
  7. Du kan verkligen det här med att skapa stämning. Visst är dofter och känslor det viktigaste. Ser fram emot bilder från marknader och julgatan. Har ingen adventsstjärna här i USA men jag har faktiskt en svensk adventsljusstake (anpassad för amerikansk el) och den lyser upp mörkret så småningom. Jag hade nästan glömt bort att det var advent alldeles snart. Kramar!

    SvaraRadera
  8. Anne-Marie,

    tack!:)

    Så tycker jag också, känslan, dofterna är advent!

    Det är många sidor på ett järnspett! Amerikansk el klarar inte svenska adventsljusstakar, man lär sig hela tiden om våra skillnader.Tur att du har en som gör det!:)
    Det är lätt att glömma allt vad juletider heter i den här väderleken.
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Rolig bild med adventsstjärnan mellan träden...
    Har fullt upp under helgen, tre körsångstillfällen i olika kyrkor, ett dop och en glöggfest hos en god vän däremellan. Hinner nog tyvärr inte med någon runda på stan eller besök på den traditionella julmarknaden i år.

    Men jag får i alla fall vara med och sjunga Bereden väg för Herran sex gånger. Tre som psalmsång och tre som körsättning :-) Inte dåligt!

    Tack för trevliga teman - det om att minnas hann jag ju aldrig med eftersom jag var uppe i Mälarhöjden. Men häromdagen hittade jag ett gammalt fotografi som berörde mig djupt - så det kanske kommer ett inlägg om det i sinom tid.
    Jag önskar dig och Uffe en skön adventshelg!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  10. Solen som adventsstjärna är underbar!
    Tack för alla teman den här månaden, Karin!

    SvaraRadera
  11. Musikanta,

    du har en fin adventshelg att se framemot med all vacker musik som du själv är med och tar fram. Musiken är viktig i advent!
    Hoppas att du får det riktigt bra!

    Vi önskar dig/er detsamma!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Olgakatt,

    den vackraste av alla vackra adventstjärnor visade sig igår:).

    SvaraRadera
  13. När jag bodde i USA körde vi runt i grannskapen och tittade på folks julbelysningar och juldekorationer (som ju inte alltid är måttliga). Plötsligt såg ja i ett fönster en orange-gul advents-stjärna och då kom hemlängtan över mig som ett slag i magen! Med den stjärnan kom alla minnen från jularna hemma :-)
    Oavsett hur vackra de nya vita och färgranna pappersstjärnorna är, har vi alltid en i "original" färg! Det skall vara så.
    kram till dig,
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  14. Underbar bild om sol som adventstjärna! Inte är det mycket adventskänsla här i Sverige heller, så grönt och varmt!! Och snart åker vi till ännu varmare och grönare vyer ;-) .Olivskörden väntar till jul!
    Ha en god adventshelg!

    SvaraRadera
  15. Ann-Mari,

    jag förstår dig fullständigt och den hemlängtan som kom över dig. Jag är också mest i förtjust i den gamla typen av adventstjärnor, men den "riktigt riktiga" är svår att hitta nu för tiden. Det måste nästan till att man hittar en på auktion eller i en antikvitetsaffär. Men i originalfärg finns, tack och lov.
    Kram till dig också!
    Karin

    SvaraRadera
  16. Anneli,

    låter nog väldigt ljuvligt att fara till olivlundarna och skördar som väntar:).
    Ha det väldigt bra!

    SvaraRadera
  17. Ja du Pettas, tror att du lyckades få mig att känna den där speciella adventsstämningen med ditt Inlägg! Får nog ta och flytta mig från min korkek...och inandas andra dofter!
    Kom osökt att tänka på: Ja visst gör det ont när knoppar brister när jag ser din amaryllis lök!
    Nu önskar jag dig en riktigt bra fredag och må väl!
    Kram kram från mig.

    SvaraRadera
  18. Monica,

    så fint!:) Så nu har du makat dig upp ur blomsterängen för att ta in granris, hyacint och andra adventsdofter.
    Ha det riktigt bra du också!
    Kram!:)

    SvaraRadera
  19. Ha en fin första advent och tack för trevliga fredasteman under november.
    Kram!

    SvaraRadera
  20. Desiree,

    Tack detsamma! Ha det riktigt bra!
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Advent, förväntan... Ja! Det blir ovanligt tidigt i år, men att tända ljusen känns rätt på pricken. De senaste dagarna har varit väldigt mörka här.
    Du har i vanlig ordning fått fram fina bilder!
    Jag fotograferade blommor i trädgården idag. Får se om jag lägger upp något på bloggen.
    Mysig kväll önskar jag dig!

    SvaraRadera
  22. Ailas,

    i skrivande stund känns det inte mycket som advent. På utsidan väggarna "går tåget" och vinden tar i så det sjunger och brakar om det.
    Skönt är att sitta inne och ha det varmt.
    Visst skall du lägga upp blombilder. Sådana får man aldrig tillräckligt av.
    Ha en fin kväll du också!:)

    SvaraRadera
  23. TACK Karin för dina fina teman!!!!! Och ja mitt adventstema kommer, men lite senare. Här kom ju Thanksgiving emellan.... ;-)
    Jag kan säga här iallafall att jag saknar advent.. DET är en av de traditioner jag saknar mest här tror jag. Advent, Lucia och Midsommar. De saknar jag för de blir verkligen inte desamma här hur man än försöker. I helgen nu ska även jag göra iordning för advent. Ska sätta upp vår nya adventsstake vilket känns roligt! Vad fin din solstjärna var förresten! Så vackert foto!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  24. Saltistjejen,

    Tack!
    Jag förstår att du saknar de här speciella högtiderna, stämningen runt dem, dofterna...
    Njut av er nya adventsstake som du fann på den svenska "marknaden". Gissar att Lillskruttans ögon kommer att glittra extra mycket:)
    Solstjärnan gjorde det, fixade adventskänslan.
    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  25. Hoppas det gick bra idag och att du inte blåste bort :-).

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
  26. Strömmas sida,

    :D, jag stod ordentligt på marken och har åter kommit hem...snart får du läsa mera i bloggen

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  27. Ja, advent är många olika saker, känslor och stämningar! Och det gäller verkligen för dej också. Men intressant att du förknippar adventsstämningen med ett speciellt solljus. Själv tycker jag oftast det bara är grått och mörkt, men just därför så härligt att få tända alla ljusen (i Sverige). Och din stjärnbild på solen är underbar! Önskar dej en fin adventssöndag!

    SvaraRadera
  28. Grekland,

    advent har ett speciellt värde för mig, någonting som jag har svårt att lägga ord på för att det är så mycket känsla och just stämning.
    Den blå timmen har en särdeles fin ton den här tiden då det inte är mulet och grått. Jag blir andäktig helt enkelt, stillar mig..
    Önskar dig också en härlig adventssöndag!

    SvaraRadera
  29. Adventsljusstaken är underbar.
    Härliga bilder och vackert skrivet.
    Efter olivplockningen vill jag också medverka i "fredagsteman". Hinner inte nu hur gärna jag än skulle vilja.

    SvaraRadera
  30. Marina,

    tack!:)
    Plocka oliver i lugn och ro och så hoppar du på tåget när du har lägligt. Skulle gärna vara med och plocka oliver, lita på det!

    SvaraRadera