lördag 29 oktober 2011

Vi gick på pub

igår kväll.
Ålands Litteraturförening höll möte och på agendan stod det Irland med vissång och bildvisning.
I höstmörkret susade vi fram i Virtanen/Toyotan längs asfaltsvägen med mångfärgade höstlöv klistrade längs dikesrenen, mot grannkommunen Finström och pub Stallhagen. Några rådjur tog några skutt över vägen innan vi svängde ner mot parkeringen och gick mot ingången....men vi var ju inte ensamma...i mörkret stod det någon...helt säkert
Mycket riktigt! Två något överförfriskade herrar hade tydligen fått för mycket öl och var ute och tog sig frisk luft....Jag är så gott som säker på att motorsågskonstnären Arvid Mörn har minst ett finger med i spelet:)
En tappad arm? Vi steg in i värmen och satte oss ner längs ett av långborden i väntan på att få det förväntade Irland till livs på mångahanda sätt och vis
Johanna, i köket var beredd att ordna den lekamliga spisen....
Nicklas Lantz, skådespelare, trubadur och rörmokare spelade och sjöng visor av många olika slag
(Nicklas som kommer från Flen i Sörmland, bor numera i Geta, Ålands vackraste kommun )
med stor inlevelse
och humor
Bra röst och fina ord, musiken var perfekt
Många skratt och applåder gavs...
Vi åt irländskt och drack åländskt. För min del blev det inte Stallhagenöl, men däremot en munkcider från Aplagården i Kökar, gjord på äppel och krusbär, mycket god
På andra sidan fönsterväggen såg jag att Johanna pysslade med någonting särskilt och mimade ord mot oss....
Så kom hon till oss och gav oss detta goda att smaka på. Persiljerotspuré med en skiva svartbrödsflarn. Mumsigt bara värre.
Tack Johanna, du är en riktig gullpulla på ren och skär åländska!:)

Kvällen var trevlig, det enda aber som fanns är att de som inte hade kommit till Stallhagen för att lyssna på musiken gjorde allt i världen för att överrösta den....synd nog. Tänk om de hade förstått att lyssna på trubaduren de också....

Vi vet i alla fall att vi vill ha mera av Nicklas Lantz, både vad gäller musik och skådespeleri. Helt säkert!
****
Solen skiner, det är en underbart vacker höstdag. Mattorna ligger på trappan och vill bli dammade och jag lagar mat inför kvällen då våra goda vänner kommer på middag.
Uffe översätter.
Ha en fin fortsättning på lördagen!

18 kommentarer:

  1. I Finström ligger släktingarna begravda, var där för ett par år sedan då syrran gifte sig i kyrkan också..
    Idag har det varit underbart väder, jag har städat i garaget som en tok.

    Ha en härlig middag med vännerna! KRAM

    SvaraRadera
  2. Tina,

    Finströms kyrka är så vackert belägen och fin i sig själv. Min dotter med familj bor bara ett långt stenkast därifrån så jag ser den kyrkan väldigt ofta. Jag vinkar från dig nästa gång:)!

    Vi har också haft en jättefin dag och även jag har städat en hel del. Känns skönt att få undan.

    Middagen är över och vännerna har farit hem. De kommer imorgon igen! Och äter middag! :D
    Repris men annan mat! Förstås!Vi tyckte det var så kul så vi gör om det.
    KRAM!

    SvaraRadera
  3. Gullpulla på dig! (vilket fint ord)

    Härlig kväll med alla sinnen igång, lovely

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Lotta,

    jag måste ju prata litet åländska ibland också:).
    En gullpulla är väldigt gullig. Gulligare än gulligast ungefär.

    Gullpulla på dig också, Lotta!
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Så mycket spännande grejer du/ni gör!

    Jag blev riktigt rörd av bilderna från den gamla skolan.

    Hälsningar
    Bloggblad

    SvaraRadera
  6. Nytt ord - Gullpulla. Bra att ha till hands för minsta barnbarnet...

    God mat och härlig musik, vad mer kan man begära av livet?

    Kramar från Ingrid som önskar dig och Uffe en skön söndag!

    SvaraRadera
  7. Tack själva, för fina bilder och fina ord! Ses! /Nicklas

    SvaraRadera
  8. Bloggblad,
    Tack!
    Vi har ett bra liv! Utan tvivel och är rika på upplevelser av många olika slag. Nu hoppas vi att vi skall få tid för mera kulturella inslag ett tag framöver än mot vad vi har hunnit med tidigare:).

    Karin

    SvaraRadera
  9. Musikanta,

    Cassandra är ju en liten gullpulla, så vad passar bättre? Sockerskorpa kanske?:D

    Du har så rätt, man kan inte begära så mycket mera än så....

    Vi önskar er båda en fin söndag vi också!
    En timme har vi sparat, helt plötsligt!:)
    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Nicklas,

    Vi ses, med all säkerhet:)! Välkommen till Pettas blogg, jätteroligt att du hittade hit!
    Ha det gott i din/er ände av Geta!

    Karin o Uffe

    SvaraRadera
  11. Vad kul med en utekväll med både gott att äta och bra underhållning. Ögon och örongodis :-).

    kram

    SvaraRadera
  12. Jag gav mig inte tid att komma till Stallhagen till irländska aftonen...men svävade över området i går. Titta in på Ordjorden så ser ni Stallhagen...och Pettas från ovan.

    SvaraRadera
  13. Strömmas sida,

    ibland sitter det väldigt bra att få lufta på sig litet extra, samtidigt som man kan suga i sig av livets goda.

    kram!

    SvaraRadera
  14. Eivor,

    Nu har jag varit in på Ordjorden och läst/tittat!
    Jätteroligt när ni flyger runt ovanför oss här ibland....sitter och funderar på var ni skulle kunna landa så här års hos oss:)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Du har och är verkligen en outsinlig källa till blogglust och att berätta. Jag hoppas att du aldrig sinar! ;)

    Och du, jag har dig redan i min samling av vackra pärlor till mitt halsband söta du! :)

    Önskar dig en härlig söndag! /Ann-Louise

    SvaraRadera
  16. Åh herrre gu' va han sjunger den karln!! Kul att gå på pub och lyssna..det vill vi, syrran och jag när vi kommer..VI ska försöka komma då första helgen i advent..men ack och ve...kom på att jag jobbar på Öppet Hus på skolan på lördagen,.,skit..det vår bli andra advent...suck..
    Nu packar jag väskan och far iväg en vecka..Kommer sakna dig och bloggen..
    Ha det så jättebra..kram kram Lilla söta Kusekarin..
    //Karina

    SvaraRadera
  17. LyckligaPraliner,

    Tack för väldigt rara ord! Lite paus tar jag nog så småningom:) men återkommer så länge det känns helt rätt.
    Titta på halsbandet! Ser du pärlan som blinkar med ögat, litet extra? Gissa vem!:)

    Finfin söndag önskas dig!
    Karin

    SvaraRadera
  18. Oljekritan,

    andra advent!Varmt välkomna! Du vet att det är så.
    Ha det bra i Turkiet, tänk inte på någonting annat än att vara där mitt i nuet! Njut fullt ut!
    Snart är du tillbaka igen!

    Kramar
    Karin

    SvaraRadera